تزریق ژل و چربی

مراحل، مزایا و مدت ماندگاری تزریق چربی

4.8
(18)

از نشانه‌های اصلی بالا رفتن سن، زوال چربی‌های زیر پوست است که باعث پیدایش چین و چروک در نواحی مختلف پوست صورت و بدن می‌شود. از این رو افراد با مشاهده اولین چین و چروک‌ها به دنبال راهی برای درمان و بازگشت زیبایی و جوانی پوست هستند. با پیشرفت علم و دانش پزشکی، متخصصان زیبایی و ترمیم پوست روش‌های مختلفی برای ترمیم چین و چروک‌ها به‌کار می‌برند.

ممکن است در ابتدا به افراد توصیه شود از کرم‌های ترمیمی یا بوتاکس استفاده شود؛ اما اگر عمق خطوط بیش ‌از حد باشد پزشک متخصص روش‌های دیگری را برای ترمیم پوست در نظر خواهد گرفت. یکی از این روش‌های پرکاربرد و مطمئن، تزریق چربی است. در این نوشتار سعی بر آن است که اطلاعات لازم درباره این روش زیبایی و درمانی در اختیار کسانی قرار بگیرد که به دنبال ترمیم پوست به دلیل بالا رفتن سن یا هر عارضه دیگری با درجه اطمینان بالا هستند.

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی یا پیوند چربی از طریق برداشت گرافت‌های چربی از مناطق پرحجم مانند ران، پهلو و سینه و سپس تزریق آن به مناطق مورد نظر انجام می‌شود. این عمل باعث حجم‌دهی و رفع چین و چروک می شود و بار دیگر جوانی را به پوست برمی‌گرداند. مهم‌ترین نکته درباره این فرایند این است که این چربی‌ها مصنوعی نیستند و سلول‌های زنده‌ای هستند که از بدن خود فرد برداشته می‌شوند و این امر سبب کاهش احتمال هرگونه واکنش آلرژیک سیستم ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه در این روش احتمال عفونت در مقایسه با سایر روش‌های ترمیمی کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب تزریق چربی

این عمل هم مانند هر عمل دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها را برای شما ذکر میکنیم. اطلاعات دیگر درباره این مهم در جلسات مشاوره و درمانی و توسط پزشک متخصص در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

مزیت اصلی : همان‌طور که قبلا عنوان شد این نوع روش ترمیمی از طریق برداشت گرافت‌های چربی از بدن خود فرد انجام می‌شود. به همین دلیل احتمال واکنش‌های آلرژیک سیستم ایمنی بدن برای پس‌زدن چربی کاهش می‌یابد. از طرفی پیوند چربی در مقایسه با دیگر روش‌های ترمیمی ماندگاری بیشتری دارد و روشی کم‌تهاجم و موثر برای جوان‌سازی پوست است.

معایب : استخراج و آماده‌سازی چربی فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه است. از طرفی هر چقدر وسعت ناحیه بیشتر باشد این فرآیند طولانی‌تر خواهد شد. به‌همین دلیل تزریق چربی در سینه‌ها یا باسن به چندین جلسه درمانی نیاز دارد.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

تزریق چربی به صورت

مراحل تزریق چربی

چربی از یکی از مناطق پرحجم بدن برداشته و پس از ضدعفونی و خالص شدن با سرنگ‌های مخصوصی در ناحیه گیرنده تزریق می‌شود. ممکن است این فرایند چندبار تکرار شود تا به نتیجه مطلوب برسید؛ اما به‌طور کلی عمل تزریق چربی، یک فرآیند سه مرحله‌ای است:

  • برداشت : بعد از انتخاب محل برداشت توسط شما و پزشک متخصص، بی‌حسی موضعی به آن محل تزریق می‌شود و جراح با یک برش و استفاده از سرنگ مخصوصی عمل استخراج چربی یا لیپوساکشن را انجام می‌دهد.
  • تصفیه و انتقال : زمانی که چربی مورد نیاز از محل مورد نظر استخراج شد، جراح شروع به پردازش چربی و تبدیل آن‌ها به ذرات کوچک‌تر در سرنگ‌های کوچک تزریق می‌کند. حتی در بعضی موارد نیاز است که جراح با فرآیند فیلتراسیون به جداسازی ناخالصی‌ها بپردازد.
  • تزریق : در این مرحله، جراح به آماده‌سازی ناحیه گیرنده می‌پردازد و سپس با سوزنی مخصوص شروع به تزریق بافت چربی در لایه‌های منطقه گیرنده می‌کند. با هر بار خارج شدن سوزن یک دسته از بافت‌های چربی در لایه‌های پوستی رسوب می‌کنند. این فرآیند تا زمان رسیدن به حجم مورد نظر و ایجاد شبکه چربی ادامه پیدا می‌کند.

بعضی از جراحان برای ایجاد کانتور رضایت‌بخش، ماساژ مناطق پیوندی را توصیه می‌کنند. در نهایت ممکن است جراح یک باند یا پانسمان نیز روی قسمت پیوندی قرار دهد.

چه زمانی تزریق چربی توصیه می‌شود؟

تزریق چربی در ابتدا باید توسط یک پزشک متخصص تجویز شود؛ اما مواردی که عموما برای ترمیم به این روش نیاز دارند، عبارت‌اند از:

  • ترمیم چین و چروک عمیق صورت؛
  • حجم‌بخشی به مناطق فرورفته و کم‌حجم پوست؛
  • درمان جای زخم‌هایی با عمق و وسعت قابل توجه؛
  • برای بازسازی سینه و پروتز.

مرحله برداشت چربی از شکم

کاندید مناسب برای تزریق چربی

همان‌طور که قبلا ذکر شد هدف از تزریق چربی بهبود جای زخم یا جوان‌سازی پوست و پر کردن مناطق کم‌حجم بدن است. اما قبل از هر چیز باید فرد مورد آزمایش قرار بگیرد و از وجود مناطق اهداکننده مناسب اطمینان حاصل کرد. از طرفی باید سلامت عمومی شما مانند آزمایش خون، پوست و مو بررسی شود. درنهایت اگر شما از نظر جسمانی در سلامتی کامل به سر می‌برید و روحیه مثبت و نگرش واقع‌گرایانه‌ای نسبت به این عمل دارید برای تزریق چربی در یکی از موارد زیر کاندید مناسبی هستید.

  • تزریق چربی در صورت

فردی با چین و چروک عمیق صورت مانند خط لبخند، خطوط دور چشم و روی پیشانی یا فرورفتگی عمیق صورت که ناشی از جای زخم، آکنه و جوش است، می‌تواند گزینه مناسبی برای تزریق چربی به صورت باشد.

نمونه قبل و بعد از تزریق چربی به صورت

  • تزریق چربی به سینه

گاه بعضی از زنان به دلایل مختلف به دنبال افزایش سایز سینه هستند؛ اما باید توجه داشته باشند که سینه آن‌ها باید فرم زیبا و پوست سالمی داشته باشند. اگر این افراد پوست ضعیف یا سینه‌هایی آویزان داشته باشند، کاندید مناسبی برای تزریق چربی در این ناحیه از بدن نیستند.

گاهی هم فرم سینه در حین کاشت نیاز به تقویت و بهینه‌سازی دارد. از این‌رو پزشک متخصص از تزریق چربی برای رفع بی‌نظمی‌های موجود در زمان تزریق یا بعد از تزریق استفاده می‌کنند.

گاهی به دلیل سرطان سینه بخشی از پستان برداشته می‌شود و بعد از درمان در حین جراحی لامپکتومی و بازسازی سینه، پزشک متخصص برای حجم‌دهی بیشتر به پستان‌ها از دو تا چهار مرحله تزریق چربی استفاده می‌کند.

  • افزایش حجم باسن با تزریق چربی

بسیاری از افرادی که به دنبال داشتن باسنی گردتر و حجیم‌تر هستند، روش «لیفت باسن برزیلی» را انتخاب می‌کنند. در این روش با تزریق چربی در حجم مورد نیاز و بدون استفاده از پروتز، انحنای بیشتری به باسن داده می‌شود. سپس از لیپوساکشن برای جمع‌آوری چربی‌های اضافه و منظم‌سازی ناحیه اطراف باسن استفاده می‌شود.

  • جوان‌سازی پوست دست با تزریق چربی

پیوند و تزریق چربی در ناحیه دست برای کسانی که می‌خواهند حجم دستانشان افزایش پیدا کند یا مناطق چروکیده دست به حالت اولیه برگردد و یا رگ‌های بیرون‌زده از پوست را پنهان کنند، گزینه مناسبی خواهد بود.

مراقبت‌های قبل از تزریق چربی

قبل از عمل پیوند چربی، پزشک متخصص بعد از بررسی آزمایش‌های اولیه و تشخیص کاندید مناسب برای تزریق چربی، دستورالعمل‌های قبل از جراحی را به‌طور کامل در اختیار فرد مورد نظر قرار خواهد داد. در مواردی بنابر تشخیص پزشک، عکس‌برداری از ناحیه مورد نظر هم ضرورت خواهد داشت؛ اما به طور کلی، مراقبت‌های قبل از تزریق چربی عبارت‌اند از:

  • حداقل شش هفته قبل از عمل سیگار را ترک کنید. این امر باعث بهبود سریع جای زخم و جلوگیری از عفونت می‌شود؛
  • از مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، ویتامین‌ها و یا رژیم‌های هومیوپاتی که می‌توانند خونریزی را افزایش دهند، خودداری کنید؛
  • آب‌رسانی به پوست قبل و بعد از تزریق چربی به هر قسمت از بدن ضروری است. این امر باعث بهبود سریع جای زخم می‌شود؛
  • قبل از عمل، مطمئن شوید شخصی شما را بعد از عمل همراهی می‌کند و شما رانندگی نخواهید کرد.

نمونه قبل و بعد از تزریق چربی به صورت

 نکته‌هایی درباره روز پیوند چربی

پیوند چربی طبق نظر پزشک متخصص ممکن است در یک بیمارستان مجهز، کلینیک تخصصی یا در مطب پزشک یا به صورت جراحی سرپایی انجام شود. زمان عمل شما با توجه به محل تزریق و تعداد لیپوساکشن‌هایی که انجام می‌شود، متغیر است. پس در این‌صورت بدیهی است که زمان عمل تزریق چربی در صورت کمتر از عمل تزریق چربی در باسن خواهد بود. باتوجه به شرایط جسمی و روحی فرد ممکن است از بی‌حسی موضعی، آرام‌بخش وریدی یا از بیهوشی استفاده شود.

پزشک متخصص برای اطمینان از ایمنی و سلامت افراد از مانیتورهای مختلف برای کنترل ضربان قلب، نبض، فشارخون و میزان اکسیژن در گردش خون استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما در حین درمان و جراحی باید از آن اطمینان حاصل کنید، اعتماد به پزشک متخصص خودتان است. ممکن است پزشک برنامه جراحی‌ خود را که از قبل با شما طرح‌ریزی کرده است، با صلاح‌دید خود و برطبق شرایط موجود تغییر دهد، در این‌صورت نگران نباشید و به پزشک و مهارتش ایمان داشته باشید.

پس از انجام عمل به اتاق ریکاوری منتقل و بعد از معاینات پزشکی مرخص می‌شوید. معمولا بعد از عمل و به تشخیص پزشک به چند جلسه برای بررسی نتیجه عمل احتیاج است؛ اما به‌طور کلی با دانش دکتر و مراقبت‌های بعد از عمل جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی

بعد از پایان کار اطلاعات لازم درباره زمان نقاهت را در اختیارتان قرار خواهیم داد و پزشک کلینیک ساعی آماده است که به سوالات شما برای مراقبت‌های بعد از تزریق پاسخ دهد. اما به‌طور کلی مرحله نقاهت و مراقبت‌های بعد از آن شامل موارد زیر است:

  • طبق دستورالعمل پزشک از مناطقی که چربی از آن‌ها برداشته شده است، برای جلوگیری از هرگونه عفونت احتمالی، مراقبت کنید.
  • با مشاهده تورم و کبودی بعد از عمل نگران نشوید و با استراحت و استفاده از داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، برای بهبودی فرصت بدهید. بعد از یک هفته شاهد کاهش کبودی و تورم خواهید بود.
  • به دلیل تورم و کبودی ممکن است نتوانید تا دو هفته در انظار عمومی ظاهر شوید؛ اما از هفته سوم با استفاده از آرایش می‌توانید کبودی و تورم‌ها را تا حدودی پنهان کنید.
  • برای دیدن نتیجه عمل عجله نکنید، به احتمال زیاد از هفته چهارم شاهد تغییرات خواهید بود؛ اما تورم اندک تا هفته‌ها باقی خواهد ماند.

تزریق چربی در ناحیه صورت

ماندگاری چربی تزریق شده

بعد از عمل و گذراندن دوران نقاهت شما شاهد پوستی نرم‌تر و شفاف‌تر خواهید بود؛ اما ممکن است این سوال ذهنتان را مشغول کند که تا چه‌مدت تزریق موثر خواهد ماند؟ پاسخ این سوال در وهله اول به مهارت پزشک شما بستگی دارد. به همین دلیل بقای چربی تزریق شده با سطح مهارت، دانش و تجربه پزشک ارتباط مستقیمی دارد. به‌همین دلیل، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی از مهارت پزشک خود مطمئن شوید. در این صورت خیالتان آسوده است که پیوند چربی و خون‌رسانی به ناحیه مورد نظر دائمی خواهد بود و پوست شما تا مدت‌ها جوان و شفاف باقی می‌ماند.

طبق تحقیقات انجام شده حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد چربی تزریق شده به بدن طی یک سال جذب می شود و به همین علت است که پزشکان معمولا مقدار بیشتری از حد مورد انتظار شما تزریق انجام می دهند تا پس از جذب درصدی از آن، نتایج هنوز مورد رضایت شما واقع شوند. عوامل موثر بر جذب چربی جز موارد زیر هستند:

در واقع میزان این جذب به توانایی بدن در جذب چربی بستگی دارد. متابولیسم بدن افراد مختلف با هم متفاوت است و می تواند در نتیجه ی حاصل شده تفاوت ایجاد نماید.

ماندگاری تزریق چربی بسیار بیشتر از سایر روش ها مانند تزریق ژل می باشد، حداقل ۲ تا ۵ سال با توجه به ناحیه ای که چربی تزریق شده است شاهد ماندگاری تزریق چربی می باشیم.

عوارض تزریق چربی

خوشبختانه تزریق چربی یکی از کم‌عوارض‌ترین جراحی‌های زیبایی و ترمیمی است و معمولا در این روش شاهد عوارض جدی‌ای نیستیم. با این حال بهتر است برای آرامش‌خاطر بیشتر، علاوه‌بر اطلاعات این بخش، در جلسات مشاوره حتما این مورد هم بررسی شود. اما به‌صورت کلی عوارض و خطرات احتمالی تزریق چربی عبارت‌اند از:

  • واکنش آلرژیک به بی‌حسی موضعی یا بیهوشی؛
  • عفونت؛
  • اختلال در حس پوستی یا لامسه؛
  • زخم؛
  • واکنش آلرژیک به چربی تزریق شده که می‌تواند به‌دلیل عدم رعایت نکات ایمنی باشد؛
  • آسیب به ساختارهای پوستی به‌دلیل تجربه کم پزشک؛
  • نتایج نامطلوب که باعث طولانی‌تر شدن دوران نقاهت و درمان می‌شوند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بیشتر این عوارض احتمالی به‌دلیل عدم مهارت کافی پزشک متخصص است. به‌همین دلیل توصیه می‌شود در انتخاب پزشک متخصص و مرکز درمانی حتما جنبه‌های احتیاط را رعایت کنید.

نمونه قبل و بعد از تزریق چربی به صورت

هزینه تزریق چربی

به‌طور کلی، تزریق چربی از دیگر روش‌های زیبایی و ترمیم پوست دشوارتر است؛ زیرا استخراج، تصفیه و تزریق چربی فرآیند زمان‌بر و پرهزینه‌ای است و به تخصص پزشکی پرتجربه احتیاج دارد. بدیهی است که هرچه مهارت پزشک بالاتر باشد، هزینه هم بالاتر خواهد بود. به‌طور میانگین تزریق چربی در کشورهای اروپایی و آمریکا حداقل ۵۰۰۰ دلار و تا ۲۰۰۰۰ دلار است و در ایران با هزینه تقریبی بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان بستگی به حجم چربی و ناحیه تزریق انجام می‌شود.

سوالات متداول

تعدادی از سوالات رایج افراد متقاضی تزریق چربی آورده شده است که ممکن است به شما برای تصمیم‌گیری در انتخاب این روش برای زیبایی و ترمیم پوست کمک کند.

  • فرآیند تزریق چربی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به منطقه‌ای که چربی از پوست شما برداشت می‌شود و منطقه‌ای که در آن تزریق می‌شود، زمان این فرآیند از یک تا پنج ساعت متغیر است.

  • آیا تزریق چربی بی‌خطر است؟

به‌طور کلی تزریق چربی بی‌خطر است؛ اما در بعضی موارد و به دلیل عدم‌مهارت کافی پزشک، ممکن است شاهد عوارضی مانند مرگ بافت چربی یا انسداد خونی در محل تزریق باشیم.

  • آیا ممکن است که بدن چربی تزریق شده را پس بزند؟

خیر. از آن‌جایی که چربی از بدن خود شما برداشت می‌شود، واکنش‌های آلرژیک بدن بسیار کاهش می‌یابد و امکان پس‌زدن بافت چربی وجود ندارد.

  • آیا امکان تزریق چربی برای افراد لاغر وجود دارد؟

کاندید‌های تزریق چربی باید از شرایط جسمانی سالمی بهره‌مند باشند و وزن آن‌ها قابل‌قبول و ثابت باشد. از طرفی برداشت چربی باید از بخش‌های حجیم انجام شود. از این‌رو پیوند چربی در افراد لاغر اندام به‌ندرت انجام می‌شود.

  • آیا تزریق چربی دردناک است؟

خیر. تزریق چربی یکی از کم‌دردترین و کم‌عوارض‌ترین جراحی‌های زیبایی و ترمیمی است. حتی با استفاده از بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی ممکن است شما کوچک‌ترین دردی احساس نکنید.

  • بعد از تزریق چربی چگونه و در چه حالتی باید خوابید؟

اگر تزریق چربی در ناحیه باسن انجام شده است، حداقل تا دو هفته نباید روی باسن بخوابید یا بنشینید. بهتر است که به پهلوی راست یا چپ بخوابید و از توالت فرنگی استفاده کنید.

  • آیا امکان برداشت چربی شکم برای تزریق در باسن وجود دارد؟

بله. در روش لیفت برزیلی که برای تزریق چربی در باسن به کار می‌رود، از چربی مناطق حجیم‌تر مانند شکم، پهلو و ران استفاده می‌شود.

  • آیا امکان برداشت چربی شکم برای تزریق در سینه وجود دارد؟

بله. در این نوع حجم‌دهی نیز می‌توان از مناطق پرحجم‌تر مانند شکم، پهلو و باشن برای برداشت بافت‌های چربی مورد نیاز استفاده کرد.

  • آیا می‌توان از چربی شخص دیگری برای تزریق استفاده کرد؟

خیر. هیچ جراح حرفه‌ای و باتجربه‌ای برای تزریق چربی از چربی بدن دیگری استفاده نمی‌کند.

  • تغذیه مناسب بعد از تزریق چربی چیست؟

برای تامین خون‌رسانی کافی به سلول‌های چربی باید کالری اضافه مصرف کنید. از این‌رو از غذاهای مقوی و دارای چربی سالم مانند ماهی قزل‌آلا، آووکادو، گردو و روغن زیتون اصل استفاده کنید.

کلام آخر

ممکن است افراد به دلایل مختلفی مانند بالا رفتن سن، بیماری یا حادثه‌ای غیرقابل پیش‌بینی دچار آسیب پوستی شوند و پوست آن‌ها نرمی و شفافیت اولیه خود را از دست بدهد. همچنین ممکن حجم برخی از نواحی بدن خیلی کمتر از حالت طبیعی باشد؛ از این رو فرد درصدد راهی برای جبران است. یکی از روش‌های مطمئن برای رفع این ضایعه‌های پوستی، تزریق یا پیوند چربی است که این روزها یکی از پرطرفدارترین روش‌هایی زیبایی و ترمیمی پوست است.

این روش یکی از کم‌خطرترین و کم‌عوارض‌ترین روش‌های پزشکی است که به افراد شانس دوباره‌ای برای لذت بردن از جوانی و اندام خود می‌دهد. اولین نکته قبل توجه در انجام این عمل پیدا کردن پزشکی حاذق و کلینیک درمانی حرفه‌ای است که بتواند در این زمینه به شما مشاوره کافی و خدمات حرفه‌ای ارائه دهند. از این‌رو بهتر است قبل از هر اقدامی با اولین پزشک مجرب دیداری داشته باشید و سوال‌های خود را برای اطلاعات بیشتر با او درمیان بگذارید.

این‌روزها علم بیش از پیش درخدمت مردم است و با پیشرفت آن روش‌های مطمئن‌تری برای درمان و زیبایی وجود دارد. تزریق چربی یکی از این روش‌های قابل اطمینان است که اگر به‌درستی و با مهارت از آن استفاده شود، می‌توان تا سال‌ها از مزایای آن نهایت استفاده را برد.

سلامتی همشهریان و هموطنان عزیز، اولویت کاری پزشکان متعهد در کلینیک زیبایی ساعی است. وجود پزشکانی با تجربه و تخصص کافی، استفاده از مجهزترین امکانات و بهترین مواد، عامل اصلی کیفیت بالای خدمات ارائه شده در این مرکز است. در صورت وجود هر گونه پرسش و ابهامی کافی است که با کلینیک ساعی تماس بگیرید. پرسنل دوره دیده این مرکز در تمام مراحل قبل و بعد از درمان همراه شما هستند. جهت دریافت هزینه تزریق چربی و رزرو وقت مشاوره و درمان با شماره های زیر در ارتباط باشید :

 

  • خطوط ویژه : ۸۸۶۶۴۱۴۴-۰۲۱  |  ۸۸۱۹۳۱۴۶-۰۲۱
  • واتس اپ : ۰۹۱۲۹۶۷۴۷۲۳
  • کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinicsaee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.8 / 5. تعداد رای ها 18

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا