ریزش و تقویت مو

جلوگیری و درمان ریزش مو ارثی

5
(5)

در سراسر جهان حدود نیمی از مردان و زنان ریزش مو را تجربه میکنند. هر روز تعدادی از موهای ضعیف و آسیب دیده می‌ریزند و موهای جدیدی جایگزین آنها ‌‌می‌شود. یکی از علت های مهم ریزش مو به ارث بردن از اعضای خانواده است. در ادامه با تشخیص و جلوگیری و درمان ریزش موی ارثی آشنا خواهید شد.

ریزش موی ارثی

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو، ریزش موی ارثی است. تقریبا تمام افراد در سنین مختلف دچار ریزش مو می‌شوند با این حال تا 40% مردان و زنان یک فرم واضح‌تر از این وضعیت را تجربه می‌کنند. همانطور که در ادامه خواهید خواند، ریزش مو به طور معمول در سنین 20 و 30 سالگی شروع می‌شود. این تغییرات در زنان بیشتر پس از یائسگی قابل مشاهده است این حالت همچنین به نام آروپیک آندروژنتیک و در مردان، طاسی الگوی مردانه نامیده می‌شود. محققان شروع به جستجوی بیشتر علت این نوع ریزش مو کرده اند. چرخه طبیعی رشد مو در مردان، تحت تاثیر یک فرم هورمون به نام تستوسترون تغییر می‌کند و موجب می‌شود موها کوتاه‌تر،کوچک‌تر و یا نازک‌تر شود. در نتیجه، رشد مو در قسمت‌های خاصی از پوست سر به طور کامل متوقف می‌شود،که باعث الگوی معمول ریزش مو می‌شود. کچلی ارثی در واقع بیماری نیست، بلکه یک مشکل طبیعی است که به علت ترکیبی از ژنتیک، سطح هورمون و فرآیند پیری ایجاد می‌شود. بر خلاف باور عامیانه که ریزش مو و طاس شدن از خانواده مادر به ارث میرسد، به نظر می‌رسد که این وضعیت به ژن‌های هر دو والدین بستگی دارد.

چگونه می‌توان ریزش موی ارثی را تشخیص داد؟

تشخیص و جلوگیری از ریزش موی ارثی معمولا بر مبنای تاریخچه، الگوی ریزش موی زنان و مردان و سابقه خانوادگی ریزش با یک الگوی مشابه صورت می‌‌گیرد ولی در هنگام معاینه پوست سر طبیعی به نظر می‌رسد.

ریزش موی ارثی به چه شکل بروز می‌کند؟

در زنان و مردان ریزش موی ارثی به اشکال متفاوتی رخ می‌دهد. الگوی ریزش در مردان اینگونه است که خط رویش موی پیشانی عقب رفته و ریزش مو از فرق و جلوی سر شروع می‌شود. در زنان نیز ریزش مو معمولا در فرق سر رخ می‌دهد و خط موی پیشانی تقریبا به طور کامل حفظ می‌شود.

ریزش مو ارثی

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

اکثر افرادی که دچار ریزش مو هستند، به دنبال راهی برای برگرداندن موهایشان هستند. اگر شماهم به ریزش موی سر مبتلا هستید و به دنبال راهی برای جلوگیری هستید در ادامه با ما همراه باشید.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

برای جلوگیری از ریزش موی می‌توانید:

  1. از شانه چوبی استفاده کنید
  2. از شامپوی مناسب موی خود استفاده کنید
  3. از روبالشتی ساتن یا ابریشم استفاده کنید
  4. هر روز موهای خود را شانه کرده و ماساژ دهید
  5. از حوله و وسایل شخصی خود استفاده کنید
  6. موهای خیس را شانه نکنید و با اتو خشک نکنید
  7. از ویتامین های مو و تونیک تقویت مو استفاده کنید
  8. از ماسک مو استفاده کنید
  9. قبل از حالت دادن به مو اسپری دو فاز استفاده کنید
  10. در هفته دوبار روغن تراپی انجام دهید
  11. در حمام از آب خیلی گرم برای شستن موهایتان استفاده نکنید و کف سر را چنگ نزنید
  12. تغذیه خوب و کامل داشته باشید و رژیم های غذایی غیر اصولی نگیرید
  13. از استرس دوری کنید
  14. موهای خود را زیاد رنگ نکنید

علاوه بر این موارد، راه های زیادی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. از محصولات گیاهی و محصولات پوست و مو گرفته تا برخی داروها و جراحی ها.

از دیگر موارد جلوگیری از ریزش موی ارثی، استفاده از مینوکسیدیل و فیناستراید است که قادر به کاهش ریزش می‌باشد. فیناستراید معمولا فقط برای مردان استفاده می‌شود در حالی که مینوکسیدیل می‌تواند توسط مردان و زنان استفاده شود.

علاه بر این موارد از انواع تکنیک‌های جراحی نیز می‌توان استفاده کرد مانند: کاهش پوست سر، فلپ مو، پیوند مو، کاشت مو، مزوتراپی و…

کاشت مو و پیوند مو یکی از روش های موثر ریزش مو است که در طی چند دهه اخیر استفاده می‌شود.در این روش، ریشه های مو تک تک از ناحیه اهدا کننده به ناحیه در حال ریزش یا خالی از مو برده می‌شوند. لازم به ذکر است که این روش درمان بیشتر برای ریزش موهای مردانه استفاده می‌شود که در طی آن ریشه هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می‌شوند.

مراقبت از خود!

حفاظت از پوست سر در برابر آفتاب به منظور جلوگیری از ریزش مو یکی از وظایف مهم مو است. بنابراین باید تمامی نواحی طاس پوست سر در مقابل آفتاب محافظت شوند تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شده و احتمال بروز آسیب های طولانی مدت ناشی از آفتاب نیز کاهش یابد. برای جلوگیری از ریزش مو ارثی باید نواحی طاس سر را با کرم ضد آفتاب بپوشانید و در صورتی که در معرض نور خورشید قرار گرفت باید کلاه بپوشید.

مزوتراپی مو و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

یکی دیگر از روش های درمان ریزش مو در افراد، مزوتراپی است.در دنیای امروز مزوتراپی یکی از سریعترین روش ها برای درمان و توقف ریزش و تحریک رشد موها می‌باشد. در این روش با تزریق مواد مختلف تقویتی مانند ویتامین‌ها و پروتئین‌ها،عصاره‌های گیاهی،آنزیم‌ها و هورمون‌ها به درون سر صورت می‌گیرد. با توجه به علت ریزش ، حجم و میزان موهای ریخته شده پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که کدام محلول برای استفاده موهای شما مناسب است. برای تشخیص علل ریزش انجام آزمایشات خون و تست آنالیز مو کمک کننده است.

پزشک درمانگر تعیین کننده تعداد و فاصله جلسات می‌باشد اما به طور معمول 12 جلسه مزوتراپی و هر هفته یکبار معمول آن است که میتوانید هرسال یا هر چند سال یکبار آنرا تکرار کنید.

 درمان به روش مزوتراپی مناسب افرادی است که دچار ریزش ، نازکی تارهای مو و یا قصد تقویت موهای خود را دارند اما همانطور که گفته شد برای کسب نتیجه کامل بهتر است ابتدا تحت نظر پزشک با انجام آزمایش های خون و تست های تخصصی علل ریزش  موی را ریشه یابی کنید و در کنار انجام مزوتراپی مو، درمان مناسب را انجام دهید.


منبع : healthnavigator

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 5

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا