جوانسازی پوستزاویه سازی صورتهایفوتراپی

هایفوتراپی چیست؟ آنچه باید در مورد هایفوتراپی بدانید! (+ویدیو)

4.9
(9)

افزایش سن و پیری پوست، یکی از واقعیت‌های غیرقابل‌انکار در زندگی همه افراد است. با افزایش سن، تغییراتی در پوست بدن نمایان می‌شود که دلیل عمده ی آن، کاهش ساخت پروتئین‌های ساختاری کلاژن و الاستین است. خوشبختانه امروزه راه‌های زیادی برای بازگرداندن شادابی و جوان‌سازی مجدد پوست وجود دارد که روزبه‌روز درحال پیشرفت هستند. هایفوتراپی نیز یکی از این روش‌های مؤثر و بی‌خطر بوده که امروزه طرف‌داران بسیار زیادی پیدا کرده‌است. ما سعی داریم در این مقاله برای شما توضیح دهیم که هایفوتراپی چیست. برای آشنایی بیشتر با این روش جوان‌سازی و موارد استفاده ی آن، همراه ما باشید.

 

بیشتر بدانید: هایفوی صورت چیست؟ و هایفوتراپی صورت چه مزایایی دارد؟

هایفوتراپی چیست؟

هایفو تراپی یا همان روش هایفو (HIFU) در گذشته برای حذف تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین کاربردهای آن در صنعت زیبایی نیز در سال ۲۰۰۸ گزارش شد. پس‌ از آن نیز در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان FDA، استفاده از روش هایفو برای لیفت ابرو تأیید شد. سازمان FDA در سال ۲۰۱۴ نیز روش هایفو را برای رفع چین‌وچروک پوستی تأیید کرد.

دستگاه‌ هایفوتراپی در واقع با ساطع کردن امواج اولتراسوند به‌صورت متمرکز به لایه خاصی از پوست، کلاژن سازی را تحریک کرده و در نتیجه منجر به سفت شدن پوست می‌شود.

هایفوتراپی صورت یا لیفت صورت با دستگاه هایفو CFU
هایفوتراپی صورت یا لیفت صورت با دستگاه هایفو CFU

مکانیسم اثر دستگاه‌ هایفوتراپی چگونه است؟

مکانیزم این دستگاه‌ها به این صورت است که به‌صورت کاملاً کنترل‌شده‌ای دمای پوست را تا ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد بالا برده و درنتیجه باعث تحریک فیبروبلاست‌ها و ساخت کلاژن و الاستین در پوست می‌شوند. این امواج به لایه دوم و SMAS نفوذ کرده و با چسباندن این ۲ لایه به یکدیگر باعث رفع چین‌وچروک و صاف شدن پوست می‌شوند. دمای نامبرده در هایفوتراپی، باعث تولید حداکثر میزان کلاژن شده که تاثیر آن بسیار بیشتر از سایر روش‌های غیرتهاجمی است.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

انواع دستگاه‌های هایفوتراپی موجود در ایران

ما در ادامه شما را با انواع دستگاه‌های هایفو موجود آشنا می‌کنیم.

دستگاه هایفو دابلو

این دستگاه یکی از پرطرف‌دارترین دستگاه‌های هایفو در ایران بوده و ساخت کشور کره جنوبی است. هایفو دابلو عملکرد قابل‌قبولی در لیفتینگ صورت داشته و ۴ کارتریج برای سطوح مختلف پوست دارد.

دستگاه هایفو دابلو
دستگاه هایفو دابلو

این دستگاه همچنین سرعت بسیار بالایی داشته و پروسه درمان را کوتاه می‌کند.

دستگاه هایفو اولترافورمر

دستگاه هایفوتراپی اولترافورمر، یکی از جدیدترین محصولات شرکت کلاسیس و کره جنوبی است. این دستگاه برای لاغری بدن و صورت کاربرد دارد.

دستگاه هایفو اولترافورمر
دستگاه هایفو اولترافورمر

کیفیت این دستگاه به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را بهترین دستگاه هایفو برای لاغری در ایران به حساب آورد.

دستگاه هایفو اولترا

دستگاه هایفو اولترا نیز یکی از معروف‌ترین دستگاه‌های چینی موجود در ایران است.

دستگاه هایفو اولترا
دستگاه هایفو اولترا

قیمت پایین این دستگاه باعث شده که هزینه درمان بیماران کمتر باشد. بسیاری از کلینیک‌های پوست و مو در ایران از این دستگاه استفاده می‌کنند.

دستگاه هایفو هایفونیک

این دستگاه تولید ایران بوده و توسط شرکت لیزر نیک، طراحی و ساخته شده است. این دستگاه به نوعی مهندسی معکوس دستگاه هایفو اولترافورمر محسوب می‌شود.

دستگاه هایفو هایفونیک
دستگاه هایفو هایفونیک

دستگاه‌ هایفو هایفونیک، کارتریج یک‌ونیم، ۳ و چهار و نیم میلی‌متری داشته و برای هایفوتراپی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه هایفو دلتا

این دستگاه نیز در بازار ایران تولید و طراحی شده‌است و دارای ۳ کارتریج برای صورت و ۲ کارتریج برای بدن است. این دستگاه همچنین یک کارتریج برای هایفو واژینال دارد.

دستگاه هایفو دلتا
دستگاه هایفو دلتا

دستگاه دلتا ساخت کشور چین بوده و با دستگاه‌های الترا در یک سطح کیفیت قرار می‌گیرد.

برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه های هایفوتراپی، می توانید مقاله انواع دستگاه هایفو موجود در ایران و بهترین دستگاه هایفوتراپی را مطالعه کنید.

هایفوتراپی مناسب چه افرادی است؟

این روش جوان‌سازی پوست برای افراد بالای ۳۰ سال که دچار افتادگی پوست خفیف تا متوسط هستند، توصیه می‌شود. هرچه آسیب‌های پوستی شما کمتر بوده و سن شما نیز کمتر باشد، پاسخ بهتری به این نوع درمان می‌دهید. افراد بالای ۲۵ سال نیز برای به تعویق افتادن پیری پوست خود می‌توانند از این روش جوان‌سازی پوست استفاده کنند.

افرادی که سن بیشتری دارند و در معرض تابش شدید نور آفتاب هستند، به‌احتمال زیاد به تعداد جلسات بیشتری از این روش جوان‌سازی برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب نیاز دارند.

هایفوتراپی
هایفوتراپی

چه کسانی نباید هایفوتراپی انجام دهند؟

انجام این روش جوان‌سازی برای برخی از افراد به دلایل تخصصی و پزشکی توصیه نمی‌شود. این افراد عبارت‌اند از:

• افراد مسن که دارای افتادگی پوست شدید هستند، ممکن است کاندید مناسبی برای این روش جوان‌سازی نباشند و بهتر است روش جراحی انجام دهند.
• افراد مبتلا به ضایعات پوستی باز مثل تب‌خال در ناحیه هدف نیز نباید هایفو انجام دهند.
• افراد دارای جوش و آکنه.
• افراد دارای اجسام فلزی‌مانند پلاتین و ایمپلنت در ناحیه درمان
• زنان باردار و شیرده
• افرادی که سابقه بیماری قلبی و تشنج دارند.
• مبتلایان به بیماری‌های خاص از جمله بیماری دیابت.

کاربرد هایفوتراپی

کاربردهای هایفوتراپی به شرح زیر است:

هایفو تراپی پیشانی

انجام روش هایفو در این ناحیه، بسیار نتیجه‌بخش بوده و عمر ماندگاری آن نیز طولانی است. بسیاری از افراد برای رفع چین‌وچروک ناحیه پیشانی از بوتاکس استفاده می‌کند. اما ایراد این روش این است که بعد از مدتی دوباره چین‌وچروک به سطح پوست برمی‌گردند. اما روش هایفو اینگونه نیست و میزان چین‌وچروک به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما بعد از انجام بوتاکس نمی‌توانید برای انجام روش هایفو اقدام کنید. اما برعکس آن ایرادی ندارد. شما بعد از انجام انجام هایفو می‌توانید در ناحیه پیشانی تزریق بوتاکس و یا حتی تزریق چربی انجام دهید.

هایفو برای رفع غبغب

اگر غبغب به دلیل افتادگی پوست ایجاد شده باشد، شما به‌راحتی می‌توانید این مشکل را به کمک هایفو برطرف کنید. اگر غبغب ناشی از تجمع چربی در ناحیه زیر چانه و گردن باشد، باید امواج فراصوت هایفو به سلول‌های چربی تابانده شود. این امواج باعث تجزیه سلول‌ها شده و آن‌ها را غیرفعال می‌کنند. سپس سلول‌های چربی غیرفعال شده به کمک کبد و سیستم لنفاوی از بدن دفع می‌شوند. بنابراین پیش‌از انجام هایفو باید از سلامت این دو عضو، مطمئن باشید.

برای آشنایی بیشتر با روش هایفو برای رفع غبغب، مقاله هایفوتراپی غبغب | رفع غبغب بدون عمل جراحی را بخوانید.

محل‌های مناسب برای انجام هایفوتراپی
محل‌های مناسب برای انجام هایفوتراپی

هایفوتراپی گردن

شما می‌توانید به کمک روش هایفو، به رفع شل شدگی گردن، رفع افتادگی گردن، بهبود و صاف شدن پوست، سفت شدن پوست گردن، رفع سیاهی و تیرگی پوست گردن، رفع چین‌وچروک پوستی و… بپردازید. هایفوتراپی می‌تواند تمام خطوطی که به دلیل افزایش سن بر روی گردن ایجاد شده‌اند را برطرف کند.

هایفوتراپی دور چشم

شما از روش هایفو برای رفع تیرگی، چین‌وچروک دور چشم، کبودی و گودی آن می‌توانید بهره ببرید. این روش، فقط یک روش درمانی نیست و از آن می‌توان به‌عنوان یک روش پیشگیری نیز استفاده کرد. نتایج موردنظر بعد از همان جلسه اول حاصل می‌شود. اما برای کسب نتیجه بهتر می‌توانید بعد از گذشت ۳ تا ۱۲ ماه، هایفو دور چشم را مجدد تکرار کنید.

هایفوتراپی برای لاغری

از روش هایفو برای حذف چربی‌های بدن و لاغری نیز استفاده می‌شود. خروج سلول‌های چربی از بافت موردنظر حدود ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد. به‌طور معمول نیز از حدود هفته چهارم به بعد به‌مرور، نتایج حاصل می‌شود. مشاهده نتایج قطعی ممکن است ۹ ماه زمان ببرد. به‌همین دلیل لازم است که در این مسیر صبوری به خرج دهید.

نکته‌ای که در مورد نتایج هایفو برای لاغری باید بدانید این است که تعداد سلول‌های چربی بدن ثابت هستند و با چاق و لاغر شدن بدن کوچک و بزرگ می‌شوند. عملکرد هایفو باعث کاهش تعداد سلول‌های چربی بدن در ناحیه موردنظر می‌شود. به‌عبارت‌دیگر امواج دستگاه برای همیشه سلول‌های چربی آن ناحیه را از بین می‌برند و حتی اگر شما بعداً وزن اضافه کنید، سلول چربی در ناحیه درمان‌شده وجود ندارد که بخواهد بزرگ شود. پس فرایند هایفو هم باعث کاهش وزن شده و هم باعث ثابت ماندن سایز ناحیه موردنظر می‌شود.

هایفوتراپی شکم

هایفوتراپی شکم باعث کاهش تعداد سلول‌های چربی ناحیه موردنظر شده و از این طریق از افزایش سایز مجدد جلوگیری می‌کند. اشعه هایفو به طور هم‌زمان از شل شدگی و افتادگی پوست شکم جلوگیری کرده و با تحریک کلاژن سازی باعث سفت شدن پوست شکم نیز می‌شود. این روش برای خانم‌ها و آقایان مناسب بوده و یک روش ایمن محسوب می‌شود.

هایفوتراپی واژینال

عوامل مختلفی ممکن است باعث شل شدن و افتادگی واژن شوند. ازجمله این عوامل می‌توانیم به یبوست‌های مزمن، افزایش وزن و چاقی، بارداری و زایمان، افزایش سن و بلند کردن مکرر اجسام سنگین اشاره کنیم. هایفو واژینال یکی از جدیدترین روش‌ها برای درمان شل شدگی و افتادگی واژن است که غیرتهاجمی بوده و درد ندارد.

در این روش، یک هندپیس مخصوص را داخل واژن قرار داده و امواج اولتراسوند را از آن ساطع می‌کنند. این امواج پوست واژن را مجبور به ساخت کلاژن کرده و از این طریق باعث سفت و جمع شدن پوست می‌شوند.

به طور خلاصه فواید هایفوتراپی به صورت زیر است:
• هایفوتراپی برای کاهش چین‌وچروک و سفتی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• رفع غبغب و زاویه سازی فک
• لیفت ابرو، گونه و پلک
• از بین بردن چروک‌های پنجه کلاغی در گوشه خارجی چشم
• سفت کردن پوست گردن
• از بین بردن خط لبخند
• از بین بردن چروک پیشانی
• کاهش پف زیر چشم‌ها
• سفت کردن پوست بعداز کاهش وزن و لاغری
• جوانسازی واژن
• حذف چربی‌ها

نتیجه و اثر هایفوتراپی
نتیجه و اثر هایفوتراپی

بیشتر بدانید: مقاله هایفوی صورت چیست؟ و هایفوتراپی صورت چه مزایایی دارد؟

اقدامات مهم قبل‌از انجام هایفوتراپی

• پیش از انجام این فرآیند بهتر است از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب یا برنزه کردن پوست با استفاده از دستگاه سولار بپرهیزید.
• از مصرف داروهای محرک پوست مثل داروهای سالیسیلیک اسید، ویتامین C، محصولات ریتینول و… بپرهیزید و تحت نظر پزشک خود مصرف آن‌ها را قطع کنید.
• اگر از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. زیرا بعضی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین پوست را حساس می‌کنند.
• حتما در مورد مهارت اپراتوری که برای انجام هایفوتراپی انتخاب کرده‌اید مطمئن شوید و پیش‌از انجام جوان‌سازی پوست، درباره‌ی آن‌ها به‌خوبی تحقیق کنید.

مراحل انجام هایفوتراپی

معمولاً پیش‌از انجام این روش جوان‌سازی پوست، نیاز به هیچ آماده‌سازی خاصی نیست. فقط باید قبل‌از شروع فرآیند، تمام آرایش روی پوست خود را پاک کنید. درمانگر نیز ناحیه موردنظر را به‌خوبی تمیز می‌کند. ممکن است پیش‌از شروع فرایند یعنی حدود ۳۰ دقیقه قبل از آن، از یک کرم بی‌حسی موضعی روی پوست شما استفاده کنند. سپس به کمک مانیتور دستگاه، انرژی موردنظر تنظیم می‌شود.

پزشک بر روی ناحیه موردنظر، ژل سونوگرافی مالیده و پروب دستگاه را روی قسمت مورد نظر قرار می‌دهد. پس‌از آن انرژی دستگاه با فازهای کوتاه به مدت حدود ۳۰ تا ۹۰ دقیقه به ناحیه موردنظر تابیده می‌شود. بعد از انجام این روش جوان‌سازی نیز بلافاصله می‌توانید به منزل بروید و فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید.

هنگامی‌که دستگاه هایفو درحال فرستادن امواج به سمت پوست شما شما است، ممکن است احساس گرما و سوزش داشته باشید. اگر تحمل این مقدار گرما و سوزش برای شما سخت است، می‌توانید پزشک خود را در جریان بگذارید تا او قرص استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را پیش‌از درمان به شما پیشنهاد دهد.

مراحل انجام هایفوتراپی به‌ترتیب زیر است:
• پاک‌سازی محل موردنظر
• استفاده از کرم‌های بی‌حسی موضعی بر روی ناحیه مورد نظر
• استفاده از ژل لوبریکانت برروی قسمت مورد نظر
• قرار دادن دستگاه بر روی پوست
• تنظیم امواج فراصوت دستگاه توسط پزشک متخصص
• ارسال امواج فراصوت به مدت ۳۰ تا ۹۰ دقیقه
• جداسازی دستگاه از روی ناحیه مورد نظر

مراقبت‌های بعد از انجام هایفوتراپی

همان‌طور که می‌دانید مراقبت‌هایی که بعد از روش هایفو باید داشته باشید، بسیار مهم بوده و بر روی نتیجه نهایی تاثیر گذار است. شما برای کوتاه شدن دوره نقاهت و کسب نتیجه بهتر باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

• ممکن است پس‌از انجام این عمل زیبایی، پوست شما مقداری دچار قرمزی یا تورم خفیف شود که جای نگرانی نیست و به مدت چند ثانیه و به‌تدریج از بین می‌رود.
• بهتر است بعد از انجام این عمل زیبایی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید. هنگام بیرون رفتن از منزل نیز باید حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
• از مصرف نوشیدنی‌های الکلی جداً بپرهیزید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را نیز کمتر کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها باعث کاهش کلاژن سازی پوست می‌شوند.
• بعد ازهایفوتراپی به مقدار کافی آب بنوشید. آب زیاد باعث هیدراته شدن پوست شما شده و فرآیند کلاژن سازی پوست شما را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند.
• هنگام دوش گرفتن از برخورد آب داغ با پوستتان خودداری کنید. آب داغ باعث از بین رفتن چربی‌های محافظ پوست شما می‌شود. به‌همین دلیل بهتر است که با آب ولرم یا خنک پوست خود را بشویید.
• تا ۳ روز بعد از انجام این فرآیند باید از تمرینات ورزشی شدید بپرهیزید.
• هنگام خوابیدن به مدت ۱۰ روز تا ۲ هفته باید از فشار آوردن به ناحیه موردنظر خودداری کنید.
• گاهی ممکن است در ناحیه موردنظر دچار ورم و کبودی شوید. این‌موضوع طبیعی است. برای بهبود این کبودی‌ها می‌توانید ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین‌های E و C و همچنین سبزیجات و آب فراوان مصرف کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی بیشتر، مقاله مراقبت های بعد از هایفوتراپی را مطالعه نمایید.

هایفوتراپی
هایفوتراپی

تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام هایفوتراپی

اکثر افراد برای درمان، فقط به یک جلسه هایفوتراپی نیاز دارند. نتیجه این روش نیز بعد از ۲ تا ۳ ماه و نهایتاً ۶ ماه پس‌از درمان ظاهر می‌شود. پس‌از انجام فرایند، بدن شما شروع به تولید کلاژن کرده و این کلاژن سازی به مدت یک‌سال ادامه پیدا می‌کند. پس‌از این مدت نیز بهتر است برای هایفو مجدد مراجعه کنید.

مدت‌زمان ریکاوری بعد از انجام هایفوتراپی

شما بعد از انجام هایفو می‌توانید تمام کارهای روزمره خود را انجام داده و نیازی به دوران نقاهت ندارید. بعد از انجام فرآیند نیز نیاز به استفاده از دارو یا پماد خاصی ندارید.

اگر بخواهیم هایفو را با عمل جراحی مختلف مانند جراحی لیفت صورت مقایسه کنیم، جراحی لیفت دوره نقاهت یک‌ماهه داشته و بعد از انجام آن نیز صورتتان پانسمان دارد. بعد از حدود یک هفته نیز باید محل بخیه‌ها را بکشید. عوارضی مانند قرمزی، تورم و کبودی صورت نیز تا چند هفته ادامه دارد.

عوارض هایفوتراپی چیست؟

این روش یکی از کم‌خطرترین روش‌های جوان‌سازی پوست بوده و در مقایسه با روش‌های تهاجمی جوان‌سازی مانند جراحی لیفتینگ، بسیار ایمن و بی‌خطر به حساب می‌آید. اما ممکن است بعد از انجام آن، عوارضی را تجربه کنید. ما در ادامه شما را با برخی از این مضرات هایفوتراپی آشنا می‌کنیم:

ایجاد درد در ناحیه موردنظر

وجود درد در این ناحیه طبیعی بوده و معمولاً بعد از مدتی از بین می‌رود. اما در مواردی دیده‌شده که این درد به حالت مزمن درآمده و باعث آزار فرد می‌شود. شما در این حالت بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

قرمزی و تورم پوست

قرمزی و تورم پوست به دلیل تحریک سلول‌ها بعد از هایفوتراپی، طبیعی خواهد بود. اما بروز کبودی و تورم شدید می‌تواند نشانه عدم مهارت تکنسین یا پزشک باشد. به‌همین دلیل لازم است که پیش‌از انجام این فرآیند از مهارت پزشک خود اطمینان حاصل کنید.

بی‌حسی پوست

گاهی ممکن است امواج دستگاه به اعماق بیشتر پوست نفوذ کرده و اعصاب زیر پوست را تحت تاثیر قرار دهند. این‌موضوع ممکن است باعث بی‌حسی پوست شود. بی حسی معمولاً بعد از حدود ۲ هفته برطرف می‌شود. اما اگر همچنان ادامه یافت، بهتر است مشکل خود را با یک پزشک در میان بگذارید.

تغییر رنگ پوست و ایجاد لک بر روی آن

سلول‌های ملانوسیت وظیفه تولید ملانین را در پوست برعهده دارند. شما با انجام هایفو باعث تحریک این سلول‌ها شده و درنتیجه ملانین بیشتری در پوست شما تولید می‌شود. این واکنش نیز یک واکنش طبیعی است که حتی ممکن است موقع تابش نور خورشید به پوست صورت گیرد. به‌عبارت‌دیگر این واکنش، یک واکنش دفاعی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب هر نوع اشعه و پرتویی به پوست است.

در مقاله عوارض هایفوتراپی/ آیا هایفوتراپی درد دارد؟ به طور مفصل به این مطلب پرداخته ایم.

هزینه هایفوتراپی

هزینه‌ی های هایفوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توانیم به ناحیه تحت درمان، تعداد جلسات درمانی، تجربه و مهارت پزشک و برند دستگاه هایفو اشاره کنیم. بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌‌ هایفوتراپی، به کلینیک موردنظر مراجعه کرده و ناحیه موردنظر خود را به آن‌ها بگویید. پس‌از مشخص شدن تعداد جلسات مورد نیاز نیز هزینه کلی و نهایی به شما اطلاع داده می‌شود.

در مقاله هزینه هایفوتراپی و قیمت هایفو صورت، اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

جمع بندی

هایفوتراپی یک روش ایمن برای جوانسازی پوست بوده که در آن امواج اولتراسوند به لایه‌های پوستی تابانده شده و با تحریک سلول‌ها، تولید کلاژن افزایش می‌یابد. شما می‌توانید از این روش برای از بین بردن چین و چروک،صاف شدن پوست، رفع غبغب، لاغری، جوانسازی واژن و… بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه هایفوتراپی صورت و دریافت پاسخ سوالات خود می‌توانید با کارشناسان ما در کلینیک ساعی در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.9 / 5. تعداد رای ها 9

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا