پی آر پی موریزش و تقویت مو

پی آر پی مو چیست و در چه مدت بر رشد مو اثر می گذارد؟

آنچه باید در مورد پی آر پی مو بدانید

4.5
(2)

ریزش مو می تواند یک تجربه دلهره آور باشد! حتی هنگامی که فورا به دنبال یافتن علت آن بروید باز هم مدت زمانی طول خواهد کشید تا رشد مجدد موهایتان آغاز شود. داروهای مختلفی نظیر ماینوکسیدیل و فیناستراید با دوره های درمانی طولانی مدت تا حدودی به حل مشکل، کمک می کنند، اما زمان طولانی درمان و مشاهده نتیجه، افراد را ناامید می نماید.

در سالیان اخیر، روش های جدید درمانی تزریقی مانند پی آر پی، کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند که در مدت زمان کوتاه تر و با ماندگاری بیشتر، ریزش مو را بهبود بخشیده یا کاملا درمان می کنند. در این مقاله به روش درمانی پی آر پی پرداخته ایم.

پی آر پی مو به چه معناست؟

پی آر پی مو از جدیدترین روش های درمانی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن است. پی آر پی، مخفف عبارت Platelet-rich plasma یا پلاسمای غنی از پلاکت است که از خونِ فردِ تحتِ درمان استخراج می شود و به پوست سر وی تزریق می شود.

در طی این فرایند که معمولا تا حداکثر یک ساعت زمان می برد، خون بیمار در دستگاه سانتریفیوژ و با دور معین، سانتریفیوژ شده و پلاسمای غنی از پلاکت آن از دیگر بخش های خون جدا می شوند. سپس توسط سرنگ هایی با سوزن های مخصوص و بسیار باریک به پوست سر فرد تزریق می شوند.

چرا پلاسمای غنی از پلاکت برای درمان ریزش و تقویت مو استفاده می شود؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با ساختار خون آشنا شویم. خون از دو بخش مایع پلاسما و سلول های خونی تشکیل شده است. پلاسمای خون بیش از 60 درصد از خون را تشکیل می دهد که علاوه بر آب با بالاترین درصد، شامل هورمون، آنتی بادی، آنزیم ها، گلوکز، نمک، لیپیدها و ذرات چربی است. هر کدام از این مواد، وظایفی را بر عهده دارند.

سلول های خونی شامل گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها هستند که هر یک وظایف ویژه ای دارند. در این بین، پلاکت ها وظیفه انعقاد خون و کمک به بازسازی بافت آسیب دیده را بر عهده دارند. پلاکت ها می توانند در مواقع لزوم، تغییر شکل داده و موادی ترشح کنند که در ترمیم و رشد بافت ها اثرگذار است.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

از پی آر پی در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

در گذشته، متخصصان از پی آر پی برای درمان مفاصل آسیب دیده استفاده کرده اند و این روش در درمان آسیب های ورزشی بطور گسترده مورد استقاده قرار گرفت. هم اکنون نیز بسیاری از آسیب های بافت های نرم و زخم های جراحی توسط این روش بهبود می یابند. به دنبال این دستاوردها محققان دریافتندکه پلاسمای غنی از پلاکت می تواند در رفع مشکلات پوستی و جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موها نیز موثر باشند. به دنبال آن، پزشکان آغاز به درمان ریزش مو با پی آر پی کردند و نتایج قابل توجه و موفقیت آمیزی در این زمینه مشاهده شده است.

کاندیدای مناسب پی آر پی مو چه کسانی هستند؟

بخشی از موفقیت درمان پی آر پی، بستگی به انتخاب فرد مناسب برای دریافت درمان دارد، افرادی که با توجه به شرایطشان احتمال اثربخشی این روش در آنها بالا باشد. بنابراین پزشک مجرب می تواند با بررسی سوابق درمانی شما و شرایط سلامتی‏ تان مناسب بودن این روش را برای شخص شما تایید و یا روش دیگری مانند مزوتراپی مو، هیرفیلر و بایوجینیکس (در انتهای همین مقاله می توانید در خصوص بایوجینیکس بیشتر بخوانید) را پیشنهاد نماید.

پی آر پی در بخش هایی از سر که به تازگی دچار ریزش مو شده باشد، موثرتر است.

بنابر گفته یک پزشک: “پی آر پی می تواند موهای 5 سال قبل شما را احیا کند اما اگر مدت زمان بیشتری از آن گذشته باشد، پول و وقت خود را تلف نکنید” زیرا احتمال غیرفعال شدن فولیکول ها در گذر سال ها افزایش می یابد. برای این دسته از افراد روش های دیگر درمانی مانند مزوتراپی مو و بایوجینیکس یا هیر فیلرها می تواند بررسی شود.

افرادی که دچار ریزش موی آندروژنیک و طاسی سکه ای هستند نیز از جمله کاندیداهای پی آر پی به شمار می آیند.

چه مدت پس از پی آر پی، نتایج آشکار می شوند؟

معمولا پس از گذشت حدود 3 ماه از تزریق پی آر پی، اثرات آن آشکار می شود. پاسخ به درمان در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است در برخی افراد اثری مشاهده نشود مانند داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل که بر برخی بیماران اثری ندارند، در چنین افرادی روش های دیگر درمانی پیشنهاد می شود. البته برای درمان موثرتر می بایست مراقبت هایی را در مراحل قبل و بعد از درمان پی آر پی انجام داد که در ادامه به آنها می پردازیم.

چند جلسه پی آر پی مو لازم است؟

پی آر پی مو معمولا در 2 جلسه  و به فاصله دو ماه انجام می شود. برای حفظ نتایج درمان بهتر است سالی یک بار تکرار شود.

آیا پی آر پی مو دردناک است؟

پی آر پی مو روشی کم درد به شمار می آید چرا که سوزن های مخصوص انجام تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، بسیار باریک هستند و میزان مایعی که در هر بار ورود سوزن به پوست سر تزریق می شود نیز بسیار اندک است. علاوه بر این زمان انجام تزریق بسیار کوتاه و در حدود 10 الی 15 دقیقه طول می کشد و پزشک مجرب به سرعت تزریق ها را انجام می دهد و نوعی بی حسی به واسطه سرعت عمل پزشک در پوست سر ایجاد می شود. با این حال ممکن است برخی افراد درد بیشتری احساس کنند بنابراین پزشکان با استفاده از کرم های بی حس کننده بر روی پوست سر، دقایقی قبل از انجام تزریق، پی آر پی مو را انجام می ‏دهند.

مراقبت های قبل و بعد از پی آر پی مو

مراقبت های قبل از پی آر پی مو

چند روز قبل از انجام پی آر پی مو از خوردن داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید (مانند برخی مواد غذایی و مکمل ها مثل سیر و تخم کتان، روغن کبدماهی، مشتقات گیاه جینکو و تخم کتان، ویتامین E، ویتامین A و مولتی ویتامین ها).

چند روز قبل از درمان، از خوردن داروهای ضد التهاب مانند ناپروکسن و ادویل نیز اجتناب شود. مصرف استامینوفن بلامانع است.

مصرف داروهای ضد انعقاد خون نظیر پلاویکس، کومادین و هپارین نیز می بایست قطع شود.

پزشکتان را در جریان داروهایی که به هر دلیل برایتان تجویز شده اند، قرار دهید. شاید لازم باشد مصرف برخی ازآنها متوقف شود.

از استعمال دخانیات و مصرف الکل از سه روز قبل از عمل خودداری کنید.

مراقبت های بعد از پی آر پی مو

پس از تزریق تا حداقل 6 ساعت، موهای خود را نشویید و سپس با شامپوهای ملایم که دارای PH معتدل هستند تا روزی یک الی دو بار سرتان را بشویید. بعد از چند روز می توانید به روال معمول شستشوی موهایتان بازگردید.

در روزهای پس از پی آر پی مو، ناحیه تحت درمان را با انگشتان، کمی ماساژ دهید.

از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و حرارت بالا اجتناب کنید. در صورت اضطرار به حضور در نورآفتاب حتما کلاه بر سر بگذارید.

به مدت دو روز از انجام تمرین های سخت ورزشی خودداری کنید.

تا دو روز بعد از درمان از سونا و شنا خودداری کنید.

تا سه روز بعد، از مصرف الکل و کافئین و استعمال دخانیات دوری کنید.

حداقل به مدت یک هفته پس از پی آر پی مو، مصرف مواد و داروهای رقیق کننده خون نظیر ویتامین E، ویتامین A، سیر، مولتی‏ویتامین ها، روغن کبد ماهی، مشتقات گیاه جینکو و تخم کتان را به تأخیر بیندازید.

چه کسانی نباید از پی آر پی استفاده کنند؟

افراد دارای بیماری ها پوستی شامل سرطان لایه بیرونی پوست یا ملانوم و مبتلایان به دیگر سرطان ها

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار دارند

افرادی که دارای اختلالات خونی و مشکلاتی در پلاکت هایشان هستند و کسانی که تحت درمان با داروهای ضدانعقاد قرار دارند

زنان باردار

افراد مبتلا به اختلالات تیروییدی، کبدی و دیابت

معرفی بایوجینیکس، جدیدترین روش درمانی ریزش مو

پکیج بایوجینیکس BIOGINIX ترکیبی از پی آر پی مو به علاوه هیرفیلر غنی شده و بیوتین است که با هم ترکیب و به پوست سر تزریق می شوند. دراین روش از مزایای دو روش درمانی بطور همزمان برخوردار خواهید شد.

درمان با هیر فیلرها نیز از روش های درمانی نوین ریزش مو هستند که با ترکیبات خاص و متفاوت از پی ار پی در رشد مجدد مو تاثیرگذارند. هیرفیلرها (Hair Filler) توسط شرکت های معتبر و در برندهای مختلف تولید می شوند و مراجعه به مرکز درمانی معتبر و متخصص زبده، در تهیه ی برند معتبر و تضمین نتیجه بخش بودن درمان، اهمیت زیادی دارد.

بایوجینیکس محصولی از شرکت درماکوآل فرانسه است و درمان با این محصول در 2 جلسه به فاصله دوماه انجام می شود. بایوجینیکس نسبت به دیگر روش های درمانی تزریقی، بسیار موثرتر و سریع تر عمل می نماید. همچنین از لحاظ هزینه نسبت به دیگر روش ها مقرون به صرفه تر می باشد. مقدار محلول در هر پکیج بایوجینیکس برای پوشش تمام سر کفایت می کند و از این جهت برای افرادی که بخش های بیشتری از موهایشان نیاز به تقویت دارند، مناسب تر است.

این محصول برای نخستین بار در کلینیک پوست و مو ساعی به طور انحصاری مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان باتجربه و حاذق این مجموعه با بررسی شرایط شما بهترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد خواهند داد.

برای دریافت مشاوره در خصوص روش های درمانی مو از جمله پی آر پی مو و بایوجینیکس از طریق شماره ذیل با مشاوران کلینیک ساعی تماس حاصل فرمایید.

مشاوره زیبایی کلینیک ساعی: 09198528528

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.5 / 5. تعداد رای ها 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا