مجله زیبایی ساعی
0

آیا انسان های زیبا، موفق تر هستند؟

آیا انسان های زیبا، موفق تر هستند؟

زیبایی، یک امتیاز است! مسأله ای که شاید برای برخی غیرقابل‌پذیرش باشد، اما با‌ این‌حال تحقیقات نشان می‌دهد که واقعاً چنین است و برخی به‌دلیل چهره جذاب تر از دیگران موفق تر هستند. در واقع اگر چهره‌ای زیبا و تیپ و استایلی آراسته و جذاب داشته باشید، شانس موفقیت تان نسبت به دیگران افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس تحقیقی که در سال 2016 در کنگره آمریکا انجام شد، محققان دریافتند که شانس پیروزی کاندیدا‌هایی با چهره ی زیباتر، بیشتر بوده است. از این دست تحقیقات توسط پژوهشگران زیادی در سراسر جهان انجام‌شده و نهایتاً آنها دریافتند که افرادی که چهره جذاب تری دارند، موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند.

شاید بتوان اختلاف بین افراد خوش‌چهره با افراد معمولی را با اختلاف و تبعیض‌های نژادی مقایسه کرد. در واقع همان‌طور که شاید درآمد برخی افراد از یک نژاد خاص در یک کشور نسبت به سایرین بیشتر باشد، درآمد کسانی که چهره‌ای زیبا دارند نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه زیبایی؛ نگاهی به مفهوم زیبایی در طول تاریخ

ارتباط بین زیبایی و موفقیت چیست؟

بگذارید ارتباط بین زیبایی و موفقیت را بر اساس یکی دیگر از تحقیقات انجام‌شده در این زمینه تبیین کنیم. این تحقیق در دانشگاه تگزاس در استین آمریکا انجام شد. طی این تحقیق، اقتصاددان‌هایی به نام‌های جیسن‌ ابروایا و دانیل‌ هامرمش، نظرات 25 هزار نفر را از 4 کشور جهان جمع‌آوری کردند و نتیجه برررسی ها این بود که 10 درصد از 15 درصد افرادی که از لحاظ زیبایی در بالای لیست قرار داشتند، خوشحال تر از افرادی بودند که جایگاه آنها در یک‌سوم پایین جدول مقایسه‌شان وجود داشت.

طبق این تحقیق، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که زیبایی جسمانی کمتری دارند، غمگین تر هستند و به‌گفته آقای هامرمش، کسانی که از زیبایی بیشتری برخوردارند، خوشبخت تر زندگی می‌کنند.

اما چرا افرادی با چهره معمولی باید نسبت به افرادی که از لحاظ جسمانی زیباتر هستند، غمگین تر باشند؟

پاسخ در عدم تحت تأثیر قرار دادن دیگران است. در جامعه‌ای که روز‌به‌روز، به زیبایی اهمیت بیشتری داده می‌شود، افراد معمولی کمتر می‌توانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند؛ از‌این‌رو درآمد کمتری دارند یا در جذب شریک عاطفی دلخواه، ناکام می‌مانند.

بنابر همین پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که افرادی که از جذابیت و زیبایی بیشتری برخوردارند، معمولاً فرصت‌های موفقیت بیشتری پیش‌رویشان قرار می‌گیرد، افراد بیشتری جذب آنها می‌شوند و به‌طور کلی امکان رشد و پیشرفتشان نسبت به افرادِ دیگرِ جامعه، بیشتر خواهد بود.

زیبایی، چگونه باعث موفقیت می‌شود؟

در ادامه قصد داریم تا با مثال‌های مختلف توضیح دهیم که چطور زیبایی می‌تواند باعث موفقیت‌های بیشتر و بهتر شود:

بیشتر بخوانید: زیبایی چیست؟ در نگاه ما یا در آنچه به آن می نگریم؟

توانمندتر به نظر رسیدن

در سال 2005 تحقیقی انجام شد که طی آن کارشناسان متوجه شدند کارفرما‌ها برای کسانی که از زیبایی ظاهری بیشتری برخوردارند، حقوق بیشتری نیز در نظر می‌گیرند. در واقع، گویی بسیاری از کارفرما‌ها بر اساس ظاهر و جذابیت کارکنان، آنها را رتبه‌بندی می‌کردند و برایشان حقوق در نظر می‌گرفتند.

اعتماد به نفس بالاتر

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند ظاهر هر کس شخصیت او را لو می‌دهد؛ در واقع به این رویداد، خطای هاله‌ای می‌گویند که ما سعی می‌کنیم بر اساس ظاهر طرف مقابل، او را قضاوت کنیم. این در رابطه با کسانی که چهره‌ای زیبا دارند نیز صدق می‌کند، یعنی بسیاری از مردم، احترام و توجه بیشتری به آنها می‌کنند.

کودکان را در نظر بگیرید؛ کودکانی که از چهره بامزه‌تر و زیباتری برخوردارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در هر جمع و مجلسی، این کودکان نسبت به سایرین همیشه در مرکز توجه قرار دارند و همواره از آنها تعریف و تمجید می‌شود. این تعریف و تمجید‌ها در طول زمان روی اعتمادبه‌نفس آنها تأثیر می‌گذارد.

رفتار تبعیض‌آمیز انسان‌ها در رابطه با افرادی با چهره‌های زیبا نسبت به افراد معمولی، باعث شده است تا کسانی که از زیبایی بیشتری برخوردارند، همواره اجتماعی‌تر، بانفوذتر، باهوش تر و شهوانی‌تر به‌نظر برسند.

مهارت‌های اجتماعی بیشتر

سوگیری ذهنی یا واقعیت؟ این سؤالی است که درباره مهارت‌های اجتماعی افراد خوش‌چهره وجود دارد! بسیاری از کارشناسان معتقدند که افراد زیبا، از مهارت اجتماعی بیشتری برخوردارند و بهتر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ در صورتی‌ که افراد معمولی نسبت به آنها عملکرد ضعیف‌تری دارند.

وقتی چهره‌ای زیبا دارید، دیگران تمایل بیشتری نسبت به ارتباط برقرار‌کردن با شما دارند؛ از‌این‌رو بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرید و قطعاً مراودات و تعاملات اجتماعی‌تان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع می‌توان گفت که احتمال برقراری ارتباط کاری، دوستانه یا عاطفی در افرادی با چهره‌های زیبا بیشتر از افراد معمولی است.

انتخاب‌شدن

بنا به تحقیقی که در کنگره آمریکا صورت گرفته و توسط نشریه American Politics Research منتشر شد، می‌توان دریافت که احتمال انتخاب‌شدن کاندیدا‌هایی با چهره زیباتر بیشتر از افراد معمولی است.

در واقع زیبایی به‌قدری تأثیر دارد که حتی در موقعیت‌های سیاسی مانند کنگره آمریکا نیز تأثیر خود را می‌گذارد؛ از‌این‌رو افراد خوش‌چهره همواره شانس بیشتری برای انتخاب‌شدن در موقعیت‌های مختلف زندگی نسبت به افراد معمولی دارند.

قابل اعتمادتر بودن

در سال 2011 تحقیقی انجام شد که در آن از شرکت‌کنندگان خواستند نظر خود را درباره زنان با آرایش در مقایسه با زنان بدون آرایش در میان بگذارند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که شرکت‌کنندگان، زنان با آرایش را جذاب تر، دوست‌ داشتنی‌ تر و قابل‌ اعتمادتر می‌دانستند.

موفقیت در مذاکره با مردان

بر اساس تحقیقاتی که در کشور چین انجام شد، پژوهشگر‌ها تصویر 300 زن مختلف را به 21 مرد نشان دادند. آنها این سوال را از آنها پرسیدند که آیا حاضرند پیشنهاد دریافت پول توسط این خانم‌ها را بپذیرند؛ طبق نتیجه این تحقیقات، بسیاری از مردان تمایل داشتند که این معامله غیرمنصفانه را انجام دهند.

در واقع احتمال موفقیت زنان خوش‌چهره در مذاکره با مردان، بیشتر است؛ تا اندازه‌ای‌که حتی آنها حاضر می‌شوند زیر بار معامله‌ای غیرمنصفانه نیز بروند.

ارزش بخشیدن

پژوهشگران آمریکایی تحقیقاتی انجام دادند که طی آن متوجه شوند جذابیت ظاهری مدیران می‌تواند روی ارزش سهام شرکت‌ها تأثیر بگذارد؛ آنها به این نتیجه رسیدند که بعد از پخش اخبار مثبت درباره این شرکت‌ها، مجموعه‌هایی که مدیران جذابی داشتند، با افزایش قیمت سهام رو‌به‌رو شده بودند.

در واقع مدیرانی که از جذابیت چهره برخوردارند، به مجموعه و کسب‌و‌کار خود، ارزش و اعتبار می‌بخشند. آنها باعث جذب مشتری‌های بیشتر به مجموعه می‌شوند و در نهایت قدمی مثبت برای پیشرفت کسب‌و‌کارشان بر می‌دارند.

تحت تأثیر قرار دادن دانش‌آموزان

تحقیقی در سال 1938 میلادی انجام شد که طی آن پژوهشگران دریافتند که دانش‌آموزان مقطع اول و ششم اظهار داشتند که از معلم‌های خوش‌چهره، نکته‌ها و درس‌های بیشتری آموخته اند. در سال 2016 نیز تحقیق دیگری انجام شد و طی آن مشخص شد که دانشجویان از اساتید خوش‌چهره، درک اطلاعات بیشتری دارند.

رابطه عاطفی رمانتیک تر

طی تحقیقاتی که در کشور آمریکا انجام شد، 92 درصد از مردان و 84 درصد از خانم‌ها تمایل بیشتری داشتند که شریک عاطفی‌شان از جذابیت چهره بالایی برخوردار باشد. در واقع جذابیت چهره باعث می‌شود تا فرد، احساس صمیمیت بیشتری داشته و از لحاظ عاطفی و جنسی، انس بیشتری نسبت به طرف مقابل پیدا کند.

آیا فقط افراد خوش چهره، موفق هستند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر! کافیست نگاهی به لیست موفق ترین افراد جهان بیندازید؛ تنها درصد کمی از آنها ملاک‌های جامعه امروزی برای زیبایی را دارند و بیشتر این افراد با ظاهری معمولی توانسته اند موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای به‌دست بیاورند؛ از‌این‌رو نمی‌توان تنها ملاک موفقیت را زیبایی چهره و صورت دانست.

هر چند زیبایی می‌تواند در دنیای امروز به فرد در پیشبرد امور کمک کند، چون انسان به طور معمول، بیشتر تحت تأثیر حالات ظاهری قرار می‌گیرد، اما این به‌معنی عدم پیشرفت افرادی با ظاهر معمولی‌تر نیست.

فراموش نکنید که برخی حالات ظاهری هر چند در دنیای امروز جزء شاخص ترین ملاک‌های زیبایی شناخته می‌شوند، اما شاید در آینده این ویژگی‌ها حتی مضحک و خنده دار به‌نظر برسند. کافیست سبک‌های آرایش، مدل مو و تیپ و استایل‌های مردانه و زنانه امروزی را با چندین سال قبل مقایسه کنید تا متوجه این موضوع شوید.

همچنین خوشبختانه به‌لطف جراحی‌های زیبایی، محصولات زیبایی، کلینیک‌های حرفه‌ای و … زیبایی دیگر برای کسی یک رویا و خیال‌ نیست؛ بلکه با مراجعه به کلینیک‌های حرفه‌ای می‌توانید نقص‌های چهره‌تان را از بین ببرید و جذابیت را به خود هدیه دهید. البته انجام جراحی یا استفاده از محصولات زیبایی، امری کاملاً سلیقه‌ای است و چه‌بسا که جامعه امروزی و صنعت مد هر روز به‌سمت سبک‌های مینیمال، آرایش‌های ساده و چهره‌های معمولی پیش برود.

بیشتر بخوانید: فرهنگ، چگونه بر درک ما از زیبایی، اثر می گذارد؟

زیبایی و موفقیت، دو عامل مرتبط با هم

زیبایی و موفقیت، دو مسأله مرتبط به یکدیگر هستند. هرچه از زیبایی بیشتری در اندام و چهره، برخوردار باشید،‌ شانس موفقیت تان در جامعه امروزی بیشتر می‌شود. افرادی با چهره‌های زیبا شانس بیشتری در مصاحبه‌های شغلی، روابط اجتماعی، روابط عاطفی و … دارند. خوشبختانه به‌لطف کلینیک‌های زیبایی نیز حتی افرادی با چهره‌های معمولی نیز می‌توانند جذابیت را به چهره‌شان هدیه دهند؛ از‌این‌رو اگر فکر می‌کنید نیاز به از‌بین‌بردن برخی نواقص صورت و افزایش جذابیت تان دارید، کافیست به این کلینیک‌ها مراجعه و با یک پزشک حرفه‌ای و با مهارت در این زمینه مشورت کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید