مجله زیبایی ساعی
0

زیبا بودنِ شریک عاطفی، چه دردسرهایی ایجاد می کند؟

زیبا بودنِ شریک عاطفی، چه دردسرهایی ایجاد می کند؟

قطعا داشتن شریک عاطفی و یا همسر زیبا برای همه افراد جذاب است. زیبایی ای که با دیدنش به وجد بیاییم و غبطه دیگران را هم برانگیزیم! سرخوش از اینکه آنقدر جذابیت داشته ایم که فردی زیبا خواسته تا عمر و وقتش را با ما بگذراند. ضرب المثل “هر کی یارش خوشگله، جاش تو بهشته” را شاید شنیده باشید، ولی تحقیقات، نتایج دیگری را نشان می دهند! اینکه داشتن یار زیبا نه تنها بهشت را نخواهد ساخت بلکه چالش هایی را هم در بردارد!

برخی از کسانی که همسر زیبا داشته اند بیان کرده اند که «زیبایی جسمانی و ظاهری همسر من واقعیت است اما این فقط یک پوسته زیباست!»

و یا برخی گفته اند: «زمانی که با یک فرد زیبا روابط عاشقانه دارید، سختی های زیادی پیش روی شماست.. همه او را می خواهند، همه دوست دارند توجه او را جلب کنند، همه به او لطف و محبت بی اندازه می کنند و این ها برای شما سخت خواهد بود!»

حتی اگر بپذیریم که زیبا بودن تنها پوسته ظاهری افراد است و شخصیت واقعی آن ها در پشت این پوسته زیبا پنهان شده است، نمی توانیم منکر امتیازات زیادی شویم که افراد زیبا از آن برخوردار هستند. امتیازاتی که دیگران با چهره های معمولی و کمتر زیبا به آنها غبطه می خورند. اما باید توجه داشت که در کنار این مزایا زیبا بودن چالش هایی را برای این افراد در روابط عاطفی و عاشقانه شان ایجاد می کند.

چرا زنانِ زیبا، دیده نمی شوند؟

  • زنان زیبا دیده نمی شوند.
  • اوه، چه می گویی؟ دیده نمی شوند؟ زنان زیبا “جدای از دیگران” دیده می شوند. آنها در یک جمع، برجسته و قابل تشخیص هستند. اصلا نمی توانی آنها را گم کنی و یا نبینی!
  • بله، ولی ما هیچ وقت زن زیبا را نمی بینیم، بلکه پوسته ای از زیبایی ظاهری می بینیم. زیبایی او مثل یک مانع، سد راه ما در دیدن خود او می شود. آنقدر مجذوب بیرون او می شویم که درون او را نمی بینیم!

قطعا زیبایی در شکل گیری روابط نزدیک، عامل بسیار با اهمیتی است. حتی زیبایی ظاهری سبب می شود که در ذهن ما شخصیت فرد نیز زیبا و بدون نقص به نظر برسد. اما زیبایی مثل یک تیغه دولبه است، جدای از مزایایی که دارد چندین دردسر هم برای همسر یا پارتنر وی در رابطه ایجاد می کند. اما چه دردسرهایی؟

چالش های داشتن پارتنر زیبا

مدت زمان کوتاه اثر گذاری زیبایی در رابطه

زمان، دزد زیبایی است. به این معنی که گرچه زیبایی در ابتدای رابطه، بسیار اثرگذار است اما به مرور زمان، اثر آن بر دوام رابطه، کم می شود و ویژگی های شخصیتی فرد زیبا، ملاک دوام رابطه می شود. در واقع، زیبایی در نگاه اول باعث قضاوتی غیر واقعی می شود و بعدها که اثر آن کم شد یا عادی شد، افراد متوجه دیگر جنبه های وجودی فرد زیبا می شوند. مثل عطر گل رز که با همه تندی اش به مرور زمان از شدت آن کم شده و ملایم به نظر می رسد.

خصومت ناشی از حسادت و غبطه

به دلیل توجه دیگران به افراد زیبا و دارا بودن برخی امتیازات، نوعی خصومت ناشی از غبطه یا حسادت در دیگران نسبت به آنان ایجاد می شود. زیرا دیگران، آنها را فقط به خاطر اینکه زیبا هستند، شایسته داشتن چنین امتیازاتی نمی دانند. این موضوع که برخی افراد جذاب نیز نگاه بالا به پایین به افراد دیگر دارند و خود را برتر از دیگران تصور می کنند، هم در شکل گیری این خصومت، موثر است.

ممانعت از دیده شدن شخصیت فرد زیبا

زیبایی، آنچنان در برخوردهای اول، افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که موجب ایجاد اختلال در شناخت شخصیت فرد زیبا می شود. همه توجه به زیبایی ظاهری او معطوف شده و ویژگی های شخصیتی منفی و حتی بارز او به درستی دیده نمی شوند. اما می دانیم که در اغلب شکست های عشقی و برهم خوردن روابط عاشقانه، ردپای ویژگی های شخصیتی در میان است، مثل مهربانی ناکافی و یا عدم همدلی و صبوری. تحقیقات هم تایید می کنند که چنین ویژگی هایی در ابتدای رابطه، واضح و قابل تشخیص نیستند، اما برای دوام رابطه ضروری هستند.

خب مشخص است که اثر شناخت دیرهنگام در رابطه می تواند تا چه حد برای شریک عاطفی فرد زیبا دردسر ساز باشد. اگر ویژگی های درونی وی به اندازه ظاهر او زیبا نباشند، آن وقت چه؟!

 احتمال تعهد کمتر فرد زیبا در رابطه

نتایج تحقیقی که در سال 2017 انجام شد نشان داد که افراد زیبا معمولا پیشنهادهای بیشتری از محیط اطراف خود برای رابطه دریافت می کنند و بنابراین جایگزین هایی را برای رابطه فعلی خود می بینند. این امر می تواند به نارضایتی آنان از روابط عاشقانه فعلی شان و یا برهم خوردن آن منجر شود. این امر در مورد افرادی که ظاهر فیزیکی جذاب هم دارند صدق می کند و آنان را برای دادن پاسخ به روابط رمانتیک دیگر ترغیب می کنند. برای همین راضی نگه داشتن افراد بسیار زیبا در رابطه می تواند فشار روانی زیادی را به شریک عاطفی او وارد کند، چرا که او با دیگرانی خارج از رابطه شان، مقایسه شده و رقابت می کند.

یکی از معروف ترین ماجراهایی که دردسرهای چنین روابطی را به طور واضحی نشان می دهد، کشمکش های چند اخیر یک زوج سوپراستار عالم سینما یعنی امبر هرد و جانی دپ است که ماجراهای درگیری ها و دادگاه هایشان در سال های اخیر رسانه ای شده است.

زیبایی قطعا یکی از فاکتورهای انتخاب شریک عاطفی است

این موضوع که زیبایی بدون شک در شکل گیری یک رابطه ی جدید اثرگذار است، ثابت شده است. اما وقتی صحبت از دوام این رابطه و حتی ازدواج می شود این فاکتور، شکل پیچیده تری به خود می گیرد. مثلا در روابطی که زن از مرد زیباتر است، روابط بین طرفین مثبت و بر اساس همدلی است اما وقتی برعکس باشد و مرد از زن زیباتر باشد، روابط، ضعیف شده و همراهی طرفین در آن کمتر است.

نکته جالب دیگر این است که این موضوع در مورد زوج های خیلی جذاب صدق نمی کند و در مورد افرادی که زیبایی معمولی تری دارند دیده می شود. می دانید چرا؟ چون این دسته از افراد، بیشتر از افراد خیلی زیبا قابلیت مقایسه شدن با دیگر افراد جامعه را دارند و همین امر باعث ایجاد حس رقابت و حسادت و غبطه می شود.

به نظر می رسد زنان اغلب بیشتر از زیبایی مردان به حمایتگر بودن آنان امتیاز می دهند و مردان بیشتر از زنان، زیبایی را در روابطشان در نظر می گیرند. مردان، احساس خوبی دارند از این که در رابطه با زنی زیبا هستند و آن را دستاورد بزرگی به حساب می آورند، اما زیبایی مردان برای زنان، ممکن است استرس آور باشد به خصوص اگر مرد به اندازه کافی حمایتگر نباشد.

برای پیدا کردن عشق، زیادی زیبایی!

با آنکه به نظر می رسد یافتن شریک عاطفی برای افراد بسیار زیبا آسان است اما ایجاد یک رابطه عاشقانه واقعی برای آنان و حفظ آن معمولا کار آسانی نیست. در ادامه دلایل آن را خواهیم گفت.

تلقی دیگران از افراد زیبا

همانطور که گفتیم زیبایی خیره کننده، مانع از شناخت درست فرد زیبا در برخوردهای اولیه می شود. این موضوع باعث می شود افراد، کلیش های ذهنی شان را به جای شخصیت وی بنشانند. مثلا بعضی می گویند آدم های بسیار زیبا به همان اندازه کودن هستند. برخی نیز آنان را دور از دسترس و دست نیافتنی دانسته و به آنها نزدیک نمی شوند. این تلقی ها می توانند به دوام رابطه آسیب بزنند.

نگرش فرد زیبا

افراد خیلی زیبا معمولا از زیبایی و جذابیت خود مطلع هستند و همین امر باعث می شود در انتخاب شریک عاطفی و آغاز رابطه، دچار وسواس شوند. چون فکر می کنند همواره امکان دارد فرد مناسب تری برایشان پیدا شود. به همین خاطر در رابطه ها با تردید وارد می شوند و تعهد کمتری از ابتدای رابطه خواهند داشت. آنان خود را شایسته امتیازات و شرایط بهتر و بیشتر در رابطه می دانند و این امر به ولع آنان برای درخواست امتیازات بیشتر از پارتنرشان می انجامد. این امر بر تداوم رابطه عاشقانه، اثر منفی می گذارد.

سخن آخر

بدین ترتیب دیدیم آن “زیبایی” که همواره برای نوع بشر خواستنی بوده، بدون دردسر هم نیست و با وجود آنکه افراد زیبا نسبت به دیگران، شانس بیشتری برای شروع رابطه دارند، اما برای دوام رابطه، چالش هایی بر سر راه دارند. چالش هایی که افراد با زیبایی معمولی با آنها مواجه نمی شوند.

 با این تفاسیر شاید بتوان چنین گفت که زیبایی معمولی و منحصر به فرد هر انسان، بدون چالش و دردسرهای زیبایی خیره کننده، می تواند آغازی بر رابطه ای بادوام و عاشقانه همراه با شناخت باشد.  

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید