پاکسازی پوستجوانسازی پوستزیبایی صورت

روتین های پوستی و روش های درمان فوری جوش و آکنه

0
(0)

بسیاری از ما در دوران نوجوانی، با پدیده ای به نام جوش های نوجوانی و آکنه درگیر بوده ایم و آرزو می کردیم که با گذر از نوجوانی برای همیشه با این عوارض آزاردهنده خداحافظی کنیم اما در عین حال با گذر از سن نوجوانی، ممکن است همچنان بطور دائم یا گاه و بیگاه با آن درگیر باشیم و به دنبال راه چاره مناسب بگردیم.

متاسفانه آکنه فقط مختص دوران نوجوانی نیست و پیشگیری و درمان جوش ها و آکنه ها حتی گاهی در سنین بالا هم فرد را درگیر خواهد کرد و استفاده دائمی از یک برنامه منظم و روتین پوستی الزامی است.

معمولا در جستجوی خود برای یافتن یک روتین مناسب و یا درمان فوری جوش ها با مجموعه بی پایانی از پیشنهادات روبرو می شوید که متقاعدتان می کنند بهترین شیوه درمان هستند و با استفاده از آن ها خیلی زود صاحب پوستی درخشان و خیره کننده خواهید شد؛ اما این وعده معمولا غیر واقعی و کمی غلوآمیز است.

برای داشتن یک پوست دوست داشتنی و زیبا، بهترین روش وجود ندارد بلکه باید مناسب ترین روش را بیابید و این کار اغلب جز بوسیله مشورت با متخصص پوست و تشخیص نوع پوست شما، نوع عوارض ظاهر شده روی آن و روش درمان مناسب پیشنهادی متخصص، امکان پذیر نخواهد بود.

ما در اینجا برای شما توصیه هایی عمومی برای داشتن یک روتین پوستی مناسب و همچنین روش هایی ساده برای درمان فوری جوش ها بدون در نظر گرفتن سه فاکتور مهم بالا یعنی نوع پوست شما، نوع عوارض ظاهر شده روی پوست و وروش اختصاصی درمان آن پیشنهاد می دهیم اما هرگز فراموش نکنید که این ها روش هایی غیرتخصصی و اغلب مورد استفاده درباره جوش و آکنه های بسیار سطحی هستند و بهترین و کوتاه ترین راه، مراجعه به متخصص پوست و دریافت درمان یا روتین اختصاصی شماست.

متخصصین ما در کلینیک ساعی با بررسی بالینی شما و شناخت دقیق عارضه و تفکیک آن به دو شاخه مشکلات هورمونی و غیرهورمونی، به شما کمک می کنند تا روش اختصاصی خودتان را پیدا کنید.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

درمان فوری جوش و آکنه

در این جا چند راهکار فوری برای درمان جوش در موارد سطحی و ناگهانی که نیاز به درمان فوری جوش دارید برای شما معرفی می کنیم.

استفاده از قطعات یخ

فواید یخ برای پوست

استفاده از یخ روی صورت، فواید ملموسی دارد. شاید برای همین است که بعضی از سلبریتی ها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، صورت خود را در آب یخ فرو می برند تا باعث کاهش پف آلودگی و رفع خستگی پوست صورت شوند.

مصرف یخ روی صورت، منافذ را سفت می کند و درخشندگی قابل مشاهده ای به آن می بخشد. بنابراین، اگر جوش های سرسیاه، سر سفید یا پوستی کدر دارید، مطمئناً یخ به شما کمک می کند تا جریان خون را تسریع کند و ظاهری شاداب به شما ببخشد.

بعلاوه، اگر با سیاهی و پف مداوم زیر چشم مواجه بوده اید، منجمد کردن آب خیار و گلاب و استفاده از آن ها در ناحیه مشکل دار به روشن شدن ناحیه زیر چشم شما کمک می کند.

آیا می توانید از یخ برای درمان آکنه استفاده کنید؟

بله و خیر! بگذارید توضیح دهیم. برای برخی موارد، استفاده از یخ روی آکنه، باعث کاهش اندازه جوش، کاهش درد و حتی بهبود سرخی یا التهاب می شود. استفاده منظم از یخ، به تدریج به بهبود آکنه کمک می کند تا وقتی که بتوان آن را با خیال راحت بطور کامل رفع کرد. همچنین با بهبود نقطه آسیب دیده و انسداد منافذ باز به رفع آثار آکنه کمک می کند.

اما، از طرف دیگر، استفاده از یخ برای بعضی از پوست ها باعث ایجاد آکنه و التهاب بیشتر می شود. کسانی که پوست حساسی دارند ممکن است بعد از استفاده از یخ، احساس گزگز و التهاب را تجربه کنند .قطعات یخ، برای انواع آکنه غیر التهابی و جوش های سرسیاه و سرسفید، مفید نیست. در عوض، بهتر است از لایه بردارها استفاده کنید تا به رفع آن ها کمک کنید.

چگونه از یخ استفاده کنیم؟

پس از تشخیص اینکه یخ برای پوست شما مفید است حالا فرایند یخ درمانی را آغاز کنید. ابتدا صورتتان را با ملایمت بشویید سپس چند قطعه یخ را در یک پارچه نخی تمیز بپیچید و به آرامی روی آکنه فشار دهید و برای 1 دقیقه نگه دارید. حالا 1 دقیقه صبر کنید و دوباره یخ را برای 1 دقیقه دیگر روی آکنه دَوَران دهید. هرگز برای مدت طولانی و بی محابا قطعات یخ را روی نقاط
صورت خود نگه ندارید. این کار علاوه بر آثار فوری، در صورت تکرار، اثرات عمیق و ماندگاری هم خواهد داشت. هر روز این فرایند را تکرار کنید تا به مرور متوجه تغییرات مثبت روی پوست خود بشوید.

درمان فوری جوش با روغن زیتون

ابتدا مقداری روغن روی نوک انگشتان خود بچکانید و به آرامی روی آکنه ها بمالید. می توانید این کار را برای تمام صورت خود انجام دهید و یک ماسک مفید و مقوی به پوست صورت خود هدیه دهید. روی جوش ها زیاد دستکاری نکنید و بگذارید کمی روغنی تر باقی بمانند اما بقیه صورت را با حرکات دورانی با ملایمت ماساژ دهید و پس از یک استراحت بیست دقیقه ای به آرامی با آب ولرم صورت خود را شستشو دهید. برای استفاده از روغن زیتون می توانید در ازای هر دو سه قطره روغن، یک قطره آب هم قبل از ماساژ به آن اضافه کنید یا ابتدا کمی صورت خود را مرطوب کنید سپس از ماسک روغن زیتون استفاده کنید، احتمالا پس از استفاده از این روتین، از شفافیت حاصل روی پوست و زیر چشمتان، شگفت زده خواهید شد.

از یک درمان بدون نسخه آکنه استفاده کنید

هنگام انتخاب یک محصول بدون نسخه، دو ماده مهم را در ساختار آن ها جستجو کنید؛ اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید.
بنزوئیل پراکسید باعث کاهش چربی و از بین بردن سلول های مرده پوست و رفع باکتری های ایجاد کننده جوش می شود. هر دوی این مواد، بی خطر هستند اما هردو اثر خشک کنندگی روی پوست هم دارند و استفاده بی رویه این محصولات، یا ترکیب خودسرانه آن ها با برخی محصولات دیگر، ممکن است موجب تحریک پوست شود. همچنین، پس از مصرف بنزوئیل پراکسید، کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

کرم هیدروکورتیزون برای درمان فوری آکنه

به نظر می رسد اگر کرم هیدروکورتیزون با سایر درمان ها ترکیب شود اثر بهتری برای رفع و درمان جوش ها خواهد داشت. مثلا استفاده از بنزوئیل پراکسید همراه با هیدروکورتیزون، موثرتر از مصرف بنزوئیل پراکسید به تنهایی است چرا که هیدروکورتیزون می تواند آثار التهاب و تحریک حاصل از بنزوئیل پراکسید را رفع نماید .

این پماد، توانایی رفع جوش های سرسیاه و سرسفید را ندارد اما اگر همین جوش ها بر اثر التهاب به جوش چرکی بدل شوند باز هم می توان از پماد هیدروکورتیزون استفاده کرد.

فراموش نکنید که هیدروکورتیزون، آثاری همچون نازک کردن پوست و تحریک آن را در پی دارد و معمولا مصرف آن بدون ترکیب با سایر محصولات روی پوست توصیه نمی شود. بهتر است در این زمینه از یک متصدی داروخانه راهنمایی بگیرید و ترکیب مناسب را پیدا کنید.

روتین های آکنه و درمان های فوری جوش صورت

آکنه برای بسیاری از افراد، یک مشکل دائمی و ناامیدکننده است، اما با درمان های روتین مناسب و فوری، می توان به بهبود آکنه ها و حفظ وضعیت مناسب پوست کمک کرد. روتین ها و عادات منظم رسیدگی به پوست و رفع آکنه معمولا شامل ایجاد یک روتین روزانه مراقبت از پوست، پاکسازی، لایه برداری، مرطوب کننده و ترکیبی از محصولات ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک یا بنزوئیل پراکسید است.

علاوه بر روتین پوستی، درمان های فوری نیز برای رفع جوش های سطحی وجود دارد. مهم است که یک برنامه روتین و درمانی پیدا کنید که بهترین نتیجه را برای نوع پوست و نگرانی های خاص آکنه شما داشته باشد تا بهترین نتایج را ببینید. با صبر و مراقبت مداوم، آکنه را می توان درمان کرد و همچنین از ظاهر شدن دوباره آن پیشگیری نمود.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به تمام محصولاتی که روی پوست و مو استفاده می کنید از جمله لوازم آرایشی، خوب دقت کنید. بزرگ ترین اشتباهی که اغلب افراد در روتین خود مرتکب می شوند این است که از در مصرف محصولات حتی مفید، زیاده روی می کنند و هم چنین توضیحات مربوط به مواد تشکیل دهنده درج شده روی محصولات را بررسی نمی کنند. روی محصولات مصرفی خود به دنبال عبارات non-acnegenic ،non-comedogenic یا بدون روغن بگردید، تا مطمئن شوید هیچ ماده روغنی منجر به ایجاد جوش در آن موجود نیست.

1. شستن صورت

هرچند که شستن صورت، اولین مرحله یک روتین پوستی است اما باید به این نکته توجه کنید که شستن صورت هرچقدر محکم تر و با مواد قوی تری صورت بگیرد نه تنها منجر به پاکیزگی و درخشندگی صورت شما نمی شود بلکه اغلب شرایط بدتری را برای جوش ها و خشکی صورت رقم می زند و نیاز شما را به فرایند درمانی افزایش می دهد.

صبح ها صورت خود را با یک شوینده کف کننده ملایم بشویید و اگر بخاطر آکنه با مشورت متخصص، داروی خاصی باید روی جوش ها بزنید یا پوست بسیار حساسی دارید از یک پاک کننده ملایم و غیردارویی مانند نوتروژنا استفاده کنید.

همچنین اگر می خواهید این دو مرحله را با هم ترکیب کنید، از یک شوینده فومی استفاده کنید که حاوی یک ماده ضد آکنه باشد.

اگر جوش های سرسفید یا سرسیاه دارید، به دنبال پاک کننده های با اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای باشید تا لایه رویی آسیب دیده پوست را از بین ببرد و سلول های مرده را قبل از اینکه در منافذ شما گیر کنند پاکسازی کند.

اگر آکنه های قرمز و التهابی دارید از پاک کننده ای با بنزوئیل پراکسید استفاده کنید تا باکتری های سطحی را هدف قرار دهد.

ضمنا دقت کنید که محصول انتخابی شما در کنار شیوه به کارگیری آن می تواند نتایج مثبتی برای شما به ارمغان بیاورد. مثلا استفاده از یک لیف یا اسفنج زبر و خشن هرچند با بکارگیری بهترین مواد و فرمول های پاکسازی پوست باشد به پوست شما آسیب خواهد زد.

مسئله بعدی در انتخاب پد شستشوی صورت، تمیزی آن است که باید کاملا عاری از آلودگی های حتی مربوط به صورت خودتان در روزهای قبل باشد وگرنه در واقع شما در حال ماساژ آلودگی ها روی صورت خود و تشدید یا ایجاد آکنه های جدید روی پوست خود هستید. بهترین وسیله برای شستشوی صورت یک پد یا پارچه نرم و تمیز است و حتی شاید دست های شما گاهی بهترین وسیله برای شستشوی ملایم صورت شما باشند. این روتین پوستی را نهایتا دو بار در روز انجام دهید و در انجام آن افراط نکنید.

2. استفاده از یک پاک کننده ملایم

اگر در مرحله اول، فقط از یک شستشودهنده ملایم استفاده کردید، حالا می توانید با مواد قوی تر، روتین خود را ادامه دهید. پس از شستن، ابتدا کمی صبر کنید تا پوستتان خشک شود یا به جای مالش با حوله می توانید به آرامی روی پوست ضربه بزنید و سپس از یک ژل ضد آکنه با اسید سالیسیلیک، بنزل پراکسید یا یک محصول بدون نسخه که از داروخانه تهیه کرده اید استفاده کنید.

معمولا حداقل شش هفته طول می کشد تا درمان بدون نسخه اثر کند. اما اگر پس از گذشت این مدت همچنان هیچ نتیجه مثبتی مشاهده نکردید، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید، که پس از بررسی پوست شما، داروی قوی تر یا مناسب تری تجویز کند.

3. استفاده از یک مرطوب کننده ملایم بدون چربی

مرطوب کردن پوست، یکی از مراحل ضروری در یک روتین مراقبت از پوست است. پوستِ مستعدِ آکنه برای جلوگیری از خشکی، نیاز به آب رسانی دارد تا بتواند از تشدید جوش ها جلوگیری کند. مرطوب کننده ها باعث نرمی و آرامش التهاب پوست می شوند.

هنگام انتخاب یک مرطوب کننده برای پوست های مستعد آکنه، لازم است از فرمول های سبک و غیر پیچیده استفاده کنید تا موجب انسداد منافذ نشود. موادی مانند اسید هیالورونیک و سرامیدها و مرطوب کننده هایی همچون آلوئه ورا انتخاب کنید که به آبرسانی و ترمیم پوست شما کمک می کنند.

اگر پوست خشکی دارید، کرم یا لوسیون مناسب تری را برای آبرسانی عمیق آن انتخاب کنید. برای پوست های حساس باید از فرمول های بدون عطر و ملایم استفاده کرد تا موجب تحریک نشود.

همیشه پیش از استفاده از محصولات جدید روی تمام پوست صورت خود، پچ تست کنید تا در صورت مشاهده هر گونه حساسیت، از آثار گسترده روی پوست خود جلوگیری نمایید.

استفاده از مرطوب کننده ها هم دو بار در روز، پس از پاکسازی و استفاده از ژل های درمانی، پوست را متعادل و سالم نگه می دارد و به پیشگیری از ایجاد جوش ها و آکنه ها و درمان آن ها کمک می کند.

4. لایه برداری پوست

لایه برداری، یکی از مراحل ضروری دیگر است. این فرآیند باعث حذف سلول های مرده پوست از سطح پوست می شود، منافذ را از بین می برد، از ایجاد جوش های جدید پیشگیری می کند، گردش خون را بهبود می دهد و به زیبایی و شفافیت ظاهر کلی پوست شما کمک می کند.

در این مرحله، از دو نوع لایه برداری می توان استفاده کرد: فیزیکی و شیمیایی. لایه بردارهای فیزیکی همان اسکراب یا ماساژ با برس برای حذف سلول های مرده پوست هستند. در مقابل، لایه بردارهای شیمیایی همانطور که از نامشان پیداست از اسیدهای آلفا هیدروکسی یا هیدروکسی اسیدها برای اضمحلال سلول های مرده پوست استفاده می کنند.

برخلاف مراحل پیشین روتین پوستی، این مرحله تنها یک یا دوبار در طول هفته قابل استفاده است. برای پوست های حساس باید از لایه بردارهای ملایم تر استفاده کرد.

5. درمان نقطه ای

درمان های نقطه ای به طور خاص برای درمان نقاطی از پوست که دارای جوش و آکنه است طراحی شده اند و معمولاً به شکل کرم یا ژل است. این محصولات، حاوی مواد فعال و قوی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا گوگرد است و برای از بین بردن باکتری ها، بهبود التهاب و باز کردن منافذ برای نفوذ به عمق آن ها عمل می کند.

درمان لکه ای بهتر است به عنوان درمانی برای جوش های ناگهانی یا برای تحت کنترل نگه داشتن جوش های قدیمی بکار برود. بنابراین ضروری است که آن را فقط در ناحیه آسیب دیده و دارای جوش بکار ببرید و توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد و نابجای این محصولات می تواند خشکی و التهاب پوست شما را تشدید کند .

همچنین هیچگاه از دستورالعمل ها و محصولات تخصصی تر و قوی تر بدون مشورت با متخصصین و به صورت خودسرانه استفاده نکنید.

متخصصین ما در کلینیک پوست و مو ساعی می توانند در انتخاب مناسب ترین محصولات غنی برای درمان فوری جوش و آکنه، به شما مشاوره تخصصی ارائه دهند و با بررسی نوع پوست و عوارض پوستی شما، مناسب ترین و کوتاه ترین روش درمانی را به شما معرفی نمایند.

مراجعه به کلینیک ساعی برای درمان جوش و پاکسازی صورت و دریافت یک روش درمانی و روتین مناسب پوستی شامل یک آزمایش و بررسی بالینی برای تشخیص علت و منشا بروز جوش و آکنه و سپس آغاز فرایند درمان می باشد.

در مورد جوش ها و عوارض هورمونی، از داروهای موثر برای رفع و بهبود پوست استفاده می شود و در مورد جوش هایی با منشا غیرهورمونی، روش های به روز و پکیج های اختصاصی انتخاب می گردد.

این روش ها شامل پکیج های مختلفی از جمله FCT و MCT می باشد. روش FCT یک پکیج درمانی شامل فشیال و ترمیاتراپی است که معمولا با توجه به نوع جوش ها و میزان آسیب پوستی مراجعه کننده، تعیین شده و بصورت یک جلسه در میان انجام می شود. پکیج MCT به صورت ترکیبی از روش های فشیال، مزوتراپی و ترمیا انجام می شود و انتخاب آن بستگی به بررسی وضعیت مراجعه کننده دارد.

برای آشنایی کامل با روش های درمانی ترمیا و مزوتراپی می توانید از مقالات موجود در سایت کلینیک ساعی استفاده کنید و یا با  تماس با مشاوران کلینیک، از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام: clinicsaee@

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا