مجله زیبایی ساعی
0

مصرف آجیل چه تاثیری بر سلامتی و تناسب اندام دارد؟

مصرف آجیل چه تاثیری بر سلامتی و تناسب اندام دارد؟

آجیل، مجموعه‌ای از انواع مغزیجات مختلف است که به‌دلیل کالری بالا و عدم کنترل گرسنگی با مصرف نامنظم همواره این نگرانی وجود دارد که مصرف آن باعث اضافه‌وزن شود. بسیار شنیده ایم که مصرف این خوراکی بسیار خوشمزه و گول زننده باید کنترل شود، در‌ غیر‌ این‌ صورت تمام تلاش‌هایتان را بعد از رژیم‌های غذایی سخت، نابود می‌کند.

آجیل ها چه تاثیری بر پوست و مو دارند؟

با فرا رسیدن عید نوروز، بسیاری از خانواده‌های ایرانی به رسم دیرینه‌شان، آجیل و انواع خوراکی‌های مشابه را برای پذیرایی از مهمانان می‌خرند؛ بنابراین در ایامی که این خوراکی در دسترس است، توصیه می‌کنیم درباره این خوراکی جذاب، بیشتر بخوانید و بدانید.

آیا آجیل باعث چاقی می شود؟

در پاسخی کوتاه به این سؤال باید بگوییم که بله، آجیل چاق‌کننده است. این خوراکی خوشمزه برای کسانی که قصد چاقی دارند، به‌عنوان بهترین میان‌وعده معرفی می‌شود. اما افرادی که به قصد لاغری، رژیم‌های غذایی سرسختی می‌گیرند، به‌هیچ‌عنوان نباید به‌صورت نامنظم و در حجم زیاد این خوراکی را مصرف کنند. در واقع آجیل سرشار از کالری و چربی بوده و تعادل وزنتان را از بین می‌برد.

البته آجیل‌ها به‌دلیل وجود مواد مغذی زیادی از جمله فیبر، پروتئین و مواد معدنی به‌عنوان بخشی اصلی یک رژیم غذایی مناسب به‌شمار می‌آیند و مصرف آن به بسیاری از افراد پیشنهاد می‌شود، اما قاعدتاً در صورت رعایت نکردن رژیم و مصرف بیش‌ از‌ اندازه این خوراکی، باید منتظر عواقب آن نیز باشید. با مصرف به‌اندازه آجیل نه‌تنها وزنتان را متعادل نگه می‌دارید، بلکه جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و … را نیز در بدنتان می‌گیرید.

چگونه در تعطیلات و مهمانی های نوروز، تناسب اندام خود را حفظ کنیم؟

مهم ترین دلایل تأثیرگذاری آجیل بر چاقی

کارشناسان بنا به‌برخی عوامل و دلایل مهم، مصرف مداوم آجیل را چاق‌کننده می‌دانند؛ اما این دلایل و عوامل چه هستند و چطور باعث افزایش وزن می‌شوند؟

چربی ها

وجود چربی به‌تنهایی اثبات‌کننده چاق‌کنندگی آجیل‌ها نیست، چون چربی‌ها برای فعالیت بدن لازم هستند و حتی برخی از آنها بسیار مفید بوده و باید حتماً از طریق مواد غذایی مختلف وارد بدن شوند. چربی‌های بد معمولاً در مواد غذایی مختلفی مثل گوشت، مرغ و لبنیات یافت می‌شود که به‌دلیل چربی‌های اشباع‌شده بر سطوح بالای کلسترول بد خون کمک می‌کنند. اما خوشبختانه از‌ آنجا‌ که آجیل‌ها چربی‌های غیراشباع دارند، مصرف آنها حتی برای افراد، ضروری و مهم است.

در‌ صورتی‌ که آجیل‌ها را به‌جای خوراکی‌های دارای چربی غیراشباع مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی در بدنتان کاهش پیدا می‌کند. نگرانی ای که برای بسیاری از افراد درباره چربی آجیل به‌وجود می‌آید، چاق‌کنندگی آن است. در‌ صورتی‌ که میزان چربی مصرفی بدنتان را 20 تا 30 درصد از کل کالری دریافتی‌تان نگه دارید، هیچ نگرانی بابت چاق‌کننده‌بودن این خوراکی نخواهید داشت.

خوشبختانه به‌دلیل چسبیدن چربی‌های آجیل‌ها به دیواره‌های آن‌ها، در حین هضم به‌راحتی تجزیه نمی‌شوند و از‌این‌رو بدنتان تمام چربی این خوراکی‌ها را جذب نخواهد کرد؛ بنابراین مصرف انواع مغزیجات را مدیریت کنید تا با مصرف به‌اندازه چربی‌ها درگیر مشکلاتی مثل اضافه‌وزن نشوید.

میزان کالری

یکی از دلایل مهم دیگری که کارشناس‌ها به‌دلیل وجود آن، آجیل را به‌عنوان یک خوراکی چاق‌کننده به‌شمار می‌آورند، میزان کالری آن است. در واقع در یک فنجان از این خوراکی 800 کیلوکالری وجود دارد که این میزان می‌تواند در مدت کوتاهی باعث افزایش وزنتان شود. البته در اینجا پزشکان تأکید دارند که در صورت مصرف به‌اندازه، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. فقط در صورتی اضافه‌وزن با مصرف این خوراکی گریبان‌گیرتان می‌شود که هیچ برنامه خاصی برای استفاده آن نداشته باشید و بی‌رویه آجیل مصرف کنید.

مقدار مجاز مصرف آجیل برای هر وعده 1 مشت یا 1 اونس است. در یک وعده آجیل مخلوط بوداده نیز 172 کالری و 15 گرم چربی وجود دارد، از‌این‌رو همین مقدار برای سوخت‌وساز بدنتان کافی خواهد بود.

نکته مهم در مورد این خوراکی، کالری سوزی آن است، در واقع اگر در هر وعده به‌اندازه‌ای مشخص آن را مصرف کنید، باعث سوزاندن کالری‌های بدنتان می‌شود و با این اتفاق نه‌ تنها این خوراکی انرژی‌تان را بالا می‌برد، بلکه تمام کالری آن وارد بدنتان نخواهد شد. با سوزاندن کالری‌ها نیز کاهش وزنتان را مدیریت می‌کنید.

اصول تغذیه سالم چیست؟

چرا آجیل را به برنامه غذایی اضافه کنیم؟

سؤالی که شاید ذهن بسیاری از افراد را به‌خود درگیر کند، دلیل اضافه‌کردن آجیل به رژیم غذایی است. چرا با وجود ضرر‌های ظاهری این خوراکی باید همچنان آن را به برنامه غذایی‌مان اضافه کنیم؟

تأثیر آجیل بر لاغری

شاید تعجب کنید، اما آجیل در برخی مواقع نه‌تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه بر لاغری نیز تأثیر می‌گذارد. در این خوراکی مقادیر قابل‌توجهی فیبر و پروتئین وجود دارد که هر دو این مواد غذایی باعث جلوگیری از ترشح هورمون‌های گرسنگی می‌شوند و با مصرف آنها احساس سیری خواهید کرد. شما می‌توانید با مصرف مداوم این خوراکی، اشتهای خود را کنترل و مقدار کمتری غذا در طی روز نوش‌جان کنید.

توصیه می‌کنیم حتماً در آجیل‌ها مقدار قابل‌توجهی بادام‌زمینی و بادام درختی بیفزایید، چون این مغزیجات، سرشار از فیبر و پروتئین هستند و به لاغری‌تان کمک می‌کنند.

در‌ صورتی‌ که آجیل مصرف کنید، در وعده‌های غذایی بعدی کمتر غذا خواهید خورد، بنابراین به‌مرور زمان لاغرتر می‌شوید و به آرزوی اندام ایده‌آل و متناسبتان جامه‌عمل می‌پوشانید.

یکی از تأثیرات غیرمستقیم دیگر آجیل بر لاغری، فعال‌کردن هورمون‌های روده از طریق جویدن است. در واقع وقتی در حال جویدن این خوراکی‌ها در دهانتان هستید، هورمون‌های روده را که بر اشتها تأثیر می‌گذارند، فعال می‌کنید و احساس سیری خواهید کرد.

آجیل، سرشار از پلی فنول

انواع آجیل‌ها معمولاً سرشار از ماده‌ای آنتی‌اکسیدانی به‌نام پلی‌فنول هستند که در برابر استرس اکسیداتیو از پوست مراقبت می‌کنند و جلوی پیری آن را می‌گیرند.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آجیل‌ها کمک به‌سلامت دستگاه گوارش با تغذیه‌کردن میکروبیوم روده به‌واسطه فیبر رژیمی است.

تقویت سیستم ایمنی

با مصرف آجیل‌ها مواد معدنی و مغذی موردنیاز بدن فراهم می‌شود، بنابراین بدن مقاومت بیشتری در برابر بسیاری از بیماری‌ها و عوامل آسیب‌زا به‌دست می‌آورد. اگر از بیماری‌های ایمنی رنج می‌برید، می‌توانید از آجیل‌ها استفاده کنید و با مصرف مداوم آنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدنتان شوید.

تأمین فیبر موردنیاز بدن

فیبر، یکی از مواد مناسب برای جلوگیری از ترشح هورمون‌های اشتها آور در بدن است که بر روی لاغری تأثیر می‌گذارد. این ماده، تأثیر مستقیمی بر سیستم گوارش و تناسب اندام نیز دارد، بنابراین با مصرف اصولی و مداوم فیبر، سلامت عمومی بدنتان تأمین خواهد شد.

شادابی پوست

بسیاری از خانم‌ها و آقایان به‌دلیل حفظ شادابی و زیبایی پوستشان به‌طور مداوم از آجیل‌ها استفاده می‌کنند. در این خوراکی از انواع مغزیجات مختلف استفاده‌شده است، بنابراین تمام مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای سلامتی پوست در آنها وجود دارد؛ بنابراین با مصرف مداوم آجیل جلوی ایجاد چین‌و‌چروک‌ها را بر روی چهره‌تان می‌گیرید و با جلوگیری از ایجاد لک به روشن‌شدن پوستتان نیز کمک خواهید کرد.

تامین انرژی موردنیاز ورزشکاران به ویژه بدنسازان

آجیل یکی از خوراکی‌های مناسب برای بدنساز‌ها نیز شناخته می‌شود. در این مغزیجات، مواد معدنی و مغذی خاصی وجود دارند که انرژی بدن را تأمین می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید انرژی ازدست‌رفته‌تان را به‌دلیل تمرینات بدنسازی به‌دست‌آورید، پیشنهاد می‌دهیم که حتماً از آجیل‌ها استفاده کنید. این مواد خوراکی معمولاً برای افرادی که بیماری‌های خاص و مزمنی را پشت سر گذاشته‌اند و انرژی کافی ندارند نیز توصیه می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

آجیل نه‌تنها برروی چاقی و لاغری تأثیر دارد، بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می‌دهد. در این ماده غذایی فیبر‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی هستند که مقاومت بدن را در برابر سرطان‌های مختلف بالا می‌برند؛ بنابراین اگر آجیل مصرف می‌کنید، خوشبختانه کمتر در معرض بیماری سرطان قرار می‌گیرید و سلامتی‌تان بیشتر تضمین خواهد شد.

جمع بندی

تأثیر آجیل بر چاقی بسیار زیاد است، البته به‌شرط اینکه این خوراکی را به‌طور مداوم مصرف کنید. در صورت استفاده از آجیل با برنامه‌ای خاص جلوی چاقی‌تان را می‌گیرید و تناسب اندام را برای خود به‌ارمغان می‌آورید. توجه داشته باشید که آجیل‌ها سرشار از کالری هستند، به‌همین‌دلیل خیلی زود باعث چاقی می‌شوند، اما در نقطه مقابل به‌دلیل‌داشتن فیبر می‌توانند جایگزین وعده‌های غذایی‌شده و برای مدت بیشتر جلوی گرسنگی‌تان را بگیرند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید