پاکسازی پوستجوانسازی پوست

فیشیال ضد آکنه چیست؟

0
(0)

آکنه، نوعی اختلال پوستی است که طی آن پوست، ملتهب و آسیب پذیر می شود. میلیون ها نفر در سر تا سر جهان با بیماری پوستی آکنه، دست به گریبان هستند. این اختلال بر اثر مجموعه ای دلایل مانند تولید سبوم اضافی، منافذ پوستی بسته شده و رشد باکتری ها ایجاد می شود.

راهکارهای مختلفی برای پیش گیری، متوقف کردن و رفع اثرات ناشی از آکنه مورد استفاده قرار می گیرند. فیشیال ضد آکنه، یکی از راهکارهای غیرتهاجمی برای کنترل آکنه و عوارض ناشی از آن است. باید توجه داشت که فشیال ضد آکنه، به درمان آکنه نمی پردازد بلکه شدت آن را کاهش داده و بنابراین از ایجاد عوارض بیشتر آن بر پوست جلوگیری می کند. در این مقاله به معرفی فیشیال ضد آکنه و انواع محصولات ضدآکنه می پردازیم.

چرا فشیال ضد آکنه انجام دهیم؟

فشیال ضد آکنه، یک نوع درمان به شمار می آید که با هدف کمک به ترمیم آسیب های ناشی از آکنه و بهبود ظاهر پوست انجام می شود. یعنی فشیال صورت بیشتر از آنکه جنبه زیبایی داشته باشد، جنبه درمانی دارد. این نوع از فیشیال معمولا شامل یک پاکسازی عمیق، لایه برداری و خارج کردن جوش های سرسیاه و سرسفید می شود. در فشیال ضد آکنه همچنین از ماسک ها، سرم ها و دیگر محصولاتی که به طور ویژه برای کنترل آکنه طراحی و تولید شده اند، استفاده می شود که موجب افزایش اثر فشیال بر پوست مستعد آکنه می شود.

فیشیال ضد آکنه یکی از انواع فشیال صورت

فشیال صورت (FACIAL) مجموعه فعالیت هایی است که با هدف بهبود پوست و کمک به درمان برخی اختلالات پوستی انجام می شود. در فیشیال صورت، لایه های سطحی تا عمقی اپیدرم پوست، پاکسازی و لایه برداری می شود. به این ترتیب امکان دسترسی به لایه های زیرین پوست به وجود می آید. سپس درمانگر زیبایی با استفاده از ماسک ها و سرم ها، مواد مورد نیاز را در مجاورت سلول های پوستی قرار می دهد. با برداشتن لایه بیرونی پوست، امکان تخلیه جوش های سرسفید و سرسیاه، رطوبت رسانی به پوست و کاهش خطوط و چروک های پوستی، به راحتی امکان پذیر می شود.

فشیال صورت، انواع مختلفی دارد که هر یک بر بهبود جنبه ای از پوست تمرکز می کنند. از جمله انواع فشیال صورت می توان به فشیال کلاسیک، فشیال ضدپیری (لیفت کننده و ضد چروک)، هیدرافشیال (آبرسان) و فیشیال ضد آکنه اشاره کرد.

معمولا در تمامی انواع فیشیال، مراحل مشابهی طی می شود اما ممکن است در ترتیب مراحل، نحوه اجرا کردن مراحل و محصولات و دستگاه های مورد استفاده، تفاوت هایی داشته باشند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

فشیال ضد آکنه در کلینیک ساعی به صورت زیر انجام می شود.

مشاوره با متخصص زیبایی و آنالیز اولیه پوست، پاکسازی پوست، بخور، آنالیز ثانویه، مرحله درمانی (لایه برداری)، آبرسانی، ماساژ، حوله گرم و ماسک نهایی.

در فیشیالی که در کلینیک ساعی ارایه می شود علاوه بر طی مراحل گفته شده، بر اساس نیاز پوست فرد متقاضیِ فیشیال، از دستگاه های مختلفی مانند میکرودرم ابریژن، اگزیمیا، آکواجت، ترمیا، مزونیدیلینگ و یا پلاژن تراپی نیز استفاده می شود. اینکه کدام دستگاه یا روش درمانی در مراحل فشیال صورت مورد استفاده قرار بگیرد بر اساس آنالیز پوست فرد مشخص می شود.

در ادامه به توضیح مراحل فشیال ضد آکنه می پردازیم.

فشیال ضد آکنه چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، اگر چه مراحل فیشیال تقریبا مشابه هستند اما هر متخصص زیبایی یا درمانگر حرفه ای پوست، سبک خاص خود را در انجام فیشیال دارد. ممکن است برخی مراحل با هم جابجا شوند یا برخی حذف شده و به جای آنها درمان های جایگزین با دستگاه مانند پلاژن تراپی و یا مزونیدیلینگ مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال مراحل کلی فیشیال ضد آکنه عموما به شرح ذیل انجام می شود:

مراحل فشیال ضد آکنه

مشاوره با پزشک پوست و پرکردن پرسشنامه

طی جلسه مشاوره رایگان با پزشک متخصص، ویژگی های پوست شما بررسی می شود و پزشک در جریان انتظارات شما از نتیجه فیشیال قرار می گیرد. در این فرم ها جزییاتی راجع به سوابق پزشکی و حساسیت های دارویی و غذایی پرسیده می شود. در صورتی که از هر نوع دارویی استفاده می کنید می بایست در این مرحله، پزشکتان را از آنها مطلع سازید زیرا برخی از داروها باعث افزایش حساسیت پذیری پوست شده و برخی هم باعث کاهش اثرگذاری محصولات ضد آکنه می شوند.

حضور در اتاق فیشیال

متخصص انجام فیشیال شما را به اتاق فشیال هدایت کرده و در آنجا لباس مخصوص (گان) به شما داده می شود. در این مرحله از داروها و روش درمانی مورد استفاده، بیشتر مطلع می شوید.

پاکسازی عمیق Deep Cleansing

حتی اگر شما آرایش خود را پاک کرده باشید و و صورت خود را شسته باشید باز هم درمانگر زیبایی با استفاده از محصولات شستشوی قوی تر و تخصصی، اقدام به پاک کردن صورت (گردن، کتف و سینه در صورت وجود آکنه) از بقایای محصولات آرایشی، چربی ها و آلودگی ها می کند. در این مرحله معمولا از شوینده های حاوی آلفا هیدروکسی اسید و شوینده های آنزیمی استفاده می شود.

بخور درمانی Steam Treatment

دریافت بخور روی پوست صورت یا گردن و کتف ها (در صورت وجود آکنه) توسط دستگاه به مدت چنددقیقه برای نرم شدن منافذ پوستی و سبوم های حبس شده در منافذ انجام می شود. این امر سبب راحتی خروج مواد و آلودگی ها و کمک به سرعت پاک شدن پوست می کند.

لایه برداری Exfoliation Procedure

لایه برداری، مهم ترین مرحله فشیال به شمار آمده و در فیشیال ضد آکنه نیز جایگاه ویژه تری دارد. در لایه برداری، سطح پوست از سلول های مرده ی اپیدرم، پاکسازی می شود. نوع لایه برداری با تصمیم متخصص فیشیال و با توجه به شرایط پوست شما انتخاب می شود.

انواع لایه برداری، شامل لایه برداری سطحی با دستگاه میکرودرم ابریژن، لایه بردارهای آنزیمی تخصصی و لایه بردار سالیسیک اسید است. نوع دیگری از لایه برداری به نام اسیدتراپی یا رتینول تراپی نیز وجود دارد که بسیار قوی می باشد. در صورت استفاده از رتینول تراپی، محصولات دیگرِ لایه برداری مورد استفاده قرار نمی گیرند یا در حد خیلی کمتر استفاده می شوند.

خارج کردن جوش ها Extraction

در این مرحله با خالی کردن جوش های سرسیاه (کمدون) و میلیا (دانه سفید، جوش سرسفید) بلافاصله متوجه تغییرات در پوست می شوید. اگر تعداد جوش های سرسیاه، خیلی زیاد باشد نمی توان همه آنها را در یک جلسه خارج کرد. جوش ها با فشار ملایم انگشتان دست یا توسط ابزار کوچک و ظریفی که برای خارج کردن کمدون ها استفاده می شود، تخلیه می شوند. در این مرحله شما قاعدتا نباید دردی احساس کنید و پوست هم نمی بایست دچار آسیب شود. در صورتی که درد احساس می کنید بیوتیشن خود را مطلع کنید.

درمانگر زیبایی حرفه ای یا بیوتیشن، هنگام فیشیال ضد آکنه، اقدام به تخلیه جوش های ملتهب و کیست ها نمی کند و این کار می بایست تنها توسط متخصص پوست انجام شود.

ماساژ Massage

در این مرحله صورت، گردن و سینه، توسط بیوتیشن، ماساژ درمانی دریافت می کنند. ماساژ حرفه ای به رفع انقباضات عضلات و تسریع جریان خون را در این مناطق کمک می کند. افراد در این مرحله، احساس آرامشی عمیق و دلچسب را تجربه می کنند.

ماسک گذاری Application of a Mask

دراین مرحله بیوتیشن با توجه به نیاز پوست شما از ماسک مناسبی استفاده می کند. ماسک سولفور معمولا برای فیشیال درمانی آکنه استفاده می شود زیرا در از بین بردن آکنه ها موثر است. برای پوست های فوق العاده چرب از ماسک های جاذب چربی مانند ماسک های حاوی خاک رس به جای ماسک سولفور یا همراه با آن استفاده می شود و همچنین اگر پوست شما به دلیل جوش های ملتهب یا خارج کردن جوش ها قرمز شده باشد، ماسک تسکین دهنده با براشی کوچک بر روی پوستتان قرار داده می شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده Moisturizer and Sun Protection

در نهایت، درمانگر حرفه ای پوست را با مرطوب کننده ای سبک که منافذ پوست را مسدود نمی کند پوشش می دهد. همچنین با توجه به حساس شدن پوست به دلیل انجام فیشیال، پوست در برابر نور آفتاب، بیش از پیش آسیب پذیر شده است. بنابراین در انتهای کار، بیوتیشن از یک کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوستتان در برابر آفتاب استفاده می کند.

مزایای فشیال ضد آکنه

روش درمانی غیر تهاجمی برای درمان آکنه و جوش
جلوگیری از ایجاد عوارض آکنه مانند اسکار آکنه (فرورفتگی یا برآمدگی) و لک ها
کمک به درمان عوارض آکنه که قبلا ایجاد شده اند
کمک به بهبود ظاهر پوست و شادابی آن
کند نمودن روند پیری پوست
ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در فردی که اختلال پوستی آکنه دارد

چه محصولاتی و چگونه در فشیال ضد آکنه مورد استفاده قرار می گیرند؟

همانطور که گفته شد محصولات ضدآکنه ی متنوعی در دسترس هستند که هر کدام بر یک یا بیشتر از یک عاملِ ایجادِ آکنه، اثرگذار هستند. تمیزکننده ها (پاک کننده ها)، تونرها، مرطوب کننده ها، ماسک ها و سرم ها.

این محصولات به شرح ذیل بر عوامل مختلف ایجاد آکنه اثرگذار بوده و آنها را کنترل می نمایند:

محصولاتی که بر ترشح سبوم اضافی اثرگذارند: سبوم، ماده چربی است که از غدد سباسه واقع در فولیکول مو ترشح می شود و به چرب و نرم شدن پوست و مو کمک می نماید. سبوم پس از ترشح در فولیکول، از منفذِ آن بیرون آمده و به سطح پوست می رسد . اگر سبوم نتواند به دلایلی نظیر بسته بودن منفذ پوست یا پر شدن آن با سلول های مرده سطح پوست، از داخل منفذ بیرون بیاید در آنجا محبوس شده و تشکیل جوش می دهد که می تواند زمینه ساز آکنه التهابی شود.

محصولاتی که بر باکتریهای عامل ایجاد آکنه به نام پروپیونی باکتریوم اثر می گذارند: باکتری پروپیونی با آلوده کردن منافذ و رشد بیش از حد در فولیکولهایی که با سلول های مرده و سبوم و دیگر آلدودگی ها پر شدهاند، زمینه ایجاد عفونت و تشکیل آکنه های التهابی و کیستی را فراهم می کند. محصولاتی که تکثیر باکتری های پروپیونی را کنترل می نمایند از شکل گیری آکنه های پروپیونی یا آکنه های P جلوگیری می کنند.

مواد موثر بر کنترل تکثیر سلول های کراتینوسیت یا همان سلول های سطح پوست: کراتینوسیت ها بزرگ ترین قسمت سلول های سطح پوست هستند که طی دوره های تقریبا ماهانه مجددا با سلول های جدید، جایگزین می شوند. سرعت تکثیر بالای این دسته از سلول ها و قرارگیری منافذ فولیکول های مو در معرض آنها، امکان انسداد منافذ و ایجاد آکنه را فراهم می آورد.

مواد ضد التهاب: التهاب ایجاد شده در آکنه، بیشترین آسیب را به پوست وارد می کند، بنابراین کنترل التهاب از مهم ترین راه های پیشگیری از عوارض آکنه به شمار می آید.

فشیال ضدآکنه برای چه افرادی مناسب است؟

فشیال ضدآکنه برای افراد با آکنه معمولی، اثرگذارتر است اما برای پوست های مبتلا به آکنه متوسط تا شدید می بایست با احتیاط انجام شود. زیرا به دلیل آسیب بافتی زیاد و ملتهب بودن پوست صورت، امکان آسیب پوستی، بیشتر است. به طور کلی توصیه می شود اگر آکنه متوسط تا شدید دارید حتما زیر نظر متخصص باتجربه، فیشیال صورت ضدآکنه را انجام دهید و علاوه بر فیشیال از روتین پوستی پوست های مستعد آکنه نیز استفاده شود تا شاهد اثر مطلوب باشیم .

برای فشیال ضد آکنه بهتر است کجا برویم؟

امروزه خدمات فیشیال درآرایشگاه ها، کلینیک های پوست و مو و برخی مراکز مراقبتی یا همان اسپاها ارایه می شود. برخی نیز در منزل با تهیه محصولات فیشیال پوست، اقدام به انجام آن می کنند.

در صورتی که پوست تان مشکل خاصی نداشته باشد و صرفا برای درخشندگی و بهبود آن، قصد فشیال دارید گزینه فیشیال خانگی می تواند برای شما موثر باشد. اما اگر پوست مبتلا به آکنه دارید از انجام فیشیال در خانه یا در مکان هایی که نظارت یک پزشک متخصص یا درمانگر زیبایی پوست را ندارند، خودداری کنید؛ زیرا فیشیال ضد آکنه، یک نوع فیشیال درمانی است و نیازمند تخصص و شناخت کافی از نوع پوست و محصولات پوستی است.

اگر به دنبال انجام فیشیال ضد آکنه با اثرگذاری بالا و با کمترین آسیب به پوست هستید توصیه می شود این کار را در کلینیک های درمانی معتبر پوست و مو و زیر نظر متخصصینی که دوره های مربوط به فشیال را گذرانده اند، انجام دهید. امکان استفاده از دستگاه های مختلف و محصولات پوستی معتبر در چنین مکان هایی، بیش از هر مکان دیگری وجود دارد و خیالتان از بابت سلامت پوستتان آسوده خواهد بود.

هر چند وقت یکبار برای فشیال ضد آکنه مراجعه کنیم؟

در اکثر افراد، بیماری آکنه تا سی سالگی از بین می رود، اما در برخی از افراد تا دهه چهل و پنجاه عمر، همچنان این مشکل پوستی ادامه دارد. بنابر این بهتر است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست و ایجاد لک ها، فشیال ضد آکنه به صورت مرتب و طبق نظر پزشک انجام شود. بهترین زمان برای انجام فشیال ضدآکنه با توجه به واکنش پوست نسبت به فشیال و شرایط پوست از لحاظ شدت آکنه (خفیف تا شدید) و نوع پوست (چرب، خشک و مختلط) معین می شود.

ماندگاری اثر فشیال ضدآکنه چقدر است؟

معمولا فیشیال ها طی چند روز اول، بیشترین اثرگذاری خود را در درخشندگی و طراوت پوست دارند. اما در فیشیال های درمانی مانند فشیال ضدجوش، مواد و محصولات مخصوص ضد آکنه با کنترل شکل گیری آکنه های جدید و بهبود سریع تر آکنه ها و اسکار آنها اثرات خود را تا جلسه بعدی فیشیال حفظ می نمایند.

در صورتی که قصد انجام فیشیال ضد آکنه و یا کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید از طرق ذیل با بخش مشاوره زیبایی کلینیک ساعی تماس بگیرید و یا جهت مشاهده نمونه کارهای این کلینیک و رضایت مشتریان به صفحه اینستاگرام کلینیک ساعی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: 09198528528

صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام: clinicsaee@

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا