تزریق بوتاکسزاویه سازی صورت

درمان و اصلاح صورت نامتقارن، بدون جراحی

4.3
(3)

یکی از دلایلی که باعث می‌شود یک چهره در دید افراد، زیبا جلوه کند، وجود تقارن بین دو نیمه صورت است. اما تقارن چیست؟

ویژگی هایی  در دو طرف صورت که کاملا منعکس کننده یکدیگر باشند، تقارن نامیده می‌شود. البته تقارنی که از آن صحبت می‌کنیم تقارن صد در صدی نیست، زیرا نه بدن و نه صورت نمی‌توانند تقارن کامل داشته باشند و همه افراد، درجاتی از عدم تقارن را در صورت و بدن خود دارند. این تفاوت‌ها گاهی باعث زیبایی‌های منحصر به فرد در چهره افراد می‌شود.

عدم تقارن چیست؟ علل و علائم، تشخیص، درمان

عدم تقارن صورت به حالتی اطلاق می‌شود که در آن، هنگام مقایسه نیمه چپ و راست صورت، متوجه تفاوت‌های محسوسی در فرم و طول نواحی مختلف مانند چانه، موقعیت لب‌ها، حجم گونه‌ها و … می‌شویم. گاهی ممکن است چهره افراد، زمانی که ثابت هست، نامتقارن باشد و در بعضی موارد، هنگام خندیدن، گریه یا جویدن چیزی، تصویری نامتقارن از خود نشان دهد.اگرچه معمولا حالت چهره بدون میمیک، چندان نامتقارن به نظر نمی‌رسد.

البته در چهره برخی نیز یک عدم تقارن ثابت مشاهده می‌نماییم که در این صورت همه اعضای یک طرف صورت با طرف دیگر متفاوت هستند. وقتی صورت از نظر آناتومیک نامتقارن باشد، میمیک‌ها نیز نامتقارن به نظر می‌رسند. به عنوان مثال، اگر عدم تقارن در دهان وجود داشته باشد، لب ها نیز به صورت نامتقارن حرکت می‌کنند.

چه چیزی باعث ایجاد صورت نامتقارن می‌شود؟

دانشمندان دریافته‌اند که دوران کودکی در چهره افراد منعکس می‌شود. آنها با اندازه‌گیری ویژگی‌های مختلف صورت برای تعیین عدم تقارن به این نتیجه رسیدند که افراد با چهره‌های نامتقارن‌تر، کودکی‌های سختی را تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که ضربه، استرس، بیماری و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار در دوران رشد، همگی به ایجاد عدم تقارن کمک می‌کنند.

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث عدم تقارن صورت شود، از جمله اختلالات استخوانی، بیماری های دژنراتیو (بیماری دژنراتیو، بیماری ای است که باعث می‌شود بافت یا اندام در طول زمان فرسایش یابد)، سکته مغزی و فلج بل (در این حالت عضلات صورت به صورت ناگهانی و موقتی فلج می‌شوند که اغلب در این بیماری، تنها یک طرف صورت درگیر می شود). دندان‌های ما نیز نقش زیادی در ظاهر شدن چهره‌مان به صورت نامتقارن دارند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

اگر هنگام تماشای خود در آینه متوجه شدید یک گوشتان از دیگری بزرگ تر است یا پلک‌هایتان با یکدیگر همخوانی ندارند، یا آرواره هایتان متفاوت هستند و … احتمالا دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

تاثیر ژنتیک بر تقارن صورت و بدن

ویژگی‌های نامتقارن ممکن است در طول سن رشد به دلایل ژنتیکی در شما ظاهر شود. اگر مادرتان لب های نامتقارن دارد یا پدرتان یک گوشش بزرگ تر از دیگری است، می‌توانند این ژن‌ها را به شما منتقل کنند. از طرف دیگر اختلالات عروقی و شکاف کام و لب نیز از بیماری‌هایی ژنتیکی هستند که می‌توانند باعث ایجاد ویژگی‌های نامتقارن در صورت شما شوند.

تاثیر نور خورشید بر تقارن صورت و بدن

هنگامی که پوست شما در معرض اشعه ماورا‌بنفش خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث ایجاد لکه و خال روی پوست شما شود. آثار این آسیب به طور مساوی در سراسر بدن و به خصوص صورت شما پخش نمی‌شود. آسیب‌های ناشی از نور خورشید ممکن است یک سمت صورت یا بدن را بیشتر از سمت دیگر تحت تاثیر قرار دهند.

اثر سالخوردگی بر تقارن صورت

مطالعات در این زمینه، ارتباط بین افزایش سن و عدم تقارن صورت را نشان می‌دهد. این یک بخش طبیعی از فرآیند پیری است. در حالی که رشد استخوان‌ها در دوران بلوغ متوقف می‌شود، غضروف‌ها به رشد خود ادامه می‌دهند و منجر به تغییراتی در چهره می‌شوند مانند اتفاقاتی که برای گوش و بینی می‌افتد. همینطور با افزایش سن، بافت‌های نرم صورت شروع به شل شدن می‌کنند و دچار افتادگی می‌گردند. این تغییرات و همچنین چین و چروک‌ها، خود باعث عدم تقارن در چهره شما می‌شوند.

تاثیر مشکلات فک و دندان ها بر تقارن صورت

اگر دندان خود را کشیده‌باشید، ممکن است ظاهر عضلات صورت شما تغییر کند. همینطور گذاشتن روکش و دندان مصنوعی نیز می‌تواند باعث تغییر خطوط صورت شما که همیشه هم متقارن نیستند، شود.

تاثیر عادات و سبک زندگی بر تقارن صورت

این امکان وجود دارد که برخی از عادات سبک زندگی شما به ایجاد چهره نامتقارن کمک کند، مانند سیگار کشیدن که صورت را در معرض سموم قرار می‌دهد و باعث بیماری‌های عروقی می‌شود. از دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی که ممکن است منجر به عدم تقارن شود، می‌توان به وضعیت خوابیدن روی شکم یا خوابیدن با صورت روی بالش، نشستن با پاهای روی هم، وضعیت تکیه دادن صورت شخص به دستش یا داشتن وضعیت بدنی ضعیف اشاره کرد.

اثر جراحات بر تقارن صورت

اگر آسیبی به صورت، مخصوصا در دوران کودکی وارد شده باشد، آثار آن ممکن است باعث چهره نامتقارن در شما شود. ضربه‌هایی مانند شکستگی بینی، بریدگی‌های عمیق، یا درگیر شدن در سانحه‌هایی مانند تصادف ماشین می‌تواند باعث آسیب به چهره گردد.

تاثیر سکته مغزی بر تقارن صورت

سکته مغزی ممکن است باعث بی‌حسی در یک طرف صورت و افتادگی لبخند شود. علائم دیگر آن شامل ضعف یا بی‌حسی در بازو و پا، مشکل در صحبت کردن و سردردهای شدید ناگهانی است. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهدکه جریان خون به مغز کاهش یابد و افراد ممکن است به این دلیل، دچار عدم تقارن ناگهانی صورت شوند.

تاثیر فلج بِل بر تقارن صورت

اگر برهم خوردن تقارن ناگهانی صورت را تجربه کرده باشید، این احتمال وجود دارد که فلج بل دلیل آن باشد. فلج بل باعث فلج ماهیچه‌های یک سمت صورت شما می‌گردد. علت این بیماری در حال حاضر ناشناخته است، اما ممکن است ارتباطی با تروما، آسیب‌های عصبی، عوارض عفونت‌های ویروسی یا بارداری داشته باشد. البته معمولا عوارض جانبی موقتی هستند.

اثر تورتیکولی بر تقارن صورت

تورتیکولی که به نام «گردن پیچ خورده» نیز شناخته می‌شود، باعث می‌گردد که عضلات گردن در وضعیتی غیر عادی قرار گیرند و سر کج شودکه ممکن است منجر به نامتقارن شدن ویژگی‌های صورت شود. گاهی اوقات این عارضه در رحم برای کودک رخ می‌دهد، در نتیجه در هنگام تولد، نوزاد با کمی عدم تقارن در صورت به دنیا می‌آید و در بیشتر مواقع، عوارض موقتی است.

آیا صورت من، متقارن است؟

بهترین راه برای آزمایش تقارن چهره، چاپ کردن عکس صورتتان است. پس از چاپ آن، از یک خط کش می‌توانید برای اندازه گیری ویژگی‌های صورتتان در هر دو سمت استفاده کنید تا ببینید آنها در دو نیمه صورت یکسان هستند یا خیر. همچنین اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که تصویر شما را ارزیابی می‌کنند تا به شما بگویند که صورت شما متقارن است یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌هایی از عملیات زیبایی که به ایجاد تقارن در صورت شما کمک می کنند، می‌توانید با مشاوران زیبایی ما در کلینیک ساعی تماس بگیرید یا برای مشورت با پزشک به کلینیک مراجعه بفرمایید.

مواردی که برای تشخیص عدم تقارن صورت به ما کمک می‌کنند، عبارتند از:

1.مرکز ابروها و نوک چانه با هم بر روی یک خط قرار نگرفته و با یکدیگر مطابقت ندارند.
2 .هنگام لبخند زدن، یک گوشه دهان بیشتر بالا می‌آید.
3.موقعیت گونه‌ها در دو سمت صورت با یکدیگر متفاوت باشد.
4.مرکز دندان‌های فک بالا و پایین روی هم قرار نمی‌گیرد و مال اکلوژن (عدم موقعیت مناسب فک ها و دندان ها) وجود دارد.
5.غذا فقط با دندان‌های مولر (3 دندان آسیاب بزرگ در انتهای فک) یک سمت، خوب جویده می ‌شود.
6.شکل بینی و چشم‌ها و دهان کج است.
7.سر به یک سمت مایل است.

چه چیزی باعث عدم تقارن صورت می‌شود؟

نامتقارن بودن صورت می‌تواند یک مشکل زیبایی، عصبی، پوستی یا دندانی باشد. دلایل زیادی برای عدم تقارن صورت وجود دارد. تعداد قابل توجهی از افراد دارای عدم تقارن خفیف در صورت خود می باشند؛ اما هستند کسانی که از عدم تقارن شدید در صورت خود رنج می‌برند.

با جراحی و تزریق فیلرهایی مانند چربی و بوتاکس و غیره می‌توان به اصلاح تقارن صورت این افراد کمک کرد. برای کمک به بهبود وضعیت بیمار، پزشک ابتدا باید تشخیص دهد علت عدم تقارن در بافت نرم است یا بافت سخت صورت (مانند استخوان) و سپس اقدامات لازم را انجام دهد.

عدم تقارن صورت ممکن است مادرزادی باشد یا در اواخر دوره رشد رخ دهد. عادات جویدن، سبک خوابیدن، وضعیت بدنی ضعیف، شایع‌ترین شرایطی هستند که ممکن است باعث عدم تقارن در صورت شوند. علاوه بر آنها اختلالات بینایی، شنوایی کمتر در یک گوش، مشکلات عصبی یا ارتوپدی در مهره‌های ناحیه گردن نیز باعث افزایش ظاهر نامتقارن صورت می‌شود.

همچنین وراثت ژنتیکی، ضربه‌های وارد شده به سر و گردن در هنگام تولد، اختلالات ارتودنسی، مشکلات بسته شدن فک را می‌توان از دیگر علل شایع عدم تقارن صورت نام برد.

درمان عدم تقارن صورت با جراحی

اگر پزشک بعد از بررسی تشخیص دهد که عدم تقارن صورت به دلیل مشکلات استخوانی در فک و چانه و یا دندان‌هاست و ساختار اسکلتی فرد باعث به وجود آمدن چهره نامتقارن شده است، پیشنهادش برای ایجاد تقارن، جراحی و کاشت ایمپلنت خواهد بود. آنها از این روش برای تقویت گونه‌ها، فک و چانه استفاده می‌نمایند. ایمپلنت‌های صورت، دائمی بوده و از موادی مانند سیلیکون، فلزات، ژل ها، پلاستیک ها و پروتئین ها ساخته می‌شوند.

اگر عدم تقارن صورت شما نتیجه شکستگی بینی باشد با جراحی‌های رینو پلاستی اصلاحی می‌توان آن را بهبود بخشید.

درمان عدم تقارن صورت با بوتاکس

بوتولونیوم تراپی یا تزریق بوتاکس، یکی از رایج‌ترین روش‌ها در زیبا‌سازی مدرن است. از آن برای مبارزه با چین و چروک‌های تقلیدی و همچنین برای درمان هایپرهیدروزیس (تعریق غیر عادی و بیش از حد بدن)  و سردرد استفاده می‌شود.

با روش‌های غیرجراحی که در محدوده کاربردهای پزشکی و زیبایی هستند مانند تزریق بوتاکس می‌توان به طور قابل توجهی عدم تقارن صورت را اصلاح نمود. به قطع یقین برای ایجاد چهره‌ای متناسب و دلپذیر از نظر زیبایی، تزریق بوتاکس به مراتب راحت‌تر از روش‌های جراحی در این زمینه است. در واقع با کنترل حرکات و اثرات تقلیدی بافت نرم که باعث عدم تقارن در چهره می‌گردند، می‌توان مشکل اسپاسم‌‌های عضلانی را با بوتاکس حل کرد و به حرکات و واکنش‌های متعادل‌تری از صورت رسید.

سم بوتولینوم مانع از انتقال تکانه‌های عصبی در ساختارهای عضلانی می‌شود و در نتیجه تاثیر آرامبخشی دارد. حرکت ماهیچه‌ها به طور موقت مسدود می شود (ماهیچه‌ها به اصطلاح شل می‌شوند) که منجر به صاف شدن تدریجی پوست و از بین رفتن چین و چروک‌های تقلیدی می‌شود. بوتاکس در درمان ‌هایپرهیدروزیس، اثر مشابهی دارد. سم بوتولینوم پس از تزریق زیر پوست، فعالیت ماهیچه‌ها و غدد را کاهش می‌دهد، در نتیجه شدت تعریق کاهش می‌یابد و به مرور زمان در مناطقی که تزریق انجام شده است، کاملا متوقف می‌شود.

آیا بوتاکس در عدم تقارن صورت، تاثیر دائمی دارد؟

درست است که یکی از خصوصیات بوتاکس، موقتی بودن آن است. اما زمانی که این درمان به طور مکرر بر روی عضلات خاصی اعمال می شود، عضلاتی که بعد از مدتی در اثر تزریق کار نکرده‌اند، شروع به پسرفت نموده و اسپاسم‌های کمتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین عدم تقارن قبلی کاهش می‌یابد و زمانی که مکرر انجام شود بین حرکت و واکنش عضلاتِ دو نیمه ی صورت، تعادل برقرار می‌گردد. اینگونه است که بوتاکس با تاثیر موقتی تا حد زیادی به صورت دائمی مشکل عدم تقارن چهره شما را بر طرف می‌کند.

اختلالات عدم تقارن صورت را از همان ابتدا می‌توان با بوتاکس پیشرفته درمان کرد. در این بین نکته مهمی وجود دارد که نباید از آن غافل شد‌، چنین درمان‌هایی را نباید با کاربرد اصلی بوتاکس اشتباه گرفت و آن را به دست هرکسی سپرد. این روش‌ها باید توسط جراحان پلاستیک متخصص در این زمینه که به آناتومی صورت تسلط کافی دارند انجام شوند.

مزایای درمان با بوتاکس

بوتولونیوم تراپی یکی از روش‌های درمانیِ ایمن، آسان و بدون درد برای بیمار است. در عرض چند دقیقه تزریق انجام می‌شود و نیازی به آماده سازی طولانی ندارد، به همین دلیل است که اغلب برای اصلاح چین و چروک‌های تقلیدی و نقص‌های به وجود آمده در اثر عدم تقارن صورت، از تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند. از دیگر مزایایی که می توان به آنها اشاره نمود:

• قابلیت ترکیب با روش‌های درمانی دیگر را دارد.
• حداقل دوره نقاهت
• امکان استفاده برای تمام سنین بالای 18 سال
• با تاثیر فوری بعد از عمل

مراحل انجام بوتولینوم‌تراپی یا تزریق بوتاکس

این روش در چند مرحله ساده انجام می شود:

الف.پزشک، پوست را از مواد آرایشی و هرگونه ناخالصی پاک می‌کند.
ب.پوست را با محلول ضدعفونی کننده‌، ضدعفونی می‌کنند و در صورت درخواست زیباجو، داروی بی‌حسی اعمال می‌شود.
ج.علامت گذاری برای تشخیص محل دقیق تزریق انجام می‌شود.
د.تزریق به صورت مستقیم انجام می‌شود.
ه.پوست، مجدد با محلول ضدعفونی‌کننده درمان می‌شود.

میانگین زمان شروع تا انتهای این مراحل، حدود 20 الی 40 دقیقه است. اثر تزریق برای یک دوره 4 تا 10 ماهه کافی است. مدت زمان ماندگاری نتایج تزریق تا حد زیادی به ویژگی های فردی بدن هر انسان و میزان داروی تجویز شده بستگی دارد. میزان دوز مورد نیاز برای رفع مشکل زیباجو، بسته به شدت مشکل، سن بیمار و اثر مورد نظر، توسط پزشک محاسبه می‌شود.

فراموش نکنید که برای تزریق بوتاکس حتما به یک پزشک متخصص زیبایی و یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. کلینیک ساعی با ماهر‌ترین و با تجربه‌ترین پزشکان در زمینه زیبایی و استفاده از با کیفیت‌ترین محصولات زیبایی، افتخار همراهی هزاران زیباجو را دارا می‌باشد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

در چند ساعت اول توصیه می‌شود در حالت عمودی قرار بگیرید.به محل‌های تزریق دست نزنید و آنها را به هیچ وجه ماساژ ندهید.
از نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی و مصرف نیکوتین در یکی دو روز ابتدایی بپرهیزید.
در طول هفته بعد از تزریق، پوست را در برابر گرمای شدید مانند حمام، سولاریوم و سونا قرار ندهید.
در طول دوره نقاهت از مراجعه به استخر و شنا در آب‌های آزاد خودداری کنید.
از لوازم آرایش تزئینی در محل تزریق استفاده نکنید و تا بهبود کامل پوست منتظر بمانید.
برای 1 الی 2 هفته ، لایه برداری، ماساژ و دیگر روش‌های تزریق را کنار بگذارید.
در روزهای اول، مصرف آنتی بیوتیک و مسکن ممنوع است.

پس از تزریق بوتاکس ممکن است علائم کوچک قرمزی و کبودی روی پوست باقی بماند. این علائم در عرض 2 تا 3 روز خود به خود از بین می روند. اگر این اتفاق نیفتاد، حتما بلافاصله با پزشک معالجتان مشورت کنید.

چه زمانی نتایج تزریق بوتاکس را مشاهده خواهید کرد؟

از آنجایی که بوتاکس باید به گیرنده‌های عصبی متصل شود تا عضلات را آرام کند، اثر آن بلافاصله ظاهر نمی شود. نتایج در روز دوم یا سوم خود را نشان می‌دهند، اثر کامل تزریق بوتاکس بعد از گذشت دو هفته از تزریق ظاهر می‌شود.

صورتی زیبا و بی‌نقص، پوستی صاف و شفاف، رویای هر انسانی از گذشته تا کنون بوده و هست. هر انسانی، تصویر ایده آلی از زیبایی چهره برای خود در ذهن دارد که همیشه با واقعیت چهره فرد، منطبق نیست، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، تحقق این رویا تا حد زیادی، امکان پذیر شده است. ما در کلینیک ساعی با دارا بودن امکانات به روز و پیشرفته و همکاری با پزشکان متخصص با مهارت بالا در زمینه زیبایی با افتخار محقق‌کننده رویای شما خواهیم بود. برای پیوستن به ما کافی است از طریق مشاوره رایگان یا شماره تماس زیر اقدام بفرمایید.

۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸ (مشاوره خدمات زیبایی)

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.3 / 5. تعداد رای ها 3

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Abod
Abod
7 ماه قبل

پ کو بدون جراحیش؟

دکمه بازگشت به بالا