ریزش و تقویت مو

ریزش مو بعد از کرونا و جلوگیری از آن

3.7
(3)

تاثیر ویروس کرونا بر ریزش مو

ویروس کرونا بیش‌تر از دو سال است که بسیاری از کشور‌های جهان را فراگرفته و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بیماری باعث مرگ هزاران نفر گردیده و با علائم مشابه سرماخوردگی آغاز می‌شود .این علائم به مرور زمان شدید‌تر شده و علائمی از جمله تب، سرفه، سردرد، سرگیجه و بدن‌درد را در پی دارد.

مطالعات انجام شده بر این ویروس نشان داده اثرات مخرب این بیماری حتی بعد از بهبودی کامل نیز باقی خواهد ماند و یکی از این اثرات مخرب ایجاد شده ریزش موهاست، ما در مطالب زیر درباره ریزش موها پس از بهبودی از کرونا صحبت کرده و امیدواریم مطالبی مفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و شما را بیش‌تر با این موضوع آشنا کنیم.

ریزش مو یکی عوارض کرونا

باتوجه به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا سوالات مبهمی درباره عوارض این ویروس مطرح شده نمی‌توان آماری کاملا قطعی از احتمال بروز ریزش مو پس از ابتلا به کرونا ارائه داد. یکی از مطالعات معتبر بر روی ۶۳ بیمار بهبود یافته از کرونا نشان داد 24 درصد از کسانی که درگیر این ویروس شده‌اند دچار ریزش مو گردیده‌اند.

تخمین‌های زده شده در این مطالعه نشان داد زمان ریزش مو حدود ۵۸ روز پس از بهبودی بوده و در این زمان در میان ۱۴ شرکت کننده که دچار ریزش مو شده بودند ۵ نفر به طور کامل بهبود یافتند اما ۹ نفر بعدی همچنان با ریزش مو درگیر بودند.

این مطالعه و مطالعات معتبر دیگر نشان داد ریزش مو پس از بهبودی از کرونا در مردان و زنان مشاهده می‌شود اما خوشبختانه این ریزش دائمی نبوده و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

دلیل ریزش مو پس از ابتلا به کرونا چیست؟

باید بدانید ریزش مو پس از ابتلا به کرونا به‌صورت شرایطی به نام تلوژن افلوویوم TE است و افرادی که به این نوع ریزش مو (TE) مبتلا هستند ریزش موهایشان به صورت دسته‌ای و ناگهانی اتفاق می‌افتد.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

این ریزش مو در هنگام شانه زدن و یا دوش گرفتن به وضوح قابل رویت بوده و افرادی که دچار این نوع ریزش می‌شوند پس از ۲ الی ۳ ماه ریزش موی محسوسی را تجربه خواهند کرد همچنین این ریزش مو تا ۶ الی ۹ ماه ادامه یافته و در این ریزش فرد نیمی از موهای خود را از دست داده اما پس از این دوره رویش مجدد موها مشاهده می‌شود.

بالا رفتن دمای بدن و تاثیر آن بر ریزش مو

یکی از علل ریزش موی TE ابتلا بیمار به تب شدید در اثر بیماری کرونا است چراکه بالارفتن غیر معمول میزان دمای بدن محرکی برای سول‌های مو و ریزش آن‌ها است.

استرس و نگرانی یکی از عوامل ریزش مو

عوامل محرک ریزش موی TE استرس می‌باشد.

در زمان مبتلا شدن افراد به بیماری کرونا به طور عادی فرد همواره نگران شدیدتر شدن بیماری یا عدم بهبودی است. از طرفی عدم ارتباط با دیگران، فشارهای قرنطینه و نگرانی ابتلای خانواده و دوستان به این بیماری باعث تشدید استرس در افراد می‌شود.

در اصل TE هنگامی رخ می‌دهد عاملی استرس‌آور مانع از رشد موها شده و موها را وارد مرحله استراحت یا تلوژن می‌کند.

تلوژن باعث توقف رشد موها در بازه‌ی زمانی ۲ الی ۳ ماهه گردیده و برای رویش مجدد مو نیاز به استفاده‌ بدن از یک منبع مغذی و قوی است.

متاسفانه بیماری کرونا باعث تضعیف قوای جسمانی شده و مدتی طول می‌کشد بدن دوباره به حالت اولیه خود بازگشته و قوای جسمانی پیشین را بدست آورد و این بزرگترین دلیل برای فراهم نشدن نیروی لازم برای رشد مجدد موها و ادامه یافتن فرآیند ریزش موی TEاست.

"<yoastmark

آیا داروهای درمان بیماری کرونا باعث ریزش مو می‌شوند؟

از آنجایی که درمان این بیماری داروی مشخصی ندارد، پزشکان از سری داروهای مختلفی جهت درمان بهره می‌گیرند و استفاده از این داروها نیز ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد که یکی از این عوارض، ریزش موهای افراد است که البته با قطع شدن مصرف داروهای کرونا این ریزش نیز معمولا به پایان می‌رسد.

۶ راهکار خانگی برای کنترل ریزش موی بعد از کرونا

برخی راهکارهای ساده و کم هزینه در خانه می‌تواند از ریزش مو بعد از کرونا جلوگیری کرده یا ریزش مو را به حداقل برساند که در زیر به ۶ مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده و برای هرکدام توضیحات جامعی ارائه کردیم.

تغییر سبک زندگی

داشتن تغذیه مناسب و مفید می‌تواند تاثیر زیادی در بازگشت موهای از دست رفته و تقویت آن داشته باشد.

یکی از دلایل ریزش مو به خصوص در زنان آرایش موها با شیوه‌های نامناسب است. همچنین باید توجه داشت شانه زدن نامناسب و استفاده از کش‌ها و نوارهای تنگ می‌تواند آسیب‌های جدی به ریشه مو وارد کرده و باعث ریزش موها گردد همچنین شست و شوی مو با استفاده از روغن داغ یا سری مواد تقویتی نامناسب نیز یکی از دلایل ریزش موها است که افراد می‌توانند با اصلاح این موارد از ریزش مو جلوگیری کنند.

استفاده از ویتامین D

یکی از اصلی‌ترین ماده‌های مغذی برای رشد و استحکام موها ویتامین D می باشد.

این ویتامین می‌تواند با تقویت فولیکول‌های مو باعث رشد مجدد موهای از دست رفته گردد و موجب استحکام ریشه‌های مو شود.

ویتامین D در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

این ویتامین در قارچ‌ها، غلات، آب‌پرتقال، ماهی و شیر به مقدار زیادی وجود داشته و علاوه بر آن نور خورشید نیز منبعی غنی از ویتامین D است که افراد می‌توانند با قرار دادن موهای خود در معرض نور خورشید باعث حفظ سلامت موهای خود گردند.

مصرف آمینواسیدها

نوعی پروتئین به نام کراتین اصلی ترین ماده سازنده مو است.

آمینو اسیدهای این پروتئین  در سلامت و رشد موها تاثیر به‌سزایی داشته و معمولا بدن قادر به ساخت این نوع آمینو اسیدها نیست.

کدام مواد غذایی دارای مقدار مناسبی از آمینواسید هاست؟

کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، سفیده تخم‌مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز از منابع غنی پروتئین‌ها هستند که می‌توانند آمینواسیدهای مفید برای موها را به آن‌ها برسانند و مصرف این مواد غذایی پس از بهبودی از کرونا می‌تواند باعث تقویت موها شده و از ریزش آن تا حد زیادی جلوگیری کند.

"<yoastmark

مصرف روغن ماهی

روغن ماهی از بافت ماهی بدست آمده و دارای انواع اسیدهای چرب و ویتامین‌هایی است که می‌تواند تا حد زیادی سلامت موها را تضمین کند.

افرادی که دچار ریزش مو هستند یا موهای ضعیفی دارند می‌توانند از این روغن به صورت خوراکی استفاده کرده یا موهای خود را با استفاده از این روغن ماساژ دهند. اما باید توجه داشت گروهی از افراد بوی بد این روغن را نمی‌توانند تحمل کنند که در این صورت باید این روغن را به صورت خوراکی مورد استفاده قرار دهند.

نکته

مصرف روغن ماهی ‌می‌تواند سبب بروز اختلال با برخی داروها گردد پس اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید حتما باید برای استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از آب پیاز

آب پیاز علاوه بر کمک به رشد مو از ریزش ناگهانی مو جلوگیری کرده و درمان مفیدی است.

این ماده باعث برطرف کردن عفونت‌های پوستی و درخشان‌تر کردن موهای شما شده و برای استفاده از آن بهتر است آب پیاز را با روغن نارگیل ترکیب کرده و هفته‌ای یکبار روی سر خود قرار دهید.

ماساژ موها با روغن رزماری

روغن رزماری برای تقویت و رشد مو بسیار مناسب بوده و با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت ریشه موها کمک می‌کند.

کلام پایانی

ریزش مو معضلی ناهنجار است که در ظاهر افراد بسیار تاثیرگذار می‌باشد. کلینیک ساعی بهترین روش‌های درمان ریزش مو را به شما معرفی نموده و با متخصصین حاذق خود به درمان این معضل می‌پردازد.

در مطالب بالا درباره‌ی ریزش موهای افراد پس از کرونا اطلاعاتی جمع آوری کرده و اینک برای تکمیل این مطالب به دو سوال مهم در این باره پاسخ می‌دهیم.

آیا ریزش موی بعد از کرونا دائمی است؟

ریزش مو بعد از کرونا از نوع ریزش TE بود و به صورت موقتی می باشد و پس از گذشت مدت زمان ۶ تا ۹ ماه این ریزش برطرف می‌شود

چه مدت پس از بهبود کرونا ریزش مو اتفاق می‌افتد؟

اصولا بعد از گذشت چند هفته از بهبودی ریزش به‌صورت توده‌ای و در اثر بیماری تلوژن افلوویم اتفاق می‌افتد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 3.7 / 5. تعداد رای ها 3

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا