مجله زیبایی ساعی
0

همه چیز درباره پیرسینگ، انواع، عوارض و مراقبت ها

همه چیز درباره پیرسینگ، انواع، عوارض و مراقبت ها

یکی از عمل‌های زیبایی که از گذشته‌های دور تا کنون، علاقمندان خود را در میان اقوام و ملل مختلف داشته، پیرسینگ است. در واقع پیرسینگ همان سوراخ کاری بافت‌های بدن است که حلقه‌های ساده و جواهراتی را به محل پیرسینگ آویزان می‌کنند. پیرسینگ نیز مانند هر عمل زیبایی دیگری، عوارض و دردسرهای خاص خود را دارد که گاهی اوقات، حتی ضررهای جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال دارد. متاسفانه با وجود ریسک زیادی که برای پیرسینگ وجود دارد، باز هم این عمل در بین جوانان و نوجوانان طرفدار داشته و مشتاق به انجام این عمل زیبایی هستند. اگر شما هم به پیرسینگ علاقه دارید و یا قصد کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه را دارید، پیشنهاد ما به شما، مطالعه این مقاله است؛ چرا که در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص پیرسینگ، انواع آن، نکات مراقبتی و … را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

انواع پیرسینگ‌

پیرسینگ کردن را می‌توان در قسمت‌های مختلف بدن انجام داد و انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی انواع پیرسینگ‌ها همراه با نکات تکمیلی در این باره می‌پردازیم که موارد زیر را شامل می‌شوند:

پیرسینگ گوش

رایج‌ترین نوع پیرسینگ، مربوط به سوراخ کردن گوش یا همان پیرسینگ گوش است که این نوع از سوراخ کاری، معمولا هزینه ‌و عوارض کمتری نسبت به سایر پرسینگ‌ها دارد.  خود پیرسینگ گوش چندین نوع دارد:

پیرسینگ نرمه گوش، جزو رایج‌ترین و کم دردترین پرسینگ‌ها در بین افراد است که با توجه به سلیقه افراد، یک الی چند سوراخ روی نرمه گوش ایجاد می‌کنند. علاوه بر نرمه گوش، در پهنای نرمه گوش نیز امکان پیرسینگ وجود دارد.

پیرسینگ لاله گوش نیز از دیگر قسمت‌های گوش است که جزو دردناک‌ترین قسمت‌های گوش برای پیرسینگ است. همچنین بخش‌های غضروفی گوش نیز مانند بخش حلزونی گوش قابل پیرسینگ هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده، پیرسینگ هلیکس گوش یا همان بخش خمیده داخلی گوش نیز از دیگر قسمت‌هایی است که آن را هم سوراخ می‌کنند.

پیرسینگ گوش

اگر به پرسینگ علاقه دارید بهتر است این نوع پیرسینگ (پیرسینگ گوش) را انتخاب کنید؛ چرا که علاوه بر هزینه و عوارض کم‌تر، طول درمان کمتری هم نسبت به سایر پرسینگ‌ها دارد.

پیرسینگ بینی

معمولا پیرسینگ بینی نسبت به پیرسینگ گوش، از طرفداران کمتری برخوردار است و البته که این نوع پیرسینگ پیچیده‌تر از پیرسینگ گوش است.  در واقع در این عمل زیبایی، بسته به شرایط افراد، یک یا هر دو طرف بینی را سوراخ می‌کنند و جواهرات یا حلقه‌های ساده‌ای را به آن آویزان می‌کنند. خود پیرسینگ بینی شامل چند قسمت می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

انواع پیرسینگ بینی
  • پیرسینگ پره بینی
  • پیرسینگ سپتوم
  • پیرسینگ پل
  • پیرسینگ ناسالانگ
  • پیرسینگ بالای پره بینی
  • پیرسینگ عمودی

در هر  یک از این نوع پیرسینگ‌ها بسته به مدل آن، یک الی چند سوراخ در قسمت‌های مختلف بینی ایجاد می‌شود.

پیرسینگ لب

یکی دیگر از انواع پرسینگ‌هایی که به تازگی ترند شده، پیرسینگ لب است. این نوع از پیرسینگ به دو صورت دائم و موقت قابل انجام بوده که در نوع موقت، پوست لب سوراخ نمی‌شود و جواهرات یا حلقه‌های ساده به وسیله چسب مخصوص و یا آهنربا روی پوست قرار می‌گیرند. در نوع دائم این نوع از پیرسینگ، بافت لب سوراخ شده و سپس شی زینتی را از آن رد می‌کنند.

انواع پیرسینگ لب

قسمت‌های بالا، کنار و پایین لب، معمولا جزو نواحی مد نظر برای پیرسینگ هستند.

پیرسینگ زبان

این نوع از پیرسینگ که به تازگی مد شده نیز طرفداران خاص خود را دارد. در این نوع از پیرسینگ، بافت نرم داخل زبان را به روش‌های مختلفی سوراخ می‌کنند که یک کار بسیار خطرناک و حساس بوده و عوارض جانبی فراوانی هم به همراه دارد.

پیرسینگ زبان

پیرسینگ ناف

به جرات می‌توان گفت یکی از دردناک‌ترین و در عین حال، جذاب‌ترین نوع پیرسینگ، پیرسینگ ناف است که در بین جوانان و نوجوانان، محبوبیت زیادی دارد. تاریخچه پیرسینگ ناف، به اقوام آفریقایی در اروپا باز می‌گردد که این نوع پیرسینگ در ایران نیز، رایج شده است.

پیرسینگ ناف

مطابق با سلیقه افراد در هر قسمت از ناف، سوراخ کاری انجام می‌شود که معمولا بافت قسمت بالایی ناف را سوراخ می‌کنند و شی‌های زینتی را به آن آویزان می‌کنند.

پیرسینگ ابرو

این نوع از پیرسینگ، جزو پیرسینگ‌های سطحی پوست است که در یک روش از این نوع عمل زیبایی، یک سوزن را به طور عمودی از یک طرف بافت عمودی ابرو وارد می‌کنند و از سمت دیگر آن را خارج می‌کنند. بعد از انجام سوراخکاری، یک میله و یا یک حلقه را به آن وصل می‌کنند. پیرسینگ ابرو نسبت به سایر پیرسینگ‌ها، درد کمتری دارد، اما امکان بروز عوارضی همچون عفونت وجود دارد.

پیرسینگ ابرو

علاوه بر قسمت‌های نام برده، پیرسینگ‌های دیگری مانند پیرسینگ دندان، گردن و مدیسون، ترقوه، گونه، لثه و… نیز وجود دارند.

روش‌های انجام پیرسینگ به چه صورت است؟

اصولا روش‌های انجام پیرسینگ به دو صورت میکرودرمال و پیرسینگ فیک انجام می‌شود که در ادامه به بررسی این دو نوع پیرسینگ می‌پردازیم.

پیرسینگ میکرودرمال

این نوع از پیرسینگ که به نگین کاری هم معروف است، معمولا در بخش‌های از پوست که صاف هستند ‌و یا بخش‌های مسطح پوست مانند پشت گردن، کمر، مچ دست، سینه، که سطح صافی دارند انجام می‌شود. در پیرسینگ میکرودرمال، فقط نگین پرسینگ از بیرون مشخص است؛ چرا که یک طرف پیرسینگ زیر پوست قرار دارد و دیده نمی‌شود. اصولا پیرسینگ میکرودرمال به دو صورت انجام می‌شود که شامل موارد زیر است.

  •  در روش پانچی، با استفاده از دستگاه مخصوص، پوست را سوراخ می‌کنند که عمق و اندازه سوراخکاری را طبق دستگاه، مشخص می‌کنند.
  •  در روش سوزن کاری از یک سوزن که به شکل L است برای سوراخ کردن بافت پوست استفاده می‌کنند. در واقع در این روش، نگین پرسینگ را روی سوزن نصب می‌کنند.

پیرسینگ فیک

نوع دیگری از پیرسینگ که به آن پیرسینگ بدون سوراخ هم گفته می‌شود، پیرسینگ فیک است که در این روش، بدون هیچگونه سوراخکاری، نگین را به کمک چسب‌های مخصوصی در قسمت‌های مختلف بدن قرار می‌دهند. این نوع از پیرسینگ نوع‌های دیگری هم دارد. به عنوان مثال، در پیرسینگ مغناطیسی، نگین را روی پوست و با استفاده از آهنرباهای مخصوص نگه می‌دارند. این نوع از پیرسیگ‌ها برای قسمت‌های مختلف بدن مانند گوش، پره بینی، لب و… بیشتر استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است در نوعی دیگر از پیرسینگ‌ها، خود حلقه‌ها دارای شیارهایی هستند که قابل نصب روی پوست هستند و برای قسمت‌هایی مانند پیرسینگ سپتوم بینی، لاله گوش، نرمه گوش و… مناسب‌تر هستند.

عوارض انواع پیرسینگ

به طور کلی سوراخ کردن و تغییر در بافت‌های بدن، عملی خطرناک است، حالا فرقی ندارد که این تغییرات برای عمل‌های جراحی درمانی باشد یا برای عمل‌های جراحی زیبایی، به هر حال خطرآفرین هستند. اگر به هر دلیلی تمایل به این نوع عمل‌‌های زیبایی دارید، باید حتما نهایت دقت را نسبت به انتخاب مرکز انجام دهنده پرسینگ به خرج دهید. افرادی که این عمل‌ها را انجام می‌دهند باید تخصص لازم را داشته باشند و در محیطی کاملا بهداشتی انجام شود؛ چرا که هرگونه سهل انگاری و رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌تواند زمینه ایجاد بسیاری از بیماری‌های عفونی را برای افراد مهیا کند. در ادامه به برخی از عوارض پیرسینگ می‌پردازیم.

  •  خونریزی و آسیب به بافت‌ها در اثر پاره شدن مویرگ‌های خونی
  • حساسیت، التهاب و آلرژی به بدلیجات فلزی پیرسینگ
  • خارش در محل پیرسینگ
  • قرمزی در محل پیرسینگ
  • ایجاد عفونت‌های ویروسی مانند ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C از شایع‌ترین عوارض استفاده از وسایل پیرسینگ آلوده و غیربهداشتی است.
  • یکی دیگر از عوارض پیرسینگ که می‌توان گفت از دردناک‌ترین عوارض این عمل زیبایی است، به پارگی عصب مربوط می‌شود که این عارضه همراه با درد شدید و دائمی در بافت‌های عصبی می‌شود.
  • یکی دیگر از عوارض شایع پرسینگ، مربوط به ایجاد کلوئید یا همان گوشت اضافه است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که بافت اسکار در محل سوراخ شده رشد می‌کند.
  • در پیرسینگ زبان، خطراتی مانند خفگی در اثر جدا شدن شی زینتی، اختلال در بلع غذا، اختلال در عملکرد بزاق دهان، عفونت زبان، آسیب به لثه و دندان، عفونت آنژین لودویگ و… از شایع‌ترین عوارض این نوع از پیرسینگ هستند.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، سرطان بدترین و جبران ناپذیرترین عارضه پرسینگ است که در اثر تحریک مزمن  پوست در طولانی مدت ایجاد می‌شود و باعث بروز این بیماری می‌شود.

مراقبت‌های بعد از پیرسینگ

متناسب با نوع پرسینگ و قسمتی که پیرسینگ را انجام داده‌اید، طول درمان و مراقبت‌های آن متفاوت است. به عنوان مثال در پیرسینگ لب، مراقبت‌های ۶_۸ ماهه هم نیاز است، این در حالی است که در پیرسینگ برخی از قسمت‌های گوش، دوره درمان تنها ۳_۴ روز است، اما به طور کلی روش‌های مراقبت از انواع پیرسینگ‌ها شامل موارد زیر هستند‌

  • از محلول آب و نمک برای تمیز کردن اطراف زخمتان استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از موادی مانند الکل، بتادین، هیدروژن پراکسید برای شستشو دادن اطراف بیکینی استفاده نکنید.
  • از شی‌های تزیینی جنس خوب و با کیفیت استفاده کنید.
  • استفاده از آویزهای با اندازه مناسب را فراموش نکنید.
  • با مشورت پزشک از مواد استریل و ضد عفونی برای تمیز کاری اطراف زخم، استفاده کنید.

به طور کلی و علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، برای انجام پیرسینگ باید به سراغ افراد متخصص رفته و از دستگاه‌ها و تجهیزات کاملا بهداشتی برای این کار استفاده شود.

کلام نهایی

به طور کلی به سوراخ کردن بافت‌های پوست و وصل کردن اشیاء تزیینی، پیرسینگ گفته می‌شود که با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. با توجه به اینکه پیرسینگ نیز مانند هر عمل زیبایی دیگری دارای عوارض جانبی بسیاری است؛ بنابراین باید در انتخاب فرد انجام دهنده پیرسینگ و همچنین مجموعه مربوطه، نهایت دقت و وسواس را به کار بست. همچنین لازم به ذکر است که در صورت علاقه به پیرسینگ زدن، می‌توانید از پیرسینگ‌هایی که به صورت فیک هستند و با چسب یا آهنربا به سطح پوست متصل می‌شوند برای کاهش عوارض احتمالی استفاده کنید. ضمنا استفاده از اشیای تزیینی با کیفیت و در اندازه مناسب را حتما مد نظر داشته باشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید