پیکرتراشی

عوارض پیکرتراشی چیست؟

0
(0)

پیکرتراشی (Body Sculpting) به انواع روش‌های جراحی یا غیرجراحی اشاره دارد که برای بهبود شکل و ظاهر بدن انسان به کار می‌رود. این روش‌ها به افراد کمک می‌کنند تا چربی‌های اضافی را از مناطق مختلف بدن خود کاهش دهند، عضلات را تقویت کنند و بدن را به شکل دلخواه‌تری تغییر دهند. مهم ترین هدف از پیکرتراشی، کاهش وزن و سایز، ایجاد تعادل و تناسب در ظاهر بدن و افزایش اعتماد به نفس افراد است. در این مقاله قصد داریم عوارض پیکرتراشی را بررسی کنیم. قبل از آن لازم است با انواع روش‌های آن آشنا شویم.

انواع روش‌های پیکرتراشی چیست؟

پیکرتراشی به دو دسته اصلی جراحی و غیرجراحی، تقسیم می‌شود. پیکرتراشی جراحی، یک روش تهاجمی است که نیاز به ایجاد برش‌هایی در قسمت‌های مختلف بدن دارد. در این روش، از یک لوله باریک یا سوزن برای مکش چربی‌ها استفاده می‌شود. پیکرتراشی غیرجراحی، یک روش کم‌تهاجمی است که نیاز به ایجاد برش‌های کوچک دارد یا کلا بدون نیاز به ایجاد برش است. در این روش، از روش‌های مختلفی مانند امواج رادیویی، لیزر، سرما و امواج صوتی برای از بین بردن چربی‌ها استفاده می‌شود.

انواع روش‌های پیکرتراشی جراحی شامل لیپوساکشن، لیپوماتیک، ابدومینوپلاستی، پیکرتراشی سینه، صورت، بازو و باسن، بادی جت و … هستند.

پیکرتراشی غیرجراحی نیز شامل روش‌های مختلفی مانند کرایولیپولیز، لیزر لیپولیز، دستگاه لاغری اگزیمیا و … می‌باشد.

برای هر یک از روش‌های مذکور، عوارض محتملی قابل پیش‌بینی است که در بخش بعد به آنها اشاره خواهیم کرد.

عوارض انواع روش‌های پیکرتراشی

عوارض لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن (Liposuction) یکی از روش‌های جراحی پیکرتراشی است که برای کاهش چربی‌های اضافی از مناطق مختلف بدن استفاده می‌شود. در لیپوساکشن، یک لوله نازک با قطر 2 تا 5 میلی‌متر از طریق برش‌های کوچکی در پوست وارد بدن می‌شود و چربی‌ها از این منطقه، جذب و از بدن خارج می‌شوند. این روش می‌تواند برای از بین بردن چربی‌های اضافی از نواحی مختلف بدن مانند شکم، ران‌ها، باسن، بازوها، چانه و گردن استفاده شود. افرادی که از روش‌های غیر جراحی برای از بین بردن چربی‌های اضافی نتیجه نگرفته‌اند و چربی زیادی در قسمت‌های مختلف بدن دارند، گزینه مناسبی برای استفاده از روش لیپوساکشن هستند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

عوارض احتمالی پس از لیپوساکشن عبارتند از:

التهاب و عفونت: در موارد نادر، ممکن است منطقه مورد جراحی به عفونت مبتلا شود. این مشکلات به کمک داروهای ضد التهابی و آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان هستند.

خونریزی: بعد از لیپوساکشن، محل برش‌های ایجاد شده روی بدن خونریزی خواهد داشت ولی عمدتا موقتی است و به طور عمومی در مدت چند هفته بهبود می‌یابد.

عدم تقارن در بدن: ممکن است پس از جراحی، زخم‌ها به صورت طبیعی بهبود پیدا نکنند و یا برداشت چربی از قسمت‌های مختلف بدن با دقت انجام نشده باشد و این باعث ایجاد فرورفتگی در پوست یا عدم تقارن در اندام شود.

دوران نقاهت طولانی: زمان بهبودی در لیپوساکشن، طولانی است و شاید درد پس از جراحی لیپوساکشن برای چند هفته طول بکشد و نیاز به مصرف داروهای مسکن وجود داشته باشد.

بی‌حسی موضعی: ممکن است در مناطقی که لیپوساکشن انجام می‌شود، به دلیل آسیب به عصب‌ها، آن منطقه از بدن بیمار دچار بی‌حسی موضعی شود.

در برخی متقاضیان، ممکن است موارد نادری مثل هماتوم، آمبولی ریه بر اثر ورود لخته یا چربی به رگ‌ها و یا حساسیت‌های دارویی نسبت به داروهای مصرفی و داروی بیهوشی به وجود بیاید.

در صورت استراحت کافی، مصرف داروهای مسکن، استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم، پوشیدن گن در هفته‌های اول بعد از جراحی، اجتناب از فعالیت‌های سنگین و انتخاب جراح باتجربه می‌توان عوارض عمل لیپوساکشن را کاهش داد.

عوارض لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک (Lipomatic) یکی دیگر از روش‌های جراحی پیکرتراشی است که برای از بین بردن چربی‌های اضافی از بدن استفاده می‌شود. لیپوماتیک، روشی تهاجمی است که با ایجاد برش‌های کوچک در بخش‎ های مورد نظر، لوله‌ای وارد بدن شده و ارتعاشات حاصل از امواج صوتی، چربی‌ها را از بافت‌های اطراف جدا کرده و از طریق لوله و دستگاه مکش، خارج می‌شوند. افرادی که از روش‌های غیر جراحی برای از بین بردن چربی‌های اضافی نتیجه نگرفته‌اند و به دنبال روشی با عوارض کمتر، نتیجه طبیعی‌تر و دوران نقاهت کوتاه‌تر نسبت به لیپوساکشن هستند می‌توانند از لیپوماتیک برای پیکرتراشی استفاده کنند.

عوارض احتمالی پس از لیپوماتیک عبارتند از:

التهاب و عفونت: افراد در موارد نادری ممکن است بعد از جراحی لیپوماتیک به التهاب و عفونت در منطقه مورد عمل دچار شوند.

خونریزی و آمبولی: مانند هر روش جراحی‌، این روش نیز به دلیل برش‌های ایجاد شده روی بدن، خونریزی به همراه خواهد داشت ولی نسبت به روش لیپوساکشن، برش‌های کوچکتر و در نتیجه خونریزی کمتری دارد.

سایر مشکلات جراحی: ممکن است برخی افراد احساس سردرد و تهوع به دلیل داروی بیهوشی را داشته باشند که موقتی و قابل رفع است. دوران نقاهت نسبتا طولانی و درد در محل‌های برش از سایر عوارض این روش به شمار می‌آیند.

عوارض نادر: تجمع چربی‌ها در جای دیگر از بدن، لخته‌های خون، آمبولی، آسیب به بافت‌های عمقی به دلیل ارتعاشات امواج و آسیب به عضلات نیز از عوارض احتمالی این روش جراحی می‌باشند. آمبولی ریه به دلیل ورود چربی یا لخته خون به رگ‌ها صورت می‌گیرد.

لازم به توضیح است که کلینیک ساعی به کمک دستگاه‌های به روز و مجهز و با حضور پزشک متخصص در اتاق جراحی بیمارستان، ریسک آمبولی را نزدیک به صفر، دوران نقاهت را به حداقل زمان ممکن (یک هفته)، خونریزی را به کمترین میزان ممکن، چربی‌ها را تا حد ممکن تخلیه نموده و بدن متقاضی را در زیباترین فرم ممکن با شکمی تخت و با ظاهری سیکس پک می‌رساند.

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) یک روش جراحی پلاستیک است که به عنوان لیفت شکم نیز معروف است. هدف اصلی این جراحی از بین بردن پوست اضافی، تنظیم مجدد عضلات شکم و ایجاد شکلی مسطح‌تر و جوان‌تر برای منطقه شکم است. در ابدومینوپلاستی، برشی در زیر ناف ایجاد می‌شود، سپس جراح چربی‌های اضافی و پوست اضافی شکم را برداشته و عضلات شکم را سفت می‌کند. در برخی موارد، ممکن است برش دیگری در بالای ناف ایجاد شود. ابدومینوپلاستی به عنوان یک روش پیکرتراشی برای کسانی که پس از بارداری، افت وزن یا علل دیگر پوست اضافی در منطقه شکم دارند، مفید است.

عوارض احتمالی پس از ابدومینوپلاستی عبارتند از:
درد و ناراحتی: پس از جراحی، احتمال دارد که شما درد و ناراحتی در منطقه عمل داشته باشید. پزشک معمولا داروهای مسکن تجویز می‌کند تا درد را کاهش دهد.

تورم و کبودی: تورم و کبودی در منطقه عمل، معمولا پس از انجام ابدومینوپلاستی ایجاد می‌شود و به مرور زمان بهبود می‌یابد.

عفونت: در موارد نادر، منطقه عمل ممکن است به عفونت مبتلا شود. علائمی مانند تورم، گرمی، درد و قرمزی ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشند.

عوارض نادر: برخی از عوارض نادر که در همه جراحی‌ها با درصد کمی محتمل هستند شامل لخته‌های خونی، خون‌رسانی نامناسب به بافت‌ها و ایجاد هماتوم و حساسیت‌های دارویی می‌باشند.

عوارض بادی جت چیست؟

بادی جت یا واتر جت (Body Jet) یک روش جدید در جراحی پیکرتراشی است که نسبت به لیپوساکشن و لیپوماتیک، تهاجم کمتری دارد. در بادی جت از قدرت آب برای جذب چربی از مناطق مختلف بدن استفاده می‌کنند. در این روش با فشار آب، چربی‌ها از موضع جدا شده و سپس از بدن خارج می‌شوند. بادی جت برای افرادی که از بیهوشی می‌ترسند و تمایل به بی‌حسی موضعی دارند و کسانی که نمی‌خواهند متحمل دوران نقاهت طولانی شوند، مناسب ‎تر است.

عوارض احتمالی بادی جت عبارتند از:
خونریزی و عفونت: خونریزی در محل وارد شدن دستگاه و عفونت در این مناطق محتمل است.

آسیب به عروق و بافت‌ها: بر اثر فشار آب، ممکن است به رگ‌های خونی و بافت‌های داخلی بدن آسیب برسد.

تورم و آب آوردن ریه: اگر میزان آب وارد شده به بدن بیش از حد مجاز باشد، در ریه تجمع می‌کند.

فرو رفتگی یا شل شدن پوست: مدتی بعد از این روش، ممکن است در محل انجام بادی جت فرورفتگی ایجاد شود و یا پوست قسمت‌هایی که چربی اضافی آن برداشته شده، شل و آویزان شود.

عوارض لیزر لیپولیز چیست؟

لیزر لیپولیز (Laser lipolysis) یک روش پیکرتراشی کم‌تهاجمی است که با برشی کوچک و وارد کردن دستگاه لیزر در قسمت‌های مورد نظر بدن به تجزیه شدن سلول‌های چربی و سپس مکش و تخلیه آنها کمک می‌شود. این روش برای افرادی که تمایل به انجام پروسه جراحی و بیهوشی ندارند، زمان کمی برای استراحت دارند و چربی اضافی زیادی ندارند توصیه می‌شود.

عوارض احتمالی لیزر لیپولیز عبارتند از:
درد و کبودی: در ناحیه لیپولیز، درد، کبودی و تورم محتمل است.

خونریزی و ایجاد لخته: برش کوچکی که در محل لیپولیز ایجاد می‌شود خونریزی دارد و احتمالی کمی وجود دارد که در محل برش، لخته خون ایجاد شود.

سوختگی و فرورفتگی در پوست: به دلیل استفاده نادرست از دستگاه و عدم تبحر پزشک، ممکن است قسمت‌هایی از پوست دچار سوختگی و فرورفتگی شوند.

عوارض کرایو لیپولیز چیست؟

کرایو لیپولیز (Cryolipolysis) یکی از روش‌های جدید پیکرتراشی غیرجراحی محسوب می‌شود که به کمک فریز و سرمادهی به سلول‌های چربی به تجزیه و متلاشی شدن آنها کمک می‌کند و بعد از مدتی به صورت طبیعی این چربی‌ها از بدن دفع خواهند شد. این روش برای افرادی که تمایل به جراحی و بیهوشی ندارند، به دنبال نتیجه سریع نیستند و چربی انباشته شده زیادی ندارند می‌تواند مناسب باشد.

عوارض احتمالی کرایو لیپولیز عبارتند از:
بی‌حسی: به دلیل فرایند فریز شدن چربی‌ها ممکن است تا مدتی در محل پیکرتراشی، بی‌حسی ادامه داشته باشد.

التهاب، قرمزی، ورم، کبودی و خشکی: این علایم به صورت گذرا ممکن است ایجاد شوند.

اسهال: به دلیل خروج سلول‌های چربی مرده از بدن، ممکن است اتفاق بیفتد.

عوارض لاغری با دستگاه اگزیمیا چیست؟

اگزیمیا (EXIMIA) دستگاهی است که با استفاده از آن، سلولیت و چربی‌هایی که باعث بد فرم شدن نقاط مختلف بدن می‌شود را به کمک تکنولوژی‌های مختلف، درمان و حذف می‌کنند. این دستگاه ساخت کشور ایتالیا بوده و بدون انجام هیچ‌گونه روش جراحی و تهاجمی؛ بافت چربی را از بین برده و باعث سفت و جوانسازی پوست بدن می‌شود.

بارزترین ویژگی اگزیمیا استفاده ترکیبی از چند تکنولوژی در لاغری و جوانسازی است که شامل میکرودرم لیفت، لیزر پوریشن، اِندورادیومگ و رادیولیفتینگ می‌باشد. این روش برای افرادی که تمایل به جراحی و روش‌های تهاجمی ندارند، افرادی که مشکل سلولیت یا غبغب دارند، افرادی که ورزش می‌کنند ولی چربی‌های کهنه‌ای دارند که باعث می‌شود به فرم دلخواه و شش تکه شکم دست پیدا نکرده باشند توصیه می‌شود.

این روش کم‌عارضه‌ترین روش لاغری محسوب می‌شود. با این حال با احتمال کمی ممکن است خارش، سوزش، تورم و درد خفیف در نواحی تحت پیکرتراشی احساس شود که با گذر زمان کوتاهی رفع خواهد شد.

این روش در کلینیک ساعی به کمک دستگاه به روز و پزشک مجرب طی ۵ تا ۱۰ جلسه بسته به نیاز متقاضی انجام می‌شود.

نتیجه گیری

به طور کلی، روش‌های غیر جراحی پیکرتراشی، عوارض کمتری نسبت به روش‌های جراحی دارند. با این وجود انتخاب و انجام روش مناسب برای شرایط جسمی هر فرد، مستلزم مشورت با پزشک متخصص پیکرتراشی است تا عوارض و خطرات هر روش به حداقل ممکن برسد. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر و جلسات رایگان مشاوره کلینیک ساعی، بهترین روش را انتخاب و به کمک پزشکان متخصص و متبحر مجموعه انجام دهید و از نتایج لذت‌بخش لاغری بهره‌مند شوید.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام clinicsaee@

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا