مجله زیبایی ساعی
0

چگونه با روتین مراقبت از پوست خود، حالمان بهتر می شود؟

چگونه با روتین مراقبت از پوست خود، حالمان بهتر می شود؟

گاهی بد نيست در طول روز، سرعت خود را برای چند لحظه­ كوتاه كم كنيم، با نفس های خود ارتباط برقرار كنيم و آگاهی بيشتری از بدن خود و محيط اطرافمان داشته باشيم. اين كار، آسان و شدنی است و از آنجایی که منحصر به زمان و مكان خاصی نيست، می توانيم حين انجام روتین روزانه مراقبت از پوست هم از آن بهره­ مند شويم. به نظر می رسد این موقعیت، فرصت ایده آلی برای لحظه ای ذهن آگاهی باشد. پس بهتر است آن را مغتنم بشماريم.

ذهن آگاهی چیست؟

ابتدا باید بدانیم که ذهن آگاهی چیست و چه تعریفی دارد؟ ذهن‌آگاهی (Mindfulness) فرآیندی روان‌‌شناختی به‌ معنای آگاهی از لحظه و توجه به تجربیات زمان حال، بدون هر گونه قضاوت است. ذهن‌آگاهی، در واقع توانایی کنترل اراده و غرایز و فرصتی برای اصلاح اشتباهات ناخودآگاه خود بدون قضاوت کردن خود است. برای ذهن‌آگاهی می‌توان از روش‌های مختلفی مانند مدیتیشن و … استفاده کرد.

 در ادامه، چگونگی ترکیب مراقبت از پوست و ذهن آگاهی را با شما به اشتراك می گذاريم:

ذهن آگاهی، نوعی مراقبه است

در ذهن آگاهی، با تمركز روی نفس های خود، فرصت آن را می يابيم تا ذهن خود را پاك و بدنمان را آرام كنيم.

ذهن آگاهی، به ذهن ما كه دائماً در حال برنامه ریزی، بررسی و کشف چیزهای مختلف است، يك استراحت کوتاه می دهد. برای انجام این کار، نیازی نیست آرام بنشینید یا حتی چشمان خود را ببندید؛ البته اين روش، كار را راحت تر و شدنی تر می كند! فقط كافی است با نفس های عمیق و تمرکز بر آنچه در اطراف شما اتفاق می افتد، اعم از آنچه می بینید، می شنوید و احساس می کنید، هر لحظه از زندگی را كه بخواهيد، هشيارانه تجربه كنيد.

يکی دیگر از جنبه‌های جذاب این تمرین، این است که میتوانید به دلخواه خود برايش زمان اختصاص دهيد؛ هرچقدر كه دوست داشته باشيد! خيلی ها می گویند که زمانی برای مدیتیشن ندارند، اما در ذهن آگاهی، تنها چیزی که واقعاً نیاز دارید، فقط چند دقیقه است. حتی 30 ثانیه هم کافی است! به این ترتیب، ذهن آگاهی، اين مانع مدیتیشن را هم از بین می برد.

ذهن آگاهی مزايای متعددی دارد

تحقيقات نشان می دهند که تمرين ذهن آگاهی می تواند همه چیز را، از اختلالات غذا خوردن گرفته تا بی خوابي مزمن، تا زوال شناختی مرتبط با افزايش سن (آلزایمر) را بهبود بخشد؛ اما شاید شناخته شده ترین مزيت ذهن آگاهی، قدرت آن در كنترل استرس باشد كه در درازمدت می تواند منجر به بيماری های قلبی-عروقی، بيماری های كبد، افسردگی و … شود.

نکته: گنجاندن زمان كوتاهی ذهن‌آگاهی در زندگی‌ روزمره می تواند سود زیادی از نظر سلامت عمومی برای شما داشته باشد. این مهارتی است که هرچه بیشتر آن را تمرین کنید در ادراك و آگاهی شما تثبیت می گردد. این همان مفهومی است که به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می شود. يعنی با انجام تمرينات مکرر، شما یک مسیر عصبی جدید می سازید و در واقع مغز خود را تغییر می دهید. بنابراین، هنگامی که لحظات استرس ­زا رخ می دهند، برای مقابله ­ی سالم با آن ها مجهزتر هستید.

چگونه ذهن آگاهی بيشتری را در روتين مراقبت از پوست خود جای دهيم؟

همانطور كه می دانيد، ذهن آگاهی بر مبنای آگاهی است. پس این تمرین، به خوبی می تواند با یک روتين روزانه مراقبت از پوست هماهنگ باشد. فکرش را بکنید! مراقبت از پوست، یک تجربه حسی است: پوست خود را لمس می كنيد، كرم ها و سرم ها و ساير محصولات مورد استفاده­ در روتين خود را بو می كنيد، نگاه می كنيد كه چه شكلی هستند، جعبه هايشان را بررسی می كنيد و … .

بنابراین سرعت خود را کم کنید و روی هر مرحله از برنامه­ ی خود تمرکز کنید. همانطور که از محصولات خود استفاده می کنید و به آرامی و عميق نفس می کشید، یک لحظه زمان بگذارید تا ظاهر هر کدام را بررسی کنید: چه رنگی است؟ چه بافتی دارد؟ چگونه روی پوست شما پخش می شود؟ سپس به بو و اینکه رایحه­ ی محصول شما چه احساسی را در شما ایجاد می کند، دقت کنید.

در نهايت اين ها را هم در نظر داشته باشيد كه آيا خنک کننده است؟ گرم كننده است؟ چيزی مثل شن ريزه دارد؟ (اگر اسکراب باشد)، اگر در حال تمیز کردن پوست خود هستید، دمای آب چقدر است؟ هنگام استفاده از هر محصول آهسته و سنجیده عمل کنید؛ وقتی با دستانتان صورت خود را لمس می كنيد و آن را ماساژ می دهيد، چه حسی روی صورت شما ايجاد می كند؟ صورت خود را با نوک انگشتان خود ماساژ دهید، توجه ویژه ای به نقاط نبض در امتداد استخوان دور چشم، روی شقیقه ها و زیر فک خود داشته باشید.

شايد کمی گنگ به نظر برسد، اما به شما قول می دهيم، وقتی این تمرين برای شما به يك عادت تبديل شود، هرگز به عقب برنخواهید گشت. شما به نفع پوست خود و همچنين روح خود، يك کار خوب انجام داده ايد. آنقدر خوب كه پس از انجام هر روتين مراقبت از پوست، احساس می كنيد كه به تازگي از سالن ماساژ خارج شده ايد.

بله، شما هنوز هم می توانيد يك اسكينيماليست باشيد!

اگر طرفدار روتين های ده مرحله ای نیستید يا زمانش را نداريد يا حتی اگر اين روتين ها را قبول نداريد، مشکلی نیست. برای انجام مراقبت از پوست به صورت ذهن آگاهانه، چنين الزاماتی وجود ندارد. فیقط چند مرحله­ ی اساسی، کافی است؛ یک پاک کننده­ ی ملایم، یک مرطوب کننده­ ی ملایم و يك ضد آفتاب، تمام آن چیزی است که واقعاً در صبح به آن نیاز دارید. اين يعنی انجام روتين مراقبت از پوست به سبك مينی ماليست ­ها كه «اسكينيماليسم» ناميده می شود. البته افزودن یک سرم آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال­ های آزاد ناشی از آفتاب و آلودگی نیز ممکن است ارزش توجه داشته باشد. ويتامين C، يك آنتی اكسيدان موضعی است كه بسيار مؤثر می باشد.

در هنگام شب هم می توانید سرم آنتی اکسیدان خود را با چیزی مثل رتینول عوض کنید و البته، اگر اضافه کردن چند محصول دیگر هم مورد نظر شماست، خیالتان راحت باشد، جاي نگراني نيست! اما آگاه باشيد كه محصول دهم شما احتمالاً کاری انجام نمی دهد؛ ولي استفاده ذهن آگاهانه­ ی تك تك آنها، یک عمل مراقبت از خود است که احتمالاً استرس را کاهش می دهد و به شما اين احساس را می دهد كه كنترل خوبي بر كارهای روزانه ی خود داريد. در ضمن حواستان به انتخاب محصولات پوستی خود باشد. دقت كنيد آيا محصولاتی که انتخاب می کنید برای پوست شما خوب هستند؟ آیا آنها سازگار با محیط زیست هستند؟ ما پيشنهاد می كنيم که انتخاب‌های خود را در سطح عمیق‌تری بررسی کنيد.

نكته اصلی ذهن آگاهی در روتین پوستی

چیزی که بعد از گنجاندن ذهن آگاهی در روتين روزانه مراقبت از پوست خود بیشتر متوجه می شويد این است که در ساعات دیگر روز، هشياری بيشتری خواهيد داشت. به عنوان مثال، زمانی که برای قدم زدن به بيرون از منزل می رويد، تمايل بيشتری برای تمركز روی مناظر و صداهای اطراف داريد. در واقع مفهوم «اينجا و اكنون» بيشتر برايتان محقق می شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید