لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

5
(2)

مدتی است که لیزر به یکی از برترین روش‌های از بین بردن موهای زائد بدن و صورت تبدیل شده است. این روش، بسیار ایمن و مطمئن است و تنها روشی است که می‌تواند به‌صورت دائمی موهای زائد را نابود کند. جالب است بدانید که تمام روش‌های زیبایی و پاکسازی پوست از موهای زائد، هرقدر که ایمن و مطمئن باشند باز هم عوارض و ضررهایی دارند و فرآیند لیزر نیز از این قاعده مستثنی نیست! ما در ادامه مطالب این صفحه قصد داریم شما را با عوارض لیزر موهای زائد آشنا کنیم و در این باره اطلاعات مناسبی در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

نکاتی مفید درباره‌ی عوارض لیزر

1) ایجاد اسکار و تغییر رنگ پوست از حادترین و شایع‌ترین عوارض لیزر است.
2) پوسته پوسته شدن پوست، قرمزی و التهاب، از عوارضی است که در همه افراد دیده می‌شود که به این عوارض، عوارض طبیعی گفته می‌شود.
3) افرادی که دارای پوست تیره هستند، از عوارض لیزر بیش‌تر رنج می‌برند.
4) اگر لیزر با دستگاه‌هایی که شامل طول موج بیش‌تری هستند انجام شود و همچنین مدت‌زمان تابش نیز بیش‌ترباشد، شدت عوارض بیش‌تر خواهد بود‌.
5) جالب است بدانید که تمامی روش‌های از بین بردن موهای زائد از طریق دستگاه‌های نوری یا لیزر، عوارض دارند‌.

فیزیک لیزر به زبان ساده

حتما می‌دانید که اگر نور به جسمی برخورد کند و بازتاب شود، باعث می‌شود تا ما آن جسم را ببینیم. پس اگر جسمی نور را بازتاب ندهد ما نمی‌توانیم آن جسم را ببینیم. همچون شیشه‌ای که بسیار تمیز باشد. بهتر است بدانید که علت ندیدن شیشه تمیز، این است که، تمام پرتوهای نور را از خود عبور داده و بازتابی ندارد که ما آن را ببینیم. به‌طور کلی باید توجه داشته باشید هرجسم دو کار را انجام می‌دهد: بازتاب نور و جذب بعضی از پرتوهای نور و شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رنگ‌های منحصر به‌ فرد به این دلیل به‌وجود‌ می‌آیند که، جسم‌ها هرکدام یکی از کارهایی که در قبل گفته شد را انجام می‌دهند و وقتی هرکدام جذب نور و بازتاب نور را انجام می‌دهند، باعث ایجاد رنگ‌های متنوع می‌شوند.

جالب است بدانید که اگر طول موج یک پرتوی نوری بین 480 تا 750 نانومتر باشد، در محدوده‌ی نورهای مرئی قرار می‌گیرند و به عبارتی دیگر، چشم‌های ما این محدوده را می‌توانند ببینند. نور خورشید و نور لامپ از تعدادی اشعه‌ی نور با طول موج‌ها و رنگ‌های متفاوت تشکیل شده‌اند. رنگی شدن پرتوهای نوری به‌دلیل تفاوت طول موج آن‌هاست. اگر چشم ما رنگ سبز را مشاهده کرد، باید بدانید که آن جسم سبزرنگ، رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی را جذب کرده و سپس رنگ سبز را بازتاب کرده است.

ملانین، رنگدانه‌ای است که باعث رنگ‌دار کردن پوست و مو می‌شود و پرتوهایی که ازطریق دستگاه‌های لیزر ایجاد می‌شوند طول موجی متناسب با ملانین دارند تا ملانین بتواند آن‌ها را جذب کند. پرتوهای نوری که در لیزرها تولید می‌شود، انرژی و طول موج یکسانی دارند و مشابه هم می‌باشند.

این رنگ‌دانه در قسمت ساقه و پیاز موی ما متمرکز شده و مقدار آن در موهای ما از پوست ما بیش‌تر است. هنگام برخورد لیزر به پوست، پیاز و ساقه‌ی مو سه برابر بیش‌تر از پوست، تحت تاثیر اشعه لیزر قرار می‌گیرند، در نتیجه عموم دستگاه‌های لیزر به نحوی ساخته شده‌اند که قبل از گرم شدن پوست، به پیاز و ساقه‌ی مو آسیب وارد کنند. که نتیجه‌ی این آسیب توقف رشد مو خواهد بود

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

چرا لیزر عوارض دارد؟

پوست ما یک لایه‌ی سطحی به نام روپوست یا اپی‌درم دارد. برای انجام لیزر، پرتوهای آن باید به پیاز مو که در لایه درم قرار دارند، برسد. بهتر است بدانید که لایه درم در زیر لایه‌ی اپی‌درم قرار گرفته است و به دلیل وجود ملانین در ساقه و پیاز مو، پرتوهای لیزر هنگام رسیدن به پیاز مو، کمی هم جذب اپی‌درم می‌شوند‌. جذب پرتوهای لیزر به روپوست باعث تغییر رنگ پوست، زخم، سوختگی و چنین عوارضی نیز می‌شود.

میزان عوارض لیزر به چه عواملی بستگی دارد؟

افرادی که پوست تیره دارند و قصد لیزر را نیز دارند، باید تا مدتی از سولاریوم و آفتاب گرفتن دوری کنند زیرا، این افراد ملانین بیش‌تری نسبت به بقیه‌ی افراد دارند و به همین دلیل ایجاد عارضه در این افراد بیش‌تر است‌. همچنین تیرگی پوست می‌تواند به دلیل بالا رفتن سن، ژنتیک و یا برنزه کردن باشد و بهتر است بدانید که ایجاد عارضه می‌تواند به‌دلیل رنگ پوست متقاضی، طول موج لیزر، اندازه نقطه تابش، مدت زمان تابش، ویژگی دستگاه لیزر و یا استفاده نامناسب از روش‌های خنک‌سازی پوست، باشد‌.

اگر طول موج دستگاه لیزر را افزایش و مدت زمان تابش را کم کنیم باعث می‌شود تا ملانین، پیاز مو و اپی‌درم، انرژی کمی جذب کنند که این کار سبب می‌شود تا لیزر در از بین بردن موهای زائد، مفید نباشد اما اگر طول موج دستگاه لیزر را افزایش دهیم و زمان تابش را کم کنیم باعث می‌شود که عارضه کمتری به پوست وارد شود.

به‌طور کلی دستگاه های لیزر معمولاً دو نوع طول موج را تولید می‌کنند به همین دلیل شما باید دستگاهی که متناسب با پوستتان است را انتخاب کنید. این انتخاب درست می‌تواند باعث شود که تاثیر لیزر در پوست شما افزایش و ایجاد عارضه، کاهش یابد. علاوه‌بر انتخاب درست دستگاه لیزر متناسب با پوست، باید از روش‌های خنک‌سازی مناسب نیز استفاده شود. اغلب کلینیک‌ها یک دستگاه لیزر دارند اما کلینیک ساعی از چند دستگاه لیزر برخوردار بوده و شما می‌توانید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا مقدار تاثیر، زیاد و مقدار عوارض لیز‌ موهایتان کم شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد، دردناک است؟

عملیات لیزر، دردناک نیست اما بهتر است بدانید که ممکن است دو سه روز بعد از انجام این‌کار، آن قسمت از پوست شما که تحت درمان قرار گرفته بود، کمی درد داشته باشد و قرمز شود اما به‌گفته کسانی که لیزر انجام داده‌اند، این درد همانند درد آفتاب‌سوختگی است و به‌راحتی می‌توان آن را تحمل کرد.

شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

شما باید بدانید که درطی انجام لیزر یا فرآیند‌های زیبایی دیگر، درحال ایجاد تغییر در بدن خود هستید و قطعاً بدن شما به این تغییر واکنش نشان خواهد داد که این واکنش همراه با عوارضی طبیعی همراه است و این عوارض به صورت موقتی بوده و به زودی از بین می‌روند.

لیزر نیز عوارضی طبیعی همچون قرمزی پوست، التهاب، پوسته پوسته شدن و دردی اندک دارد که بعد از چند روز از بین می‌روند و بهتر است بدانید که در انجام فرایند لیزر ممکن است با خطای درمانی مواجه شوید که این خطاهای درمانی موجب ایجاد عوارضی حاد مانند تغییر رنگ پوست و ایجاد اسکار می‌شود اما این موارد به ندرت اتفاق می‌افتد.

درد، قرمزی و التهاب

جالب است بدانید که آسیب زدن به هر‌قسمت بدن و همچنین آسیب زدن به بافت‌های بدن، موجب می‌شود بدن ما در برابر آن آسیب واکنش نشان دهد. پرتوهای لیزر نیز به دو ارگان اصلی موساز بدن یعنی فولیکول‌های مو و پیاز مو آسیب می زنند تا بتوانند موهای زائد بدن را از بین ببرند. به همین دلیل بدن در برابر این آسیب واکنش نشان می دهد و پوست ما دچار قرمزی و التهاب می‌شود و با لمس پوست ممکن است درد داشته باشید، اما شاید همه افراد، این عوارض را تجربه نکنند.

التهاب و قرمزی پوست در همه افراد به‌صورت موقت است و بعد از گذشت چند روز از بین می‌رود. آن قسمت از پوست که تحت این عوارض قرار گرفته است مانند پوستی است که تازه وکس یا اپیلاسیون شده است و بهتر است بدانید که برای جلوگیری از عوارض لیزر، از پمادهای سرکننده و بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنند.

بلافاصله بعد از انجام لیزر از استروئیدهای موضعی و یا کمپرس سرد می‌توانید برای بهبود عوارض استفاده کنید اما التهاب و قرمزی را نمی‌توانید به‌طور کلی از بین ببرید زیرا این موارد از عوارض طبیعی لیزر هستند و تا چند روز باید آن‌ها را تحمل کنید.

همانطور که در مطالب قبل گفته‌ شد، فرآیند لیزر دردناک نیست اما برای افرادی که پوستی حساس دارند و یا از خنک‌کننده‌های مناسب استفاده نکرده‌اند، این عمل می‌تواند دردناک باشد. در بعضی اوقات به‌علت حساس بودن پوست مریض، متخصص لیزر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند، استفاده از کمپرس و حمام آب سرد می‌توانند به کاهش درد مریض کمک کنند، البته التهاب و قرمزی پوست تا نهایتا دو روز بعد از انجام لیزر از بین می‌روند.

پوسته پوسته شدن

این مشکل در افراد بسیار کمی دیده می‌شود و از عوارض خفیف به‌حساب می‌آید اما اگر مراقبت‌های پوستی به‌خوبی انجام نشود، این عوامل نگران‌کننده و خطرناک نیز می‌شوند. اگر پوست شما از آن دسته پوست‌هایی است که پوسته پوسته می‌شود، باید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید و اگر مراقبت‌های پوستی درمورد این عارضه انجام نشود، باعث خشک و آسیب‌پذیر شدن پوست می‌شود و به‌همین دلیل پوست شما زخم می‌شود.

تغییر در رنگ پوست

یکی دیگر از عوارض قابل مشاهده لیزر، تغییر در رنگ پوست است که بستگی به نوع پوست متقاضی دارد. افرادی که دارای پوست سفید هستند، دچار تیرگی پوست و افرادی که دارای پوست تیره هستند، دچار روشن شدن پوست می‌شوند.

هایپوپیگمنتیشن

هایپوپیگمنتیشن همان روشن شدن پوست یا کاهش رنگدانه است که مانند دیگر عوارض لیزر، موقتی است اما می‌تواند متقاضی را آزار دهد زیرا تا چندماه این اثر، ماندگار است.

مجموعه کارهایی که با انجام آن‌ها می‌توانید از هایپوپیگمنتیشن جلوگیری کنید:

 استفاده از کرم‌های ضدآفتاب به مدت ۶ هفته قبل و بعد از لیزر
 استفاده از دستگاه لیزری که طول موج مناسبی دارد
 استفاده‌ی درست از خنک‌کننده‌های پوست
 کوتاه کردن زمان تابش پرتوهای لیزر و همچنین دوری از نور مستقیم خورشید

هایپرپیگمنتیشن

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که قسمتی از پوستتان زخم شده باشد و تا مدتی در آن ناحیه، پوست شما تیره شده باشد که به این تیره شدن پوست، هایپرپیگمنتیشن می‌گوییم که در این حالت رنگدانه‌ها افزایش می‌یابند، اما این موضوع نیز موقت است. باید بدانید اگر انجام لیزر سبب ایجاد زخم روی پوست شما گردد، شما شاهد تیره شدن پوست خود هستید که مدت زمان بهبود این عارضه کمی طولانی‌تر خواهد شد.

آسیب به چشم

به دلیل اشعه پرتوهای لیزر ممکن است بینایی ما آسیب ببیند، به‌خصوص اگر بخواهیم موهای زائد صورت را لیزر کنیم احتمال این آسیب بیش‌تر خواهد بود. به‌همین دلیل استفاده از عینک‌های مخصوص توسط متخصص و مراجعه‌کننده این عارضه را به‌طور کلی رفع می‌کند.

خطر عفونت‌های پوستی

یکی از نادرترین عارضه‌های لیزر، عفونت باکتریایی است، که با آسیب دیدن اپی‌درم یا روپوست ممکن است رخ بدهد. اگر بعد از لیزر با آثار عفونت، مانند خارش، جوش، درد و التهاب مواجه شدید بلافاصله با کلینیک تماس برقرار کنید و از خوددرمانی و استفاده از پمادهای موضعی دوری کنید.

یکی دیگر از عارضه‌هایی که لیزر دارد و به ندرت اتفاق می‌افتد تبخال زدن و فعال شدن ویروس هرپس است. ویروس هرپس معمولاً به‌صورت غیر فعال در بدن وجود دارد و در اثر مواجه شدن با استرس، این ویروس فعال می‌شود و اثر فعال شدن این ویروس، تبخال زدن به‌خصوص در ناحیه تناسلی و لب‌ها است‌.

سوختگی و تاول

سوختگی و تاول از عوارض شدید لیزر بوده که با انجام دادن کارهای زیر می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

1) استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و حرفه‌ای جهت انجام لیزر
2) مراجعه به مراکز مناسب مانند کلینیک‌ ساعی
3) استفاده مناسب از روش‌های خنک‌سازی پوست

اسکار و زخم

به‌طور کلی دو عامل وجود دارد که باعث می‌شود پوست شما بعد از لیزر دچار زخم یا اسکار شود.

 انجام ندادن مراقبت‌های پوستی توصیه شده توسط دکتر بعد از لیزر
 انتخاب مراکز نامناسب و نادرست برای انجام لیزر درمانی

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه درباره عوارض لیزر موهای زائد سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم جهت انجام لیزر با برترین دستگاه‌های حال حاضر در ایران به کلینیک ساعی واقع در خیابان جردن تهران مراجعه کرده و از خدمات این کلینیک استفاده نمایید. همچنین لازم است بدانید کلینیک ساعی دارای متخصصان و اپراتورهای حرفه‌ای بوده و از برترین دستگاه‌های لیزر در این کلینیک استفاده می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا