بلفاروپلاستیزیبایی صورت

عمل بلفاروپلاستی با بی حسی یا بیهوشی

کدام بهتر است؟

5
(4)

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کاندیدای عمل جراحی پلک یا Blepharoplasty هستید و در خصوص اینکه کدام نحوه بی حسی یا بی دردی برای شما مناسب است، کنجکاو هستید؛ با ما همراه باشید.

عمل جراحی اصولاً درد ایجاد می کند اما با پیشرفت روش های بی حسی یا آناستزی، امروزه جراحی همراه با درد مورد قبول نیست و از طرق مختلف می توان دردهای حین عمل جراحی و پس از آن را حذف کرد. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نیز اگر چه جزو عمل های جراحی نسبتا سبک به حساب می آید اما از آنجا که بر قسمت حساسی از بدن انجام می شود، می تواند برای بیمار، احساس درد روانی بیشتری را ایجاد کند. به همین سبب برای بیماران، آگاهی از این که کدام روش بی حسی یا بی دردی، راحتی و آسایش بیشتری فراهم می آورد، اهمیت زیادی دارد. از این رو در این مقاله، ضمن معرفی روش های بی حسی در عمل بلفاروپلاستی، به عوامل اثرگذار در انتخاب روش مناسب می پردازیم.

انواع بی حسی در عمل بلفاروپلاستی

همان طور که گفتیم به بی ‏حسی یا بی دردی، آناستزی می گویند که توسط متخصصین بیهوشی به روش های مختلف انجام می شود. آناستزی انواع مختلفی دارد:

بی هوشی عمومی (General Anesthesia)

در این نوع از بی حسی، همه بدن بیمار بی حس می شود که به این حالت بیهوشی عمومی یا کامل گفته می شود.

بی حسی موضعی (Local Anesthesia)

در این حالت، بخش کوچکی از بدن بیمار بی حس می شود مانند بی حسی دندان درد. در عمل بلفاروپلاستی هم بی حسی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش بیمار به هوش و متوجه اطراف خود است اما دردی احساس نمی کند.

بی حسی ناحیه ای (Regional Anesthesia)

این نوع بی دردی یا بی حسی، منجر به عدم احساس درد در ناحیه یا بخش بزرگ تری می شوند مانند بی حسی اپیدروال یا اسپاینال که بیمار به هوش است اما از ناحیه کمر به پایین، دردی احساس نمی‏ کند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

آرامبخشی یا سدیشن (Sedation)

در این حالت، بیمار با استفاده از میزان کمی از مواد بی حسی به خوابی عمیق می رود و از آنچه در اطرافش می گذرد مطلع نیست (مانند آندوسکوپی) و بعد از عمل، چیزی به خاطر نمی آورد.

چرا جراحی بلفاروپلاستی اغلب با بی حسی انجام می شود؟

عمل بلفاروپلاستی اغلب با بی حسی انجام می شود چرا که عمل جراحی نسبتا سبکی به شمار می آید و پزشکان نیز به دلیل اثرات بیهوشی عمومی بر بدن، آن را برای عمل های سبک و نسبتا سبک پیشنهاد نمی ‏کنند. جراحی بلفاروپلاستی معمولا در لایه های سطحی پوست انجام می شود و طی آن با برشی ظریف روی پلک ها پوستِ شل و اضافه را برداشته و چربی ها و عضلات بدفرم زیر پلک ها را بیرون آورده و ظاهری جوان تر و شاداب تر برای چشم ها رقم می زند. به همین سبب جزو جراحی های عمیق محسوب نمی شود و با بی حسی موضعی می توان شرایط بی‏ دردی را با ریسک کمتر برای بیمار فراهم آورد.

مزایای عمل بلفاروپلاستی با بی حسی موضعی

علاوه بر تناسب بی حسی موضعی با عملی همچون بلفاروپلاستی، این نوع بی حسی مزایایی دارد که پزشک و بیمار را به اجرای آن ترغیب می‏ کند:

– جلوگیری از عوارض بیهوشی عمومی
– ایجاد پف و ورم کمتر در عمل هنگام عمل و بعد از آن
– درصد کبودی کمتر بعد از عمل
– امکان ارتباط و گفتگوی بیمار و پزشک، حین عمل
– حال عمومی بهتر و هوشیاری کامل بیمار بعد از عمل بلفاروپلاستی و امکان ترخیص بلافاصله بعد از پایدار شدن شرایط بیمار

عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی، چه زمانی انتخاب می شود؟

با وجود آنچه که گفتیم گاهی برای بیماران، عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی عمومی، گزینه بهتری است. به عبارت دیگر، پزشک و بیمار هر دو با تبادل نظرات و خواسته هایشان ممکن است این روش را انتخاب کنند.
از نظر پزشکان، برخی بیماران با توجه به شرایط شان بهتر است که برایشان از بیهوشی عمومی استفاده شود:

– بیمارانی که نسبت به عمل جراحی، ترس و اضطراب بیش از حد دارند.
– بیمارانی که اقدامات زیادی باید روی پلک هایشان انجام شود، برای مثال: هم برداشتن پوست شل و اضافی و هم خارج کارکردن چربی ها و عضله هایی که فرم نامناسبی به خود گرفته اند.
– بیمارانی که همراه با عمل بلفاروپلاستی، عمل لیفت ابرو و صورت یا عمل بینی را نیز می خواهند انجام دهند.
– بیمارانی که پلک هایشان با سوختگی ها یا زخم ها و یا ضربه های شدیدی که بر اثر تصادف بوجود آمده اند، آسیب زیادی دیده اند و مدت زمان عمل طولانی تری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق، ترجیح برخی پزشکان با توجه به سوابق و تجاربشان، انجام بلفاروپلاستی با بیهوشی است و برای بیماران خود، انتخاب مشخصی دارند. بنابراین انتخاب پزشک نیز بر نوع بی حسی در عمل بلفاروپلاستی موثر است.

عمل بلفاروپلاستی با سدیشن و بی حسی موضعی

سدیشن یا آرام بخشی نیز یکی دیگر از روش های بی حسی در هنگام اعمال جراحی است که به آن اشاره کردیم. برخی پزشکان با توجه به شرایط پزشکی بیمار و یا داروهایی که به دلیل بیماری های دیگر مصرف می کند بیهوشی عمومی را به صلاح بیمار نمی دانند. به همین جهت در این موارد، از بی حسی موضعی به همراه سدیشن استفاده می کنند تا بیمار در وضعیت راحت تری باشد و درد اندکی که ممکن است در هنگام برداشتن چربی های عمقی تر در پلک پایین بوجود بیاید را نیز احساس نکند.

این در حالی است که برخی پزشکان برای بیمارانی که قرار است کیسه چربی پلک پایین را خارج کنند از ابتدا پیشنهاد بیهوشی عمومی می دهند چرا که در برخی افراد ممکن است مقداری درد با وجود بی حسی موضعی احساس شود.

بی حسی موضعی در عمل بلفاروپلاستی چگونه انجام می شود؟

در بی حسی موضعی، پلک بیمار ضدعفونی شده و بی حسی موضعی از طریق تزریق مواد بی حسی به پلک بیمار انجام می شود. پس از آن بیمار هیچ دردی احساس نمی کند. اگر بیمار مضطرب باشد پزشک برای او داروهای مناسب تزریق می کند تا به خواب برود (بی حسی موضعی به همراه سدیشن).

عمل بلهفاروپلاستی معمولا بین یک الی دو ساعت طول می کشد. پس از عمل، بیمار به ریکاوری منتقل شده و بعد از مدت کوتاهی در صورت ثبات شرایط، معمولا مرخص شد و به منزل باز می گردد. در جراحی پلک با بی حسی موضعی، اغلب، بیمار نیازی به بستری شدن ندارد.

عوارض و مشکلات ناشی از عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی

بیمار، بسته به واکنش بدنش به مواد بیهوشی، ممکن است برخی عوارض و مشکلات را تجربه کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

– احتمال بیشتر پف ‏کردگی پلک حین عمل و اختلال در کنترل کامل جای برش پلک توسط پزشک
– گیجی و اختلال حافظه
– حالت تهوع و استفراغ
– گلودرد: به علت لوله ای است که در حین بیهوشی در درون نای بیمار قرار داده می شود. این درد ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد
– سردرد و لرز: به علت داروهای بیهوشی یا به علت سرد شدن بیمار و یا کاهش فشار خون حین جراحی است.
– خارش: به علت مصرف ضد دردهای مخدر به مقدار زیاد و یا به علت حساسیت به داروها ایجاد می شود.
– درد عضلانی: به علت استفاده از بعضی داروها در حین بیهوشی عمومی
– عدم بیهوشی کامل بیمار و آگاهی از پیرامونش: این عارضه نادر است و بیمار ضمن آن که نسبت به اطرافش آگاه است، دردی را هم احساس نمی کند.

اقدامات قبل از عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی

شما می توانید برخی اقدامات زیر را قبل از جراحی برای کم کردن مشکلات حین بیهوشی انجام دهید:

• اگر سیگاری هستید حتما چند هفته قبل از عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی عمومی، سیگار نکشید. سیگار با کاهش اکسیژن خون، احتمال مشکلات تنفسی حین عمل را افزایش می دهد.

• اگر بیماری هایی نظیر دیابت، کم کاری تیرویید، آسم یا برونشیت، بیماری های قلبی و فشارخون دارید در روزهای منتهی به عمل جراحی با نظر پزشکتان آنها را کنترل کنید. بیماری های کنترل نشده حین عمل بلفاروپلاستی می توانند منجر به اختلالات قلبی، عروقی و تنفسی شوند و عملکرد مواد بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی را دچار اختلال کنند.

بلفاروپلاستی از طریق بیهوشی عمومی چگونه انجام می شود؟

هنگام عمل بلفاروپلاستی با بیهوشی عمومی، در اتاق عمل مجددا از بیمار در خصوص بیماری های مزمن و حساسیت های دارویی، سوالاتی پرسیده شده و علایم حیاتی وی مانند فشارخون و ضربان قلب کنترل می شود. در ادامه، متخصص بیهوشی یا آناستزی، داروهایی را از طریق کانولا یا آنژیوکت به داخل رگ بیمار تزریق می کند.

به طور همزمان، از طریق ماسکی که در جلوی دهان و بینی بیمار قرار می گیرد، اکسیژن و گازهای بیهوشی به کمک یک دستگاهِ تنفسِ مصنوعی به بیمار داده می شود تا تنفس کند. بدین ترتیب وی کمتر از یک دقیقه به خواب می رود. پس از بیهوشی، لوله ای به داخل نای بیمار فرستاه می شود تا گازهای بیهوشی و اکسیژن را به مقدار لازم به بدن بیمار برساند.

با انجام عمل، بیمار به ریکاوری منتقل شده و مدت زمانی طول می کشد تا اثر مواد بیهوشی، از بین رفته و علایم حیاتی بیمار پایدار شود. در صورت عدم وجود مشکل، بیمار مرخص می شود. گاهی ممکن است برخی بیماران، نیازمند چند ساعت بستری تا ثبات کامل علایم حیاتی باشند.

مقایسه وضعیت بیمار بعد از عمل بلفاروپلاستی با بی حسی و بیهوشی

– ماندگاری اثر مواد بیحسی موضعی در بدن، نسبت به مواد بیهوشی عمومی، بسیار کمتر است.
– در بیهوشی عمومی، مدت زمان بیشتری برای هوشیار شدن بیمار و مرخصی لازم است و در بی حسی موضعی، بیمار پس از چند ساعت کاملا به حالت ثبات می رسد.
– انجام بیهوشی عمومی نسبت به بی حسی موضعی، هزینه بیشتری دارد.
– در بیهوشی عمومی، بیمار هیچگونه اضطرابی حین عمل ندارد و در بی حسی موضعی، به آنچه در اتاق عمل می گذرد آگاه است و سطوحی از اضطراب را ممکن است تجربه کند.
– در عمل بلفاروپلاستی با بی حسی و بیهوشی عمومی، با از بین رفتن اثر داروی بی حسی، بیمار درد اندکی را حس می کند. میزان احساس درد در افراد، متفاوت است. بنابراین پزشک، داروهایی را برای تسکین طی چند روز بعد از عمل تجویز می کند.

و در پایان، سوال اصلی:

عمل بلفاروپلاستی با بی حسی، بهتر است یا با بیهوشی ؟

اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه بوده باشید، احتمالا در این جمع بندی با ما هم نظر هستید:
بی حسی موضعی در اغلب موارد، انتخاب اکثر پزشکان برای عمل بلفاروپلاستی است چرا که ایمن ‏تر بوده و هزینه های جسمی، روانی و مالی کمتری برای بیمار دارد. اما در شرایطی، با تشخیص پزشک، ممکن است جراحی پلک با بیهوشی عمومی به عنوان گزینه ارجح، مدنظر قرار گیرد.

بنابراین می بایست در انتخاب پزشک و کلینیک، بسیار دقت کنید تا از اتخاذ هرگونه تصمیمی خیالتان راحت باشد. کلینیک پوست و مو ساعی با پزشکانی ماهر و باتجربه و خدمات درمانی با کیفیت مطلوب، یکی از بهترین گزینه ها برای تصمیم گیری شماست.

شما می توانید با مشاوره با بهترین پزشکان جراح پلاستیک در کلینیک ساعی با خیالی آسوده، بهترین نوع بی حسی مناسب خودتان را انتخاب کنید.

هم اکنون برای هماهنگی جهت دریافت مشاوره از طرق زیر با کلینیک ساعی جردن تماس بگیرید:
مشاوره خدمات زیبایی : ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 4

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا