مجله زیبایی ساعی
0

چگونه ناخن های طبیعی و سالمی داشته باشیم؟

چگونه ناخن های طبیعی و سالمی داشته باشیم؟

برای اینکه باطراوت و زیبا به نظر برسید، خوب بودن صورت یا موهای شما کافی نیست. شما در زندگی روزمره بارها برای برقراری ارتباط و یا در رویارویی و صحبت با افراد، از دست های خود استفاده می‌کنید، به همین منظور ظاهر سالم و آراسته ناخن‌های شما که از جمله عناصر مهمی هستند که زیبایی دست های شما را کامل می کنند. جالب است بدانید که برای بسیاری از افراد، دست ها فاکتور بسیار مهمی در تشخیص شخصیت دیگران است. دستان شما به اندازه کلامتان به طرف مقابلتان درباره شما ایده می‌دهند. به همین دلیل مراقبت از دست و ناخن، بیش از آنچه فکر می‌کنید مهم است.

وقتی به مراقبت از ناخن و زیبایی آن فکر می‌کنید، معمولا اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند لاک ناخن است، اما لاک ناخن به تنهایی برای دست‌های آراسته کافی نیست. پس چه باید کرد؟ شما باید یک برنامه روتین مراقبتی برای دست‌ها و ناخن‌هایتان ایجاد کنید، درست مثل مراقبت از صورت یا مراقبت از بدن. اولین چیزی هم که به این روتین اضافه می‌کنید باید مرطوب کننده باشد. دست‌های شما که در طول روز برای هر کاری از آن ها استفاده می‌کنید، بیشتر از آنچه فکر می‌کنید فرسوده می‌شوند. با استفاده از مرطوب کننده می‌توانید از پوست دست خود محافظت کنید.

علاوه بر این، لایه برداری مهم ترین مرحله مراقبت از دست و ناخن است. با لایه برداری می‌توانید پوست‌های مرده دست‌های خود را جدا کرده، آنها را تمیز کرده و کوتیکول‌ها را نرم کنید. سایر مراحلی که به روال مراقبت از دستان خود اضافه می‌کنید بسته به نیاز دست‌ها و ناخن‌های شما متفاوت است.

آیا ناخن های من سالم هستند؟

از نزدیک به ناخن‌های دست خود نگاه کنید. آیا ظاهری قوی و سالم دارند؟ آیا برجستگی‌ها، فرورفتگی‌ها یا نواحی با رنگ یا شکل غیرعادی را در آنها مشاهده می‌کنید؟ گاهی برخی نشانه‌ها مانند تغییر رنگ و شکل ناخن، خبر از یک بیماری زمینه‌ای یا کمبود یک ویتامین در بدن را می‌دهند، ما با مراقبت مناسب از ناخن‌ها و مراجعه به موقع به پزشک می‌توانیم از بسیاری از شرایط ناراحت کننده در آینده پیشگیری کنیم.

نشانه‌های ناخن‌های سالم

ناخن‌های شما از چند لایه پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند که از ناحیه پایه ناخن و زیر کوتیکول شما رشد می‌کنند. ناخن‌های سالم، صاف و بدون حفره یا شیار هستند. آنها از نظر رنگ و قوام، یکنواخت و بدون لکه یا تغییر رنگ هستند. از خصوصیات ظاهری آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• رنگ صفحات ناخن، صورتی مایل به سفید است.
• وجود کوتیکول‌ها در ناخن‌ها
• ناخن‌ها دارای سطحی صاف بدون هیچ برجستگی یا فرورفتگی هستند
• وجود بخش برجسته سفید به شکل نیمه ماه (به نام لونولا) در پایه ناخن
*کوتیکول پوستی شفاف در محل رویش ناخن‌هاست که پوست را به ناخن، متصل و از آسیب‌های احتمالی به ریشه ناخن جلوگیری می‌کند.

نشانه‌های ناخن‌های ناسالم

هر تغییر رنگ و ساختاری در ظاهر ناخن، نشانه یک مشکل در بدن است که در صورت ادامه دار بودن باید در اسرع وقت با مراجعه به پزشک به آن رسیدگی نمود، در این قسمت به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌نماییم که عبارتند از:

• تغییر در رنگ ناخن، مانند تغییر رنگ کل ناخن یا رگه‌های تیره زیر ناخن
• تغییر در شکل ناخن، مانند ناخن‌های فر شده
• نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن‌ها
• جدا شدن ناخن از پوست اطراف
• خونریزی اطراف ناخن
• تورم یا درد در اطراف ناخن
• رشد نکردن ناخن‌ها
• لایه لایه شدن یا شکستن ناخن

مراقبت از ناخن‌ها باید هر چند وقت یکبار انجام شود؟

راز داشتن ناخن‌های سالم، نشکن و محکم، نگهداری منظم آن است. سلامت ناخن با سلامت بدن مرتبط است. عواملی که بر سلامت جسمانی شما تأثیرگذار است، مانند داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، بر سلامت ناخن شما نیز تأثیر می‌گذارد. اگر ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی دریافت می‌کنید، ناخن‌های شما همیشه سالم به نظر می‌رسند. از آنجایی که سرعت رشد و ساختار ناخن‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اینکه چند روز یکبار باید از روتین مراقبت استفاده کنید نیز متفاوت است. به طور متوسط یک بار در هفته، انجام روتین مراقبت، کافی است. زمانی که به طور منظم از ناخن‌هایتان مراقبت ‌می‌کنید، برای مدت طولانی‌تری ناخن‌هایتان تمیز، مرتب و سالم به نظر می‌رسند.

چگونه ناخن های طبیعی و سالمی داشته باشیم؟

مراحل یک روتین مراقبتی مناسب برای سلامت ناخن‌ها

برای زیبا جلوه دادن ناخن‌ها به یک روتین مراقبتی مناسب احتیاج داریم که شامل مراحل زیر می باشد:

مرحله 1: دستان خود را تمیز کنید

اول از همه، شما باید ناخن‌های خود را خشک و تمیز نگه دارید. همه مشکلات ناخن، توسط میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تمیز نگه داشتن دست‌ها بسیار مهم است. اگر از لاک ناخن استفاده می‌کنید، با پاک کردن لاک ناخن شروع کنید. من به شما توصیه می‌کنم از لاک پاک کن بدون استون استفاده کنید. پس از اتمام کار، به سادگی دست‌های خود را بشویید.

مرحله 2: ناخن‌های خود را کوتاه کرده و سوهان بزنید

ناخن‌های خود را مرتب کوتاه کنید. شما باید از ناخن‌های خود محافظت کنید. برای این کار می‌توانید هنگام تمیز کردن یا کار با مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید. بنابراین، ناخن‌های شما در برابر مواد مضر محافظت می‌شود. هنگام کوتاه کردن یا سوهان زدن ناخن، نکته مهم این است که این کار را به آرامی انجام دهید و به انحنای طبیعی ناخن آسیب نزنید. اگر آنها را سوهان می‌زنید ، از هر دو سمت سوهان را حرکت ندهید بلکه از یک سمت شروع کرده و به مرکز ناخن بروید و از مرکز به سمت دیگر ناخن حرکت کنید.

مرحله 3: ناخن‌های خود را سفید کنید و پوست مرده را با آب و لیمو نرم کنید

نصف لیمو را در یک کاسه کوچک آب گرم بریزید و ناخن‌های خود را حدود 10 دقیقه در آن خیس کنید. لیمو به سفید شدن ناخن‌ها کمک می‌کند. قرار دادن آنها در آب ولرم نیز باعث می‌شود که بعد از آن به راحتی کوتیکول‌ها را به عقب برگردانید.

مرحله 4: کوتیکول ها را عقب برانید و اصلاح کنید

در کنار ناخن‌ها باید به کوتیکول‌های خود نیز توجه کنید. برای این کار باید کوتیکول‌های خود را مرتب مرطوب کنید. حمام کردن ناخن‌ها در آب لیموی گرم باعث نرم شدن کوتیکول‌ها می‌شود. با استفاده از فشار دهنده کوتیکول، آنها را به آرامی به سمت ریشه هدایت کنید. در صورت لزوم می‌توانید این عمل را با بریدن پوست مرده با کاتر کوتیکول تکمیل کنید. کوتیکول‌ها بسیار حساس هستند، بنابراین نباید آنها را پاره کنید.

مرحله 5: ناخن ها را تغذیه و تقویت کنید

برای این مرحله، من اغلب از روغن کرچک استفاده می‌کنم. شما می‌توانید از روغن‌های گیاهی دیگر نیز استفاده کنید اما این روغن، خواص بسیار جالبی برای ناخن دارد. مانند مو یا مژه، باعث رشد بهتر آن می‌شود. از آنجایی که باعث تولید کراتین می‌گردد، به تقویت ناخن‌ها نیز کمک می‌کند. در نهایت باعث تغذیه پوست و تسکین آن نیز می‌شود. این روغن بسیار چسبناک است، به شما توصیه می‌کنم یک قطره کوچک روی هر ناخن بریزید. زمانی را برای ماساژ روی ناخن و اطراف آن با حرکات دایره‌ای کوچک اختصاص دهید. بعد از آن نیازی به آبکشی نیست، برعکس اجازه دهید ناخن های شما از این درمان بهره مند گردند.

چه چیزی ناخن‌ها را تقویت می‌کند؟

مراقبت منظم، رژیم غذایی متعادل، استفاده از مرطوب کننده، محافظت در برابر عوامل محیطی و استفاده از مکمل‌های ناخن باعث تقویت ناخن‌های شما می‌شود. برای داشتن ناخن‌های سالم و قوی، باید یک سبک زندگی سالم داشته باشید. تغذیه سالم نیز برای ناخن‌های شما بسیار مهم است. یک رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت ناخن‌های شما نقش حیاتی دارد. به خصوص مواد مغذی مانند بیوتین، کلسیم، آهن و روی که از سلامت ناخن حمایت می‌کنند. اگر ناخن هایتان نیاز به پشتیبانی بیشتری دارند، می توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته را با محصولات مراقبت از ناخن تکمیل کنید.

کدام روغن برای ناخن مفید است؟

برای حمایت از سلامت ناخن‌ها می‌توانید از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. شما می‌توانید با روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن آرگان به طور موثرتری ناخن‌ها را مرطوب کنید. روغن بادام، سرشار از ویتامین‌ و یک راه حل ایده آل برای ناخن‌های شکسته است. این روغن‌ها گزینه‌های محبوبی برای حفاظت از سلامت ناخن هستند. از آنجایی که ساختار ناخن و نیازهای هر فرد متفاوت است، باید آزمایش کنید تا ببینید کدام روغن، بهترین نتیجه را به شما می‌دهد.

چه چیزی باعث بلندتر شدن ناخن‌ها می‌شود؟

مراقبت منظم، مرطوب کردن و استفاده از مکمل‌های ناخن، ناخن‌های شما را بلندتر می‌کند. مواظبت از آن در خانه با روش‌های طبیعی یا مکمل‌های اضافی، رشد ناخن را افزایش می‌دهد. می‌توانید با ماساژ دادن ناخن‌ها با روغن‌های طبیعی و استفاده از لایه‌برداری و درمان، از مراقبت‌های خود محفاظت کنید. استفاده از پایه در هنگام استفاده از لاک ناخن، سوهان زدن و استفاده از لاک پاک کن‌های بدون استون نیز به رشد سالم ناخن‌های شما کمک می‌کند.

کدام ویتامین را برای ناخن‌ها باید مصرف کرد؟

ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت ناخن شما مهم هستند. ویتامین‌های A، C و E برای سلامت ناخن‌های شما ضروری هستند. ویتامین A به تجدید سلول‌های ناخن کمک می‌کند، ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی خود از ناخن‌ها محافظت می‌کند. شما می‌توانید با توجه به نیاز ناخن‌ها و سطح ویتامین بدنتان، انتخاب خود را انجام دهید.

کلام آخر

اگر نگران سلامت ناخن خود هستید، مهم است که با یک متخصص پوست مشورت کنید. از آنجایی که ناخن‌های شما کاملا قابل مشاهده هستند، تشخیص اینکه مشکلی پیش آمده یا نه بسیار آسان است. با یک روتین مراقبتی مناسب و درمان‌های به موقع، جای هیچ گونه نگرانی نیست. برای اطلاعات بیشتر در مورد حفظ سلامت و زیبایی ناخن‌هایتان، ما را دنبال کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید