پیکرتراشی

آیا پیکرتراشی درد دارد؟

0
(0)

پیکر‌تراشی، روشی برای کاهش چربی‌‎های نقاط متفاوت بدن از جمله شکم و پهلو است. در این عمل، پزشک متخصص جراح، بافت‌ چربی را از قسمت‌های مورد نظر تخلیه می‌کند تا پس از بهبودی، فرد به تناسب اندام خود دست یابد. یکی از مسائلی که ممکن است به ذهن بیماران و افراد جامعه برسد، این است که آیا پیکرتراشی با درد همراه است یا خیر؟

در این مقاله، سعی خواهد شد که به بررسی این موضوع پرداخته شود و درباره مطالبی چون درد در پیکر تراشی، انواع پیکر تراشی، عوارض آنها، عوامل دخیل در ایجاد درد پس از پیکرتراشی، راه‌های کنترل درد بعد از پیکرتراشی و تاثیرات مثبت آن بر فرآیند بهبود و کیفیت زندگی بیماران صحبت کنیم.

نگرانی از درد پیکر تراشی

درد پس از پیکر تراشی، نگرانی اصلی برای افرادی است که قصد انجام این عمل را دارند. از جمله صحبت هایی که از زبان افراد مختلف شنیده می شود و باعث ایجاد نگرانی های بیشتر در متقاضیان جراحی می شود، همین میزان درد پس از جراحی است. باید در نظر داشت که هر عمل جراحی از جمله پیکر تراشی از ریسک ها و خطرات خاص خودش برخوردار است اما این موارد، دلیلی برای انجام ندادن عمل محسوب نمی شود، چون اصلی ترین عامل در کاهش درد و عوارض هر عمل جراحی، مهارت و دقت جراح و رعایت و مراقبت خود فرد خواهد بود.

در عمل پیکر تراشی، درد و عوارض در هر قسمت از بدن مثل شکم و پهلو، ران، باسن، سینه و بازو، تا حدودی قابل پیشگیری است و راهکارهای موثری برای جلوگیری و درمان این نوع از عوارض و دردها پیش بینی و شناسایی شده است. بنابراین بهترین راه برای کاهش نگرانی ها در خصوص عوارض و خطرات و شدت درد، مشاوره با جراح پیکرتراشی و مطرح کردن سوالات خود از او می باشد. در این زمینه فقط به نظر کارشناسان توجه کرده و صحبت های متفرقه را از ذهن خود دور کنید.

انواع پیکر تراشی

پیکر تراشی به شیوه ی بدون جراحی و کم تهاجم

لیپوماتیک، لیپوست، لیپوساکشن، لیپولیز و بادی چت انواع کم تهاجمی پیکرتراشی می‌باشند که چند مورد را مختصراً توضیح خواهیم داد.

لیپوماتیک

لیپوماتیک، جراحی زیبایی برای از بین بردن چربی‌های اضافی است. فناوری به کار رفته در لیپوماتیک، منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست و اثری ماندگارتر می‌شود. امروزه برای دستیابی به یک نتیجه طبیعی‌تر، معمولا لیپوماتیک با روش‌های دیگری مانند لیفت بدن، افزایش یا کاهش حجم پستان، جراحی پلاستیک شکم یا جراحی‌های پلاستیک مشابه ترکیب می‌شود. این روش بیشتر تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما اگر با روش‌های دیگر ترکیب شود، بیهوشی عمومی توصیه می‌شود. در طی آن همانند روش لیپوساکشن، لوله کانولا به داخل بافت‌ چربی وارد می‌شود و با امواج فراصوت و ارتعاش ناشی از آن، چربی‌ها تخریب و سپس عمل ساکشن انجام می‌شود. به همین دلیل در این روش میزان خونریزی و عارضه بسیار کمتر است و زمان بهبودی به حداقل می‌رسد. به طوری که به بستری در بیمارستان لازم نیست و بیمار معمولاً بلافاصله پس از عمل ترخیص می‌شود.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

لیپوساکشن

در لیپوساکشن با لوله کانولا از ابتدا برای ساکشن چربی‌ها اقدام می‌شود. به همین دلیل عوارض بسیاری مانند خونریزی، درد، آسیب بافتی، عفونت، آمبولی و دوران نقاهت طولانی دارد. امروزه انجام این روش تا حدود زیادی منسوخ شده و یا به صورت ترکیبی همراه روش‌های دیگر انجام می‌شود.

لیپوست

لیپوست، نسل جدیدی از دستگاه لیپوماتیک است و می‌تواند به کمک تکنیک T.L.A در زمان تزریق و لرزش، چربی‌های موضعی بدن را به طرز فوق‌العاده‌ای با کم‌ترین عوارض تخلیه کند. علاوه بر این، این دستگاه تمام مزایای دستگاه واترجت را دارد و به گونه‌ای عمل می‌کند که احتمال گلوله شدن چربی‌ها زیر پوست و ایجاد ناهمواری ممکن نیست و چربی‌های تخلیه شده بدون نیاز به شستشو و سانتریفیوژ قابل تزریق به نواحی دیگر بدن هستند. از نظر انجمن جراحان، این روش از کم‌ خطرترین روش‌های جراحی در چند سال اخیر است.

پیکر‌تراشی به شیوه جراحی و تهاجمی

ابدومینوپلاستی روشی است که صرفا برای کوچک کردن شکم از آن استفاده می‌شود. در این روش با ایجاد دو برش، چربی و پوست اضافه شکم برداشته شده و دو قسمت به یکدیگر متصل می‌شوند.

انجام پیکر تراشی و تخلیه چربی در قسمت های مختلف بدن

جراحی پیکرتراشی در نقاطی از بدن انجام می شود که استعداد تجمع چربی دارند. انجام دادن یا ندادن پیکر تراشی و بادی کانتورینگ در کل یا ناحیه ی خاصی از بدن، بیشتر به تصمیم پزشک متخصص بستگی دارد. هر جراح، در هر ناحیه ی خاص که در آن تجربه و مهارت بیشتر و مشهودتری دارد، عمل جراحی پیکرتراشی را انجام می دهد.

اما به طور کلی این جراحی در نواحی زیر قابل انجام است، شکم، پهلوها، پشت کمر، غبغب، بازو، ران پا (خارج ران، زیرباسن، باسن، داخل زانو و… .

1.پیکر تراشی شکم

چربی ناحیه ی شکم یکی از بدترین  و سمج ترین چربی های موضعی است که باعث اختلال در زندگی روزمره می شوند و هر لباسی که بپوشید بزرگی شکم ایرادی بزرگ به حساب می آید. پیکرتراشی شکم و پهلو، بیشترین تقاضا را در بین مراجعان دارد. اگر بیمار دارای شکمی بسیار بزرگ و آویزان باشد و با روش های دیگر به نتیجه نرسیده باشد، تنها راه باقی مانده انجام جراحی ابدومینوپلاستی یا مینی ابدومینوپلاستی است. پیکر تراشی شکم برای افرادی با بی ام آی متوسط و حجم چربی شکم کمتر و پوست سالم تر انجام می شود.

2.پیکر تراشی پهلوها

پهلوها یکی از تاثیرگذارترین نواحی بدن، در ظاهر و زیبایی افراد تلقی می شوند. آب کردن چربی های این ناحیه بدون جراحی و با ورزش و رژیم، معمولا کاری بسیار سخت است و مردان و زنان زیادی به خاطر داشتن جذابیت در اندام، متقاضی انجام پیکرتراشی در ناحیه پهلوها می باشند. پیکر تراشی پهلو، باعث فرم گرفتن باسن هم خواهد شد.

3.پیکر تراشی پشت کمر

پیکر تراشی کمر، چربی های سرسخت پشت کمر را تخلیه کرده، باعث کاهش سایز دور کمر، زیبایی فرم کلی بدن و حذف شدن چربی ها در قسمت پشت بدن می شود که نتیجه ی آن، کمر باریک و دیده شدن فرم و حجم زیبای سینه است.

4.پیکر تراشی قسمت چانه و غبغب

روزانه افراد زیادی به جراح زیبایی مراجعه کرده و درخواست پیکر تراشی غبغب دارند. چهره اشخاص، نقش حیاتی و به سزایی در زیبایی بازی می کند و غبغب داشتن یکی از موانع بزرگی است که افراد به خصوص خانم ها در راه زیبایی خود مشاهده می کنند.
پیکرتراشی غبغب که معمولا به روش لیپوست انجام می شود یکی از ظریف ترین جراحی های پیکرتراشی محسوب می شود. البته جای نگرانی نیست چرا که پیکرتراشی به روش لیپوست، جای زخم و اسکاری بر روی پوست باقی نمی گذارد و چربی ها را به صورت یکنواخت خارج کرده و ناحیه ی تحت درمان را بسیار طبیعی جلوه می دهد.

5.پیکر تراشی بازوها

یکی دیگر از قسمت های قابل انجام برای پیکرتراشی، بازوها هستند. چربی موضعی، افتادگی و شل بودن بازوها، ظاهر بدی ایجاد میکند. شلی بازو حتی در صورت وجود تناسب اندام در ناحیه های دیگر، زیبایی فرد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.پیکر تراشی بازو، می تواند با تخلیه ی چربی اضافی و کاهش پوست افتاده و شل در قسمت بازو، ظرافت و جوانی را به اندام شما بازگرداند.

6.پیکر تراشی کل بدن

درمان چاقی با پیکرتراشی کل بدن، اغلب توصیه نمی شود. پزشک متخصص وضعیت سلامتی شما را معاینه می کند و با آزمایش های مختلف از دلیل چاقی شما آگاه شده‌ و سپس با انتخاب بهترین روش جراحی لاغری برای شما، کم عارضه ترین و ایمن ترین روش لاغری را توصیه خواهد کرد. بادی کانتورینگ ها بیشتر جنبه ی زیبایی دارد ولی درمان چاقی با جراحی های مختلفی امکان پذیر است که جراح با دقت در شرایط تعیین می کند. برخی روش های پیکرتراشی مانند لیپوست قابلیت تخلیه ی مقدار زیادی از چربی را دارا هستند، اما این کار در صورتی پاسخگوست که فرد، سبک زندگی مضر خود را تغییر دهد.

عوارض انواع پیکرتراشی

عوارض پیکر تراشی به شیوه غیر تهاجمی

روش پیکرتراشی بدون جراحی، روش بهتر و کم عارضه‌تر و هم‌چنین روش جدیدتری نسبت به روش‌های جراحی و تهاجمی است. هر چند این روش پرطرفدار نیز عوارضی دارد، مثلا یکی از عوارضی که در بهترین روش پیکرتراشی یعنی روش بادی‌جت وجود دارد خونریزی است. در این روش به علت فشار شدید آب بر قسمت چربی ها، خون‌ریزی اتفاق می‌افتد. از دیگر عوارض پیکرتراشی بدون جراحی، اسهال و آسیب به بافت‌های داخلی و عصب‌ها است.

عوارض پیکر تراشی به شیوه تهاجمی

به طور معمول، تمام جراحی‌ها درجاتی از خطر را به همراه دارند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی و گاها بلندمدت عمل جراحی پیکرتراشی عبارتند از:

خطرات بیهوشی، حساسیت دارویی و آلرژیک که ممکن است گاهی کشنده باشد.

خطرات جراحی مثل خونریزی و عفونت

آمبولی در ریه به دلیل کم تحرک بودن بعد از عمل ابدومینوپلاستی‌، که بسیار خطرناک است و معمولاً سه هفته بعد از عمل جراحی اتفاق خواهد اافتاد

تجمع لخته‌های خونی که ممکن است عوارض قلبی عروقی کشنده ای مثل حمله قلبی، ترومبوز وریدی یا سکته مغزی ایجاد کند.

تجمع مایعات در زیر زخم

بهبود جای زخم ممکن است حدود یک سال طول بکشد.

مرگ بافتی در امتداد زخم

آسیب ‌در اعصاب حسی به طوری که ممکن است باعث بی‌حسی طولانی‌مدت یا دائمی شود.

تورم طولانی‌مدت‌ و آسیب به بافت‌های زیرین مانند عضلات

مقایسه درد پیکر تراشی در روش تهاجمی و روش غیر تهاجمی

در روش های تهاجمی، پوست ناحیه موردنظر برش خورده و چربی اضافه برداشته می‌شود و مجددا قسمت‌های مختلف پوست به هم بخیه می‌شوند. این برش های جراحی، خود عامل درد هستند. در جراحی ابدومینوپلاستی،‌ سفت شدن عضلات و ماهیچه ها، می‌تواند باعث حس کشش و درد شود.

تورم دلیل دیگر درد در جراحی های تهاجمی محسوب می‌شود. بعد از جراحی، حساسیت اعصاب می‌تواند منجر به احساس درد شود. در این روش بخاطر بیهوشی کاملی که صورت می‌گیرد، به هوش آمدن پروسه ی سختی بحساب می‌آید.

برخی دردها نیز بر اثر رعایت نکردن مراقبت‌های لازم و توصیه‌های جراح ایجاد می‌شوند و یا تشدید می‌گردند.

در روش غیر تهاجمی، با توجه به نحوه ی بیهوشی، وسعت ناحیه ی عمل و نحوه ی عمل، میزان درد، بسیار کمتر از روش تهاجمی است. همچنین در روش غیر تهاجمی، کار با ایجاد چند سوراخ ریز انجام می‌شود و پوست، برش نمی‌خورد، بنابراین در این روش میزان درد بسیار کمتر خواهد بود.

پیکرتراشی بدون جراحی، روشی مناسب برای کسانی است که خواهان از بین رفتن چربی اضافی در بدن خود هستند اما بنا به دلایلی، حاضر به انجام عمل‌‎های جراحی نیستند. روش‌های غیر جراحی در مقایسه با روش‌‎های جراحی دارای عوارض و درد کمتر و بهبود سریع تر در زمان کمتر هستند.

فواید و مزایای پیکرتراشی

از فواید پیکرتراشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در طی یک جلسه پوست و چربی‌های شل شده در قسمت‌های مختلف بدن حذف می‌شود.

برای افرادی که مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست داده‌اند، گزینه مناسبی است. جراحان پلاستیک انجام پیکرتراشی را به عنوان آخرین مرحله در روند کاهش وزن توصیه می‌کنند؛ چرا که در سفت‌تر شدن پوست و بهبود ظاهر بدن بسیار موثر است.

بهبود ظاهر بدن در افراد، باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. این مزیت ها باعث خواهد شد که فرد پس از پیکرتراشی نیز به حفظ روند کاهش وزن خود پایبند بماند.

مراقبت‌های بعد از عمل پیکرتراشی

1.تا جایی که ممکن استراحت کنید. انجام پیاده روی در ده روز اول پس از جراحی توصیه می‌شود.
2.حداقل تا یک ماه از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش پرهیز کنید.
3.از پوشیدن لباس های تنگ یا هر چیزی که باعث ‌شود بخیه‌های شما تحت فشار بمانند، پرهیز کنید.
4.به دستور پزشک و در صورت نیاز، گن بپوشید.
5. خونریزی، درد شدید یا علائم غیرمعمول را به پزشک جراح خود گزارش دهید.

چه افرادی عمل پیکر تراشی را می توانند/ نمی توانند انجام دهند؟

نظر یزشک متخصص برای تصمیم گیری بسیار کمک کننده خواهد بود. مهم است بدانید که پیچیدن یک نسخه برای تمامی افراد کار اشتباهی است و معمولا، همه افراد با انجام برخی مراقبت ها و مصرف برخی داروها می توانند پیکرتراشی را انجام دهند. بهتر است افراد‌ گروه های زیر، با احتیاط در مورد پیکر تراشی رفتار کنند:

افرادی که مبتلا به بیماری هموفیلی هستند؛ نمی توانند از برخی روش های پیکرتراشی استفاده کنند.

همچنین کسانی که چاقی مفرط دارند، نیز نیاز به مشورت های بیشتر و دقیق تری با پزشک متخصص خود دارند.

درمورد افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، نیاز به مراقبت های بیشتری خواهند بود و مشاوره های پزشکی بیشتری نیاز دارند.

استعمال روزانه دخانیات هم جزو مورد هایی است که باید حتما با پزشک خود در میان بگذارید. بهتر است در جلسات مشاوره پیکرتراشی، حتما به آن اشاره شود تا جراح پیکرتراشی بتواند با انجام مراقبت و تدبیراتی، بهترین تجربه انجام عمل را برای بیمار رقم بزند. توصیه می شود افرادی که اهل سیگار یا الکل هستند، مدتی قبل و بعد از عمل مصرف خود را قطع کرده و بعضی از داروها را مصرف کنند.

عوامل مهمی هم وجود دارد که بیمار باید پزشک خود را در خلال جلسات مشاوره اولیه در جریان بگذارد که بیماری های قلبی، دیابت، افسردگی، حساسیت های دارویی و همچنین میزان تحرک روزانه، ورزش و فعالیت و رژیم غذایی فرد را شامل می‌شود. عدم آگاهی جراح از موارد فوق می تواند خطرناک باشد.

خانم‌هایی که روش‌های پیکرتراشی مانند لیپوماتیک را انجام داده‌اند، بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که بعد از انجام عمل نباید تا یک سال برای بارداری اقدام کنند، چون درمان کامل نواحی جراحی شده معمولا بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

خانم‌هایی که زایمان سزارین یا طبیعی کرده‌اند، اگر قصد انجام پیکرتراشی دارند بهتر است بعد از گذشت ۶ ماه برای عمل اقدام کنند، زیرا تغییرات هورمون استروژن در دوران بارداری به طور طبیعی باعث افزایش وزن خواهد شد و به همین علت بهتر است تا زمانی که شرایط به قبل از دوران بارداری بازنگشته است، برای انجام روش‌های کمک لاغری اقدام نکنند. پیکرتراشی، درمانی برای رفع افتادگی و ترک‌های پوستی و تجمع چربی باقی‌‎مانده از بارداری می باشد.

درد عمل جراحی و عوارض آن برای چه افرادی پیش می آید؟

درد حین عمل و عوارض بعد از عمل پیکر تراشی برای همه اتفاق نمی افتد. درد، عوارض و ریسک هایی که برای عمل پیکرتراشی بیان می شود در همه افراد شایع نبوده و در برخی از متقاضیان و بنا بر دلایل خاص این موارد دیده می‌شود.

افرادی دچار عوارض بعد از عمل پیکرتراشی می شوند که توصیه ها و دستورالعمل های جراح را به درستی و با دقت رعایت نکرده و یا در انجام مراقبت های بعد از پیکرتراشی کوتاهی کرده باشند. افرادی که مواردی مثل پرداخت هزینه کمتر، انتخاب جراح نامناسب و بدون تخصص و کم تجربه را در پیش گرفته باشند، بیش از سایرین باید مراقب این مشکلات و دردها باشند. بهترین جراح پیکرتراشی می داند که تا چه مقدار چربی باید استخراج کند تا هم ایمنی بیمار تضمین شود و هم بهترین نتیجه از عمل به دست بیاید.

همچنین اضافه وزن، یکی از دلایل ابتلا به این عوارض و دردهاست. به همین دلیل لازم است قبل از عمل تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، وزن را تا حد ممکن کاهش داد. انتخاب کادر درمانی با تجربه، تجهیزات پیشرفته مرکز جراحی و پیروی از دستورات جراح از جمله مواردی است که امکان ایجاد عوارض و درد بعد از عمل پیکر تراشی بدن را کاهش می دهد.

ما در کلینیک زیبایی ساعی با داشتن کادری مجرب به شما این تضمین را خواهیم داد، که جراحی بدون درد و با نتیجه ی موفق را تجربه کنید.

نکات اجمالی

درد بعد از پیکرتراشی مثل همه عمل‌ها اجتناب ناپذیر است؛ و میزان درد با توجه به شرایط بیمار و اتاق عمل، همچنین انجام توصیه های پزشک قابل کنترل خواهد بود. پزشکان از مصرف داروهای مسکن گرفته تا پوشیدن لباس‌های فشرده‌سازی و پرهیز از فعالیت‌های ورزشی سنگین، راه‌هایی برای مقابله با درد در دوره نقاهت را به بیمار معرفی می‌کنند که بتوانند از میزان درد بکاهند.

کلینیک زیبایی ساعی، با کادری متخصص و مجرب و مکانی کاملا تخصصی، با انجام عمل، با خطر آمبولی در حد صفر و درد قابل تحمل، در حد سیکس پک اندام شما را لاغر خواهد کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا