مجله زیبایی ساعی
0

معرفی 7 درمان‌ خانگی برای ناخن ضخیم پا

معرفی 7 درمان‌ خانگی برای ناخن ضخیم پا

ناخن ضخیم پا، مشکلی است که اغلب افراد فکر می‌کنند فقط افراد سالخورده، مستعد آن هستند؛ اما بیشتر کسانی که عادت‌هایی مثل پوشیدن کفش نامناسب دارند، در معرض این مشکل قرار می‌گیرند.

ناخن‌های ضخیم نه‌تنها حین پوشیدن کفش و راه‌رفتن، مشکلاتی برایتان به‌وجود می‌آورند، بلکه زیبایی پا‌ها را نیز از بین می‌برند؛ از‌ این‌ رو بسیاری از افرادی که گرفتار این عارضه شده‌اند، به‌دنبال راهکار‌هایی برای درمان قطعی آن می‌گردند، اما آیا واقعاً راه‌حلی برای درمان این مشکل وجود دارد؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان طب خانگی روش‌های مختلفی ارائه داده‌اند که از طریق آنها می‌توانید این مشکل را از بین ببرید. توجه داشته باشید در درمان های خانگی، طول دوره درمان طولانی می‌شود و شما باید مدت نسبتاً زیادی از راهکار‌های درمانی استفاده کنید تا به نتیجه برسید.

چرا ناخن پا ضخیم می‌شود؟

زمانی که ریشه، بستر یا صفحه ناخن به‌طور مداوم تحت فشار باشد، دچار عارضه‌های مختلفی می‌شوید که از جمله آنها می‌توان به ضخامت ناخن پا اشاره کرد. برای اینکه بهترین روش‌ها و درمان‌های خانگی برای ناخن ضخیم پا را بشناسید، باید ابتدا با دلایل ایجاد آن آشنا شوید. در ادامه برخی از مهم ترین علل ایجاد این مشکل را مطرح می‌کنیم:

• افزایش سن
• بروز حادثه در ناحیه ناخن
• بیماری‌های سیستمیک مختلف از جمله بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان
• بیماری‌های پوستی مانند سرطان
• تغییرات متابولیکی
• مشکلات کفش مثل تنگ بودن بیش‌از‌اندازه آن
• عفونت قارچی مثل اونیکومیکوسیس که قبل از افزایش ضخامت، مشکلاتی مثل تغییر رنگ ناخن به قهوه‌ای یا زرد را به‌وجود می‌آورد.

نحوه جلوگیری از ضخیم شدن ناخن پا

همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین قصد داریم راهکار‌هایی را بگوییم که تمام افراد باید آنها را رعایت کنند تا جلوی بروز عارضه ضخیم شدن ناخن پا را بگیرند. در ادامه این راهکار‌ها را برایتان لیست می‌کنیم:

• بیش‌از‌حد کوتاه‌کردن ناخن، ممنوع! شما باید همواره ناخن‌ها را به اندازه مناسب کوتاه کنید تا آسیبی به صفحه آنها نرسد.

• همواره کفش‌های مناسب و با سایز استاندارد بخرید و جوراب‌هایی آزاد و راحت نیز بپوشید تا حین راه رفتن و استفاده از آنها دچار مشکل نشوید.

• لیز خوردن پا داخل کفش می‌تواند باعث بروز این مشکل شود، بنابراین بعد از پوشیدن کفش، حتماً بند‌های آن را کاملاً محکم ببندید.

• کفش‌های پاشنه بلند و نوک تیز هر چند زیبایی ظاهری دارند، اما بعد‌از‌مدتی ناراحتی‌هایی برای پا به‌وجود می‌آورند؛ بنابراین از آنها استفاده نکنید یا میزان استفاده‌تان را به‌حداقل برسانید.

• به‌هیچ‌عنوان کفش یا جوراب مرطوب و خیس نپوشید، چون باعث بروز عفونت‌های قارچی شده و مشکلاتی مثل ضخامت ناخن را برایتان به‌همراه می‌آورند.

• در صورت امکان همیشه پا برهنه باشید و فقط در مواقع ضروری کفش بپوشید.

• اگر پا‌هایتان را شستشو می‌دهید، بلافاصله بعد از انجام این کار، آنها را با حوله مناسب خشک کنید.

• هنگام رفتن به استخر‌های عمومی به‌دلیل امکان شیوع بیماری‌های مختلف، کاملاً مراقب باشید و اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید.

• اگر برخی ناخن‌هایتان عفونت کرده‌اند و به آنها دست می‌زنید، دست‌هایتان را بشویید. در صورت عفونت ناخن ها به پزشک مراجعه کنید.

• اگر فردی مبتلا به عفونت است، از وسایل مختلف او مثل حوله، کفش و … استفاده نکنید.

• لاک ناخن باعث نگهداری رطوبت شده و عفونت‌های قارچی را تشدید می‌کند؛ بنابراین از آن تا جای‌ ممکن استفاده نکنید.

نحوه کوتاه کردن ناخن های ضخیم

کوتاه‌کردن ناخن ضخیم پا اصول و قواعدی دارد که ابتدا باید درباره آنها اطلاعات کافی به‌دست بیاورید. برای انجام این کار طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید:

1.ناخن‌ها باید ابتدا کاملاً نرم شوند، بنابراین چند دقیقه‌ای آنها را داخل آب گرم بخیسانید

2. بعد از خیساندن، پا‌ها را با یک حوله مناسب خشک کنید.

3.انبرک‌های مخصوصی در داروخانه‌ها برای ناخن‌های ضخیم عرضه می‌شوند که در این مرحله باید از این ابزار به‌جای ناخن‌گیر استفاده کنید.

4.به‌منظور کوتاه‌کردن ناخن‌ها ابتدا باید به‌واسطه انبرک از قسمت کناری شروع کنید. کوتاه‌کردن ناخن‌ها نباید به‌صورت گرد انجام شود، بلکه آنها باید به‌صورت صاف کوتاه شوند تا دوباره رشد نکنند.

5.بعد از کوتاهی کامل، از سوهان استفاده کنید تا هرگونه تیزی و مشکلات مشابه را از بین ببرید.

معرفی درمان های خانگی برای ناخن ضخیم پا

1.محلول سرکه و آب

ظرفی را آماده کرده و یک سوم آن را با سرکه و مابقی را با آب پر کنید. هر شب پا‌های خود را داخل این محلول فرو ببرید و اجازه دهید ناخن‌ها به مدت 30 دقیقه کاملاً خیس بخورند. برای نتیجه‌گیری باید حداقل 3 تا 6 ماه از این روش استفاده کنید.

برخی افراد در صورت استفاده از محلول سرکه و آب در قسمت ناخن‌ها احساس سوزش می‌کنند که در‌این‌صورت کافیست میزان سرکه‌ را کاهش داده و آب بیشتری داخل ظرف بریزند.

2.نمک سولفات منیزیم

نمک سولفات منیزیم، بستر خوبی برای از‌ بین‌ بردن ضخامت ناخن‌ها به‌وجود می‌آورد؛ از‌این‌رو هر روز 30 دقیقه و به‌تعداد 2 تا 3 مرتبه، پا‌های خود را داخل این نمک‌ها بگذارید.

3.ترکیب روغن ها برای درمان ناخن ضخیم پا

برخی روغن‌های گیاهی، ترکیب معجزه‌آسایی برای درمان خانگی ناخن ضخیم پا هستند. در ادامه چند ترکیب فوق‌العاده را برای این کار معرفی می‌کنیم:

• شما می‌توانید روغن برگ چای، روغن اسطوخودوس و روغن زیتون را با یکدیگر ترکیب کنید و محلول به‌دست‌آمده را روزانه 3 مرتبه روی ناخن‌ها بزنید. این کار را حداقل چند ماه انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

• ترکیب روغن پونه‌کوهی با روغن زیتون نیز نتایج خوبی به‌همراه خواهد داشت. 2 قاشق مرباخوری روغن زیتون را با 2 قطره روغن پونه‌کوهی ترکیب کرده و هر روز محلول را روی ناخن‌هایتان بمالید. امکان استفاده از روغن آویشن نیز به‌جای روغن پونه‌کوهی، وجود دارد.

• پیشنهاد می‌دهیم از ترکیب روغن پرتقال به‌همراه سرکه و الکل ضدعفونی‌کننده نیز استفاده کنید. برای این کار کافیست یک ظرف آماده کرده و 5 تا 10 درصد از ظرفیت آن را روغن پرتقال بریزید. حالا به‌اندازه مساوی سرکه و الکل ضدعفونی‌کننده نیز به ظرف بیفزایید. محلول را به‌خوبی هم بزنید و مایع به‌دست‌آمده را هر روز به‌کمک قطره‌چکان بر روی ناخن‌هایتان بریزید.

4.لیسترین

دهانشویه‌های لیسترین به‌خوبی قدرت ضدعفونی‌کنندگی دارند و برای همین ناخن‌های ضخیم پا را نیز درمان می‌کنند. برای استفاده از این روش، مقداری لیسترین را داخل تشت بریزید، پا‌های خود را با آن بخیسانید و به مدت 30 دقیقه این کار را ادامه دهید. بعد از گذشت این بازه زمانی، پا‌ها را از تشت بیرون بیاورید و خشک کنید.

5.محلول سرکه و پراکسید هیدروژن

هر ذو این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و محلول به‌دست‌آمده را بر روی ناحیه موردنظر بریزید. اکنون اجازه دهید مواد تا‌ حدی‌که کف نمی‌کنند، ناخن را خیس کنند. انجام این کار 1 بار در روز پیشنهاد می‌شود.

6.سیر

سیر نیز به‌عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای ناخن ضخیم پا شناخته می‌شود که قطعاً بعد‌ از‌ مدتی استفاده از آن، متوجه برخی تغییرات خواهید شد. برای درمان به‌واسطه سیر، نیاز به عصاره آن دارید. شما باید عصاره سیر را هر روز 3 مرتبه روی ناخن‌ها بمالید تا به نتیجه برسید.

7.آب کلر

هر روز به‌ مدت 10 دقیقه در ابتدای روز و 10 دقیقه در انتهای روز، پا‌های خود را داخل محلول آب و کلر قرار دهید تا ناخن‌های ضخیمتان به‌مرور درمان شوند. برای این کار تشتی را آماده کرده و داخل آن آب بریزید. اکنون یک قاشق مرباخوری نیز کلر به تشت بیفزایید و محلول را ترکیب کنید. با همین ترکیب بعد‌ از‌ مدتی شاهد کم‌شدن میزان ضخامت ناخن‌هایتان خواهید بود.

توجه داشته باشید که محلول آب و کلر برای بسیاری از افراد ممکن است عوارضی مانند سوزش پا به‌همراه داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل بعد از استفاده، پا‌ها را با آب و صابون بشویید.

جمع بندی

در این مطلب با انواع درمان‌های خانگی برای ناخن ضخیم پا آشنا شدید که تقریباً همه آنها می‌توانند نتیجه‌ای فوق‌العاده به‌همراه داشته و باعث رفع این مشکل شوند. پیشنهاد می‌دهیم در صورتی‌ که این روش‌ها را استفاده کردید، اما به نتیجه نرسیدید، هرچه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و مشکلتان را با او در میان بگذارید.

البته توصیه می‌شود که حتی قبل از استفاده از‌ این‌ روش‌ها به‌ سراغ پزشک بروید تا به صورت تخصصی مشکلتان را بررسی کرده و بهترین راهکار را برایتان تجویز نماید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید