زیبایی صورت

آکنه یا جوش پوستی و پنج روش درمانی موثر برای رفع آن

0
(0)

تصور کنید که برای یک مصاحبه کاری مهم برنامه ریزی کرده اید و همه شرایط، مهیای یک آغاز زیباست. جلوی آینه می ایستید تا سر و وضع خودتان را برای آخرین بار چک کنید که متوجه یک مهمان ناخوانده درست روی بینی خود می شوید!

قدیمی ها به این مهمان ناخوانده، جوش مجلسی می گفتند. چون دقیقا همان موقع که همه چیز برای یک مهمانی باشکوه آماده بود سر و کله این مهمان نامطلوب روی صورت شما پیدا می شد و تمام برنامه های شما برای یک حضور دلچسب و باشکوه در جمع فامیل و دوستان را به هم می زد و حیلی زود هم بعد از پایان مهمانی، راهش را می کشید و می رفت!

البته جوش ها یا آکنه ها همیشه هم همین قدر سرزده پیدا نمی شوند و یکدفعه و ناگهانی هم نمی روند بلکه گاهی به مرور و ریز ریز روی پوست شما سوار می شوند و خودشان را کم کم نشان می دهند و بعد هم مصداق کنگر خوردن و لنگر انداختن، همان جا باقی می مانند و به یک معضل اساسی برای شما و زیبایی تان تبدیل می شوند.

اما آکنه چیست و چگونه ایجاد می شود و مهم تر این که چگونه می توان به جنگ این آسیب پوستی اعصاب خردکن رفت و دوباره صاحب پوستی شفاف و زیبا شد.

آکنه چیست ؟

آکنه نوعی بیماری پوستی است که به علت انسداد فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده، ایجاد شده و منجر به ایجاد جوش های سر سفید، سر سیاه یا جوش می شود. آکنه بیشتر در بین نوجوانان شایع است و گاهی به عنوان جوش غرور جوانی نامیده می شود، اگرچه افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علی رغم وجود روش های درمانی موثر، اما آکنه می تواند پایدار باشد. جوش‌ها و برآمدگی‌ها به آرامی بهبود می‌یابند، و وقتی یکی شروع به از بین رفتن می‌کند، به نظر می‌رسد که سایر جوش‌ها ظاهر می‌شوند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

بسته به شدت، آکنه می تواند باعث ناراحتی های جلدی و زخم روی پوست و نهایتا ایجاد حساسیت ها و مشکلات روحی ناشی از ظاهری نازیبا و کاهش اعتماد به نفس شود. هرچه زودتر درمان را شروع کنید، خطر ابتلا به چنین مشکلاتی کاهش می یابد.

ما در این مطلب برای شما بهترین روش های موثر درمان اکنه و جوش های پوستی را بیان می کنیم تا با انتخاب بهترین و مناسب ترین روش، روند بهبود یا حتی پیشگیری از ایجاد آکنه و جوش را آغاز کنید و به زودی صاحب پوستی زیبا و شاداب شوید.

انواع آکنه های پوستی و علائم آن ها

علائم و ظاهر آکنه، بسته به شدت بیماری شما متفاوت هستند:

سرسفید (منافذ بسته بسته)
جوش های سر سیاه (منافذ باز بسته)
برآمدگی های کوچک قرمز و حساس (پاپول)
جوش (پوستول) که پاپول هایی با چرک در نوک آنها هستند
توده های بزرگ، جامد و دردناک زیر پوست (ندول ها)
توده های دردناک و پر از چرک زیر پوست (ضایعات کیستیک)
آکنه معمولا در صورت، پیشانی، سینه، قسمت بالایی پشت و شانه ها دیده می شود.

علل ایجاد انواع آکنه و جوش روی پوست چیست؟

آکنه در اثر عوامل زیادی روی پوست ایجاد می شود. هنگامی که غدد چربی بیش از حد فعال، چربی زیادی تولید می کنند که با سلول های مرده پوست ترکیب می شود، منافذ پوست مسدود می شوند و باکتری های روی پوست تکثیر می شوند و باعث ایجاد فوران های عفونی و ملتهب می شوند.

بیایید ده مورد از شایع ترین علل آکنه را با هم مرور کنیم:

1. هورمون ها

هنگامی که آندروژن در پسران و دختران در دوران بلوغ افزایش می یابد، غدد چربی زیر پوست بزرگ شده و سبوم یا چربی بیشتری تولید می کنند. سبوم بیش از حد به دیواره های سلولی منافذ آسیب می زند و به باکتری ها اجازه رشد می دهد. تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند بر تولید سبوم تأثیر بگذارد و باعث ایجاد یا عود آکنه شود.

2. وراثت

شواهد متعددی بر تأثیر ژنتیک بر روی آکنه تاکید دارد. این عارضه خیلی اوقات در اکثر یا تمام اعضای یک خانواده دیده می شود و اگر هر دو والدین شما آکنه داشته باشند، احتمالاً شما نیز به آن مبتلا خواهید شد.

3. محصولات زیبایی مبتنی بر روغن

مصرف لوازم آرایشی نامرغوب و ناسازگار با پوست، کرم‌های مرطوب‌کننده، لوسیون‌ها و محصولات موی حاوی سولفات‌های مسدودکننده منافذ، روغن های معدنی، کره نارگیل و کره کاکائو و سیلیکون‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند.

سعی کنید لوازم آرایشی و ضد آفتاب های غیر کومدون زا، بدون روغن و بدون عطر را مصرف کنید. مواد شیمیایی خشن موجود در مواد شوینده لباسشویی نیز می توانند پوست حساس را تحریک کنند.

*مواد کومدوژنیک، موادی هستند که احتمال مسدود شدن منافذ و ایجاد لک و جوش‌های سرسیاه را دارد. بدترین مواد برای پوست مستعد آکنه، مواد کومدوژنیک هستند که باعث ایجاد کومدون های باز و بسته می شوند. اگر محصول یا ماده ای کومدون زا باشد، می تواند منافذ پوست شما را مسدود کرده و باعث ایجاد کومدون و جوش شود.

4. استرس و اضطراب

استرس، مستقیماً بر سطح هورمون هایی مانند کورتیزول و آدرنالین تأثیر می گذارد و آکنه را بدتر می کند. این هورمون های استرس زا، غدد چربی شما را تحریک می کنند، تستوسترون تولید می کنند، چربی را افزایش می دهند و منافذ را می بندند.

5. داروها

داروهایی که حاوی آندروژن، کورتیکواستروئید یا لیتیوم هستند می توانند آکنه را بدتر کنند.

6. رژیم غذایی

خوردن غذاهای چرب و شکلات، همچنین رژیم غذایی با گلیسمی و لبنیات بالا، شیرینی ها، برنج، نان، سیب زمینی و ماکارونی و رژیم فاقد فیبر کافی و میوه و سبزیجات، ارتباط مستقیم با ایجاد آکنه دارند.

7. ریش شریک زندگی شما

هنگامی که صورت حساس و صاف شما به ریش یا سبیل زبر همسرتان می مالد، باعث اصطکاک و نتیجتا تحریک تولید چربی و حتی لک روی پوست شما خواهد شد.

8. دستکاری جوش ها

هنگامی که می خواهید یک جوش را بترکانید، عفونت باکتریایی را بیشتر به سمت پایین فشار داده و آن را در زیر پوست پخش می کنید. این کار نه تنها باعث مسدود شدن، تورم و قرمزی بیشتر می شود بلکه جوش های شما را چند برابر می کند و احتمال ایجاد اسکار را افزایش می دهد.

9. آفتاب شدید و طولانی

آفتاب سوختگی و نور مستقیم خورشید، باعث خشک شدن پوست شما می شود که علاوه بر ایجاد لک و قرمزی، باعث تولید چربی بیشتر برای جبران می شود. روغن بیش از حد، منجر به آکنه بیشتر می شود.

10. فشار به پوست

لمس مکرر صورت یا قرار دادن آن در معرض اصطکاک مکرر و پوشیدن لباس های تنگ و چسبان می تواند آکنه پوستی را تشدید کند. استفاده مداوم از تلفن های همراه برای مکالمه و تماس با صورت، کلاه ایمنی، یقه ها و حلقه آستین های نامناسب، تنگ و بسته همگی می توانند باعث تعریق و ایجاد باکتری در پوست شما، مسدود شدن منافذ و بروز جوش شوند.

رفع آکنه به زمان نیاز دارد. هیچ درمان فوری وجود ندارد، اما داروهای موضعی و آنتی بیوتیک های خوراکی معمولا در مدیریت بیشتر موارد آکنه موثر هستند.

بهترین روش‌های پیشگیری از آکنه چیست؟

شما نمی توانید به طور کامل از آکنه جلوگیری کنید، به خصوص هنگام تغییرات هورمونی، اما می توانید ریسک ابتلا به آکنه را با کارهایی نظیر موارد زیر کاهش دهید:

شستن روزانه صورت خود با آب گرم و پاک کننده صورت.

استفاده از مرطوب کننده بدون روغن.

استفاده از محصولات آرایشی غیر کومدوژنیک و پاک کردن آرایش در پایان هر روز،

مراقبت منظم از پوست،

استفاده از محصولات ضدآکنه موثر

پنج روش درمانی موثر برای رفع آکنه و جوش های پوستی

– روتین پوستی مناسب
– درمان‌های موضعی: ژل‌ها و کرم‌ها
– درمان‌های دارویی: آنتی‌بیوتیک‌ها و رتینوئیدها
-درمان های مبتنی بر طب سنتی
– تکنولوژی‌های مدرن: لیزر و نورپردازی

روتین های پوستی برای پیشگیری و رفع جوش ها و آکنه ها

شستن صورت چه اهمیتی دارد؟ مقداری صابون می‌مالید، پوستفتان را با آب می‌پاشید، خشک می‌کنید و تمام!
با این حال، برای افرادی که مشکل آکنه دارند، مراقبت از پوست مستلزم کمی زمان و تلاش اضافی است.

اگر آکنه دارید، انتخاب پاک‌کننده مناسب می‌تواند به خلاص شدن از شر باکتری‌هایی که به فولیکول‌های مسدود شده مو راه پیدا می‌کنند و باعث بروز جوش می‌شوند، منجر شود. تمیز کردن کامل، همچنین سلول‌های مرده روی سطح پوست شما را از بین می‌برد که جذب داروهای آکنه را برای پوست آسان‌تر می‌کند.

برای کمک به کنترل جوش‌ها، به دنبال پاک‌کننده‌ای باشید که ملایم باشد اما همچنان آنقدر قوی باشد که پوست شما را تمیز کند. از صابون های صورت که چربی طبیعی پوست شما را از بین می برند خودداری کنید. پاک‌کننده‌های خشن و اسکراب تنها پوست قرمز و تحریک‌شده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورند که می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آکنه شود.

می توانید از متخصصان پوست در کلینیک ساعی بخواهید که یک پاک کننده با نسخه یا بدون نسخه برای پوست های مستعد آکنه به شما توصیه کنند.

درمان جوش و آکنه با ژل ها و کرم ها 

یک پاک کننده ملایم، غیر ساینده و بدون الکل انتخاب کنید. از متخصص پوست خود بخواهید تا به شما کمک کند تا یک پاک کننده آکنه مناسب برای برنامه درمان آکنه پیدا کنید. به دنبال پاک کننده آکنه ای باشید که با نوع پوست شما همخوانی داشته باشد؛ چرب، خشک یا ترکیبی از این دو.

برخی از پاک کننده های آکنه و صابون های صورت، موادی برای رفع آکنه و بهبود ظاهر پوست اضافه کرده اند. شوینده های دارویی، حاوی مواد ضد آکنه مانند اسید سالیسیلیک، سدیم سولفاستامید یا بنزوئیل پراکسید هستند که می توانند در حین تمیز کردن پوست به پاکسازی پوست شما کمک کنند.

اسید سالیسیلیک به پاکسازی منافذ مسدود شده و کاهش تورم و قرمزی کمک می کند. بنزوئیل پراکسید پوست را لایه برداری می کند و باکتری ها را از بین می برد. سدیم سولفاستامید نیز با رشد باکتری ها تداخل دارد.

برای هیدراته نگه داشتن پوست، به دنبال پاک کننده هایی باشید که حاوی نرم کننده ها (پترولاتوم، لانولین، روغن معدنی و سرامیدها) یا مرطوب کننده ها مثل گلیسیرین هستند که رطوبت را در پوست شما نگه می دارند، یا لایه بردارها مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی برای صاف کردن نواحی ناهموار.

همیشه به یاد داشته باشید که در برخورد با پوست صورت و بدن خود با احتیاط عمل کنید و ابتدا مواد شیمیایی و حتی گیاهی را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کنید و در صورت عدم وجود حساسیت، بطور کامل پوست خود را آغشته نمایید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای آکنه های متوسط تا شدید

ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی برای کاهش باکتری ها نیاز داشته باشید. معمولا اولین انتخاب برای درمان آکنه تتراسایکلین (مینوسیکلین، داکسی سایکلین) یا ماکرولید (اریترومایسین، آزیترومایسین) است.

در موارد حاد و مزمن بهتر است از استفاده خودسرانه از داروها خودداری کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید تا هم از عوارض مصرف خودسرانه دارو در امان بمانید و هم درمان شما با سرعت بیشتری انجام شود.

روش های درمانی آکنه با طب سنتی 

استفاده از انواع ماسک های گیاهی از جمله عسل، روغن چای، ضماد جوش شیرین، عصاره آلوئه ورا و ماساژ صورت با روغن های گیاهی از جمله روش هایی است که برای بهبود جوش ها و آکنه ها استفاده می شوند البته روش های سنتی اغلب احتیاج به ممارست و پیگیری بیشتر داشته و در مدت زمان طولانی تری به ثمر می نشینند.

همچنین استفاده از گیاهان خوراکی مانند چای سبز که با داشتن آنتی اکسیدان در کاهش تولید سبوم پوست موثر است.

روش های درمانی نوین برای رفع جوش و آکنه

روش های درمانی نوین شامل نوردرمانی، لیزر، آر اف فرکشنال، لایه برداری شیمیایی، تزریق استروئید و .. هستند که بسته به نوع آسیب و ضایعه پوستی و سن شما، روش مناسب باید انتخاب شود.

متخصصین ما در کلینیک ساعی می توانند با بررسی وضعیت پوست شما، در انتخاب روش مناسب رفع جوش و آکنه، مشاوره دهند و بهترین روش را برای زیبایی و شادابی پوست شما معرفی کنند.

در نهایت اینکه هرچند روش های متعددی برای پیشگیری و درمان جوش ها و آکنه ها وجود دارند اما بهترین و کوتاه ترین روش و کم عارضه ترین شیوه درمان، مراجعه به پزشک متخصص و بررسی و انتخاب روش درمانی ویژه شماست تا تجربه شیرین پوستی زیبا و بدون جوش و ناصافی را به خودتان هدیه دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا