بلفاروپلاستی

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی

چرایی و راه های درمان

3.3
(3)

بلفاروپلاستی blepharoplasty یا عمل جراحی پلک، یکی از امن ترین و کارآمدترین درمان های زیبایی و درمانی است که برای خلاص شدن از پوست شل و اضافی و چربی های پلک های چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال، برخی عوارض جانبی نظیر خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی، برخی سوالات را در مورد چرایی آن و راه های پیشگیری و درمان آن ایجاد می کند. سوالاتی مانند این که آیا همه افرادی که تحت عمل جراحی پلک قرار می گیرند خشکی چشم را تجربه خواهند کرد و اینکه خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی چه مدت زمانی طول می کشد؟

در این مقاله، به ارایه اطلاعاتی در مورد دلایل خشکی چشم می پردازیم و در ادامه به خشکی چشم به عنوان عارضه احتمالی عمل بلفاروپلاستی و شرایطی که احتمال تجربه آن را افزایش می دهد خواهیم پرداخت.

خشکی چشم چیست و چرا ایجاد می شود؟

بیماری خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم (Dry Eye Syndrome) بیماری تقریبا رایجی در سنین 50 سال به بالا می باشد که به دلایل مختلفی می تواند در سنین پایین تر نیز مشاهده شود. در سنین 50 سال به بالا به دلیل کاهش تولید اشک در چشم و همینطور کاهش کیفیت آن، امکان بروز خشکی چشم افزایش می باید.

این در حالی است که تعدادی از افراد، خشکی چشم را به دلیل قرارگیری در شرایط گرما، سرما و یا خشکی شدید آب و هوایی، دود و غبار و خاک، بادهای شدید و یا تابش مستقیم نور شدید آفتاب به چشم ها تجربه می کنند. عواملی دیگر مانند نگاه کردن طولانی مدت به صفحه گوشی ها و مانیتور کامپیوتر یا مطالعات طولانی مدت که طی آن، تعداد پلک زدن کم می شود هم باعث تحریک خشکی چشم می شوند.

در این شرایط، اشکِ تولید شده با سرعت بیشتری تبخیر می شود و لذا اشک چشم برای رطوبت رسانی به سطح چشم و ایجاد لغزندگی و نرمی حرکت پلک ها کفایت نمی کند و عوارض و علایم خشکی چشم، خود را نشان می دهند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

اشک چگونه چشم را از خشکی محافظت می کند؟

اشک از غدد اشکی که داخل بافت پلک ها و بافت ملتحمه قرار گرفته اند، ترشح می شود. این ماده با ترکیب خاصی که دارد سطح چشم را مرطوب و ضدعفونی نگه می دارد و عمل پلک زدن را آسان و هموار می کند. اشک چشم، شامل ترکیبی از آب، نوعی چربی و مواد مخاطی است که تناسب میان آنها در کیفیت اشک، اهمیت بالایی دارد. در صورت عدم توازن در این ترکیب، کیفیت اشک برای حفاظت از چشم کاهش می یابد و خود می تواند عاملی برای احساس خشکی چشم باشد.

علایم و عوارض خشکی چشم چیست؟

احساس سوزش و ناراحتی در چشم

احساس جسم خارجی

اشک ریزی به عنوان واکنشی به خشکی چشم ها

ترشح غلیظ و چسبناک از چشم ها

قرمزی و درد چشم و گهگاه تاری دید

احساس سنگینی پلک و خستگی چشم

احساس ناراحتی هنگام استفاده از لنز تماسی

کاهش تحمل مطالعه، تماشای تلویزیون، کار با گوشی همراه و کامپیوتر و هر فعالیتی که نیاز به خیره شدن طولانی مدت دارد.

بیماری ها یا درمان ها؛ عامل ایجاد خشکی چشم

برخی بیماری ها یا درمان ها می توانند عامل تحریک کننده ایجاد خشکی چشم باشند مانند:

بیماری های التهابی مربوط به پوست پلک و غدد پلکی
پرکاری تیرویید شدید که بر اثر آن، چشم ها به جلو می آیند و پلک ها نیمه باز می مانند و در نتیجه رطوبت را از دست می دهند.
داروهای ضد فشارخون، ضد بارداری، ضد افسردگی و پارکینسون
بارداری (گاهی اوقات)
عمل لیزیک و لازک که برای رفع عیوب انکساری چشم انجام می شوند می توانند خشکی چشم به مدت 3 الی 6 ماه ایجاد کنند.
بازماندن چشم ها در هنگام خواب، مصرف بیش از حد یا کمبود برخی ویتامین ها و همچنین مصرف بیش از حد برخی داروهای گیاهی
هرگونه جراحی زیبایی و درمانی پلک از جمله بلفاروپلاستی که اغلب اثری موقتی است و به ندرت ممکن است دایمی باشد،

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی موضوعی است که در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی چرا ایجاد می شود؟

با انجام عمل بلفاروپلاستی، تعدادی از بیماران، عارضه شایع خشکی چشم را تجربه می کنند. این عارضه ممکن است به دلایلی مانند زیاد باز ماندن چشم ها در حین عمل بلفاروپلاستی باشد و یا اختلال در کارکرد بخش هایی در پلک که تولید اشک را بر عهده دارند اتفاق بیفتد.

از سویی بیماری های زمینه ای فردی که مورد عمل بلفاروپلاستی قرار میگیرد نیز احتمال ابتلا به خشکی چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی را بالا می برد.

تبحر و تسلط جراح نیز نقشی تعیین کننده دارد. عمل بلفاروپلاستی نوعی عمل زیبایی به شمار می آید و جراح هنگام عمل می بایست با دقت نظر و بررسی پلک های بیمار، اقدام به برداشتن مقدار مناسبی از پوست اضافه و یا چربی ها کند. در صورت عدم محاسبه درست، ممکن است میزان بیشتر از نیاز از پوست پلک برداشته شود و موجب ایجاد کشیدگی در پلک ها و بسته نشدن چشم ها شود. بازماندن چشم ها خود م ی‏تواند عامل مهمی در ایجاد خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی باشد.

در برخی موارد ممکن است غده های اشکی که زیر پلک ها قرار دارند هم به هنگام جراحی دچار آسیب شوند و ترکیب و تولید اشک در چشمان مختل شود.

آیا فرد مبتلا به خشکی چشم می تواند بلفاروپلاستی کند؟

در این مورد می بایست با مشورت پزشکتان عمل کنید. شما می بایست حتما قبل از عمل، از لحاظ احتمال بروز خشکی چشم ارزیابی شوید. برخی پزشکان، انجام عمل بلفاروپلاستی را برای افرادی که سندروم چشم های خشک دارند با استفاده از داروها و قطرات روان کننده چشم در مقادیر بالا، قبل و بعد از عمل، بلامانع می دانند. ممکن است پزشک شما با بررسی دلایل خشکی چشم شما ابتدا اقدام به درمان آن نماید و سپس عمل بلفاروپلاستی را انجام دهد. در برخی خشکی های چشم، مانند آنچه بعد از عمل های لیزیک و لازک اتفاق می افتد توصیه می شود تا رفعِ خشکیِ چشمِ حاصل از این عمل ها، از انجام بلفاروپلاستی خودداری شود.

ممکن است با توجه به ترجیح شما برای رفع عیوب پلک ،روش های جایگزین مانند تزریق های ژل های پرکننده چین و چروک و فیلرهای پوستی پیشنهاد شود. اگرچه روش های مذکور، اثراتی موقتی دارند و شما مجبور به تکرار آنها در فواصل زمانی کوتاه مدت تر هستید اما برای کسانی که ریسک بالای ابتلا به خشکی چشم بلندمدت بعد از عمل بلفاروپلاستی را دارند، راه حل های ایده الی هستند.

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی با سندروم خشکی چشم چه تفاوتی دارند؟

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی، به عنوان یکی از عوارض احتمالی عمل بلفاروپلاستی شناخته می شود و دلیل آن، عملِ جراحیِ انجام گرفته، است و معمولا پس از مدت زمان کوتاهی از بین می رود.

در صورتی که سندروم خشکی چشم می تواند به دلایل مختلفی اعم از افزایش سن و بیماری ها و داروهایی که موجب کاهش تولید اشک یا تغییر کیفیت آن می شوند، رخ دهد.

چه افرادی بیشتر در معرض خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی قرار دارند؟

بر طبق آمار در حدود 30 درصد افراد، پس از عمل لیفت چشم (جراحی پلک)، خشکی چشم را تجربه می کنند. اگر فردی که کاندیدای عمل بلفاروپلاستی است تا حدی علایم خشکی چشم را داشته باشد و یا آنکه در بررسی های قبل از عمل و مشاوره با پزشک متخصص، مستعد ابتلای خشکی چشم باشد، احتمال بالاتری دارد که به این عارضه مبتلا شود. در عین آن که خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی، مشکلات و دشواری هایی برای بیمار ایجاد می کند معمولا موقتی است و با داروها و پمادها و کمپرس های گرم نیز تا حد زیادی تسکین می یابد.

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی چقدر طول می کشد؟

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی، عارضه ای است موقتی و کوتاه مدت و علایم آن معمولا طی 2 الی 3 هفته بعد از بلفاروپلاستی از بین می روند. برخی بیماران ممکن است مدت زمان بیشتری این عارضه را تجربه کنند و بعد از گذشت این مدت و تداوم علامت ها پیشنهاد می شود برای بررسی بیشتر به پزشکتان مراجعه کنید.

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی چطور درمان می شود؟

استفاده از داروها و قطره اشک مصنوعی تا چند روز پس از عمل
استفاده از کمپرس گرم و رعایت مراقبت های پیشنهادی پزشک برای کاهش التهاب چشم ها و جلوگیری از افزایش شدت عارضه خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی
بررسی پزشکی و درمان بیماری های تشدید کننده خشکی چشم
اصلاح داروهای شیمیایی و گیاهی موثر بر خشکی چشم
انجام عمل اصلاحی بلفاروپلاستی در صورت نیاز

نکته: بهترین حالت آن است که در مشاوره های قبل از عمل، بیماری ها و داروهایی که احتمال خشکی چشم بعد از عمل را افزایش می دهند توسط پزشک جراح تشخیص داده شده و درمان شوند و به بعد از عمل بلفاروپلاستی موکول نشوند. در غیر این صورت پس از عمل برای تسریع درمان خشکی چشم می بایست به آنها پرداخت.

آیا برای درمان خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی باید عمل اصلاحی کرد؟

در موارد نادر، علایم خشکی چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی ممکن است بیش از 12 هفته طول بکشد. در چنین شرایطی نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد و ممکن است انجام جراحی اصلاحی نیز برای بیمار انجام شود. یکی از دلایلی که می تواند منجر به عمل اصلاحی شود برداشتن میزان زیاد از حد پوست پلک حین عمل جراحی است که موجب بازماندن چشم ها و تبخیر بیشتر اشک می شود. آسیب به غدد اشکی در حین جراحی نیز عامل دیگری است که ممکن است نیاز به مداخله توسط جراحی اصلاحی داشت باشد. با همه اینها، سندروم خشکی چشم در موارد بسیار معدود ممکن است به صورت دایمی بعد از عمل پلک باقی بماند.

خشکی چشم بعد از بلفاروپلاستی و اهمیت انتخاب پزشک و مرکز جراحی

بطور کلی ریسک و احتمال ابتلا به سندروم خشکی چشم را می توان بارعایت دستورالعمل های مراقبتی پس از عمل جراحی پلک به حداقل رساند. زیرا پزشک باتجربه و ماهر، قبل از عمل، شما را به دقت ارزیابی کرده و میزان احتمال ابتلای شما به خشکی چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی را معین می نماید. در این حالت ممکن است شما راه های دیگر را برای عمل جراحی پلک انتخاب کنید و یا آنکه با اطلاعاتی جامع، تصمیم خود برای عمل بلفاروپلاستی را اتخاذ کنید.

بنابراین انتخاب پزشکی ماهر و مرکزی معتبر برای انجام عمل بلفاروپلاستی می تواند تا حد زیادی، خاطر شما را از این جهت آسوده نگه دارد. مرکز خدمات زیبایی پوست و مو کلینیک ساعی به عنوان یکی از بهترین مراکز انجام عمل بلفاروپلاستی در شهر تهران به کاندیداهای عمل جراحی پلک، خدمات بسیار مناسبی را ارایه می دهد. پیشنهاد می ‏کنیم همین حالا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط عمل و یا دریافت خدمات مشاوره زیبایی از طریق راه های ارتباطی زیر تماس بگیرید:

مشاوره خدمات زیبایی : ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸

صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 3.3 / 5. تعداد رای ها 3

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا