تزریق ژل و چربی

به روزترین تکنیک های تزریق چربی

مزایا و جزییات

0
(0)

با گذشت دو دهه از به کارگیری گسترده تزریق چربی در ایجاد حجم و جوانسازی پوست، روش های خالص سازی و تصفیه چربی نیز تکامل بسیاری یافته است، به طوری که در یک دهه اخیر، علاوه بر تزریق چربی از طریق تکنیک های موجود، تزریق چربی با دو تکنیک مایکروفت (microfat) و نانوفت (nanofat) نیز با کارایی و بازدهی بالاتر، خواسته های علاقه مندان زیبایی و جوانسازی صورت را بهتر از گذشته پاسخگو بوده اند.

مایکروفت و نانوفت چه هستند؟

در فرایند تزریق چربی یا انتقال چربی که با نام پیوند چربی نیز از آن یاد می ‏شود، از چربی بدنِ خودِ فرد، برداشت انجام می‏ شود و چربی برداشت شده پس از تصفیه و آماده سازی به مکان های مورد نظر تزریق می‏ شود. روش های مختلفی برای آماده سازی چربی مورد استفاده قرار می‏ گیرند.

روش کلاسیک تصفیه چربی

در روش کلاسیک، چربی استخراج شده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‏ شود و سلول های سالم چربی از سلول های خونی، سلول های چربی مرده یا آسیب دیده و مایعات میان بافتی، جداسازی می ‏شوند. سپس سلول های سالم چربی به محل مورد نظر تزریق می ‏شوند.

پس از این کار تا چند هفته، زمان لازم است تا نتیجه نهایی مشخص شود. این که چند درصد از سلول های چربی تزریق شده، جذب بدن و در واقع حذف می ‏شوند؛ این که چند درصد آنها به منابعِ خونیِ بافتِ میزبان، متصل شده و زنده می مانند. سلول هایی که به بافت میزبان متصل می ‏شوند جزئی از بافت بدن خواهند شد و ماندگاری چندین ساله دارند.

تکنیک مایکروفت و نانوفت

مایکروفت: اساسا مایکروفت همان چربی بدن فرد است که به صورت مکانیکی و به قطعات بسیار کوچک شکسته می ‏شود و این کوچکی سبب می ‏شود تا چربی بتواند راحت تر به منابع خونی جدید در محل تزریق متصل شود.

در فرایند تزریق چربی به روش مایکروفت، چربی برداشت شده از بدن فرد توسط فیلترهای خاصی تبدیل به قطرات و تکه های کوچک چربی می ‏شوند و در نواحی مورد نظر با ظرافت و به صورت قطره قطره توسط سوزنی ظریف تزریق می‏ شوند. در این روش، پزشک با دقت در این که کدام بخش از صورت، گردن یا دست، نیاز به تزریق چربی دارد، با ظرافت چربی مورد نیاز را تزریق می‏ کند؛ مانند یک هنرمند صورتگر!

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

نانوفت: در تکنیک نانوفت، قطعات کوچکی که توسط مایکروفت ایجاد می‏ شوند به قطعات بسیار کوچک تری برای استخراج آنچه که SVF یا Stromal Vascular Fraction نام دارند، تبدیل می‏ شوند. SVF ها در داخل خود، حاوی سلول هایی هستند که سلول های بنیادی مشتق از چربی یا ASC نامیده می ‏شوند. این سلول ها هستند که در جوانسازی پوست، نقش موثری ایفا می‏ نمایند.

سلول های بنیادی مشتق از چربی چیستند؟

در ابتدا بهتر است با سلول های بنیادی آشنا شویم. سلول های بنیادی، آن دسته از سلول هایی هستند که می ‏توانند تبدیل به سلول هایی شوند که بدن به آنها نیاز دارد، آنها می ‏توانند به فیبرهای کلاژن، سلول های ماهیچه و استخوان و سلول های پوست و انواع دیگر از سلول ها تبدیل شوند. سلوهای بنیادی در بخش هایی از بدن انسان نظیر بند ناف و در افراد بالغ در مغز استخوان، غضروف و بافت چربی وجود دارند. امروزه استخراج سلول های بنیادی با تکنیک هایی میسر شده است.

نکته جالب توجه آن است که سلول های بنیادی موجود در بافت چربی نسبت به دیگر منابع سلول های بنیادی، آسان تر و ایمن تر و به مقدار بیشتر قابل جداسازی هستند.

نانوفت چگونه در جوانسازی پوست موثر است؟

با توجه به آنچه گفته شد با استخراج سلول های بنیادی از بافت چربی بدن خود فرد توسط تکنیک نانوفت، این سلول های بنیادین می‏ توانند به سلول های پوست، فیبرهای کلاژن، الاستین و دیگر سلول های آسیب دیده تبدیل شوند و بدین شکل امکان جوانسازی پایدار پوست را فراهم کنند.

تمایز مایکروفت و نانوفت در چیست؟

مایکروفت: معمولا در هنگامی‏ که تقویت حجم صورت، مدنظر است استفاده می‏ شود. پزشکان بطور تدریجی از چربی به دست آمده به روش مایکروفت برای پرکردن خطوط صورت و گردن و یا جایگزینی حجم از دست رفته گونه ها، زاویه سازی فک و چانه یا نواحی گیجگاهی استفاده می ‏کنند. مایکروفت همچنین در ناحیه سینه برای تکمیل نتایج عمل پروتز سینه و بعد از عمل کاربرد دارد تا شکل و فرم مناسب بدست آید. قطعات کوچک یا مایکروفت ها آسان تر به منابع خونی محل تزریق، مرتبط شده و بنابراین درصدی از آنها که زنده می‏ مانند و به بافت دایمی ‏میزبان تبدیل می ‏شوند، افزایش چشمگیری می ‏یابند؛ لذا نیاز به تکرار تزریق را به حداقل می‏ رسانند.

نانوفت: برای حجم دهی، مورد استفاده قرار نمی‏ گیرد، به جای آن توسط سلول های بنیادی استخراج شده، برای تقویت پوست از طریق کاهش چین و چروک ها و جوانسازی پوست از طریق ارتقای بافت و رنگ، عمل می‏ کند. با به کارگیری تکنیک نانوفت در بخش زیر چشم یا پلک پایین و تیرگی های آن و همچنین اسکار (جای) جوش، آکنه و شکستگی ها می ‏توان نتایج مطلوب تری بدست آورد.

نتایج تزریق نانوفت و مایکروفت

با تزریق مایکرو و نانوفت، بسته به منابع خونی محل تزریق، سبک زندگی و استعمال دخانیات، نتایج می ‏تواند تا سال ها ماندگاری داشته باشد و سلول های بنیادی تزریق شده به بازتولید سلول های پوستی و کلاژن و جوانسازی آن ادامه خواهند داد. در نتیجه صورت و گردن و یا دست ها در سال های آتی نیز ظاهر جوان و شادابی خواهد داشت.

پزشک به این ترتیب خطوط صورت را از بین می ‏برد و گودی و سیاهی زیر چشم ها را پر می ‏کند. علاوه بر این در تزریق چربی مایکروفت با پیوند خوردن آسان تر سلول های چربی تزریق شده با منبع خونی صورت، چربی می‏ تواند به عنوان بافتی از بدن ماندگار شود و تا چندین سال نیز ماندگاری داشته باشد.

تفاوت تزریق مایکروفت و نانوفت با تزریق دیگر فیلرها چیست؟

– در تزریق چربی با فرایند مایکرو و نانو، چربی قطره به قطره به محل مورد نظر تزریق می ‏شود تا حجم ایجاد شود و شکل مورد نظر حاصل شود. این کار، مستلزم سطح بسیار بالایی از مهارت است. تزریق مایکروفت یکباره انجام نمی ‏شود و ظرافت و دقت بالایی در انجام آن نیاز است تا نتیجه کار طبیعی به نظر برسد.

– ماندگاری فیلرها (انواع ژل ها) عموما در حدود 18-9 ماه است در حالی که تزریق چربی عموما ماندگاری چندین ساله دارد. بنابراین با شناختی که فرد از خود دارد می‏ تواند انتخاب کند که اثر فیلر موقتی باشد یا آن که مدت زمان چندین سال ماندگاری داشته باشد. برخی افراد ابتدا با فیلرها شکل صورت خود را محک می‏ زنند و در صورت پذیرش تغییرات توسط خودشان، اقدام به تزریق چربی می‏ کنند.

– ماده پرکننده (چربی) در تزریق مایکروفت از بدن فرد تهیه می‏ شود و لذا احتمال واکنش آلرژیک به آن در مقایسه با انواع دیگر فیلرها به حداقل می‏ رسد.

شرایط تزریق مایکروفت و نانوفت چیست؟

مایکروفت و نانوفت، هر دو تحت شرایط بی حسی موضعی انجام می‏ شوند. نقاطی از بدن که بیشترین آمار برداشت چربی را دارند، شامل شکم، ران و پهلوها هستند. فرایند تزریق مایکروفت و نانوفت، بین یک تا چندین ساعت زمان می برد و بستگی به تعداد مکان هایی دارد که قرار است چربی دریافت نمایند و همین طور حجم چربی که می ‏بایست آماده سازی شود.

بهبودی پس از مایکروفت و نانوفت، چگونه است؟

بیمار پس ازانجام تزریق می تواند به خانه بازگردد. با توجه به انجام عمل به روش های جراحی پلاستیک، در محل برداشت چربی، مقداری ناراحتی وجود دارد که پس از چند روز مرتفع می ‏شود و در صورت نیاز می ‏توان از مسکن نیز استفاده کرد. بسته به حجم تزریق، در محل تزریق، ورم و کبودی کوتاه مدتی وجود خواهد داشت. معمولا کبودی ها زودتر از ورم از بین می ‏روند و ورم ها ممکن است تا 10 روز یا بسته به میزان تزریق چربی، مدت زمان بیشتری باقی بمانند. اغلب تزریق در اطراف چشم ها ورم بیشتر و طولانی مدت تری به همراه دارد. البته مهارت و تبحر پزشک و مسلط بودن وی به تکنیک های برداشت و تزریق چربی نیز بر میزان ورم و کبودی و زمان نقاهت بسیار اثرگذار است.

حداقل سن برای تزریق چربی، چه سنی است؟

نانوفت می ‏تواند برای جوانسازی پوست بویژه حلقه سیاه دور چشم و اسکار اکنه ها برای سنین بالای 18 سال مورد استفاده قرار گیرد.

انتقال مایکروفت معمولا برای حجم دهی در خطوط خنده عمیق و شقیقه های تو خالی کاربرد دارد و یا هنگامی‏ که نیاز به تجدید حجم در نواحی گونه و خط فک داشته باشید. سن حدودی کاهش چربی زیر پوست صورت و به دنبال آن کاهش حجم از 45 سالگی آغاز می ‏شود اما در خصوص شکل دهی به صورت و کانتورینگ می‏ توان از سنین قبل از 45 سال نیز با مشورت پزشک اقدام به تزریق نمود.

آیا جای زخم برداشت چربی بر روی شکم یا ران باقی می ماند؟

چربی از طریق برشی کوچک در حدود 5 میلی متر برداشت می‏ شود و ردی از آن بر جای نمی ‏ماند مگر آنکه دچار عفونت شود و یا بدن شخص، مستعد ایجاد اسکار باشد. با مراقبت های قبل و بعد از عمل و انتخاب پزشک ماهر می ‏توان از عارضه اسکار در محل برداشت چربی پیش گیری کرد.

چه مدت بعد از تزریق مایکروفت و نانوفت می‏ توانم در محل کارم حاضر شوم؟

با وجود مقداری تورم و کبودی در چند روز اول، اغلب بیماران می‏ توانند روز بعد از تزریق مایکرو و نانوفت به محل کار خود بازگردند. اگر نسبت به کبودی و تورم صورت خود حساس باشید و یا در محل برداشت در ران یا شکم خود احساس درد داشته باشید بهتر است دو روز را به استراحت اختصاص دهید. اگر کار شما شامل انجام فعالیت های سنگین است تا مدت زمان حداقل دو هفته از بازگشت به محیط کار اجتناب کنید.

اگر از نتیجه مایکروفت و نانوفت ناراضی باشم، امکان تغییر آن وجود دارد؟

در صورتی که تزریق توسط پزشک باتجربه انجام شده باشد با توجه به آنکه چربی در لایه های عمیق پوست تزریق می‏ شود معمولا عدم تقارن و بدشکلی مشاهده نمی ‏شود. با این حال با گذشت چند ماه و پیوند چربی تزریقی با بافت بدن، می ‏توان در صورت وجود مشکل یا نارضایتی، بخشی از چربی تزریقی را توسط اشعه لیزر از بین برد و یا با تزریق اندکی فیلر یا چربی، عدم تقارن احتمالی را برطرف ساخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از پزشکان مجرب مجموعه کلینیک ساعی، از طرق ذیل با ما در تماس باشید.

مشاوره خدمات زیبایی : ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا