پیکرتراشیلیپوماتیک

عوارض لیپوماتیک شکم؛ علت ها و راه های درمان

0
(0)

لیپوماتیک، روشی مدرن برای حذف چربی های اضافی سرسخت به شمار می آید، حذف چربی هایی که با ورزش و رژیم غذایی از بین نمی روند. این روش تاکنون در نواحی مختلف بدن و از جمله شکم و پهلو بسیار موفق عمل کرده است، اما از آنجا که نوعی جراح پلاستیک بشمار می آید احتمال بروز عوارضی را در پی دارد. آگاهی از عوارض لیپوماتیک بسیار اهمیت دارد زیرا نقش مهمی در تصمیم شما برای انتخاب روش حذف چربی اضافی شکم دارد. در این مقاله به بررسی عوارض لیپوماتیک شکم، دلایل ایجاد و درمان آنها می پردازیم.

قبل از بررسی عوارض لیپوماتیک شکم بهتر است به عمل لیپوماتیک و نحوه انجام آن اشاراتی داشته باشیم

لیپوماتیک شکم چیست و چگونه انجام می شود؟

لیپوماتیک، نوع پیشرفته ای از عمل جراحی لیپوساکشن به شمار می آید. لیپوساکشن و لیپوماتیک بر خرد کردن چربی اضافی و خارج کردن آن از بافت، متمرکز می شوند. طی عمل لیپوماتیک، پس از بیهوشی بیمار، پزشک با ایجاد برش های کوچکی روی پوست، کانولا که لوله باریکی از جنس استیل است را به داخل بافت چربی شکم وارد می کند. تکنولوژی لیپوماتیک با حرکات ارتعاشی و دورانی کانولا سبب خورد شدن بافت چربی می شوند. سپس بافت چربی توسط مکش دستگاه خارج می شود. با خارج کردن مقدار چربی مورد نظر از شکم، محل برش ها بخیه شده و گن مخصوص برای بازگشت حالت ارتجاعی پوست برای بیمار بسته می شود.

عوارض لیپوماتیک شکم چیستند؟

اگرچه عمل لیپوساکشن عوارض زیادی درپی داشت اما با پیشرفت هایی که در روش های لیپوساکشن رخ داد و روش جدید لیپوماتیک توسعه پیدا کرد، این عوارض بسیار کاهش یافته اند. به همین خاطر، عمل لیپوماتیک جزو اعمال جراحی ایمن و مطمئن دسته بندی می شود. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که تبحر و مهارت پزشک نقش بسیار با اهمیتی در کاهش عوارض پس از لیپوماتیک شکم دارد. زیرا لیپوماتیک برای شکل دهی یا پیکر تراشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و جنبه زیبایی شناختی آن هم اهمیت دارد. به عبارتی پزشک می بایست به طور همزمان سلامت بیمار و زیبایی بخشی و تناسب اندام را در حین لیپوماتیک شکم در نظر داشته باشد.

عوارض معمول لیپوماتیک شکم

برخی از عوارض مربوط به خود عمل لیپو هستند و معمولا در طی چند هفته و بدون نیاز به مداخله پزشکی برطرف می شوند:

• ورم و التهاب در محل جراحی
• کبودی در ناحیه شکم
• سوزش و ترشح در محل برش های ورود کانولا
• احساس مقداری درد و کوفتگی در ناحیه عمل
• عوارض مرتبط با بیهوشی
• بی حسی یا حساس شدن بیش از حد پوست در ناحیه شکم

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

عوارض جدی عمل لیپوماتیک شکم

لیپوماتیک شکم ممکن است برخی عوارض جدی را نیز به دنبال داشته باشد. عوارضی که نیاز به مداخله پزشک دارند و بیمار در صورت مشاهده آنها حتما می بایست پزشک خود را مطلع سازد. در صورتی که لیپوماتیک توسط پزشک متخصص در زمینه لیپوماتیک و در کلینیک معتبری انجام شود، احتمال بروز این عوارض بسیار اندک خواهد بود. با این حال بیمار می بایست قبل از عمل از این عوارض جدی آگاهی داشته باشد.

عوارض نادر اما جدی لیپوماتیک شکم شامل موارد زیر است::

هماتوم: در صورتی که در حین عمل لیپوماتیک شکم، رگ بزرگی آسیب ببیند احتمال تشکیل هماتوم وجود دارد. هماتوم به جمع شدن خون در جایی خارج از رگ خونی گفته می شود که معمولا در اثر آسیب دیدن یک رگ خونی نسبتا بزرگ اتفاق رخ می دهد. در این حالت خون از رگ خارج شده و بین بافت ها جمع می شود. هماتوم می تواند درد و تورم داشته باشد و رنگ پوست روی آن به رنگ آبی یا سیاه تغییر کند. هماتوم گاهی کاملا قابل لمس است و اگر کوچک باشد ممکن است به طور خودبخود برطرف شود. در صورتی که با استراحت، بانداژ فشرده و … رفع نشود، پزشک اقدام به تخلیه خون داخل هماتوم می کند.

نکروز پوست: نکروز یا مردگی پوست یکی دیگر از عوارض نادر لیپوماتیک شکم است. پوست از طریق مویرگ های کوچکی تغذیه می شود در صورتی که رگ های تغذیه کننده این مویرگ ها و یا خود این مویرگ ها آسیب ببینند، پوست دچار مردگی می شود. علایم آن ممکن است به شکل قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست، تغییر رنگ محل جراحی، ضخیم شدن پوست و یا ایجاد شدن زخم باز در محل نکروز پوست نمایان شود.

موج دار شدن پوست: ناهمواری پوست یکی از عوارض نادر لیپوماتیک است که به دلیل برداشت نامتناسب و نامتعادل چربی از زیر پوست و یا عدم ارتجاع مناسب پوست بیمار رخ می دهد. اگر ناهمواری به دلیل برداشت نامتعادل چربی باشد، در صورتی که پوست فرد حالت ارتجاعی خوبی داشته باشد ممکن است ناهمواری کانتور به مرور زمان از بین برود. در غیر این صورت ممکن است نیاز به جراحی های تکمیلی برای رفع آن باشد.

در صورتی که پوست فرد ارتجاع کافی نداشته باشد، پزشک متخصص در حین عمل از دیگر اعمال جراحی برای برداشتن پوست اضافی استفاده می کند. به طور کلی ناهمواری یا گودی پوست با انتخاب پزشک حاذق قابل پیش گیری است.

فیبروز: فیبروز به کشیدگی و سفت شدن در ناحیه عمل گفته می شود که ممکن است با درد همراه باشد. این عارضه احتمالی، واکنش بدن به عمل جراحی در حین عمل لیپوماتیک یا پس از آن است.
در صورت وقوع فیبروز می توان با ماساژ، فیزیوتراپی و گاهی اوقات جراحی مجدد برای حذف بافت فیبروز شده اقدام به درمان آن کرد. بستن گن لیپوماتیک در جلوگیری از ایجاد فیبروز موثر است.

آمبولی: از عوارض نادر اعمال جراحی و از جمله عمل لیپوماتیک شکم است. آمبولی به ورود هر ماده ای اعم از جامد، مایع یا گاز به داخل رگ های خونی گفته می شود. این ماده اضافی ممکن است از طریق خون به اندام های دیگر مانند ریه، مغز و کلیه وارد شوند و یا موجب مسدود شدن رگ ها شوند و به بافت هایی که از آن ها تغذیه می شوند، آسیب برسانند.

حین لیپوماتیک شکم ممکن است مقداری از چربی خورد شده به داخل رگ های آسیب دیده وارد شوند و در آنها جریان یافته به اندام های دیگر برسند و آمبولی رخ دهد. از آنجا که در لیپوماتیک، چربی اضافی خورد می شود و از بدن خارج می شود احتمال آمبولی چربی نسبت به دیگر انواع آمبولی بیشتر وجود دارد. البته این به معنای آن نیست که آمبولی چربی در لیپوماتیک عارضه ای رایج باشد بلکه در صورت انتخاب پزشک حاذق و عدم وجود بیماری های زمینه ای در بیمار، احتمال آن بسیار اندک است.

احتمال آمبولی در 24 الی 48 ساعت پس از عمل بیشتر وجود دارد و بهتر است بیمار نسبت به علایم عجیب و ناگهانی حساس بوده و سریعا به پزشک مراجعه کند. از علائم بروز این عارضه می‌توان به تنگی نفس، اختلالات عصبی و کاهش پلاکت اشاره نمود.

عفونت: احتمال بروز عفونت در صورت عدم مراقبت وجود دارد. مهم‌ترین علائم عفونت در لیپوماتیک عبارتند از التهاب و قرمزی شدید در سطح پوست، تورم زیاد که کم نمی شود، سوزش بیش از حد در محل جراحی و درد مداوم و شدید تا چند روز پس از لیپوماتیک، ترشح مایع آلوده و چرک گاهی بدبو از محل عمل به علاوه تب بالا.

در چنین مواردی هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشید. عفونت در صورتی که دیر درمان شود بر نتایج زیبایی عمل کامل اثر گذار است و ممکن است منجر به ایجاد ناهمواری در محل عمل شود.

خونریزی: احتمال خونریزی در حین لیپوماتیک یا پس از آن به دلایل مختلف وجود دارد. استفاده از برخی از داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده خون، مشکلات قبلی در بدن مانند آسیب دیده بودن یک رگ خونی، بیماری های قلبی و کلیوی که اشکالاتی در لخته شدن خون ایجاد می کنند و بی تجربگی پزشک از جمله عواملی هستند که احتمال خونریزی حین و بعد از عمل را افزایش می دهند.

با تشخیص خونریزی می بایست بلافاصله اقدامات درمانی آغاز شود. پزشک ممکن است از سی تی اسکن؛ ام آر آی و دیگر آزمایشات برای تشخیص خونریزی استفاده کند. گاهی ممکن است نیاز به انجام اعمال جراحی برای قطع خونریزی باشد.

و در پایان، در موارد بسیار نادر لیپوماتیک می تواند منجر به عوارض جدی تری مانند شوک، عفونت های خطرناک، کم خونی شدید یا حتی مرگ شود!

چه عواملی عوارض لیپوماتیک شکم را کاهش می دهند؟

• ارایه شرح حال دقیق بیمار به پزشک و بررسی وضعیت سلامت بیمار توسط متخصص جراح
• بررسی تناسب عمل لیپوماتیک شکم با شرایط بیمار
• انجام لیپوماتیک شکم توسط جراح متخصص با تجربه
• انتخاب کلینیک با تجهیزات به روز و امکانات مناسب
• رعایت دقیق مراقبت های قبل و بعد از عمل

لیپوماتیک شکم چقدر زمان می برد؟

عمل لیپوماتیک شکم حدود 3 ساعت زمان می برد.

آیا بعد از لیپوماتیک شکم، نیاز به بستری وجود دارد؟

بله، بیمار بعد از عمل لیپوماتیک شکم، معمولا یک شب در کلینیک بستری شده و تحت نظر قرار می گیرد.

بهبود عوارض رایج لیپوماتیک شکم چه مدت طول می کشد؟

حدود 2 هفته زمان لازم است تا علایمی مانند کبودی و تورم از بین برود. رفع تورم در لیپوماتیک شکم ممکن است تا سه ماه هم طول بکشد.

چه مدت بعد از لیپوماتیک شکم، نیاز به بستن گن است؟

بین حداقل یک ماه و حداکثر 3 ماه و بسته به شرایط جسمی و سرعت بهبود بیمار، ممکن است نیاز به بستن گن لیپوماتیک وجود داشته باشد.

آیا بستن گن بر کنترل عوارض لیپوماتیک شکم، موثر است؟

بله، بستن گن به طور مداوم بر جلوگیری از عفونت، فرورفتگی پوست، افتادگی پوست، کاهش تورم و فیبروز و به طور کلی نتیجه عالی عمل اثر مثبت دارد.

درد لیپوماتیک شکم چگونه است و چطور کنترل می شود؟

درد لیپوماتیک در حین عمل به دلیل بیهوشی احساس نمی شود اما پس از عمل دردی مانند کوفتگی بعد از ورزش احساس می شود که با مسکن ها از خانواده تایلنول مانند استامینوفن قابل کنترل است. استفاده از مسکن های ایبوپروفن و ناپروکسن بدلیل اثری که بر رقیق شدن خون داشته و احتمال خونریزی را افزایش می دهند، مجاز نمی باشد.

هزینه عمل لیپوماتیک شکم چقدر است؟

هزینه لیوماتیک شکم بستگی به وسعت ناحیه مورد عمل، تبحر جراح و کلینیک محل انجام آن دارد. جهت اطلاع از هزینه لیپوماتیک شکم می توانید با مشاوران زیبایی کلینیک ساعی گفتگو داشته باشید.

جمع بندی

در این نوشته، به عوارض عمل لیپوماتیک شکم و میزان احتمال رخ دادن آن ها پرداختیم. همچنین به علایم هر یک از عوارض اشاره کرده و در مورد نحوه درمان آن صحبت کردیم. با وجود آنکه لیپوماتیک، جدیدترین تکنیک عمل لیپوساکشن به شمار آمده و عوارض اندکی را به جا می گذارد، با این حال آگاهی از این عوارض توجه بیماران را به علایم و نشانه های خود بیشتر می کند. از طرفی انتخاب پزشک با تجربه و کلینیک مجهز و به روز می تواند در پیش گیری از عوارض لیپوماتیک شکم بسیار موثر باشد.

کلینیک ساعی با ارایه طیف وسیعی از خدمات در حوزه پوست و مو و زیبایی مفتخر است که با جدیدترین و به روزترین تکنیک ها و دستگاه های اعمال جراحی و زیبایی و همکاری با ماهرترین متخصصان توانسته است رضایت زیباجویان را جلب نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و تنظیم جلسه مشاوره رایگان در تمامی زمینه های خدمات کلینیک می توانید از طرق ذیل اقدام نمایید.

منتظر دیدارتان و رقم زدن تجربه ای عالی برای شما در کلینیک ساعی هستیم.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: 09198528528
صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام: clinicsaee@

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا