مجله زیبایی ساعی
0

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

در اغلب رژیم‌های غذایی، صحبت از این است که برای لاغری چه چیزی باید بخورید، اما در این مطلب می‌خواهیم عکس این موضوع را مطرح کنیم؛ یعنی چه نخوریم تا لاغر شویم!

مسلم است که خوردن با چاقی، رابطه مستقیمی دارد و ابتدا باید این مساله در ذهن حل شود و جا بیفتد. خوراکی‌های زیادی وجود دارند که نخوردنشان سخت است اما چون خوردن آن‌ها به قیمت چاقی و به خطر افتادن سلامتی ما می باشد، بهتر است تا آنجا که می توانید از این غذاها دوری کنید!

گاهی وقت ها برای داشتن یک رژیم لاغری نتیجه بخش، اگر تنها چند خوراکی مضر و چرب یا شیرین را از وعده‌های غذایی مان حذف کنیم؛ باعث می‌شود برنامه غذایی سالم‌تری داشته باشیم و به تدریج، وزن کم می‌کنیم.

در ادامه چندین خوراکی که نباید بخوریم تا لاغر شویم، به شما معرفی خواهد شد.

برنج سفید

برنج سفید، چربی بسیار کمی دارد. مواد مغذی یعنی فیبر و پروتئین آن هم کم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مداوم و بی رویه برنج سفید، باعث افزایش وزن می‌شود. همچنین، برنج سفید به دلیل داشتن نشاسته فراوان به طور سریع میزان قند خون را افزایش می‌دهد و این مساله در دراز مدت خوب نیست.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

بهتر است که برنج قهوه‌ای جایگزین برنج سفید شود تا با جذب فیبر و پروتئین بیشتر، لاغر شوید یا اینکه از سبوس برنج قهوه ای، استفاده و فیبر و ویتامین های موجود در آن را به غذای خود اضافه کنید.

نان سفید

علی رغم اینکه نان سفید به طور فراوان در نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها یافت می‌شود، اما می‌تواند برای سلامتی، مضر باشد. از آنجایی که نان سفید را با آردِ تصفیه شده تولید می‌کنند و سطح گلیکوزیله بالایی دارد، با بالا بردن شاخص گلیسمی در بدن باعث افزایش قند خون می‌شود، همچنین فشار خون را هم بالا می برد.

طی یک مطالعه نشان داده شده که مصرف روزانه دو تکه نان سفید که برابر با ۱۲۰ گرم می باشد، ۴۰ درصد شانس ابتلا به چاقی و افزایش وزن را بالا خواهد برد.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

خوشبختانه نان های سالم تری به جای نان گندم در بازار وجود دارد که دارای تنوع بالایی هستند. ضمن اینکه، تمامی نان های گندم، حاوی گلوتن هستن که می توان نان آرد ذرت و یا بادام را به جای نان گندم نیز استفاده کرد‌.

سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی اگر به شکل سرخ شده و چیپسی، تهیه و مصرف نشود از جمله غذاهای سالم به شمار می رود. اما کالری موجود در سیب زمینی سرخ شده، کالری بالایی است و یکی از اصلی ترین‌ موانع برای لاغری محسوب می‌شود. در واقع تحقیقات اثبات کرده اند که سیب زمینی سرخ کرده نسبت به سایر غذاهای مصرفی در روز بیشتر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود. علاوه بر مضر بودن سیب زمینی سرخ شده و چیپس برای افزایش وزن، موادی به نام آکریل امید در سیب زمینی سرخ شده وجود دارد، که برای سلامت‌، بسیارمضر و سرطان‌ زا هستند.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

غذاهای سرخ‌شده بخاطر وجود کالری، نمک و چربی بالا، کم کم باعث مشکلات فراوان جسمی مانند چاقی و فشار خون خواهند شد. با غوطه‌ورشدن سیب‌زمینی‌ در روغن، مقدار زیادی چربی اشباع جذب می‌شود که در کبد، ته‌نشین می‌گردد. از طرفی، این مواد غذایی فاقد فیبر یا پروتئین هستند و هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند. برای لاغرشدن، باید به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده از پوره سیب‌زمینی یا سالاد سیب زمینی استفاده کرد.

میوه خشک

میوه خشک دارای ارزش تغذیه ای خوبی است اما قند موجود در آنها بالاست. این مقدار قند علاوه بر افزایش وزن، باعث خرابی دندان ها خواهد شد. البته، میوه خشک جایگزین خیلی بهتری نسبت به شیرینی و کیک برای میان‌وعده است. با این حال برای این که لاغر شویم، باید در مصرف آن ها زیاده روی نکنیم.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

نوشیدنی های قندی و شیرین

نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و آبمیوه صنعتی، شکر بسیار زیادی دارند. در مقابل، مقدار مواد مغذی و مفید موجود در آنها برای بدن بسیار کم است. برای این که لاغر شویم، لازم است این مواد نوشیدنی، کنار گذاشته شده یا تا حد امکان کمتر مصرف شوند. این قبیل نوشیدنی‌ها باعث افزایش کالری دریافتی فرد مصرف‌کننده می شوند، اما بعد از مصرف، احساس سیری به فرد دست نمی‌دهد.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

بستنی

معمولا در روزهای تابستان، دسر جذاب و پرطرفداری که مصرف می‌شود، بستنی است. به خاطر داشته باشید که بستنی، دارای کالری بالایی است و با زیاده روی درخوردن آن، امکان افزایش وزن وجود دارد. اگر هوس بستنی کردید، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

سعی کنید تایم مشخصی را به‌ خوردن بستنی اختصاص داده و به کم، بسنده کنید. بستنی مقدار شکر و چربی بالایی دارد و در مقابل، فیبر و مواد مغذی ندارد. پیشنهاد می‌شود برای میان وعده، میوه‌های یخ‌زده را به شکل اسموتی درآورید و میل کنید یا اینکه اگر خیلی عاشق بستنی هستید، می‌توانید خودتان بستنی خانگی درست کنید و از شکر کمتر و مواد سالم‌تری مثل ماست و میوه استفاده کرده و مقدار کمی از آن را بخورید.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

پیتزا

پیتزا یک فست‌فود بسیار محبوب است. اما معمولا پیتزاهای رستورانی، ناسالم هستند. پیتزاهای بیرونی معمولا کالری بالایی دارند و مواد ناسالمی مانند آرد تصفیه‌شده و گوشت فراوری‌شده دارند. اگر تمایل دارید که پیتزا بخورید، خودتان طرز تهیه خمیر پیتزا در خانه را یاد گرفته و پیتزا را با مواد سالم‌تر درست کنید. اگر بتوانید سس پیتزاها را هم به صورت خانگی آماده کنید، ایده آل است، چون سس‌های موجود در سوپرمارکت‌ها شکر و چربی زیادی دارند. اگر هم‌ وقت یا حوصله‌ی آشپزی ندارید، باید فست فودی پیدا کنید که پیتزاهای سالم‌تری ارایه می‌دهد.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

فست فودها

فست فودها ارزان و خوشمزه هستند، اما هم ضرر زیادی دارد و هم بدترین غذا برای لاغری محسوب می‌شوند. فست فودها بسیار پرکالری هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند. علاوه بر این، این نوع غذاها، خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را به شدت افزایش خواهند داد.

همبرگرها هم به واسطه مقدار زیاد چربی و نمک، در دسته غذاهای ناسالم قرار می‌گیرند. برای شروع رژیم لاغری، باید همبرگر و غذاهای چرب را کنار گذاشته و از غذاهای گریل‌شده مانند سبزیجات گریل‌شده با کمی نمک استفاده کنید تا لاغر شوید.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

چربی های ترانس

روغن‌های هیدروژنه یا اشباع شده، حاوی ترانس و اسیدهای چرب مضر برای بدن هستند که رابطه ی مستقیمی با چاقی و افزایش وزن دارند. با حذف کردن اسیدهای چرب از رژیم غذایی خود می‌توانیم لاغر شویم و از مشکلات جسمی مانند مرگ زودرس در اثر حملات قلبی جلوگیری کنیم.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

همچنین بهتر است که روغن های سنتی مانند روغن کنجد، ارده و زیتون را با روغن های به اصطلاح آفتابگردان صنعتی و پالم دار جایگزین کنیم.

کیک و شیرینی بیرون پز

مواردی مانند کوکی و شیرینی‌هایی که داخل فر پخته می‌شوند، در ترکیبات خود مقدار زیادی شکر از نوع فروکتوز دارند. طبق گفته محققان، در این زمینه، کسانی که فروکتوز بیشتری مصرف می کنند، اشتهای بیشتری برای غذا خوردن نسبت به کسانی که نوع قند مصرفی آن‌ها گلوکز است، دارند؛ نتیجه اینکه، خوردن فروکتوز نه تنها باعث کاهش اشتها و احساس سیری نمی‌شود، بلکه مجبور خواهید شد که غذاهای بیشتری هم مصرف کنید.

برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

چند نکته مهم برای غذا خوردن و نخوردن

غذاهایی که باعث چاقی می شوند شامل مواد غذایی قندی و خوراکی های چرب و همچنین مواد فراوری شده می باشند. بنابراین برای اطلاع از سالم بودن و غیرسالم بودن مواد غذایی حتما برچسب روی‌ آنها را بخوانید وهمچنین سعی کنید بیشتر، از جایگزین های سالم مانند انواع آجیل، میوه جات و سبزیجات بهره مند شوید.

سعی کنید عادت کنید که غذایتان را آرام بخورید و خوب بجوید.

همیشه قبل از شروع هر وعده غذا یک لیوان آب بخورید.

دفعات وعده غذایی خود را زیاد، و حجم غذا را کم کنید.

غذا‌ را در ظرف کوچک میل کنید.

شام را قبل از ساعت هشت، مصرف کنید.

میزان کالری غذای مصرفی تان را حتما چک کنید.

در صورتی که در رستوران غذا می خورید بخشی از غذایتان را کنار بگذارید.

تنوع غذایی را فراموش نکنید.

برای وعده ی غذایی تان پیمانه اندازه گیری داشته باشید.

هیچ یک از وعده های اصلی غذایی تان را حذف نکنید.

برای پیش غذایتان سالاد بخورید.

نکات ورزشی در رابطه با لاغری و کاهش وزن

همیشه تا حد امکان سعی کنید صبح ها بعد از بیدار شدن ورزش کنید.
یوگا را فراموش نکنید.
میزان تحرک خود را با روش های مختلف مانند جایگزین کردن پله به جای آسانسور افزایش دهید.
همیشه پر انرژی باشید.
روزانه سعی کنید دوش آب سرد بگیرید.
پیاده روی کنید و کالری بسوزانید.

نگاه اجمالی

در مطلب بالا، درباره چندین ماده غذایی که نباید بخوریم تا لاغر شویم صحبت کردیم. حواستان باشد که حذف هیچ ماده غذایی به طور کامل توصیه نمی‌شود‌، ولی دقت شود در خوردن آنها زیاده‌روی هم نکنید. در طول روز یا هفته از هر نوع ماده غذایی که دوست دارید، به مقدار مناسب بخورید و حواستان به چربی و نمک مصرفی تان هم باشد. نوشیدنی های سنتی را به سفره غذایتان بازگردانید و به جای آبمیوه ها و نوشیدنی های صنعتی از نوشیدنی های سنتی و گیاهی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برچسب مواد غذایی را بخوانید و با اطلاع بیشتر نسبت به مقدار مواد مغذی یا شکر و چربی اشباع‌شده، آن محصول را خریده و به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف شکر و محصولات شیرین برای لاغری مناسب است؟

خیر، شکر و شیرینی باید با احتیاط مصرف شوند، زیرا این مواد ممکن است باعث افزایش وزن شوند.

آیا غذاهای پر چرب و پر انرژی برای رژیم لاغری، مناسب هستند؟

خیر، مصرف زیاد غذاهای پر چرب و پر انرژی اغلب باعث افزایش وزن می‌شود. بهتر است سراغ مواد خوراکی با میزان کمتر چربی و انرژی بروید.

آیا پرهیز از وعده‌های غذایی اصلی برای لاغری مفید است؟

خیر. پرهیز از وعده‌های غذایی اصلی، ممکن است باعث کمبود مواد غذایی و ایجاد مشکلات جسمی شود. به جای این کار، تنوع و تعادل در تغذیه را مورد توجه قرار دهید.

آیا مصرف اغذیه فرآوری شده برای لاغری مناسب است؟

خیر، اغذیه فرآوری شده معمولاً حاوی مواد افزودنی و شیرین‌کننده‌های اضافی هستند. ترجیحاً به مصرف غذاهای طبیعی روی آورید.

آیا مصرف بیش از حد نمک برای لاغری، مشکل‌ساز است؟

بله، مصرف بیش از حد نمک می‌تواند باعث احتباس آب در بدن شده و باعث افزایش وزن شود. توصیه می‌شود مصرف نمک را کاهش دهید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید