مجله زیبایی ساعی
0

چرا چینی‌ها برنج می خورند، ولی چاق نمی‌شوند؟!

چرا چینی‌ها برنج می خورند، ولی چاق نمی‌شوند؟!

شاید شما هم هنگام تماشای فیلم‌های چینی و ژاپنی دیده باشید که در اکثر وعده های غذایی، برنج مصرف می کنند و این سوال برایتان پیش بیاید که اگر کربوهیدرات‌ها عامل چاقی هستند، پس چرا چینی‌ها برنج می‌خورند ولی چاق نمی‌شوند؟ اگر شما هم این سوالات برایتان پیش آمده، پس با ما همراه باشید. در ادامه این مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل موثر بر چاق نشدن چینی‌ها، رژیم غذایی آن‌ها و مهم‌ترین مواد مصرفی در رژیم غذایی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: معرفی شش رژیم لاغری معروف دنیا

سبک خورد و خوراک چینی‌ها چگونه است؟

پاسخ به این سوال را با یک ضرب المثل معروفی چینی آغاز می‌کنیم که می‌گوید: «برای اینکه به ۱۰۰ درصد سلامتی برسید، باید ۳۰ درصد ورزش منظم و ۷۰ درصد رژیم غذایی سالم داشته باشیم.» خب این ضرب المثل گویای همه چیز است و به خوبی می‌تواند سبک زندگی و خورد و خوراکی چینی‌ها را نمایش دهد.

در واقع آن‌ها معتقدند که برای اینکه اندام خوبی داشته باشند و چاق نشوند، نباید تنها به ورزش بسنده کنند. ورزش تنها بخش کوچکی از سبک زندگی سالم است و دلیل اصلی چاق نشدن آن‌ها به رژیم غذایی و خورد و خوراک آن‌ها بستگی دارد.

متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر فقط ساعتی از شبانه روز را ورزش کنند و به رژیم غذایی توجه نکنند، می‌توانند اندام خوبی داشته باشند، این در حالی است که ورزش، تکمیل کننده یک سبک زندگی سالم است و چیزی که خیلی بیشتر اهمیت دارد، رژیم غذایی اصولی و درست است. یکی از بهترین رژیم‌هایی که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از متخصصان تغذیه را به خود جلب کرده، رژیم غذایی چینی است که می‌توان گفت همین نوع رژیم، دلیل تناسب اندام اکثرا چینی‌ها و سبک سالم زندگی آن‌هاست. در ادامه به بررسی رژیم چینی می‌پردازیم.

رژیم غذایی چینی، چگونه است؟

یکی از کشورهایی که به دلیل سبک سالم زندگی که دارند، مشهور شده، چین است. در واقع فرهنگ چینی‌ها، تاثیر مستقیمی بر سلامت آن‌ها دارد و می‌توان گفت همین فرهنگ درست، عامل اصلی تناسب اندام آن‌ها و سبک زندگی سالم آن‌ها است.

آشپزی کردن برای چینی‌ها تنها به درست کردن یک غذای خوش طعم محدود نیست؛ بلکه از تغذیه کردن، برای متعادل سازی بدن با فصل‌های مختلف سال استفاده می‌کنند. اصولا در رژیم چینی، از موادی که دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان هستند، استفاده می‌شود؛ چرا که آنتی اکسیدان‌ها، توانایی مبارزه با الکترون‌های آزاد را دارند. شاید برایتان این سوال ایجاد شود که مبارزه با آنتی اکسیدان‌ها چه خاصیت و چه ارتباطی با رژیم چینی دارد؟

بیشتر بخوانید: برای لاغری، چه چیزهایی نخوریم؟!

الکترون‌های آزادی که در بدن در اثر مصرف مواد خوراکی مضر مانند نوشیدنی‌های الکلی، چربی‌ها و… ایجاد می‌شوند، توانایی از بین بردن سلول‌های سالم بدن و حتی بر هم زدن متابولیسم بدن را دارند؛ از این رو برای جلوگیری از این فرآیند باید از مواد حاوی آنتی اکسیدان استفاده کرد و به همین دلیل است که در رژیم چینی، از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند، بیشتر استفاده می‌شود.

در رژیم غذایی چینی‌ها، میزان مصرف پروتئین حیوانی بسیار کم است و بیشتر غذاهای گیاهی را شامل می‌شود. به دلیل اینکه در این رژیم، میزان مصرف پروتئین بالاست، همواره مورد توصیه و تحسین بقیه کشورها هم قرار می گیرد.

در رژیم چینی، اصولا سبزیجات به صورت بخارپز و یا تفت داده شده در کنار برنج، کوفته و یا رشته فرنگی سرو می‌شوند. میزان مصرف گوشت قرمز در رژیم چینی پایین بوده و برای طعم دادن و چاشنی غذاها، از ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. همچنین سیر و زنجبیل را نیز به عنوان هضم کننده، به غذاها اضافه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 20 نکته برای داشتن اندام متناسب و زیبا

دلایل تناسب اندام چینی‌ها چیست؟

در ابتدای مطلب، اشاره کردیم که کنار بیشتر غذاهای چینی‌ها برنج سرو می‌شود، اما چرا آن‌ها چاق نمی‌شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، اتفاقا در رژیم غذایی کشورهای شرق آسیا و خصوصا چینی‌ها و ژاپنی‌ها، میزان مصرف برنج بالاست، اما عوامل و دلایل دیگری وجود دارند که باعث جلوگیری از چاق شدن آن‌ها و همچنین تناسب آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل دیگری که در تناسب اندام چینی‌ها دخیل هستند، می‌پردازیم که موارد زیر را شامل می‌شود.

● چینی‌ها از همه گروه‌های غذایی و مواد مغذی استفاده می‌کنند

چینی‌ها در کنار مصرف برنج، از دیگر مواد مغذی نیز استفاده می‌کنند، به این صورت که همراه با برنج، از سبزیجات و گوشت هم استفاده می‌کنند. به دلیل این نوع از سبک تغذیه‌ای، تمام مواد مغذی از گروه‌های مختلف غذایی را جذب می‌کنند و همین موضوع باعث جلوگیری از چاق شدن آن‌ها، و داشتن یک تغذیه سالم می‌شود.

● فعالیت فیزیکی، عامل موثر تناسب اندام چینی‌هاست

یکی از بهترین عادت‌ها و دلایل تناسب اندام چینی‌ها، داشتن فعالیت فیزیکی آن‌هاست. شاید فکر کنید منظورمان از داشتن فعالیت بدنی، برداشتن وزنه‌های سنگین، دویدن، فعالیت‌های سنگین در باشگاه و … باشد، ابدا اینطور نیست! در واقع منظور از فعالیت‌های فیزیکی، این است که مثلا به جای رانندگی کردن با ماشین، از دوچرخه استفاده، یا پیاده روی می‌کنند. همین کار ساده، باعث جنب و جوش داشتن آن‌ها، سوزاندن گلوکز بیشتر و در نهایت کاهش سطح تری گلیسیرید و متعادل شدن فشار خون آن‌ها می‌شود.

● مصرف کم شکر فرآوری شده

یکی از دلایل عمده اینکه چینی‌ها چاق نمی‌شوند این است که شکر فرآوری شده یا همان فروکتوز را به میزان بسیار کمی مصرف می‌کنند که همین عامل باعث شده سطح مقاومت به انسولین در بدن آن‌ها، متعادل باشد.

● مصرف نشاسته غیر فرآوری شده

چینی‌ها از نشاسته غیر فرآوری شده که اتفاقا هضم راحت‌تری هم دارد، استفاده می‌کنند. مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای و ریشه سبزیجات به دلیل میزان بالای فیبر و نشاسته غیر فرآوری که دارند، از پرخوری و احساس گرسنگی در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای لاغری، چه غذاهایی بخوریم؟

فواید رژیم چینی چیست؟

رژیم چینی‌ها به دلیل چهارچوب‌ها و اصولی که برای تغذیه در آن لحاظ شده، یکی از بهترین رژیم‌های غذایی در سراسر دنیا است که فواید بی‌نظیری هم دارد. از جمله مهم‌ترین فواید رژیم چینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

● با استفاده از رژیم چینی، یک سم زدایی عالی در بدن شما صورت می‌گیرد.
● به دلیل مصرف کم‌تر چربی‌ها و مواد غذایی مضر، سلامت قلب و عروق آن‌ها بیشتر است.
● در این رژیم، کلسترول بد یا همان LDL کاهش پیدا می‌کند.
● در رژیم چینی از غلات کامل مانند برنج سفید و قهوه‌ای استفاده می‌شود.
● کاهش وزن سریع نیز از دیگر فواید این رژیم است.

شاید برایتان جالب باشد که با استفاده از این رژیم غذایی، چیزی بین 10-15 کیلوگرم کاهش وزن را می‌توان بین 13-21 روز تجربه کرد؛ البته مطابق نظر متخصصان تغذیه، به دلیل کاهش وزن زیاد در یک بازه زمانی کوتاه و از دست رفتن میزان زیادی آب از بدن، این رژیم توصیه نمی‌شود.

پرطرفدارترین مواد غذایی در رژیم چینی چیست؟

همان طور که گفتیم هر‌چند چینی‌ها برنج مصرف می‌کنند اما به دلیل داشتن رژیم اصولی و درست، و گنجاندن مواد غذایی مفید در رژیم غذایشان، چاق نمی‌شوند. پرطرفدارترین غذاهایی که در رژیم غذایی چینی ها استفاده می‌شوند، عبارتند از:
● خیار
● آب اسفناج
● چای سبز
● تخم مرغ
● سینه مرغ
● ماهی
● جو دو سر
● ماست
● برنج قهوه‌ای
● کلم بروکلی

مواد غذایی ذکر شده به دلیل داشتن میزان کمی کالری دارند. همچنین لازم به ذکر است که در این رژیم از گوشت‌هایی مانند گوشت گوسفند، خوک، گاو اصلا استفاده نمی‌شود و اگر استفاده شود، بسیار به ندرت و کم است. ضمنا بجز نودل و‌ برنج از غلات دیگری استفاده نمی‌کنند و خبری از نوشیدنی‌های گازدار و کربوهیدرات‌ها در این رژیم نیست.

جمع بندی

اصولا مردم آسیا و خصوصا چینی‌ها علاقه زیادی به برنج دارند و از آنجایی که برنج به عنوان یکی از غلات‌ چاق کننده محسوب می‌شود این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود که چرا چینی ‌ها برنج مصرف می‌کنند، اما چاق نمی‌شوند؟ در راستای پاسخگویی به این سوال باید بگوییم که درست است که چینی‌ها از برنج استفاده می‌کنند، اما در کنار برنج، از دیگر گروه‌های مواد مغذی هم استفاده می‌کنند. همچنین فعالیت‌های روزانه و پرهیز از مصرف شکرهای فرآوری شده، نیز از دیگر دلایل عمده تناسب اندام و چاق نشدن چینی‌هاست. مصرف نوشیدنی‌های الکی و گازدار نیز در این کشور بسیار کم بوده که این عوامل نیز در تناسب اندام آن‌ها دخیل است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید