مجله زیبایی ساعی
0

قهوه و سلامت پوست؛ قهوه برای پوست، خوب است یا بد؟

قهوه و سلامت پوست؛ قهوه برای پوست، خوب است یا بد؟

قهوه به عنوان یک نوشیدنی انرژی آور و تمرکز بخش شناخته می شود و نوشیدنی شماره یک بسیاری از افراد به شمار می آید. اما آیا از اثرات آن بر روی سلامت پوست، مطلعید؟ آیا قهوه در کنار منافعی که دارد ممکن است اثرات مضری هم داشته باشد؟ مصرف چه میزان قهوه و به چه شکل، مطلوب است؟ در این مقاله به بررسی اثرات دوسویه قهوه بر پوست پرداخته ایم و در پایان چند ماسک قهوه صورت را معرفی کرده ایم.

قهوه؛ نوشیدنی مفید یا آسیب زا؟

نوشیدنی قهوه که از آسیاب کردن دانه های قهوه و دم کردن آن حاصل می شود، نوشیدنی گیاهی است که مصرف متعادل آن نه تنها ضرری برای انسان نخواهد داشت بلکه فوایدی نیز دارد. قهوه بر افراد مختلف، اثرات مختلفی دارد اما به طور کلی شاداب کننده و انرژی بخش است و تمرکز افراد را نیز افزایش می دهد.

از سویی اگر قهوه بیش از حد مصرف شود می تواند منجر به بی خوابی، مشکلات گوارشی، کاهش آب بدن و مشکلات پوستی مانند آکنه و خشکی پوست شود.

آیا یخ درمانی برای پوست مفید است؟

قهوه، نوشیدنی دلپذیری است که می بایست در مصرف آن ملاحظاتی را در نظر داشت تا مزایای آن را به حداکثر رساند. در ادامه به مزایای قهوه و آسیب های احتمالی آن می پردازیم.

اثرات مثبت قهوه بر پوست

قهوه، علاوه بر مصرف خوراکی می تواند به صورت موضعی نیز بر روی پوست استفاده شود. در این مقاله ما به هر دو جنبه استفاده از قهوه در سلامت پوست توجه داریم.

افزایش گردش خون

قهوه با خاصیت گشادکنندگی رگ ها، میزان جریان خون به سمت پوست را افزایش می دهد و از این طریق به کاهش قرمزی پوست و چروک های سطحی پوست کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی قهوه

قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند رادیکال های آزاد روی پوست را کاهش دهد و از پیری زودرس پوست جلوگیری کند و آن را جوان تر نگه دارد. همچنین با مصرف قهوه به صورت موضعی قرمزی پوست کاهش می یابد و پف اطراف دور چشم نیز کمتر می شود.

خاصیت لایه برداری قهوه

دانه های قهوه در ترکیب ماسک های قهوه صورت به عنوان لایه بردار عمل می کنند و با برداشتن سلول های مرده پوست، پوستی براق تر و شاداب تر به جا می گذارند.

اثرات منفی قهوه بر پوست

کاهش آب بدن (دهیدراته کردن بدن)

قهوه خاصیت مُدِرّ یا ادرارآوری دارد به این معنی که با تکرر ادرار موجب کاهش آب بدن می شود. کاهش آب بدن به نوبه خود منجر به مجموعه ای از عوارض، شامل خشکی پوست و چروک ها و خطوط ریز زودرس روی سطح پوست می شود. همچنین دهیدراته شدن بدن بواسطه قهوه و دیگر نوشیدنی ها باعث قرمزی پوست یا التهاب آن می شود.

افزایش تولید چربی

قهوه چگونه تولید چربی را افزایش می دهد؟ قهوه با ایجاد واکنشی هیجانی در بدن، منجر به آزاد شدن هورمون کورتیزول یا هورمون استرس در بدن می شود. هورمون کورتیزول می تواند مقدار چربی (سبوم) تولید شده توسط غدد سباسه پوست را افزایش دهد. غدد سباسه که در روزنه های پوستی قرار دارند مسوول تولید چربی سبوم برای نرمی پوست و مو هستند و تولید چربی بیش از حد تعادل، یکی از عواملی است که موجب انسداد روزنه های پوست شده و فرد را مستعد تشکیل آکنه می کند.

اختلالات خواب در اثر قهوه

مصرف قهوه به خصوص در ساعات پایانی روز، (از 5 بعد از ظهر به بعد) در کیفیت خواب اختلال ایجاد می کند. شخص وارد فاز عمیق خواب نمی شود و خواب ناکافی می تواند توانایی پوست را برای تسکین و ترمیم اثرات عوامل مخرب محیطی کاهش دهد. خواب ناکافی صورت را پف آلود و خسته نشان داده و بر کیفیت پوست اثر منفی می گذارد.

معرفی 7 تا از بهترین روش های آرامش بخشیدن به پوست صورت

اثر قهوه بر آکنه

با آنکه قهوه به طور مستقیم موجب تشکیل آکنه نمی شود ولی برخی مطالعات نشان داده اند که می تواند اوضاع اکنه را بدتر کند. اسیدیته بالای قهوه می تواند تعادل هورمون ها را بر هم بزند و میزان تولید چربی که در پوست تولید می شود را افزایش دهد.

نوشیدنی های حاوی قهوه در ترکیب با شیر و خامه می تواند تولید چربی و ایجاد آکنه را بیشتر کند بنابراین مصرف نوشیدنی لاته و دیگرنوشیدنی های حاوی لبنیات را محدود کنید.

چگونه مصرف قهوه را برای سلامت پوست متعادل کنیم؟

توجه به آبرسانی به بدن

برای استفاده از اثرات مثبت مصرف قهوه به صورت خوراکی بهتر است آب کافی بنوشید تا بدن شما هیدراته بماند و اثرات منفی قهوه روی پوست کاهش پیدا کند.

محدود کردن میزان مصرف قهوه

زمان مصرف قهوه را در ساعات صبح قرار دهید و مصرف آن در ساعات بعد از ظهر را محدود کنید تا اثرات کم خوابی بر روی پوست را تعدیل کنید. از مصرف بیش از سه فنجان قهوه در روز اجتناب کنید و برای استفاده از پودر قهوه به طور موضعی بر روی پوست نیز به واکنش های پوستتان توجه کنید. در صورتی که واکنش آلرژیک یا قرمزی مشاهده کردید مصرف آن را محدود کنید.

استفاده موضعی از ماسک ها و محصولات حاوی قهوه

برای سلامت پوست از محصولات مراقبت پوستی حاوی قهوه مانند کرم های دور چشم حاوی کافیین برای جلوگیری از پف آلودگی و تیرگی دور چشم استفاده کنید تا اثر ضد التهابی قهوه را به حداکثر میزان برسانید.

قهوه و سلامت پوست؛ قهوه برای پوست، خوب است یا بد؟

چند نمونه ماسک قهوه برای صورت

مصرف قهوه هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می تواند به سلامت پوست کمک کند. در ادامه به ارائه چند نمونه ماسک که با پودر قهوه تهیه می شوند می پردازیم. امکان تهیه این ماسک ها هم با پودر تازه قهوه و هم با پودر دم کشیده و استفاده شده قهوه امکان پذیر است.

• ماسک قهوه و عسل طبیعی

2 قاشق سوپخوری پودر قهوه
2 قاشق سوپخوری عسل طبیعی

دستور تهیه و استفاده: هر دو ماده را به خوبی با هم ترکیب کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد. آن را روی پوست صورت به غیر از اطراف چشم قرار دهید. پس از 20-15 دقیقه با ماساژ ملایم همراه با آب ولرم به خوبی بشویید.

• ماسک قهوه و ماست

2 قاشق سوپخوری قهوه
2 قاشق سوپخوری ماست ساده

دستور تهیه و استفاده: مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. بلافاصله روی پوست صورت بمالید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

• ماسک قهوه و روغن نارگیل

2 قاشق غذاخوری پودر قهوه
1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

دستور تهیه و استفاده: مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و به پوست صورت و گردن بمالید. پس از 20 دقیقه با ملایمت با آب ولرم، صورتتان را آبکشی کنید.

• ماسک لایه بردار قهوه و جو دوسر

2 قاشق سوپخوری پودر قهوه
2 قاشق سوپخوری جو دوسر کاملا آسیاب شده
1 قاشق سوپخوری ماست ساده

دستور تهیه و استفاده: پس از ترکیب مواد تشکیل دهنده، آن را روی پوست قرار داده و اندکی به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید تا لایه برداری هم انجام شود. بعد از کمی ماساژ، بگذارید ماسک 15دقیقه دیگر هم روی پوست بماند و در نهایت با آب ولرم و به ملایمت آبکشی کنید.

چند بار در هفته از ماسک صورت قهوه استفاده کنیم؟

پیشنهاد می شود استفاده از ماسک قهوه را با یکبار در هفته شروع کنید. با این روند تعادل خوبی بین بهره مند شدن از مزایای این ماسک و جلوگیری از آسیب استفاده بیش از حد ماسک های قهوه برقرار می شود.

2 تا 3 بار در هفته: در صورتی که پوست صورتتان واکنش مطلوبی به ماسک قهوه به صورت یک بار در هفته نشان داد می توانید آن را به دو الی سه بار در هفته افزایش دهید.

تا 4 بار در هفته: در صورتی که پوست صورت شما استفاده 2 الی 3 با در هفته را بخوبی و بدون عوارض تحمل کرد می توانید به تدریج استفاده از ماسک قهوه را تا 4 بار در هفته نیز افزایش دهید. افزایش دفعات، مبتنی بر آنست که شما بر اساس شرایط پوستتان و میزان تحمل آن تشخیص می دهید که تا چه تعداد دفعات در هفته می توان از ماسک های قهوه استفاده کرد.

نکته مهم آنست که دفعات استفاده از ماسک قهوه در هفته، بستگی به واکنش پوستی هر شخص دارد و اصل کلی این است که با دفعات کم، آغاز و به تدریج و بر اساس واکنش پوست، مصرف را افزایش می دهیم. علاوه بر این با مشاهده هر نوع واکنش منفی در پوست، باید استفاده از ماسک را محدود کرده و یا از ماسک های دیگر استفاده کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید