مجله زیبایی ساعی
0

مانیکور ناخن چیست و چگونه انجام می شود؟

مانیکور ناخن چیست و چگونه انجام می شود؟

مانیکور Nail manicure از ترکیب دو کلمه لاتین Mani و Cure بدست آمده و به معنای مراقبت از دست ها می باشد. ناخن‌های مرتب و زیبا نه تنها عامل مهمی در زیبایی دست ها محسوب می‌شوند، بلکه با سلامت روح و جسم نیز ارتباط مستقیم دارند. مانیکور شامل مراحل مختلفی می باشد. مانیکور ناخن، هنری است که به تزئین ناخن‌ها و مراقبت و بهبود وضعیت آنها می‌پردازد. در این مطلب، به بررسی اهمیت مانیکور ناخن، تأثیرات آن بر زیبایی و سلامت خواهیم پرداخت. سپس ابزارها و مراحل اجرای یک مانیکور حرفه‌ای را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین مدل ناخن متناسب با فرم انگشت ها

مانیکور ناخن چیست؟

مانیکور، مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدگی به ناخن‌های دست است که شامل کوتاه کردن، سوهان‌کشی، فرم‌دهی، پاک کردن کوتیکول و ماساژ می‌شود. این کار علاوه بر زیبایی ظاهری ناخن‌ها، باعث بهبود گردش خون در دست‌ها، تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی نیز می‌شود. برای انجام مانیکور، به ابزارهایی مانند قیچی یا سوهان ناخن، سوهان ناخن، فرم‌دهنده ناخن، اسپری یا کرم پاک‌کننده کوتیکول، روغن کوتیکول و لوسیون یا روغن ناخن نیاز دارید. در هنگام مانیکور، لازم است از ابزارهای تمیز و استریل استفاده شود و در صورت آسیب‌دیدگی ناخن‌ها، از انجام آن خودداری شود.

انواع مانیکور ناخن

مانیکور ناخن به دو صورت خشک و مرطوب انجام می شود. پس از مرتب‌سازی ناخن‌ها، می‌توانید در هر دو روش خشک و مرطوب، تصمیم بگیرید که ناخن‌هایتان را با چه آرایشی زینت ببخشید. می‌توانید از لاک استفاده کنید، ژلیش کنید یا به یک برق ناخن ساده اکتفا کنید و از زیبایی طبیعی آنها لذت ببرید. این گزینه‌ها به شما امکان می‌دهند تا ظاهر ناخن‌های خود را به سلیقه شخصی و با توجه به موقعیت‌های مختلف تغییر دهید.

مانیکور خیس

مانیکور خیس ناخن به این معناست که دست‌ها درون آب گرم قرار داده می‌شوند تا گوشت‌ها و کوتیکول‌های اطراف ناخن نرم شوند. در این فرآیند، ناخن‌ها فرم داده شده و سپس دست‌ها به مدت 10 دقیقه در آب گرم با صابون و مایع نرم‌کننده قرار می‌گیرند. سپس دست‌ها با حوله خشک می‌شوند و پوست مرده روی ناخن تمیز می‌شود. در انتها، با ماساژ دادن کرم یا لوسیون، دست‌ها نرم و مرتب می‌شوند. مانیکور ناخن با استفاده از پارافین نیز روشی جدید است که از پارافین گرم برای نرم کردن ناخن‌ها استفاده می‌شود، مشابه مانیکور مرطوب با آب گرم، اما اینجا از پارافین ولرم به جای آب گرم استفاده می‌شود.

مانیکور خشک

مانیکور خشک، مشابه مانیکور ناخن مرطوب است، با این تفاوت که در این روش دست‌ها در آب قرار نمی‌گیرند و مانیکور یه صورت خشک انجام می‌شود. این روش به ویژه برای افرادی که ناخن‌های شکننده یا پوست خشک دارند مناسب است. مانیکور ناخن خشک به دو روش معمولی و روسی انجام می‌شود.

در مانیکور ناخن خشک از سوهان دستی استفاده می‌شود، اما در روش روسی از سوهان برقی و سر سوهان های شنی استفاده می‌شود.

روش های دیگری هم برای مانیکور ناخن وجود دارد که به مانیکور فرانسوی، آمریکایی و ژلیش معروف هستند. تفاوت این روش ها با هم در نوع لاک زدن ناخن است و مرتب کردن ناخن ها به یکی از دو صورت مرطوب یا خشک صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه انگشت ها و ناخن های زیباتری داشته باشیم؟/ ترفندهایی برای داشتن انگشت ها و ناخن های کشیده، سالم و زیبا

لوازم مانیکور ناخن

برای انجام صحیح هر کاری از ابزار مخصوص آن استفاده می‌شود. مانیکور ناخن نیز نیاز به ابزار مانیکور دارد. در ادامه در مورد این که ابزار مانیکور ناخن چیست صحبت می کنیم و در مورد هر کدام از آن ها توضیح می دهیم.

مانیکور ناخن چیست و چگونه انجام می شود؟

ناخن گیر

ناخن گیرها، ابزاری هستند که در هر خانه ای پیدا می شوند و برای کوتاه کردن ناخن‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما لازم است بدانید ناخن گیرها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کوتاه کردن ناخن‌ها به شکل خاصی، مناسب هستند:

ناخن گیر ساده: این نوع ناخن گیر، برای کوتاه کردن ناخن‌ها به شکل مستقیم استفاده می‌شود.
ناخن گیر سر گرد: این نوع ناخن گیر، برای کوتاه کردن ناخن‌ها به شکل گرد استفاده می‌شود.
ناخن گیر سر مربع: این نوع ناخن گیر، برای کوتاه کردن ناخن‌ها به شکل مربع استفاده می‌شود.

سوهان ناخن

سوهان‌های ناخن، ابزاری هستند که برای فرم دهی به ناخن‌ها استفاده می‌شوند. سوهان‌های ناخن در انواع مختلفی با درجه‌های زبری متفاوت وجود دارند:

سوهان ناخن یک طرفه: این نوع سوهان ناخن، فقط یک طرف آن زبر است. این سوهان‌ها برای فرم دهی سریع ناخن‌ها مناسب هستند.
سوهان ناخن دو طرفه: این نوع سوهان ناخن، هر دو طرف آن زبر هستند. این سوهان‌ها برای فرم دهی دقیق‌تر ناخن‌ها مناسب هستند.

قاشقک عقب زن یا پوشر

قاشقک عقب زن یا پوشر، ابزاری است که برای عقب زدن کوتیکول‌ها از روی ناخن استفاده می‌شود. کوتیکول‌ها، پوسته‌های نازکی هستند که در اطراف ناخن قرار دارند. عقب زدن کوتیکول‌ها، باعث می‌شود که ناخن‌ها مرتب‌تر و زیباتر به نظر برسند.

انبرک یا نیپر
انبرک یا نیپر، ابزاری است که برای برداشتن پوست‌های اضافی اطراف ناخن استفاده می‌شود. انبرک‌ها یا نیپرها در انواع مختلفی با اندازه‌های متفاوت وجود دارند. برای برداشتن پوست‌های اضافی اطراف ناخن، باید از انبرک یا نیپر مناسب استفاده کنید.

بافر

بافر، ابزاری است که برای صاف و یکدست کردن ناخن‌ها استفاده می‌شود. بافر در انواع مختلفی با درجه‌های زبری متفاوت وجود دارد. برای صاف و یکدست کردن ناخن‌ها، باید از بافر مناسب استفاده کنید.

استیک

استیک، ابزاری است که برای پاک کردن آلودگی‌ها و چربی‌های روی ناخن استفاده می‌شود. استیک‌ها در انواع مختلفی با جنس‌های مختلف وجود دارند. برای پاک کردن آلودگی‌ها و چربی‌های روی ناخن، باید از استیک مناسب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره زیباسازی ناخن ها باید بدانید

مزایای مانیکور ناخن

مانیکور، مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدگی به ناخن‌های دست است که شامل کوتاه کردن، سوهان‌کشی، فرم‌دهی، پاک کردن کوتیکول، ماساژ و آب‌رسانی به ناخن‌ها می‌شود. مانیکور علاوه بر زیبایی ظاهری ناخن‌ها، فواید زیر را نیز دارد:

بهبود گردش خون در دست‌ها: ماساژ دست‌ها در حین مانیکور، باعث بهبود گردش خون در دست‌ها می‌شود. این امر باعث می‌شود که مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به ناخن‌ها و پوست دست‌ها برسد.

تقویت ناخن‌ها: مانیکور با آب‌رسانی و تغذیه ناخن‌ها، به تقویت آن‌ها کمک می‌کند. در حین مانیکور، ناخن‌ها با روغن‌ها و لوسیون‌های مخصوص، آب‌رسانی و تغذیه می‌شوند. این امر باعث می‌شود که ناخن‌ها قوی‌تر و سالم‌تر شوند.

جلوگیری از بروز عفونت‌های قارچی: مانیکور با پاک کردن کوتیکول‌ها و لایه‌برداری پوست دست، از بروز عفونت‌های قارچی جلوگیری می‌کند. کوتیکول‌ها، پوسته‌های نازکی هستند که در اطراف ناخن قرار دارند. این پوسته‌ها می‌توانند محل مناسبی برای رشد قارچ‌ها باشند. پاک کردن کوتیکول‌ها، مانع از رشد قارچ‌ها می‌شود.

آرامش و کنترل استرس: یکی دیگر از مزایای مانیکور است. در طول زمانی که به مانیکور ناخن مشغول هستید، این فرآیند به عنوان یک راه‌حل طبیعی برای کاهش استرس و ایجاد آرامش عمل خواهد کرد.

پیشگیری از پیری زودرس پوست: مانیکور در پیشگیری از پیری زودرس پوست دست نقش قابل توجهی دارد. همچنین با تغذیه ناخن‌ها و پوست دست، مانع از آسیب‌های زودرس می‌شود و پوست دست شما تا مدت طولانی، زیبا و جوان خواهد ماند.

ایجاد زیر سازی مناسب: مانیکور، زیر ساز مناسبی برای کاشت و ماندگاری بهتر لاک فراهم می کند و همچنین با زیباتر کردن دست ها، اعتماد به نفس را بالا خواهد برد.

کاهش ورم و درد مفاصل: مانیکور با بهبود جریان خون، ورم مفاصل و درد را به حداقل خواهد رساند، ماهیچه ها را تقویت و پوست را سفت کرده و به افزایش تحرک در دست و پا کمک می کند.

در مجموع، مانیکور یک روش مفید برای رسیدگی به ناخن‌های دست است که علاوه بر زیبایی ظاهری، فواید سلامتی نیز دارد.

عوارض مانیکور ناخن

مانیکور، با وجود مزایا و فواید زیاد می‌تواند با برخی معایب و عوارض همراه باشد. برخی از عوارض احتمالی مانیکور عبارتند از:

آسیب دیدن ناخن‌ها: اگر مانیکور توسط افراد غیرحرفه‌ای انجام شود، ممکن است باعث آسیب دیدن ناخن‌ها شود. به عنوان مثال، استفاده از ناخن گیر یا سوهان ناخن نامناسب، می‌تواند باعث شکنندگی و نازک شدن ناخن‌ها شود.

عفونت‌های قارچی: اگر ابزارهای مانیکور به خوبی استریل نباشند، ممکن است باعث انتقال عفونت‌های قارچی شود.

حساسیت‌های پوستی: برخی از مواد استفاده شده در مانیکور، مانند لاک ناخن، ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی در بعضی افراد شود.

راهکارهای جلوگیری از عوارض مانیکور

برای کاهش خطر بروز عوارض مانیکور، توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

• مانیکور را توسط افراد حرفه‌ای انجام دهید.
• از ابزارهای مانیکور استریل استفاده کنید.
• قبل از مانیکور، ناخن‌های خود را به خوبی تمیز کنید.
• اگر به هر یک از مواد استفاده شده در مانیکور حساسیت دارید، از استفاده از آن‌ها خودداری کنید.

در صورتی که قصد انجام مانیکور را دارید، بهتر است قبل از آن، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما در انتخاب روش مناسب مانیکور و کاهش خطر بروز عوارض کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه ناخن های طبیعی و سالمی داشته باشیم؟

مانیکور ناخن برای کاشت

اگر می خواهید قبل از اقدام به کاشت ناخن، مانیکور ناخن انجام دهید، لازم است بدانید که مراحل مانیکور ناخن برای کاشت شامل پاکسازی دست و ناخن ها، جدا کردن کوتیکول از بستر ناخن، بافر کشی و از بین بردن کوتیکول و پاکسازی نهایی سطح ناخن ها می باشد.

مانیکور ناخن اقایان

گاهی تصور می‌شود که مانیکور و پدیکور فقط برای خانم ها انجام می شود و آقایان لزومی به انجام این کار نمی‌بینند، در صورتی که فواید این روش برای خانم‌ها و آقایان به صورت یکسان می باشد. مانیکور و پدیکور باعث می شود که دست ها و پاها علاوه بر بهداشت و سلامت، ظاهری بهتر پیدا کنند و همینطور جریان خون افزایش پیدا می کند که این امر حس بهتری را به شما القا می کند. مانیکور ناخن آقایان شامل مراحل سوهان کشیدن ناخن‌ها، نرم‌ کردن پوست دست، و فرم دهی به پوست ناخن می باشد که این امر در نهایت، ظاهر بهتری را به دست ها خواهد بخشید.

سوالات متداول

تفاوت مانیکور ‌وپدیکور چیست ؟

اعمال مراقبتی و زیبایی روی ناخن‌های دست را مانیکور می‌گویند. انجام این فرایند روی پا، پدیکور نام دارد.

مانیکور را هر چند وقت یکبار می توان انجام داد؟

مانیکور ناخن معمولا هر دو هفته الی یک ماه یکبار توصیه می شود در صورتی که در طی یک ماه بیش از دو بار انجام دهید باعث آسیب به ناخن ها می شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید