کاشت ابرو

کاشت ابرو برای بیماران آلوپسی

آلوپسی از جمله بیماری‌های پوستی است که فرآیند کاشت ابرو را برای افراد مشکل‌ساز می‌کند. آلوپسی بیماری ای است که با وجود اینکه به طور کلی، قابل درمان است اما در بعضی از موارد نسبت به درمان مقاوم است و این کار را برای پزشکان و متخصصان کاشت ابرو سخت کرده است. به همین دلیل بسیاری از افراد به‌جای کاشت ابرو به روش‌های موقتی روی می‌آورند.

متخصصان کلینیک ساعی سعی می‌کنند تا با رعایت همه نکات، کاشت ابرو را برای بیماری آلوپسی انجام دهند تا این افراد در فرآیند کاشت ابروی طبیعی دچار مشکل نشوند. آلوپسی یا همان طاسی به نداشتن یا از دست رفتن مو در نواحی مختلف بدن گفته می‌شود. آلوپسی ممکن است در نقاط مختلف بدن رخ دهد و زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اکثر پزشکان دلیل اصلی آلوپسی را مسائل ژنتیکی عنوان می‌کنند حال آنکه آلوپسی ممکن است دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد. در این نوشتار ضمن بررسی انواع آلوپسی به موارد مرتبط به آن نیز می‌پردازیم.

آلوپسی ابرو چیست؟

آلوپسی ابرو به ریزش سکه‌ای در ناحیه ابرو گفته می‌شود. آلوپسی می‌تواند به‌صورت موقتی و یا دائم ایجاد شود. آلوپسی، زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد از گذشت مدتی، افراد دچار افسردگی می‌شوند. این بیماری ابرو از جمله بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی فرد، فولیکول‌های ریشه مو را از بین می‌برد.

دلیل اصلی ریزش ابرو در بیماری آلوپسی هنوز مشخص نیست و ممکن است برای هر فردی این مورد رخ بدهد. در طی این فرآیند، آنتی ژن‌های سطح فولیکول موجب تجمع گلبول سفید دور سلول‌های فولیکول شده می‌شود و مرگ آن را رقم می‌زند. افراد زیادی از آلوپسی ابرو رنج می‌برند و شدت آن ممکن است برای افراد تفاوت داشته باشد. آلوپسی ابرو همبستگی زیادی با بیماری‌های تیروئیدی، کم‌خونی، مشکلات عصبی و کمبود ویتامین B12 دارد.

مهم‌ترین علائم بیماری آلوپسی

آلوپسی به‌صورت ریزش گروهی موی سر، بدن و ابرو نمایان می‌شود. بیماری آلوپسی ابرو ممکن است بدون هیچ نشانه‌ای و در مدت کوتاهی رخ دهد. افراد از ریزش یک جای ابروهای خود شوک می‌شوند و تصور می‌کنند که دچار بیماری سختی شده‌اند. مهم‌ترین نشانه بیماری آلوپسی ریزش به‌صورت سکه‌ای است. بیماری آلوپسی ابرو ممکن است علائم مختلفی داشته باشد. این علائم عبارت است از:

• سوزش
• خارش
• التهاب پوست
• تغییر در ضخامت ابرو
• التهاب سینوس‌ها و چشم‌ها
• ریزش ابتدایی ابرو
• شکننده شدن فولیکول‌های ابرو
• تغییرات جدی در ظاهر ناخن‌های فرد (لکه‌های سفید و شکاف در ناخن)

البته فراموش نکنید که هر یک از علائم ذکر شده نمی‌تواند به‌تنهایی نشانه آلوپسی ابرو باشد. تشخیص دقیق این بیماری توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و پزشک نیز بهترین راه‌حل را برای درمان انتخاب می‌کند.

انواع آلوپسی ابرو

آلوپسی، بیماری پیچیده‌ای است که به‌شدت در ظاهر فرد تاثیرگذار می‌باشد. در صورت ابتلای پدر و مادر به‌صورت همزمان، فرزند نیز دچار آلوپسی ابرو می‌شود. آلوپسی ابرو معمولاً در کودکی بروز می‌کند و در سنین بالاتر کمتر احتمال بروز دارد. آلوپسی ابرو انواع مختلفی دارد که عبارت است از:

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یا همان ریزش سکه‌ای ابرو رایج‌ترین نوع آلوپسی می‌باشد که افراد زیادی به آن دچار می‌شوند. در این نوع آلوپسی، مو به‌صورت ناحیه‌ای و در نقاط مختلف دچار ریزش می‌شود. این نوع ریزش ممکن است خود به خود ایجاد شود، سپس از بین برود و دوباره ظاهر شود. همین موضوع باعث شده است تا این بیماری، یک بیماری پیچیده باشد. بعضی از پزشکان بیان می‌کنند که اگر از آخرین حمله آلوپسی دو سال بگذرد می‌توان کاشت ابرو را انجام داد.

معمولاً بیمارانی که دچار آلوپسی آره آتا می‌شوند زیر 60 سال دارند و بیماری‌هایی مثل دیابت، اختلالات ایمنی، تیروئید و دیابت، پیش زمینه این بیماری هستند. در یک سوم موارد، این بیماری به‌صورت خود به خود درمان می‌شود ولی در موارد شدید برای درمان این آلوپسی، از داروهای کورتون، ماینوکسیدیل و پووا تراپی استفاده می‌شود. کورتون موضعی را نباید به مقدار زیاد استفاده کرد چون باعث کاهش بافت پوست و آتروفی آن می‌شود. این نوع آلوپسی ممکن است مژه‌ها و ابروهای فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث از بین رفتن زیبایی فرد می‌شود.

آلوپسی توتالیس

به طاسی کامل یا ریزش کامل مو یا ابرو، آلوپسی توتالیس گفته می‌شود. این نوع ریزش نسبت به ریزش‌های آره آتا کمتر اتفاق می‌افتد. این نوع آلوپسی به‌شدت زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری دارای دوره‌های رشد و ریزش مو می‌باشد. آلوپسی توتالیس معمولاً مقاومت بیشتری نسبت به سایر انواع ریزش‌ها به درمان نشان می‌دهد. این نوع آلوپسی ممکن است حتی مژه‌های فرد را نیز دچار ریزش کند.

آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس که به طاسی سرتاسری نیز شناخته می‌شود باعث ریزش همه موهای بدن می‌شود. این بیماری وخیم‌ترین و نادرترین نوع آلوپسی است که ممکن است برای فرد اتفاق بیفتد. در این بیماری همه موهای فرد می‌ریزد و فرد زیبایی خود را از دست می‌دهد. این نوع ریزش معمولاً مقاومت بسیار بالایی نسبت به درمان دارد.

آلوپسی یونیورسالیس نسبت به آلوپسی توتالیس پیشرفته‌تر است. در این نوع بیماری کل اپیدرم از مو آزاد می‌شود. این نوع آلوپسی شدیدترین نوع آلوپسی می‌باشد که به علت ایجاد اختلال در سیستم ایمنی به وجود می‌آید. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریزش همه موهای بدن می‌شود. شرایط محیطی و استرس دو عامل مهمی است که در ایجاد این بیماری تأثیر زیادی دارد.

آلوپسی سیکاتریسیل

آلوپسی سیکاتریسیل از جمله بیماری‌های نادر است که در آن فولیکول‌های مو به‌صورت دائمی آسیب می‌بیند. این نوع بیماری در نتیجه تخریب همه فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. در این روش علاوه بر از بین رفتن فولیکول‌های مو، بافت اسکار و زخم در پوست نیز رخ می‌دهد. این بیماری در دو نوع اولیه و ثانویه ایجاد می‌شود. نوع اول این بیماری در اثر نقص ایمنی و نوع ثانویه در اثر سوختگی و عفونت ایجاد می‌شود. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند شبیه افرادی می‌شوند که در سطح پوست خود سوختگی دارند.

آلوپسی آندروژنیک

در این نوع بیماری، فولیکول‌های مو با جذب هورمون تستسترون از گیرنده‌های آندروژن خود، ضعیف می‌شود و سپس دچار ریزش می‌شود. آلوپسی آندروژنتیک از جمله بیماری‌هایی است که با استفاده از کاشت ابرو قابل درمان است. این نوع بیماری در اثر مشکلات ژنتیکی رخ می‌دهد و در مردان بیشتر دیده می‌شود. بنابراین به این نوع آلوپسی، طاسی با الگوی مردانه نیز گفته می‌شود. کاشت ابروی مردانه می‌تواند در این نوع آلوپسی مؤثر واقع شود.

آناژن افلوویوم

این نوع آلوپسی به ریزش‌هایی گفته می‌شود که در مرحله آناژن (مرحله رشد چرخه مو) ایجاد می‌گردد. این نوع ریزش در طی چند روز ایجاد می‌شود و بیشتر در افرادی ایجاد می‌شود که تحت شیمی درمانی و مصرف داروهای هورمونی هستند. اختلال در تقسیم سلولی در ماتریس مو باعث ایجاد این نوع ریزش می‌شود. عفونت، داروهای خاص، سم و بیماری‌های خود ایمنی از جمله علل ایجاد آناژن افلوویوم است.

آلوپسی کششی

دلیل ایجاد آلوپسی کششی معمولاً آلودگی‌های محیطی و استرس زیاد می‌باشد. در اوایل، آلوپسی کششی به‌صورت جوش‌هایی ایجاد می‌شود که با پیشرفت آن موها دچار ریزش می‌شود.خارش، شل شدن ساقه مو و فولیکولیت از جمله علائم این بیماری می‌باشد. برای جلوگیری از ایجاد آلوپسی کششی از کش های سر لاستیکی برای نگه داشتن موهای خود استفاده نکنید و سعی کنید از مواد شیمیایی برای مو و ابرو خود استفاده نکنید.

دلیل ایجاد آلوپسی در ابرو

به طور کلی دلیل ایجاد آلوپسی به‌روشنی مشخص نیست و ممکن است در هر فردی به علت خاصی این بیماری ایجاد شود. معمولاً بیشتر افرادی که دچار آلوپسی شده‌اند و به‌منظور کاشت ابرو به کلینیک مراجعه می‌کنند بزرگ‌سال هستند. بعضی از محققان و پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که استرس، دلیل اصلی آلوپسی است. با تغییر سبک زندگی افراد و بیشتر شدن استرس، این بیماری نیز رواج بیشتری یافته است و این سندی است بر اینکه استرس عامل مهم تاثیرگذار بر ایجاد آلوپسی در ابرو می‌باشد. از جمله دلایل مهم بروز آلوپسی ابرو در افراد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دیابت نوع یک
• استرس و نگرانی‌های زندگی
• شوک‌های تروماتیک
• عفونت‌های ویروسی مختلف
• آسیب فیزیکی به محل ابرو
• اختلالات ژنتیکی
• لوپوس
• حساسیت‌های فصلی و آلرژی
• در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن

آیا افرادی که به آلوپسی مبتلا هستند می‌توانند کاشت ابرو انجام دهند؟

همان‌طور که اشاره کردیم آلوپسی انواع مختلفی دارد و افراد، بسته به اینکه به چه نوعی از این بیماری مبتلا هستند می‌توانند در مورد کاشت یا عدم کاشت ابرو تصمیم‌گیری کنند. به عنوان مثال افرادی که دچار آلوپسی توتالیس و یونیورسالیس هستند بهتر است که کاشت ابرو را انجام ندهند. این افراد ممکن است که در صورت کاشت ابرو، دچار تشدید بیماری شوند.

در مورد آلوپسی آره آتا نیز بعد از درمان قسمت‌هایی که دچار ریزش سکه‌ای شده است می‌توان کاشت ابرو را بدون هیچ مشکلی انجام داد. در این مورد، پزشک متخصص، با تجربه ای که دارد ابتدا به درمان فرد کمک می‌کند و سپس بهترین روش کاشت ابرو را برای فرد انجام می‌دهد.

بهترین روش‌های درمان آلوپسی

در بیماری آلوپسی، سیستم ایمنی فرد، فولیکول‌های مو را به عنوان مهاجم تلقی می‌کند و به آن حمله می‌کند. در نتیجه موهای افراد دچار ریزش می‌شود. در این حمله فولیکول‌ها آسیب نمی‌بیند و امکان رشد دوباره موها وجود دارد. در این حالت نیازی به درمان نیست و فقط باید صبر کرد تا دوره بیماری به اتمام برسد. درمان‌های موضعی مثل تجویز کرم و تزریق داروهای ضدالتهاب نیز می‌تواند روش‌های دیگر درمان آلوپسی در افراد باشد. البته فراموش نکنید که تزریق داروهای ضدالتهاب می‌تواند شما را دچار عوارض کند.

امروزه روش جدیدی برای درمان آلوپسی ابرو استفاده می‌شود که HRT نامیده می‌شود. این روش در کلینیک زیبایی ساعی که به عنوان بهترین کلینیک کاشت ابرو تهران نیز شناخته می‌شود انجام می‌گیرد. در این روش تارهای مصنوعی و مشابه با ابروهای طبیعی فرد در قسمت ابرو کاشته می‌شود که ظاهری بسیار طبیعی برای شما ایجاد می‌کند. میکروپیگمنتیشن، پماد دیترانول یا آنترالین، کورتیکواستروئیدها، ایمن درمانی موضعی و درمان با ماینوکسیدیل از جمله روش‌های دیگری است که برای درمان آلوپسی به کار گرفته می‌شود.

عوارض کاشت ابرو برای مبتلایان آلوپسی

التهاب، درد و کبودی از جمله عوارض عمومی کاشت ابرو است که اگر نکات مراقبتی به‌خوبی رعایت شود این موارد برای فرد مشکل‌ساز نخواهد بود. نیاز به ترمیم در هر یک الی دو سال از جمله موارد دیگری است که باید به آن دقت کنید.

مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت ابرو برای بیماران آلوپسی

دقت کنید که رعایت موارد زیر در کاشت ابرو برای بیماران آلوپسی ضروری است:

• قطع داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین
• مراقبت در شستشوی ابرو
• مصرف مرتب داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز شده است.
• محافظت از ابروها در برابر ضربه

سؤالات متداول

آیا آلوپسی در ناحیه ابرو نیز ایجاد می‌شود؟ بله بیماری آلوپسی می‌تواند در همه نقاط بدن از جمله ابرو ایجاد شود. آلوپسی ابرو تأثیر مستقیم بر روی زیبایی فرد دارد.

چه راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد آلوپسی ابرو وجود دارد؟ تغییر سبک زندگی و کاهش استرس روزانه، تغییر رژیم غذایی و عدم استفاده از فست فودها، حفاظت از ابروها و جدی گرفتن تجویزهایی که پزشک برای فرد انجام می‌دهد می‌تواند برای جلوگیری از این بیماری مؤثر باشد.

آیا آلوپسی ترسناک است؟ بعضی از افراد بعد از اینکه دچار آلوپسی می‌شوند اعتماد به نفس خود را کاملاً از دست می‌دهند و با دیدن چهره خود در آینه می‌ترسند. اما باید بدانید که آلوپسی ترسناک نیست و اگر علت ایجاد آن به‌خوبی شناسایی شود می‌تواند قابل درمان باشد.

آیا آلوپسی واگیردار است؟ خیر. بیماری آلوپسی به هیچ عنوان واگیر دار نیست.

کلام آخر

کلینیک ساعی بهترین کلینیک زیبایی کشور است که امکان استفاده از تخفیفات کاشت ابرو را برای شما فراهم کرده است. اعتبار کلینیک ساعی، فوق العاده است و از بهترین کادر پزشکان متخصص در این حوزه استفاده می‌کند. اگر دچار بیماری آلوپسی شده‌اید نگران نباشید و با مراجعه به کلینیک ساعی، طی یک جلسه، مدل کاشت ابرو خود را انتخاب کنید و در ادامه زیر نظر پزشک کاشت ابرو را انجام دهید. هزینه کاشت ابرو در کلینیک ساعی نسبت به سایر کلینیک‌ها بسیار مناسب است.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108