لیزر موهای زائد

نگاهی به انواع روش های کلینیکال رفع موهای زائد

معرفی روش های قدیمی و جدید رفع موهای زائد بدن

0
(0)

از بین بردن موهای زائد بدن، مخصوصا اگر از نوع تیره و ضخیم یاشد، ظاهر پوست شما را زیر و رو می‌کند. پس عجیب نیست که امروزه بسیاری از افراد به ویژه خانم ها به دنبال روش های رفع موهای زائد خود هستند.

با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های متعددی برای رفع سریع موهای زائد بدن و صورت به وجود آمده است. البته رشد روزافزون تکنولوژی هر بار باعث تکمیل و بهبود روش های قبلی و کاهش عوارض آنها می شود. در ادامه، به معرفی چند روش کلینیکال برای رفع دایمی موهای زائد خواهیم پرداخت.

1.روش الکترولیز برای رفع موهای زائد

الکترولیز، یک روش حذف موهای زائد است که در آن یک سوزن نازک به داخل فولیکول مو وارد می شود و جریان الکتریسیته به آن اعمال می شود. این جریان باعث تخریب فولیکول مو و جلوگیری از رشد مجدد آن می شود. الکترولیز یکی از قدیمی ترین روش های حذف موهای زائد است که تا سال ها مورد استفاده قرار می گرفت و امروز کمتر از آن استفاده می شود و به نوعی منسوخ شده است.

نگاهی به انواع روش های کلینیکال رفع موهای زائد

مراحل انجام الکترولیز موهای زائد

الکترولیز معمولاً در یک مرکز درمانی یا کلینیک توسط یک متخصص پوست یا الکترولوژیست انجام می شود. مراحل انجام الکترولیز به شرح زیر است:

1.متخصص پوست یا الکترولوژیست ناحیه مورد نظر را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که فرد برای انجام الکترولیز مناسب است.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

2. ناحیه مورد نظر را بی حس می کند.

3.یک سوزن نازک را به فولیکول مو وارد می کند.

4.متخصص پوست یا الکترولوژیست، جریان الکتریسیته را به سوزن اعمال می نماید.

5.جریان الکتریسیته باعث تخریب فولیکول مو می شود.

6.موهای مرده، بیرون کشیده می شوند.

انواع الکترولیز برای رفع موهای زائد

الکترولیز مو گالوانیک: در این روش، جریان الکتریسیته مستقیم به فولیکول مو اعمال می شود. الکترولیز گالوانیک، موثرترین روش الکترولیز است، اما ممکن است دردناک تر باشد.

الکترولیز مو ترمولیز: در این روش، جریان الکتریسیته متناوب به فولیکول مو اعمال می شود. الکترولیز ترمولیز دردناک تر از الکترولیز گالوانیک نیست، اما ممکن است موثرتر نباشد.

الکترولیز مو ترکیبی: الکترولیز مو ترکیبی، شامل هر دو روش گالوانیک و ترمولیز می‌باشد. ابتدا سدیم هیدروکسید تولید شده و سپس توسط جریان متناوب برق گرم می شود. در پایان گرمای تولید شده به همراه محلول شیمیایی، سلول های رویش مو را از بین می برند.

مدت زمان انجام و تعداد جلسات الکترولیز موهای زائد

مدت زمان انجام الکترولیز به عوامل مختلفی مانند ناحیه مورد نظر، نوع مو و مهارت متخصص بستگی دارد. به طور کلی، هر جلسه الکترولیز حدود 30 دقیقه طول می کشد.

برای از بین بردن کامل موهای زائد به چندین جلسه الکترولیز نیاز است. تعداد جلسات مورد نیاز به عوامل مختلفی مانند نوع مو، ناحیه مورد نظر و میزان رشد مو بستگی دارد. به طور کلی، برای از بین بردن کامل موهای زائد در یک ناحیه، به 10 تا 15 جلسه الکترولیز نیاز است و در هر هفته یکی دو بار باید انجام شود.

عوارض جانبی الکترولیز موهای زائد

شایع ترین عوارض عبارتند از قرمزی، التهاب و خارش پوست، کبودی، تورم، درد. در موارد نادر، الکترولیز ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی تر مانند عفونت یا آسیب به اعصاب شود.

مزایا و معایب الکترولیز موهای زائد

مزایا: تنها روشی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان یک روش دائمی برای حذف موهای زائد تأیید شده است.

می تواند برای از بین بردن موهای زائد به صورت موضعی استفاده شود. موثر است و نتایج ماندگاری دارد. روی موهای سفید که رنگدانه شان را از دست داده اند و با لیزرهای معمول قابل حذف نیستند، موثر است.

معایب: این روش اغلب دردناک است و نیاز به بی حسی موضعی دارد. بسیار زمان بر است و به چندین جلسه (یکی دو بار در هر هفته) نیاز دارد و هزینه بر است. ضمنا باعث ایجاد لک و ضایعات پوستی می شود. در حال حاضر به عنوان روشی برای حذف کل موهای بدن، منسوخ شده و تنها در موارد خاص و به صورت موضعی استفاده می شود.

موارد منع استفاده از الکترولیز برای رفع موهای زائد

روی پوستی که زخم باز دارد نباید الکترولیز انجام دهید.

در صورت وجود بیماری های قلبی به خصوص کسانی که پیس میکر دارند، اجازه پزشک متخصص معالج قبل از انجام الکترولیز حتما لازم است.

همچنین، کسانی که از بیماری های عفونی مثل AIDS یا هپاتیت ویروسی رنج می برند می توانند تحت الکترولیز قرار گیرند؛ اما باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

2.استفاده از کرم و قرص برای رفع موهای زائد

بدن هر فرد ویژگی‌های متفاوتی دارد و با توجه ‌به علل رشد موی زائد، می‌توان استراتژی‌های متفاوتی را برای درمان و رفع موهای زائد در نظر گرفت.

مهم‌ترین دارو‌هایی که برای کاهش موهای زائد تجویز می‌شوند، سیپروترون استات و اسپیرونولاکتون هستند. این داروها در عین اثربخشی، آسیب بسیار جدی به کبد افراد وارد می‌کنند؛ بنابراین لازم است که با تجویز پزشک مصرف شوند.

برخی از داروهای تجویز شده برای رفع موهای زائد، می‌توانند باعث تغییرات هورمونی شوند. این تغییرات می‌تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی، مانند افزایش وزن، آکنه و قاعدگی نامنظم شود. به طور کلی، این روش بدون تجویز پزشک، نباید مورد استفاده قرار گیرد.

نگاهی به انواع روش های کلینیکال رفع موهای زائد

کرم های موبر هم راه دیگری برای رفع موهای زائد هستند که به سادگی قابل دسترسی و خرید هستند. این کرم ها به صورت دائمی نمی توانند موها را از بین ببرند و معمولا پس از چند روز، موها دوباره رشد می کنند.

از مزایای این کرم ها، ارزان بودن و در دسترس بودن آنهاست و به راحتی در خانه قابل استفاده هستند.

این روش، معایبی هم دارد. از جمله دائمی نبودن این روش و عدم حذف موها به صورت کامل، ضمن این که این روش، تراکم و ضخامت موها را کم نمی کند و باعث می شود بعضی موها زیر پوست باقی بمانند و منجر به لک های پوستی شوند. در عین حال، بعضی افراد به این کرم ها حساسیت دارند و در صورت استفاده، دچار عوارضی مثل التهاب و قرمز شدن پوست می شوند.

3.نور پالسی پر شدت (IPL) برای رفع موهای زائد

IPL یک روش غیر جراحی برای از بین بردن موهای زائد است. در این روش از نور شدید برای هدف قرار دادن و تخریب فولیکول های مو استفاده می شود.

نگاهی به انواع روش های کلینیکال رفع موهای زائد

نحوه کار IPL برای برطرف کردن موهای زائد

IPL از یک دستگاه نوری استفاده می کند که نور با طیف گسترده ای از طول موج ها را تولید می کند. این نور به پوست تابانده می شود و توسط ملانین موجود در فولیکول های مو جذب می شود. ملانین، یک رنگدانه طبیعی است که به موها رنگ می دهد. هنگامی که نور توسط ملانین جذب می شود، گرما تولید می کند. این گرما باعث آسیب به فولیکول مو و در نهایت از بین رفتن آن می شود.

در این روش، از امواج لیزر با طول موج نزدیک مرئی یا مادون قرمز استفاده می شود و جزو روش های قدیمی رفع موهای زائد به حساب می آید و بیشتر برای پوست های روشن و سفید مورد استفاده قرار می گرفته است. در روش IPL، برای پوست ایرانی ها که اغلب رنگ تیره تری نسبت به اروپایی ها دارند، ریسک عارضه سوختگی بالا می رود، بنابراین به ناچار باید از انرژی پایین تری استفاده شود که باعث می شود پاسخ دهی پوست به لیزر کاهش یابد. در حال حاضر در کلینیک های پیشرفته، این روش، مورد استفاده قرار نمی گیرد

مزایا و معایب IPL درحذف موهای زائد

مزایا: یک روش غیر جراحی است. در مقایسه با سایر روش های از بین بردن موهای زائد، معمولاً درد کمتری دارد.
می تواند برای از بین بردن موهای زائد در مناطق مختلف بدن استفاده شود.

معایب IPL: ممکن است برای همه افراد و بخصوص پوست های ایرانی ها مناسب نباشد. برای از بین بردن کامل موهای زائد ممکن است به چند جلسه درمانی نیاز باشد. هزینه IPL نسبت به سایر روش های از بین بردن موهای زائد بیشتر است. این روش در کلینیک های پیشرفته داخل کشور، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

4. لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد، یک روش غیرتهاجمی و پیشرفته و امروزی برای از بین بردن موهای زائد است که با استفاده از انرژی لیزر، فولیکول مو را از بین می‌برد. این روش نسبت به روش‌های دیگر درد کمتری دارد و نتایج ماندگارتری دارد.

نگاهی به انواع روش های کلینیکال رفع موهای زائد

نحوه کار لیزر برای حذف موهای زائد

در لیزر موهای زائد، نور با طول موج خاصی به فولیکول مو جذب می‌شود و باعث گرم شدن آن می‌شود. این گرما باعث آسیب به فولیکول مو و جلوگیری از رشد مجدد مو می‌شود. طول موج نور لیزری که برای لیزر موهای زائد استفاده می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که توسط ملانین موجود در فولیکول مو جذب شود. ملانین رنگدانه‌ای است که مو را تیره می‌کند. به همین دلیل، لیزر موهای زائد برای افراد با پوست تیره یا موهای روشن و موهای کرکی، کمتر موثر واقع می شود. این روش برای افرادی با پوست روشن و موهای تیره، بهترین راهکار است و بخصوص برای پوست ایرانی ها پاسخگوست.

مزایا و معایب لیزر موهای زائد

مزایا: درد کمتری نسبت به روش‌های قدیمی‌تر دارد. نتایج ماندگارتری دارد. برای انواع پوست و مو قابل استفاده است.

معایب: ممکن است نیاز به جلسات متعدد باشد. ممکن است عوارض جانبی خفیف ایجاد کند.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

عوارض جانبی لیزر موهای زائد معمولاً خفیف و موقتی هستند و طی چند روز برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عوارض جانبی عبارتند از قرمزی، تورم، سوزش و خارش.

دستگاه‌های لیزر موهای زائد

در حال حاضر، انواع مختلفی از دستگاه‌های لیزر موهای زائد در بازار موجود است. برخی از این دستگاه‌ها عبارتند از:
• لیزر الکساندرایت
• لیزر دایود
• لیزر Nd:YAG

انتخاب دستگاه لیزر مناسب، بسته به عوامل مختلفی مانند رنگ پوست، رنگ مو، و ضخامت مو متفاوت است. در مجموع، لیزر موهای زائد یک روش موثر و ایمن برای از بین بردن موهای زائد است که می‌تواند نتایج ماندگاری را به همراه داشته باشد.

کلینیک زیبایی ساعی از دستگاه لیزر الکس کندلا همراه با کولینگ برای رفع موهای زائد استفاده می کند که از مدرن ترین دستگاه های لیزر در ایران می باشد.

به خاطر سیستم کولینگ در دستگاه الکس کندلا، ریسک سوختگی پوست و سایر عوارض، بسیار پایین است. این روش تا 80 درصد موها را از بین می برد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام لیزر با دستگاه الکس کندلا 6 تا 8 جلسه است و فاصله بین جلسات باید حدود 4 هفته باشد تا سیکل رشد موها طی شود و پوست، به روش لیزر پاسخ دهد.

نتیجه گیری

روش های پزشکی رفع موهای زائد، روش های موثری برای از بین بردن موهای زائد هستند. با این حال، انتخاب روش مناسب برای هر فرد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین، بهتر است قبل از انجام هرگونه روش رفع موهای زائد، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

برای طرح سوالات و دریافت وقت مشاوره رایگان برای رفع موهای زائد در کلینیک ساعی از طرق ذیل اقدام نمایید.

مشاوره خدمات زیبایی : ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸

صفحه کلینیک ساعی در اینستاگرام : clinicsaee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 0 / 5. تعداد رای ها 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا