مجله زیبایی ساعی
0

تونر صورت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تونر صورت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داشتن پوستی سالم و شفاف و بدون منافذ باز، دغدغه اصلی بسیاری از خانم‌هاست. محصولات بسیاری برای کمک کردن به داشتن پوستی شاداب در بازار موجود هستند. یکی از محصولاتی که می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کند، تونر است. افرادی که دارای روتین پوستی هستند، از اهمیت استفاده از تونر، آگاه هستند، اما اگر به هر دلیلی شما از تونر استفاده نمی‌کنید و یا از این محصول استفاده کرده‌اید اما نتیجه مطلوبی را نگرفته‌اید، پیشنهاد ما به شما مطالعه این مقاله است؛ چرا که در این مقاله علاوه بر معرفی تونر و کاربردهای آن، به بررسی نکات مهمی در رابطه با انتخاب تونر مناسب برای پوست شما می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

تونر چیست؟

آیا تا به حال چیزی در مورد تونر شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید مزیت استفاده از این محصول چیست و یا اصلا تونر چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم تونر، یکی از محصولات مراقبتی پوستی است که برای تنظیم PH پوست، از آن استفاده می‌کنند. اصولا تونرها به صورت مایع هستند و باعث تقویت سطح پوست می‌شوند. استفاده از تونر مناسب با نوع پوست، باعث طراوات، نرمی و آبرسانی به پوست می‌شود که در نتیجه شاهد پوستی شاداب‌تر خواهید بود.
افرادی که پوست چرب دارند، معمولا از چربی پوست خود شکایت می کنند که برای این دسته از افراد، استفاده از یک تونر مناسب، می‌تواند باعث کاهش چربی پوست شود و همچنین منافذ باز پوست را جمع کند. از طرفی افرادی که پوست‌های خشک یا حساسی دارند، استفاده از تونر مناسب، باعث کاهش التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست آن‌ها می‌شود.

فواید استفاده از تونر چیست؟

در گذشته، باور بر این بود که استفاده کردن از تونرها، به دلیل وجود ترکیبات الکلی، باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود، این در حالی است که این باور کاملا غلط بوده و وجود ترکیبات مفید در تونرها، نه تنها به پوست آسیبی نمی‌رساند؛ بلکه باعث تحریک ترکیبات احیا کننده پوست هم می‌شود.

بیشتر بخوانید: یوگای صورت چیست؟ / معرفی 8 تمرین روتین یوگا صورت

در واقع، در اثر شستشوی صورت، حتی با سبک‌ترین فرمولاسیون، باز هم مقداری از مواد حیاتی پوست، از سطح پوست برداشته می‌شوند که استفاده از تونر بعد از شستشوی صورت، می‌تواند به پوست برای ساخت این مواد حیاتی، کمک کند. علاوه بر فواید ذکر شده، تونرها خواص و فوایدی دیگری دارند که شامل موارد زیر هستند:

● بسته شدن منافذ پوست

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد، خصوصا خانم‌ها با آن مواجه هستند، باز بودن منافذ پوست است که باعث از بین رفتن زیبایی و شادابی پوست می‌شود. این دسته از افراد، باید مرتبا سطح پوست را پاکسازی سطحی و عمیق کنند تا آلودگی‌ها از سطح پوست آن‌ها دور شوند و این منافذ به مرور زمان بسته شوند. تونر یک محصول فوق العاده عالی برای پاکسازی پوست است که باعث بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود و از این طریق، زیبایی و شادابی را به پوست شما باز می‌گرداند.

● تنظیم سطح pH پوست

یکی از بهترین فواید استفاده از تونر، تنظیم ph سطح پوست است. اصولا پوست صورت دارای ph بین 5-6 بوده که تونر می‌تواند این سطح را متعادل کند. متاسفانه امروزه از انواع صابون‌ها و یا شامپوهایی مثل شامپو بچه، برای شستشوی صورت استفاده می‌کنند که این مواد شوینده، باعث از بین رفتن ph پوست و قلیایی شدن سطح پوست می‌شوند و همین عامل، باعث بروز مشکلات پوستی می‌شود. شما با استفاده از تونر، می‌توانید سطح ph صورت را متعادل کنید.

● مرطوب کردن پوست

پوست صورت در طول روز، نیاز به رطوبت دارد تا در اثر خشکی زیاد، دچار چین و چروک و افتادگی نشود. یکی از بهترین مزیت‌های تونر، افزایش رطوبت رسانی به پوست است که از این طریق، روند پیری پوست را به عقب می‌اندازد. در واقع، تونر با جذب رطوبت موجود در هوا، باعث رطوبت رسانی به پوست صورت می‌شود.

● ایجاد لایه محافظتی روی پوست

به دلیل اینکه تونرها، به بسته شدن منافذ پوست کمک می‌کنند، شکاف‌های سلولی سطح پوست، سفت‌تر شده و همین موضوع باعث می‌شود که ناخالصی‌ها و آلودگی‌های محیطی، کم‌تر به پوست نفوذ کنند. همچنین کلر و مواد معدنی که در آب لوله وجود دارند، می‌توانند باعث کاهش شادابی پوست شوند؛ از این رو شما با استفاده از تونر، می‌توانید یک لایه محافظتی روی پوست خود ایجاد نمایید تا این مواد به عمق پوست نفوذ نکنند.

بیشتر بدانید: ماسک صورت چیست و چه کاری انجام می دهد؟

علاوه بر موارد ذکر شده در خصوص فواید تونر، می‌توان به شادابی پوست و جلوگیری از ایجاد موهای زیر پوستی به دلیل وجود اسید گلیکولیک یا سایر آلفا هیدروکسی اسیدها در تونرها اشاره کرد.

نکات مهم در انتخاب تونر

در مطالب فوق به بررسی کاربردها و فواید استفاده از تونر، پرداختیم، اما حتی اگر شما گران‌ترین تونر را هم خریداری کنید، این امکان وجود دارد که با پوست شما سازگار نباشد؛ بنابراین در انتخاب تونر باید به دو عامل تاثیرگذار یعنی نوع پوست و ترکیبات آن دقت کنید که در ادامه به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم:

● نوع پوست

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین قدم در انتخاب یک تونر مناسب، شناخت نوع پوست و انتخاب تونر مناسب با نوع پوست است؛ چرا که نیاز پوستی هر نوع پوست، متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که دارای پوست خشک هستند، بهترین نوع تونر برای آن‌ها، تونرهایی با ترکیبات آبرسان است و افرادی که پوست چرب دارند، باید تونرهایی که فرمولاسیون سبک‌تری دارند را انتخاب کنند، مثلا تونر روغن چای سبز، یک تونر ضد جوش کاهش دهنده چربی است که این نوع تونر، بهترین گزینه برای پوست‌های چرب می باشد.

● نوع ترکیبات

از دیگر عواملی که در هنگام انتخاب تونر باید به آن دقت کنید، نوع ترکیبات تونر است؛ چرا که بعضی از ترکیبات موجود در برخی از تونرها، جزو ترکیبات مضر هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند به سلامتی پوست آسیب برساند. ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان‌ها، ترکیبات ضد التهاب، سرامیدها، گلیسیرین، ویلو هرب، پانتنول سی وایپ، اسیدهای هیالورونیک و ترکیبات احیا کننده پوست، جزو ترکیبات مفید در تونرها هستند.

در عین حال، ترکیباتی مانند منتول، اتانول، ترکیبات عطری و ترکیبات تحریک کننده پوست، جزو ترکیبات مضر در تونرها هستند که متاسفانه این ترکیبات نه تنها باعث تحلیل رفتن بافت‌های پوست می‌شوند؛ بلکه این مواد با مواد مفیدی که پوست را سالم نگه داشته‌اند، هم به نوعی مقابله می‌کنند. همچنین این ترکیبات، می‌توانند باعث التهاب و قرمزی پوست هم شوند.

بایدها و نبایدهای استفاده از تونر

برای اینکه از مصرف هر محصولی، بالاترین رضایت را داشته باشید، لازم است نکاتی که برای استفاده از آن وجود دارد را رعایت کنید. نکات و باید و نبایدهای استفاده از تونر نیز به شرح زیر است.

● از تونرهایی که حاوی ترکیبات مضر مانند متانول، اتانول و… هستند، استفاده نکنید.

● از تونرهایی که دارای ترکیبات معطر هستند، بپرهیزید؛ چرا که این نوع تونرها، باعث برخی از مشکلات پوستی می‌شوند.

● از مصرف تونرهایی که ساده هستند و یا مواد مغذی ندارند، پرهیز کنید.

● تونر را متناسب با نوع پوست و نیاز پوستی‌تان تهیه کنید.

● افرادی که پوست خشک دارند، نباید از تونرهای الکل دار، استفاده کنند؛ چرا که این تونرها، ریسک بروز خشکی پوست را افزایش می‌دهند.

● افرادی که به دنبال تونرهایی برای بستن منافذ باز پوست هستند، باید تونرهای طبیعی بر پایه سرکه سیب و آلوئه ورا را انتخاب کنند.

بر نکات ذکر شده، لازم است بدانید که استفاده از تونرهای طبیعی مانند ترکیب خاک رس صورتی به همراه دانه خیار نیز، جزو گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توان از این ترکیبات استفاده کرد.

چه زمانی از تونر استفاده کنیم؟

حتی اگر شما بهترین برند و گران‌ترین نوع تونر را انتخاب کنید اما نحوه استفاده از آن را ندانید، امکان ندارد که از مصرف تونر، نتیجه مطلوبی بگیرید؛ حتی گاهی اوقات ممکن است در اثر بی‌توجهی به این موضوع، پوست شما دچار مشکلات بیشتر و جدی‌تری هم شود. در پاسخ به این سوال که چه زمانی باید از تونر استفاده کنیم؟ باید بگوییم که بهترین زمان برای استفاده از هر نوع تونری، بعد از شست و شو کامل پوست با شوینده مناسب پوستتان است. در واقع، شما زمانی که از یک شوینده مناسب (به صورت فوم یا ژل) استفاده می‌کنید، سطح پوست شما از آلودگی‌هایی که به هر دلیلی ایجاد شده، پاک می‌شود، اما ژل شستشو، توانایی پاکسازی عمقی پوست را ندارد و شما باید از تونر برای تمیز کردن بهتر پوست و همچنین متعادل کردن ph سطح پوست، استفاده کنید تا شاهد بهترین نتیجه از مصرف تونر باشید. نکته‌ای که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، این است که نباید برای پاک کردن آرایش و آلودگی‌ها از تونر استفاده کنیم؛ بلکه تونر باید روی پوست شسته شده با شوینده استفاده شود.

نحوه استفاده از تونر چگونه است؟

همانطور که گفتیم، استفاده از تونر، بعد از شستشوی صورت با شوینده مناسب پوست است، اما نحوه استفاده از تونر چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با توجه به اینکه معمولا تونرها آبکی هستند، در هنگام استفاده از آن‌ها، بهتر است از یک پنبه متراکم یا پدهای مخصوصی که در بازار موجود هستند، استفاده کنید. در ادامه، چند قطره از تونر را روی پد یا پنبه ریخته؛ سپس با استفاده از آن‌ها، با فشار بسیار کمی، سطح پوست را از آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها تمیز کنید.

سخن نهایی

تونر پوست، یکی از محصولات مراقبتی پوست است که با تنوع بالایی از برندها، اندازه‌ها، انواع و قیمت‌ها در بازار موجود هستند. تونرها در صورتی که به درستی انتخاب شوند، باعث شادابی، کاهش روند پیری پوست، بستن منافذ پوست، طراوت و پاکیزگی پوست صورت می‌گردند. نکته مهم، انتخاب نوع تونر، متناسب با پوست است تا نتیجه دلخواهتان را بگیرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید