پیکرتراشی

آیا پیکرتراشی باعث مرگ می‌شود؟

0
(0)

پیکرتراشی به انواع روش‌های جراحی یا غیرجراحی گفته می‌شود که به منظور بهبود شکل و ظاهر بدن انجام می‌شود. این فرآیند شامل تکنیک‌های مختلفی است که در ادامه به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد. ولی سوالی که برای اکثر متقاضیان پیکرتراشی پیش می‌آید این است که مرگ بر اثر پیکرتراشی واقعیت دارد یا نه؟ پیکرتراشی به روش جراحی مانند هر جراحی دیگری، با خطرات و عوارضی همراه است و مرگ به عنوان یک خطر نادر در هر نوع جراحی‌ای مطرح می‌شود. در این مقاله قصد داریم به خطرات موجود در این روش لاغری و راه‌های به حداقل رساندن این ریسک بپردازیم.

پیکرتراشی و انواع روش‌های آن چیست؟

پیکرتراشی (Body َSculpting) یک مفهوم گسترده است که به تمام فرآیندهایی اشاره دارد که به منظور بهبود شکل و فرم بدن انجام می‌شود. این فرآیند ممکن است به صورت جراحی یا غیرجراحی انجام شود و هدف آن اصلاح و بهبود شکل ظاهری بدن، شامل کاهش چربی‌های اضافی، برداشتن پوست ‎های اضافی حاصل از تغییراتی که ناشی از کاهش وزن، بارداری و زایمان یا فرآیندهای دیگر ممکن است رخ دهند، می‌باشد. پیکرتراشی به روش‌های جراحی و غیرجراحی با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به اختصار توضیح خواهیم داد:

روش‌های جراحی پیکرتراشی

لیپوساکشن (Liposuction)

در این روش، چربی‌های اضافی در مناطقی مثل شکم، پهلوها، ران‌ها و … از طریق ایجاد برش‌های کوچکی در قسمت‌های مورد نظر بدن جذب و به وسیله مکش از بدن خارج می‌شوند.

لیپوماتیک (Lipomatic)

در این روش چربی‌های اضافی بدن به وسیله امواج صوتی شکسته شده و به وسیله لوله ‎های نازکی از بدن مکش و خارج می‌شوند.

ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty)

به عنوان جراحی شکم نیز شناخته می‌شود. در این روش، که نسبت به دو روش دیگر، جراحی سنگین‌تری به حساب می‌آید پوست اضافی و چربی از منطقه شکم برداشته می‌شود.

روش‌های غیرجراحی پیکرتراشی

کرایولیپولیز (CoolSculpting)

این روش از تکنیک سرد‌کردن مناطق مورد نظر بدن برای کاهش چربی‌های اضافی استفاده می‌کند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

لیزر لیپولیز (Laser Lipolysis)

در این روش از تکنولوژی لیزر برای شکل‌دهی بدن و کاهش چربی‌های موضعی استفاده می‌شود.

اولتراسونیک (Ultrasound)

از امواج فرکانس بالای اولتراسونیک برای تفکیک چربی‌های اضافی از بافت عضله استفاده می‌شود.

دستگاه لاغری اگزیمیا

در این روش از تکنیک‌های مختلفی مانند لیزرپوریشن، میکرودرم لیفت، اندورادیومگ و رادیو پوریشن برای از بین بردن چربی‌های موضعی استفاده می‌شود و می‌توان گفت کم‌عارضه‌ترین روش لاغری محسوب می‌شود.

هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند، و انتخاب بهترین روش بستگی به نیازها و هدف شما دارد. همچنین، تصمیم‌گیری برای انجام هر نوع روش پیکرتراشی باید با مشاوره و تحت نظر پزشک متخصص و مجرب در زمینه زیبایی و لاغری انجام شود.

خطرات و عوارض حین و بعد از عمل پیکرتراشی چیست؟

پیکرتراشی، چه به روش‌های جراحی و چه به روش‌های غیرجراحی، با خطرات و عوارض خاصی همراه است. در هر صورت، قبل از تصمیم‌گیری برای انجام هر نوع پیکرتراشی، مهم است که با پزشک خود گفت‌وگو کرده و تمامی اطلاعات لازم را از وی دریافت کنید. انتخاب یک پزشک مجرب و متخصص، نقش بسیار مهمی در کاهش خطرات و به حداقل رساندن عوارض احتمالی دارد. در ادامه، به برخی از خطرات و عوارض معمول هنگام انجام پیکرتراشی اشاره می‌شود:

خطرات و عوارض حین پیکرتراشی جراحی و غیرجراحی

خونریزی: در هنگام عمل پیکرتراشی به روش جراحی با توجه به لزوم ایجاد برش‌های کوچک در نقاط مختلف بدن خونریزی ایجاد می شود و نیاز به کنترل دارد.

آلرژی: احتمال بروز علائم آلرژیک به داروهای بی‌حسی یا مواد بی هوشی در برخی افراد، حین یا بعد از عمل جراحی وجود دارد.

آسیب به بافت‌های اطراف: در برخی از روش‌ها، ممکن است بافت‌های اطراف نیز تحت تأثیر و آسیب قرار گیرند.

تحریک پوستی: بیمار ممکن است نسبت به دستگاه‌ها و لیزرهای استفاده شده، تحریکات پوستی و آلرژی نشان دهد.

سوختگی: احتمال سوختگی و تغییر رنگ پوست در استفاده نادرست از لیزر و سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

کما: در هر گونه عمل جراحی به دلیل بیهوشی کامل و شرایط غیرقابل پیش‌بینی در حین جراحی در موارد نادر احتمال کما و مرگ امکان‌پذیر است.

خطرات و عوارض بعد از پیکرتراشی جراحی و غیرجراحی

عفونت: همواره و در هر گونه عمل جراحی احتمال ایجاد عفونت در قسمت‌های برش‌خورده و زخم‌های ایجاد شده به صورت سطحی یا عمیق امکان‌پذیر است.

خونریزی: پس از انجام عمل جراحی احتمال ادامه خونریزی و تورم و التهاب تا چند روز وجود دارد.

آلرژی: احتمال بروز حساسیت به داروها، مواد استفاده شده، دستگاه‌ها و لیزرها بعد از انجام پیکرتراشی نیز ممکن است.

لخته شدن خون یا چربی: امکان ایجاد لخته خون در محل زخم‌ها یا ایجاد لخته چربی پس از خارج کردن چربی‌های اضافی از بدن وجود دارد.

آمبولی: امکان لخته شدن خون یا چربی و ورود لخته‌ها به عروق، قلب یا ریه وجود دارد.

آب آوردن ریه: احتمال تجمع مایعات در ریه پس از انجام عمل جراحی در موارد نادری وجود دارد.

مرگ: بر اثر آمبولی یا سایر عوارض شدید بعد از عمل جراحی در موارد بسیار نادر ممکن است اتفاق بیفتد.

همانطور که اشاره شد پیکرتراشی به روش جراحی مانند هر عمل جراحی دیگر طبیعتا عوارض بیشتری نسبت به پیکرتراشی به روش غیرجراحی، دوره نقاهت طولانی‌تر و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض هر یک از روش‌های پیکرتراشی، مقاله «عوارض پیکرتراشی چیست؟» را مطالعه کنید.

کدام عوارض پیکرتراشی احتمال مرگ را افزایش می‌دهد؟

برخی از عوارض ذکر شده در حین و بعد از انجام پیکرتراشی، خطرات بالاتری نسبت به مابقی عوارض دارند و در موارد نادری منجر به مرگ می‌شوند که در ادامه به این عوارض اشاره خواهیم کرد:

عفونت شدید: در صورت شدت گرفتن عفونت و عدم درمان به موقع می‌تواند باعث مشکلات جدی و مرگبار شود.

خونریزی داخلی: روش‌های جراحی در برخی موارد ممکن است باعث خونریزی‌ داخلی و تشخیص دیرهنگام آن منجر به مرگ شود.

حساسیت دارویی: آلرژی و واکنش‌های ناخواسته شدید به داروها در صورت عدم رسیدگی به‌موقع ممکن است باعث انسداد مجاری تنفسی، ایست قلبی و مرگ شود.

آمبولی: در روش‌های جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری احتمال ورود لخته چربی یا خون به عروق، قلب یا ریه و در نتیجه مرگ وجود دارد.

قابل ذکر است که در کلینیک ساعی، پیکرتراشی به روش لیپوماتیک با احتمال آمبولی نزدیک به صفر انجام می‌شود.

کدام عوامل باعث کاهش خطر مرگ بعد از پیکرتراشی می‌شود؟

مهم ترین عواملی که می‌توانند به کاهش خطرات و مرگ‌ومیر پس از پیکرتراشی کمک کنند عبارتند از:

انتخاب کادر پزشکی متخصص: تجربه و مهارت تیم پزشکی اعم از پزشک متخصص و باتجربه در زمینه پیکرتراشی، دستیاران و کادر بیمارستان در ارتقای ایمنی و موفقیت عمل جراحی تأثیرگذار است.

توانایی بدن بیمار: توانایی بدن بیمار در بهبودی و تطابق با عمل جراحی نقش مهمی در کاهش خطرات دارد. بررسی عواملی مانند سابقه بیماری‌ها، تاریخچه عمل‌های جراحی انجام شده روی بیمار و وضعیت عمومی بدن بیمار بر کاهش ریسک خطر مرگ تأثیرگذار است.

انتخاب روش پیکرتراشی مناسب: تصمیم برای انتخاب روش پیکرتراشی را می‌توان با بهره‌گیری از مشاوره پزشک و بررسی شرایط بدن متقاضی انجام داد. با انتخاب کادر پزشکی مجرب می‌توان بهترین انتخاب و کم‌عارضه‌ترین شرایط را برای انجام این عمل فراهم کرد.

انجام دستورالعمل‌های پزشکی پس از جراحی: مراقبت و پیگیری دقیق دستورالعمل‌های پزشک، آمادگی قبل از عمل و مراقبت‌های پس از عمل، مصرف درست داروها،‌ رعایت نکات بهداشتی و استراحت کافی پس از عمل جراحی می‌تواند به بهبود سریع‌تر و کاهش خطرات کمک کند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده می‌توان پرسش اصلی این مقاله را این گونه پاسخ داد: بله!‌ احتمال مرگ و میر در پیکرتراشی در موارد بسیار کمی وجود دارد ولی با انتخاب کادر پزشکی متخصص و مجرب در زمینه پیکرتراشی و بررسی وضعیت عمومی بدن بیمار، اهداف مورد نظر و نیازهای بدن در جهت بهبود وضعیت ظاهری و زیبایی اندام می‌توان این احتمال را به صفر رساند.

همچنین همانطور که اشاره شد رعایت نکات بهداشتی و مراقبت‌های بعد از پیکرتراشی که به توصیه پزشک لازم‌الاجراست نیز در به حداقل رساندن ریسک‌های این عمل زیبایی تاثیر به‌سزایی دارد.

کلینیک ساعی با بهره‌گیری از پزشکان متخصص در زمینه لاغری، خدمات کلینیکال حرفه ‎ای، مشاوران و کارشناسان مجرب آماده ارائه خدمات لاغری و زیبایی به مراجعه‌کنندگان محترم می‌باشد.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام @clinicsaee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا