پاکسازی پوستجوانسازی پوست

سابسیژن، راهکاری برای جوانسازی پوست

3
(1)

سابسیژن، یک تکنیک جراحی بدون برش است که می‌توان از آن برای بهبود ظاهر اسکارها، چین و چروک‌ها و سلولیت استفاده نمود. این فرآیند به عنوان جراحی برش زیر جلدی نیز شناخته می‌شود. اگرچه سابسیژن اغلب برای درمان اسکار آکنه استفاده می‌شود، اما ممکن است به کاهش زخم‌های ناشی از شرایط دیگر نیز کمک کند، مانند آبله مرغان، آثار جراحات حاصل از آسیب دیدگی یا جراحی.

البته سابسیژن برای همه انواع اسکار آکنه مناسب نیست. به عنوان مثال، ممکن است در درمان اسکارهای برجسته (هیپرتروفیک) و اسکارهای کلوئید مفید نباشد. طی چند سال اخیر، این تکنیک ترمیم اسکار در ایران، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و روزانه افراد بیشتری تصمیم می‌گیرند پوست خود را با کاهش آثار زخم‌ها از طریق سابسیژن بهبود بخشند.

ساپسیژن چگونه به بهبود ظاهر اسکار آکنه و جوانسازی پوست کمک می‌کند؟

سابسیژن، روشی است که اسکارهایی را که به بافت‌های عمیق‌تر چسبیده و بسته شده‌اند آزاد می‌کند. در این روش، متخصص پوست، یک سوزن زیرپوستی را مستقیماً در زیر اسکار وارد پوست شما می‌کند. سوزن برای شل کردن و شکستن الیافی که جای زخم را به بافت زیر آن متصل می‌کند، استفاده می‌شود. هنگامی که یک اسکار تشکیل می‌گردد، کلاژن جدید تولید می‌شود. کلاژن اسکار به اندازه کلاژن معمولی، انعطاف پذیر یا منظم نیست و می‌تواند از جای زخم به بافت‌های عمیق‌تر مانند تار کشیده شود و جای زخم را به سمت پایین بکشد. این باعث می‌شود جای زخم بیشتر فرورفته به نظر برسد و باعث ایجاد سایه‌ها، شکاف‌ها و گودال‌ها بر روی پوست می‌شود. شکستن این اتصالات به بلند کردن جای زخم و کاهش ظاهر اسکار کمک می‌کند. برای به دست آوردن اثرات مطلوب در این جراحی کم تهاجمی و جوانسازی پوست، ممکن است به چندین جلسه و ترکیبی از درمان های دیگر از جمله پرکننده‌های محرک کلاژن، لیزر، درم ابریژن، لایه برداری شیمیایی و رتینوئیدهای موضعی نیاز پیدا کنیم. تعداد دقیق جلسات درمان پوست‌ با روش سابسیژن کاملاً به بیمار بستگی دارد.

درمان با سابسیژن بر کدام یک از اسکارهای صورت موثر است؟

جای زخم روی صورت باعث می‌شود فرد در اجتماع احساس ناراحتی کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. به خصوص اسکار آکنه یا اسکار آبله مرغان که آثار دائمی روی پوست باقی می‌گذارند. امروزه درمان‌هایی برای بهبود ظاهر اسکارها، به لطف درمان با سابسیژن وجود دارد. اگرچه این روش درمانی برای هر نوع اسکار نیز کاربردی نمی‌باشد.

در حالی که سابسیژن می‌تواند بر درمان اکثر اسکارها موثر باشد، روشی ایمن و آسان نیز هست و تجربه ثابت نموده که در درمان اسکار آکنه و همچنین کاهش برخی از انواع دیگر اسکارها که در زیر توضیح داده می شوند، موفق‌ترین است:

1. اسکارهای آتروفیک

سابسیژن برای اسکارهای ناشی از آبله مرغان، آکنه، واریسلا، جراحی و تروما بسیار موثر است. این اسکارها زیر سطح پوست می‌نشینند و ظاهری حفره‌دار یا فرورفته دارند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

2. اسکارهای فرورفته حاصل از جراحی و …

برای خلاص شدن از شر این نوع از اسکارهای ایجاد شده روی پوست پس از جراحی، ضربه یا آکنه، درمان با سابسیژن بهترین راه حل موجود است. این اسکارها می‌توانند سرسخت باشند و حذف آنها بسیار دشوار باشد. از این رو، متخصصان پوست اغلب درمان های دیگری مانند درم ابریژن یا لایه برداری شیمیایی با سابسیژن را برای کاهش این نوع اسکار توصیه می‌کنند.

3. پیوندهای پوستی

پیوند پوست، یک عمل پزشکی است که در آن پوست از قسمتی از بدن گرفته می‌شود و به قسمت دیگر بدن پیوند زده می‌شود. پس از این جراحی ها اغلب، بافت اسکار در اطراف پیوند ایجاد می‌شود که باعث ایجاد اسکارهای آتروفیک می‌گردد. سابسیژن می تواند به طور موثر به درمان و محو شدن آثار آن کمک کند.

4. سلولیت

سابسیژن، یک درمان قابل اعتماد برای سلولیت است. علت اصلی ساختار فرورفتگی و برجستگی‌ها توزیع نامتقارن چربی در زیر پوست است. در این روش، با استفاده از سوزن‌های مخصوص، نوارهای فیبری منقبض کننده برای بهبود ظاهر توده‌ها و برآمدگی‌های حاصل از سلولیت آزاد می‌شود تا چربی زیر پوست به طور یکنواخت‌تر در زیر سطح پوست پخش شود. سپس پوست درمان شده در عرض چند روز مانند یک نوار لاستیکی، خود را صاف می‌کند.

5. چین و چروک

چین و چروک‌ها نشانه‌های رایج افزایش سن هستند که باعث می‌شوند خطوط ظریف در بالاترین لایه پوست ظاهر شوند. اما می‌توانید پیری پوست را از طریق سابسیژن، درمان و متوقف کنید.

در روش سابسیژن، یک کانولای طراحی شده به طور ایمن در بافت‌های زیر چین و چروک‌ها حرکت می‌کند و رشته‌های فیبروتیک با کشیدن پوست به سمت پایین آزاد می‌شوند. گاهی اوقات، تزریق همزمان فیلرهای پوستی توسط پزشکان زیبایی برای ایجاد شرایط درمانی بهتر و کافی توصیه می‌شود.

البته با همه این موارد، باز هم همه اَشکال اسکار به خوبی به سابسیژن پاسخ نمی‌دهند. به عنوان مثال، این روش ممکن است در درمان اسکار هایپرتروفیک یا کلوئید موثر نباشد. علاوه بر این، بیمارانی که تحت رتینوئید خوراکی سیستماتیک هستند یا دارای اختلالات لخته شدن خون یا خونریزی هستند و همچنین کسانی که از عفونت ویروسی یا باکتریایی فعال رنج می‌برند، نباید تحت درمان سابسیژن قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: سابسیژن راهکاری نوین برای درمان جای جوش و آکنه

سابسیژن با چه ابزاری انجام می شود؟

سابسیژن با کانولا یا سوزن نوکور، بسته به نوع اسکار انجام می‌شود.

سابسیژن با کانولا

سابسیژن با کانولا برای نواحی کوچکی که نیاز به سابسیژن دارند بهترین است. با سوزن، سوراخ کوچکی روی پوست ایجاد می‌شود. یک کانول از طریق سوراخ به زیر پوست وارد می‌شود. از کانولا برای جدا کردن نوارهای بافت اسکار که اسکار را به سمت پایین می‌کشند استفاده می‌گردد.

کانول‌ها اندازه‌ها و طول‌های مختلفی دارند و پزشک شما مناسب‌ترین آنها را برای درمان شما انتخاب می‌کند. کانول‌ها نسبتاً صاف هستند. از این رو، کمتر به عروق خونی و اعصاب آسیب می‌رسانند.

سابسیژن با سوزن نوکور

سابسیژن با سوزن نوکور

سوزن نوکور، یکی از اولین وسایلی بود که برای درمان با سابسیژن استفاده می‌شد. امروزه پزشکان سابسیژن سوزنی نوکور را در مواردی که جای زخم، بسیار سفت و فیبروتیک است و برای شکستن آن نیاز به یک دستگاه بسیار تیز است، پیشنهاد می‌کنند.

سوزن نوکور، یک تیغه کوچک و تیز بر روی یک سوزن کوتاه است. چندین نقطه ورود برای سوزن لازم است زیرا سوزن، کاملاً کوتاه است. تیغه آن نیز بسیار تیز است، به این معنی که کبودی و سایر عوارض جانبی به طور قابل توجهی بیشتر است.

مزایای درمان با سابسیژن چیست؟

سابسیژن، تنها روشی است که می‌تواند جای زخم‌هایی را که به دلیل فرآیند اسکار آکنه به وجود آمده‌اند از بین ببرد. از مزایای این روش می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• سابسیژن اسکار آکنه به طور قابل توجهی، ظاهر اسکار را تا 61.4 درصد بهبود می‌بخشد و این درمان را بسیار موثر می‌کند.

• سابسیژن را می‌توان بر روی اسکارهای آکنه مختلف انجام داد، اما در از بین بردن اسکارهای افسرده (آتروفیک) و غلتکی موفق‌تر است.

• این تکنیک، فرآیندهای درمانی طبیعی بدن فرد را فعال می‌کند، برای مثال باعث تولید کلاژن جدید در پوست می‌شود، این کار باعث سفت شدن و حجیم شدن پوست می‌گردد و به صاف شدن جای زخم آکنه کمک می‌کند.

• اکثر بیماران، این درمان را نسبتاً راحت می‌دانند. همچنین نسبت به پیشرفت‌های قابل توجهی که می‌تواند ارائه دهد، دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد.

• درمان اسکار آکنه با سابسیژن می‌تواند در ترکیب با پرکننده‌های پوستی مانند اسید هیالورونیک (HA) انجام شود. این فیلر با حجیم سازی مجدد پوستِ جای زخم، خطوط ریز و چین و چروک را از بین می‌برد. به همین دلیل در درمان اسکارهای عمیق می‌تواند موثر باشد.

سابسیژن چگونه انجام می‌شود؟

هنگامی‌که پزشک، انواع اسکار آکنه فرد را شناسایی نمود، بیمار با مشورت و پیشنهاد پزشک انتخاب می‌کند، کدام اسکار آکنه اول درمان شود. نقشه برداری از اسکارهای آکنه توسط متخصص انجام می‌گیرد. سپس درمان اسکار آکنه آغاز می‌شود.

1.ابتدا ناحیه‌ای که باید تحت درمان قرار گیرد برای از بین بردن آلودگی و آرایش، تمیز و ضدعفونی می‌گردد.

2.آنگاه پزشک متخصص از یک ماده بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه قبل از درمان استفاده می‌کند.

3.پس از آن، از یک سوزن تیز برای شکستن بافت اسکار کمک می‌گیرد. پزشکان در مناطقی از صورت که پوست بسیار ظریف است، مانند شقیقه، از سوزن نازک استفاده می‌کنند، در حالی که در مناطقی که پوست ضخیم‌تر است و نوارهای فیبروتیک ممکن است شدیدتر باشند، از سوزن نوکور برای شکستن نوارهای فیبروتیک استفاده می‌کنند. بنابراین بعد از انتخاب سوزن مناسب، آن را به زیر بافت اسکار به صورت افقی وارد می‌نمایند. سپس به آرامی سوزن را از سمتی به سمت دیگر زیر اسکار حرکت می‌دهند تا به رها شدن جای زخم از بافت زیرین کمک کنند. ممکن است با شکسته شدن الیاف پوست خود متوجه صدای ترق نرمی شوید. این فرآیند بسته به اندازه و شکل اسکار ممکن است تکرار شود.

پس از پایان جراحی، سوزن برداشته شده و به صورت محیطی اطراف محل خروج سوزن فشار داده می‌شود تا از تشکیل هماتوم بزرگ به دلیل خونریزی جلوگیری شود. کمپرس یخ و فشار دستی محل زخم توسط پزشک به کاهش خونریزی و التهاب کمک می‌کند.

دوره نقاهت بعد از درمان با سابسیژن

بیمار بلافاصله پس از درمان، تورم، کبودی و حساسیت ناحیه تحت درمان را در 24 تا 48 ساعت اول تجربه خواهد نمود. برای به حداقل رساندن تورم و کبودی از کمپرس سرد استفاده خواهد شد و ممکن است به برخی از بیماران در هفت روز اول پس از درمان، آنتی بیوتیک داده شود.

دستورالعمل های معمول مراقبت های بعد از درمان با ساپسیژن

• پس از درمان تا 48 ساعت از هرگونه فعالیت شدید و سنگین بپرهیزید.
• از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن در 48 ساعت اول خودداری کنید.
• تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک به ویژه داروهای جلوگیری از عفونت و آلرژی را به طور منظم مصرف کنید.
• از تماس دستانتان با صورت بپرهیزید مگر اینکه دستانتان به خوبی تمیز و ضدعفونی شده باشند.
• صورت خود را در 12 ساعت اول بعد از درمان نشویید.
• در مورد زمان مناسب برای از سرگیری روتین مراقبت از پوستتان با پزشک مشورت کنید.
• از مصرف غذا و نوشیدنی‌های گرم با دمای بالا در 24 ساعت اول بعد از درمان بپرهیزید.
• پانسمان ها را به مدت 48 ساعت در محل درمان نگه دارید.
• از کشش پوست یا اعمال فشار بر ناحیه درمان تا 48 ساعت خودداری کنید.
• برای محافظت از پوست و جلوگیری از ایجاد هیپرپیگمانتاسیون (لکه های تیره) از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید.

برنامه بهبودی با سابسیژن، بهترین نتیجه ممکن را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد و به جوانسازی پوست شما کمک می‌کند.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان با سابسیژن

تعداد دفعات درمان پوست با سابسیژن کاملاً به معاینه متخصص پوست بستگی دارد. عواملی مانند عمق و شدت اسکار، سلامت پوست بیمار و داروهای موجود تا حد زیادی بر تعداد دفعاتی که فرد برای انجام سابسیژن صورت نیاز دارد، موثر است. معمولاً برای بهترین نتایج، 3 تا 6 جلسه درمانی توسط متخصصان پوست تجویز می‌شود. همچنین فواصل حداقل یک ماهه بین درمان ها توصیه می‌گردد.

سابسیژن را می‌توان همراه با سایر درمان‌های پوستی مانند میکرونیدلینگ یا لایه برداری با لیزر انجام داد تا اثربخشی هر تکنیک افزایش یابد. در این صورت، مدت زمان کل درمان، کمی طولانی‌تر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران زیبایی ما در کلینیک ساعی با شماره ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸ تماس حاصل فرمایید.

آیا خطراتی در درمان اسکار با روش سابسیژن وجود دارد؟

در دستان یک پزشک ماهر، سابسیژن یک تکنیک بسیار ایمن با حداقل عوارض است. در عین حال، مانند هر عمل جراحی، خطراتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. این عوارض، خوشبختانه خیلی رایج نیستند.

خطر اصلی، ایجاد کبودی است. همچنین ممکن است خونریزی وجود داشته باشد. جلوگیری از خونریزی و کبودی کوچک هنگام درمان اسکارهای بزرگ تر آکنه که دارای اتصالات زیادی هستند دشوار است و اگر خون زیر پوست گیر کند، ممکن است هماتوم ایجاد شود.

از دیگر خطرات غیر معمول در درمان با سابسیژن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-تورم
-عفونت
-جای زخم ضعیف
-آسیب موقت عصبی
-تغییر رنگ پوست

هزینه سابسیژن

هزینه سابسیژن به عوامل مختلفی بستگی دارد و عوامل متعددی مانند شدت اسکار، تعداد جلسات مورد نیاز، اندازه ناحیه آسیب دیده، کلینیکی که انتخاب می‌کنید در تعیین هزینه درمان موثر است. این متخصص پوست است که ابتدا وضعیت پوست شما را بررسی می‌کند و سپس به شما برآوردی از هزینه می‌دهد.

با این حال، لطفاً به یاد داشته باشید، اگرچه سابسیژن ممکن است یک روش ساده به نظر برسد، اما برای مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح درمان به مهارت‌ها و سال‌ها تجربه نیاز دارد. اولین قدم در درمان اسکار آکنه، همیشه آنالیز انواع اسکار آکنه و یافتن روش صحیح برای درمان مناسب است. اینکه شما یک کلینیک معتبر و پزشکی متخصص و متبحر را برای درمان اسکار خود برگزینید از نکاتی است که بسیار مهم است. ما در کلینیک ساعی با سال ها تجربه و مهارت، آماده کمک به شما برای زیبایی و جوانسازی پوستتان هستیم.

سوالات متداول

چه مدت بعد از درمان، اثرات سابسیژن قابل مشاهده است؟

گاهی اوقات نتایج سابسیژن بلافاصله قابل مشاهده است. با این حال، برای مشاهده نتایج نهایی، معمولاً یک تا سه ماه پس از درمان، زمان لازم داریم تا تورم و کبودی کاهش یابد. البته بافت پوست شما تا یک سال همچنان روند بهبودی را طی می‌کند زیرا درم و لایه میانی پوست به طور مداوم تحریک به تولید کلاژن می‌شوند.

چرا گاهی اوقات از پرکننده های پوستی با سابسیژن استفاده می شود؟

پرکننده‌های پوستی به عنوان یک بافر عمل می‌کنند و از ایجاد چسبندگی جدید اسکار به ساختارهای زیرین جلوگیری می‌کنند. ثانیاً، اگر اسکار آکنه مقدار قابل توجهی از دست دادن بافت ناشی از فرآیند التهابی مربوط به آکنه را داشته باشد، از پرکننده پوستی برای جایگزینی کاهش حجم استفاده می‌شود که نتیجه فوری بعد از عمل می‌دهد. پرکننده‌ها نقش به سزایی در پایداری و ماندگاری نتایج بعد از ساپسیژن دارند.

آیا نتایج سابسیژن دائمی است؟

با آزاد کردن لنگر جای زخم، پوست سطحی آزاد می‌شود تا به سمت بالا برود و در نتیجه پوست صاف تر می‌شود. نتایج ساپسیژن تا حد زیادی دائمی هستند، با این حال، در طول دوره بهبودی، ممکن است جای زخم دوباره لنگر بیفتد.

برای جلوگیری از این اتفاق، پرکننده ها اغلب به عنوان یک فاصله بین پوست و بافت اسکار عمیق‌تر استفاده می‌شوند. فیلر به طور طبیعی به مرور زمان جذب بدن می‌شود و در نهایت با کلاژن جایگزین می‌گردد و در نتیجه جای زخم به طور دائم از بین می‌رود.

آیا سابسیژن، تنها درمان مورد نیاز برای اسکار آکنه است؟

سابسیژن اغلب در کنار سایر درمان‌های پزشکی برای کاهش ظاهر اسکار توصیه می‌شود. این درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رتینوئیدهای موضعی: این کرم‌های تجویزی که حاوی ویتامین A هستند، می‌توانند به صاف کردن ظاهر زخم‌ها کمک کنند.

میکرونیدلینگ: در این روش پزشک از سوزن‌های ریز برای تحریک تولید کلاژن استفاده می‌کند.

درم ابریژن: این تکنیک شامل استفاده از یک برس سیمی برای لایه برداری بالای لایه پوست شما است. روی اسکارهای کم عمق بیشترین تاثیر را دارد.

لیزر درمانی: این درمان شامل استفاده از لیزر برای برداشتن بالاترین لایه پوست و التیام جای زخم است.

لایه برداری شیمیایی: لایه برداری شیمیایی همچنین با از بین بردن لایه بالایی پوست، جای زخم را بهبود می‌بخشد.

آیا سابسیژن در حین مصرف راکوتان قابل انجام است؟

سابسیژن را می‌توان در شرایط خاصی در حین مصرف ایزوترتینوئین انجام داد. برای اکثریت، چند ماه پس از مصرف راکوتان (ایزوترتینوئین) انجام می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 3 / 5. تعداد رای ها 1

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا