مجله زیبایی ساعی
0

روزه داری چه تاثیراتی روی پوست می گذارد؟

روزه داری چه تاثیراتی روی پوست می گذارد؟

اگر قصد روزه گرفتن دارید و در مورد آنکه روزه ممکن است چه اثراتی بر پوستتان داشته باشد نگرانید، این مقاله را بخوانید. تحقیقات زیادی نشان داده اند که روزه از طریق مکانیسم های مختلف به سلامت پوست کمک می کند.

اثرات روزه بر سلامت پوست

اثرات روزه بر سلامت پوست و بدن از طریق تحقیقات علمی متعددی مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج همگی آنها تایید کننده اثر مثبت روزه داری از طرق مختلف بر پوست هستند. روزه داری امروزه توسط پزشکان و متخصصان مختلف برای درمان برخی بیماری ها نظیر کهیر، اگزما و تنظیم ترشح هورمون ها با شرایط خاص، تجویز شده و مورد استفاده قرار می گیرد. البته روزه صحیح، شرایطی دارد که رعایت آنها به کسب نتیجه موردنظرتان کمک شایانی می کند. در ادامه به راه های اثرگذاری روزه بر سلامت پوست که حاصل تحقیقات متنوعی در این زمینه است می پردازیم و ویژگی های روزه مفید برای پوست را بیان می کنیم.

1.فواید ضد پیری روزه داری

روزه داری با تشدید چرخه سلولی پوست، نوسازی و تولید سلولی را تقویت و فرایند افزایش سن پوست را کند می کند. این اثر باعث شفاف تر و جوان تر بنظر رسیدن پوست می شود.

2.روزه تعادل هورمونی برقرار می کند

روزه داری به تنظیم هورمون ها مانند هورمون انسولین کمک می کند. هورمون انسولین مشخصا بر سلامت پوست به ویژه در اختلالاتی نظر آکنه، موثر است. انسولین افزایش یافته، آکنه را تقویت می کند.

3.بهبود آبرسانی و بافت پوست

روزه داری به تنظیم آبرسانی بهتر در بدن از چند طریق کمک می کند که خود سبب تقویت بافت و ظاهر پوست می شود. تقویت آبرسانی پوست باعث کشسانی و نرمی بیشتر پوست هم می شود. بدن در پاسخ به روزه داری، میزان دریافت و جذب آب و همینطور دفع آب را به گونه ای تنظیم می کند که بدن تا حداکثر میزان هیدراته بماند. بدن از طرف دیگر و در پاسخ به روزه داری، میزان آب درون سلولی را تا حدی کاهش می دهد و آن را برای دیگر واکنش های بدن به کار می برد.

با این حال توصیه می شود در ساعاتی که مجاز به خوردن هستید از حجم آب و مایعات کافی استفاده کنید تا به بدن کمک کنید در ساعات روزه داری، هیدراته بماند.

4.اثر روزه بر شفافیت و درخشان تر شدن پوست

روزه داری به شکل تکرار شونده، فرایند اتوفاژی را تقویت می کند. طی این فرایند، سلول ها به سم زدایی خودشان می پردازند که باعث حذف مواد سمی و زباله های سلولی می شود. این فرایند، پوستی شفاف تر و سالم تر ایجاد می کند.

جالب است بدانید دانشمند ژاپنی Yoshinori Ohsumi به دلیل کشف نقش روزه داری در پروسه اتوفاژی، موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

5.کاهش آکنه و دیگر اختلالات پوستی با روزه داری

روزه از طریق کاهش التهابات بدن می تواند اختلالاتی مانند آکنه، روزاسه و دیگر مشکلات التهابی پوست مانند اگزما و کهیر را کاهش دهد. بدین ترتیب و با کاهش اختلالات، پوست را شفاف تر و حجیم تر خواهد کرد.

6.روزه داری و تقویت تولید کلاژن

جالب است بدانید روزه داری و گرسنگی ناشی از آن، سبب تولید هورمون رشد انسانی می شود. هورمون رشد به نوبه خود نقش مهمی در تولید کلاژن دارد و به کشسانی پوست کمک می کند. همچنین بر کاهش اثرات افزایش سن مانند چروک ها و خطوط پوست، اثر مثبتی دارد.

7.روزه و کاهش علایم التهابی

روزه داری، سطح التهابات داخل بدن و پوست را کاهش می دهد و بدین شکل، از آسیب ها و اختلالاتی که به دلیل التهاب در پوست رخ می دهند، جلوگیری و یا تا حد زیادی، آن ها را برطرف می کند. بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، اسکلروز چندگانه و سرطان، عامل ایجاد التهاباتی در بدن می شوند. روزه با کاهش آزادشدن سلول های التهاب زا، التهاب بدن و عوارض ناشی از آنها را در بدن کاهش می دهد و حتی از تشدید این التهابات جلوگیری می کند.

8.بهبود تغذیه هنگام روزه داری

به دلیل نیاز روانی که افراد در هنگام روزه داری به تغذیه پیدا می کنند معمولا به خوردن رژیم غذایی با پروتیین بیشتر، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، توجه بیشتری نشان می دهند. تمرکز بر دریافت مواد مغذی ضروری توسط بدن، باعث تقویت پوست می شود.

9.فواید روزه برای پوست به دلیل کاهش “استرس اکسیداتیو “

روزه داری به توان بدن برای مقابله با استرس اکسیداتیو می افزاید. استرس اکسیداتیو باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد بر روی سطح پوست می شود. رادیکال های آزاد با انجام واکنش هایی با دیگر سلول ها و تخریب آنها و ایجاد مواد مضر، به سلول های پوستی آسیب می رسانند.

با روزه داری و افزایش توان مقابله بدن با استرس اکسیداتیو از پیری زود رس جلوگیری می شود. همچنین اثرات عوامل محیطی بر روی پوست هم کاهش پیدا می کند. زیرا عوامل محیطی مانند نور آفتاب و دمای بسیار بالا یا پایین، خود منجر به استرس اکسیداتیو می شوند.

10.سلامت پوست با تقویت سلامت روده در روزه داری

میکروبیوم روده، اثر حیاتی بر سلامت پوست دارد. میکروبیوم، مجموعه میکروارگانیسم هایی (شامل باکتری های مفید) می باشند که در داخل محیط روده برای بهبود عملکرد روده ها وجود دارند. در تحقیقات، اثر تقویت کننده روزه داری بر سلامت روده ها اثبات شده و اکنون مشخص است که سلامت عملکرد روده ها با سلامت پوست، رابطه مستقیم دارند.

11.روزه و کاهش گلوکز خون و اثر مثبت آن بر بدن

سطح بالای گلوگز در خون با کاهش تولید کلاژن و ایجاد ظاهری خشک در پوست، اثری منفی بر آن می گذارد. روزه داری با کاهش سطح گلوکز خون، ظاهری فربه تر و شاداب تر به پوست می دهد. دقت کنید که در اینجا منظور، ظاهر رنگ پریده و خسته شخص روزه دار نمی باشد، بلکه کیفیت و درخشانی سطح پوست، مد نظر است.

برای تقویت اثرات مثبت روزه بر پوست، چه کنیم؟

برای حداکثر کردن اثرات و مزایای روزه بر سلامتی پوست، شخصی سازی کردن روتین روزه تان بسیار مهم است. اینکه سبک زندگی ، سلامت کلی بدن، نوع پوست تان در نظر بگیرید.

1. در مواقع تغذیه، آب و مایعات فراوان مصرف کنید و هیدراته بمانید. چرا که بدن شما این آب را در لایه های زیرین بدن ذخیره می کندو به تدریج به لایه های بیرونی پوست می رساند. به این ترتیب پوست شما در زمان روزه داری هم آب کافی دریافت می کند.

2. مواد مغذی را به تدریج در ساعات غیر روزه داری، از افطار تا سحر، متناسب با سن و سال و وضعیت سلامت کلی تان بهبود ببخشید. اگر ویتامین یا مواد خاصی مانند آهن و روی در بدن شما پایین است مواد غذایی حاوی آنها را در این ساعت مصرف کنید.

3. حتما سحری بخورید و غذاهای حاوی پروتیین، سبزیجات، فیبرها و میوه ها را در سحری خود بگنجانید. به این شکل بدن شما در ساعات روزه داری می تواند سطح انرژی و توان مورد نیاز بدن را فراهم کند.

4. از افراط در مصرف تمامی مواد غذایی اجتناب کنید. مگر آنکه قرار باشد با نظر پزشک، ماده غذایی خاص و یا انواعی از داروهای مکمل را مصرف کنید.

5. پوست خود را زیر نظر داشته باشید. مهم است که با رعایت تمامی موارد مطرح شده به واکنش های پوست خود و یا تغییرات آن در صورت وجود، توجه داشته باشید.

بعد از چه مدت روزه داری، اثرات آن بر پوست مشخص می شود؟

پاسخ دقیقی نمی توان به این سوال داد، زیرا از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است و به سبک زندگی، بیماری های زمینه ای، نوع پوست و عواملی دیگر بستگی دارد. اما به طور کلی مدت زمان چند هفته لازم است تا شاهد اثرات مثبت روزه داری بر پوست باشیم. بنابراین انتظار آنکه با چند روز روزه داری، شاهد تمامی مزایای گفته شده باشیم، نداشته باشیم.

سخن پایانی

با اینکه برخی ممکن است نگران اثرات روزه داری بر روی پوست باشند اما تحقیقات نشان داده است روزه داری اتفاقا به طور موثری و از طرق مختلف سبب شفافیت، نرمی و درخشندگی می شود. مزایای دیگری مانند اثرات ضدپیری روزه و کاهش چین و چروک ها و خطوط پوست در اثر افزایش تولید کلاژن نیز با روزه داری اتفاق می افتند. روزه داری از طریق کاهش گلوکز خون و تقویت سیستم روده و تنظیم هورمون ها، شرایط مطلوبی برای پوست و کاهش اختلالات پوستی مثل آکنه، روزاسه و اگزما به وجود می آورد و با کاهش التهابات بدن و همچنین پوست، عوارض این التهاب را بر روی پوست کاهش می دهد.

با این حال روزه داری صحیح، شرایطی دارد که با رعایت آنها می توان حداکثر مزایا را تضمین کرد. خوردن سحری، گنجاندن مواد مغذی مورد نیاز بدن بر حسب شرایط هر فرد و نوشیدن آب و مایعات در حدفاصل سحر و افطار از جمله شرایط روزه داری صحیح هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید