بلفاروپلاستیزیبایی صورت

عوارض عمل بلفاروپلاستی را بشناسیم

عوارض متداول، عوارض جدی و عوارض نادر

5
(1)

ناگفته پیداست که انجام هر نوع مداخله در بدن، چه از طریق داروها و چه انجام اعمال جراحی، دارای عوارض جانبی می باشد. با این حال می توان با اطلاع از عوارض احتمالی هر نوع مداخله درمانی یا زیبایی در بدن، از جمله عوارض عمل بلفاروپلاستی، از شدتشان کاست و درمانی باکیفیت بالاتر را تجربه کرد. به قول معروف، “آگاهی، همچون چراغ است”؛ از سوی دیگر، اطلاع کافی بیمار از عوارض خواسته یا ناخواسته هر روش درمانی، آمادگی روحی و روانی او را برای مواجهه احتمالی با هریک از عوارض، افزایش می دهد و پزشک نیز از همکاری بهتر و آگاهانه بیمار خود بهره مند خواهد شد.

به همین سبب، در این مقاله قصد داریم تا در مورد عوارض عمل بلفاروپلاستی، مطالب جامعی را در اختیارتان قرار دهیم و عوارض آن را در سه دسته عوارض متداول، عوارض جدی و عوارض نادر این عمل جراحی نسبتا آسان، با هم مرور کنیم. از شما دعوت می کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عمل بلفاروپلاستی چیست و چرا انجام می شود؟

بلفاروپلاستی به معنی جراحی پلک است که گاهی با عنوان بازسازی پلک هم شناخته می شود. این عمل ظریف با آنکه جزو جراحی های نسبتا ساده به شمار می رود ولی می بایست حتما توسط جراح چشم حرفه ای و باتجربه انجام شود. همچنین مراقبت های قبل و بعد از عمل، اهمیت زیادی در موفقیت آن دارند.

حتما با چشمانی مواجه شده اید که پلک های بالایی آن افتادگی دارند و ظاهر خسته ای به چشم ها می دهند. گاهی افتادگی به قدری شدید است که قسمتی از عنبیه و مردمک را هم می پوشاند. این افتادگی، هم از لحاظ زیبایی چشم ها و هم به لحاظ سلامت بینایی، اثرات منفی در پی دارد. افتادگی پلک که معمولا به دلیل افزایش سن یا عامل وراثتی رخ می دهد در افراد مختلف با شدت متفاوت ظاهر می شود. عمل بلفاروپلاستی معمولا به عنوان گزینه ای مطلوب برای افتادگی های شدیدتر انتخاب می شود. پوستی کشیده و سفت به همراه ظاهر جوان تر و چشمانی شاداب تر، مشخص ترین دستاوردهای عمل بازسازی پلک ها هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان افتادگی پلک کدام است؟

عمل بلفاروپلاستی چگونه انجام می شود؟

جراحی پلک اغلب با بی حسی موضعی و در برخی موارد با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک به صورت بیهوشی انجام می شود و بیمار پس از عمل نیاز به بستری شدن نداشته و به منزل باز می گردد (جراحی سرپایی). طی این عمل که با برشی ظریف بر روی هر دو پلک بالا و پایین قابل انجام است، اقدامات ذیل با توجه به نیاز بیمار انجام می شود:

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

– خارج نمودن چربی های انباشته شده در زیر پلک بالا
– برش پوست اضافی و شل شده پلک بالا و بخیه کردن دو طرف پوست که موجب سفتی و کشیده شدن پلک بالا و پایین می شود
– رفع چین و چروک های گوشه و زیرچشم
– برداشتن کیسه چربی که معمولا در پلک پایین تشکیل می شود
– تقویت عضلات نگاه دارنده پلک بالا برای دستیابی به نتایج بلندمدت تر

عوارض عمل بلفاروپلاستی را بشناسیم

در این بخش به عوارض جراحی پلک در سطح عوارض متداول و عوارض حاد می پردازیم. باید در نظر داشته باشیم که معمولا تمامی عوارض جانبی بلفاروپلاستی برای همه بیماران روی نمی دهد لذا مراجع می بایست با قصد آگاهی و آمادگی بیشتر با آنها آشنا شود، از نگرانی و یا وسواس خود جلوگیری کند تا بهترین تجربه از درمان افتادگی پلک را برای خود رقم بزند.

عوارض عمل بلفاروپلاستی- عوارض متداول

درد، احساس ناراحتی و تحریک در محدوده عمل: بیمار بعد از عمل بلفاروپلاستی ممکن است سوزش و تحریک مختصری را در محل برشی که جراح روی پلک او ایجاد کرده است حس کند. این عارضه معمولا در مراحل اولیه بعد از عمل پدیدار می شود. بیمار همچنین ممکن است احساس کشیدگی یا فشاری را روی پلک های خود داشته باشد که می تواند از عوارض بیهوشی و برش های جراحی باشد.

همچنین ورم و کبودی نیز معمولا به دلیل فشار وارده شده به محل جراحی ایجاد می شود که جزو عوارض معمول هر نوع عمل جراحی به شمار می آید.

عوارض عمل بلفاروپلاستی که ذکر شد عموما با درمان هایی مانند انجام کمپرس سرد در 24 ساعت اول پس از عمل و داروهای بدون نسخه قابل کنترل هستند. همچنین با توجه به واکنش های مختلف افراد، زمان رفع این عوارض می تواند از چند روز الی دو هفته متغیر باشد و جای نگرانی ندارد.

عوارض عمل بلفاروپلاستی – عوارض جدی

این دسته از عوارض بلفاروپلاستی نیز معمولا با گذشت زمان و تجویز برخی داروها رفع می شوند اما درصورت ادامه دار بودن می بایست مورد توجه جدی قرار گیرند.

1- عوارض مربوط به بیهوشی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم بلفاروپلاستی عموما از طریق بی حسی موضعی انجام می شود اما اگر بیهوشی عمومی برای بیمار انتخاب شد ممکن است برخی بیماران، عوارض بیهوشی نظیر سرگیجه و تهوع شدید را تجربه کنند.

2- عفونت

بیمار در صورت انجام مراقبت های دقیق بعد از عمل این عارضه را تجربه نخواهد کرد. اگرچه عفونت بعد از عمل دشواری هایی در روند بهبود ایجاد می کند معمولا با مصرف آنتی بیوتیک ها برطرف می شود.

3- تاری دید یا دوبینی

به دلیل فشاری که به اعصاب و عضلات چشم در طی این عمل وارد می شود ممکن است بیمار این عارضه را تجربه کند. در صورتی که جراحی پلک توسط پزشکی حاذق و در مرکزی معتبر انجام گرفته باشد، جای نگرانی نبوده و با گذشت زمان برطرف می شود. گاهی ممکن است نیاز به مداخله پزشک و تکرار جراحی برای تصحیح خطای احتمالی باشد.

4- جای زخم یا اسکار ناخوشایند

جراح چشم با انجام برش هایی روی پلک بالا و پایین، آنها را با تکنیک های جراحی پلاستیک بخیه می کند. برش ها معمولا در چین چشم ها قرار می گیرند و با توجه به نوع بخیه ها پس از مدتی حدود 3 الی 4 ماه رفع می شوند و قابل مشاهده نیستند. می توان از کرم های نرم کننده یا ژل های سیلیکونی در روند ترمیم کمک گرفت اما گاهی ممکن است به دلایلی مانند عدم تبحر جراح یا نوع نخ بخیه مورد استفاده، جای زخم و بخیه ها به طور ناخوشایندی باقی بماند. اگر به مرور زمان، این عارضه رفع نشود می توان راهکار برش های کوچک و ترمیم مجدد توسط پزشکی را به کار بست.

5- سوزش و خارش چشم ها

ممکن است این دو عارضه را پس از عمل بازسازی پلک تجربه کنید، مراقب باشید که چشم هایتان را با دست ماساژ ندهید و از قطره ها و پمادهای چشمی با تجویز پزشکتان استفاده کنید. ریزش مژه ها نیز ممکن است بعد از عمل رخ دهد که آن هم عارضه ای موقتی بوده و مژه ها مجددا رشد خواهندکرد.

6- جوش های سرسفید در محل بخیه ها

ممکن است شاهد جوش های ریز سرسفید در محل بخیه ها باشد که خودبخود و در عرض چند روز از بین می روند، در غیراین صورت می توانید با سوزنی ضدعفونی شده، آن را خالی کنید.

7- اشک ریزی بیش از حد

ممکن است بیمار ترشح اشک، آن هم به مقادیر فراتر از حد معمول که منجر به ناراحتی بیمار می شود را تجربه کند. این عارضه نیز به مرور زمان مرتفع خواهد شد. دقت داشته باشید که از گازهای استریل برای خشک کردن چشم ها استفاده کنید تا دچار عارضه عفونت نشوید!

8- دشواری بستن چشم ها در هنگام خواب

این عارضه که به دنبال کشیدن بیش از حد لازم پلک ها انجام می شود به مرور زمان رفع می شود. در غیراین صورت جراحی اصلاحی انجام می شود.

9- حساسیت شدید به تابش نور آفتاب

با حفاظت از چشم ها توسط عینک های آفتابی و کلاه های مناسب می توان با این عارضه را تا زمان بهبودی کنار آمد.

10- خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی

در مقابل اشک ریزی بیش از حد، ممکن است فردی، خشکی چشم بعد از عمل را تجربه کند که با استفاده از قطره های چشمی و اشک مصنوعی می توان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

عوارض جراحی بلفاروپلاستی – عوارض نادر

این عوارض معمولا به طور استثناء اتفاق می افتد و به دلایل مختلف از جمله شرایط جسمی ویژه بیمار و یا انجام نامناسب عمل جراحی بروز می کند. در مورد این دست عوارض باید بگوییم برخی خودبخود بهبود می یابند و برخی نیاز به مداخله و جراحی اصلاحی خواهند داشت:

اکتروپیون یا به خارج برگشتن پلک ها (ectropion)

در این حالت که ممکن است به علت کشیدگی بیش از حد پوست حین جراحی ایجاد شود، پلک ها یا مژه ها شکلی غیرطبیعی می گیرند و بافت صورتی ملتحمه داخل چشم نمایان می شود.

جدا شدن یا پارگی شبکیه (retinal detachment)

شبکیه که لایه ای نازک در قسمت داخلی کره چشم است نقش بسیار مهمی در بینایی دارد و در صورت آسیب و عدم درمان به موقع برای بینایی خطرآفرین است. جداشدگی شبکیه ممکن است در طی هر نوع عمل جراحی چشم رخ بدهد ولی تشخیص به موقع و درمان آن می تواند ار خطر بالقوه جلوگیری نماید.

هماتوم (Hematoma)

این عارضه نادر اغلب در بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند با احتمال بیشتری رخ می دهد. خونریزی حین عمل و بعد از عمل می تواند رخ بدهد . گاهی در اثر برش های عمیق در بلفاروپلاستی، رگ ها آسیب دیده و خونریزی رخ می دهد. اگر خونریزی بیش از حد باشد و باعث هماتوم یا حفره های خونی شود، جراح باید آن را تخلیه کند.

سخن پایانی

در این مقاله انواع عوارض بلفاروپلاستی را در سه سطح متداول، جدی و نادر مرور کردیم. آنچه باید در پایان به آن اشاره کنیم نقش انتخاب جراح چشم حاذق و باتجربه که بر تکنیک های نوین جراحی مسلط است و همین طور مرکزی که تکنولوژی های به روز و خدمات قبل، هنگام و بعد از عمل را در سطح مطلوب در اختیار پزشک و بیمار قرار دهد، می باشد.

با انتخاب مرکزی معتبر با شرایط فوق، مانند کلینیک زیبایی ساعی، می توان تا حد زیادی از عوارض عمل بلفاروپلاستی کاست و جراحی بسیار ایمن و کم خطری داشت. اگر قصد انجام عمل بلفاروپلاستی را دارید همین حالا با مشاوران کلینیک ساعی تماس بگیرید و یا در سایت کلینیک از خدمات متنوع آن مطلع شوید.

سوالات خود را با سامانه مشاوره رایگان کلینیک ساعی، در میان بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 1

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا