مجله زیبایی ساعی
0

سن جراحی زیبایی در ایران به 14 سال رسیده است/ افزایش تمایل مردان و کهنسالان به جراحی های زیبایی

سن جراحی زیبایی در ایران به 14 سال رسیده است/ افزایش تمایل مردان و کهنسالان به جراحی های زیبایی

آمارها نشان می دهند، سن انجام جراحی های زیبایی در ایران به 14 سال رسیده و جراحی های زیبایی در میان مردان و کهنسالان ایرانی نیز رواج یافته است. این مساله نشان می دهد که دلیل انجام بسیاری از جراحی ها، درمانی نیست. نکته در این جاست که افزایش جراحی های زیبایی در میان اقشار مختلف، بخصوص نوجوانان و افزایش تعداد جراحان مدعی در امر زیبایی، پیامدهایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

جراحی زیبایی در سنین پایین، موضوعی بحث‌برانگیز است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. در حالی که برخی افراد معتقدند که این عمل می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس را در نوجوانان افزایش دهد، عده‌ای دیگر نگرانی‌هایی در مورد سلامتی و عوارض احتمالی آن دارند.

دلایل تمایل به جراحی زیبایی در سنین پایین

فشار همسالان و رسانه‌ها: تصاویر و نمادهای زیبایی غیرواقعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند باعث ایجاد نارضایتی از ظاهر در نوجوانان شوند و آنها را به سمت تغییر در ظاهر خود سوق دهند.

مشکلات اعتماد به نفس: برخی از نوجوانان ممکن است به دلیل نقص‌های ظاهری خود، اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و جراحی زیبایی را راهی برای حل این مشکل می‌دانند.

تأثیرات فرهنگی: در برخی فرهنگ‌ها، جراحی زیبایی در سنین پایین به عنوان راهی برای افزایش شانس ازدواج یا موفقیت در جامعه تلقی می‌شود.

عوارض جراحی زیبایی در سنین پایین

عوارض جسمی: هر نوع جراحی، خطرات و عوارض جسمی خاص خود را دارد. در مورد نوجوانان، این عوارض می‌توانند شامل عفونت، خونریزی، اسکار و عدم تقارن در ظاهر باشند.

عوارض روانی: جراحی زیبایی می‌تواند باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و نارضایتی از بدن در نوجوانان شود. همچنین، در صورتی که نتیجه عمل مطابق انتظارات نباشد، ممکن است اعتماد به نفس آنها به شدت آسیب ببیند. این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از نوجوانان به دلیل عدم بلوغ ذهنی و روانی، تصورات دقیقی از خواسته ها و تمایلات خود ندارند و جراحی های زیبایی که اغلب برگشت ناپذیر هستند، می توانند در سنین پایین، صدمات روانی جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

تأثیرات بر رشد و بلوغ: جراحی زیبایی می‌تواند بر رشد و بلوغ طبیعی نوجوانان، به خصوص در دختران، تأثیر بگذارد.

نکات مهم در مورد جراحی زیبایی زیر سن 18 سال

تصمیم‌گیری باید با دقت و آگاهی کامل انجام شود.
مشورت با متخصصان روانشناسی و پزشکی، ضروری است.
نوجوانان باید به طور کامل از خطرات و عوارض احتمالی جراحی، آگاه باشند.
انتظارات واقع‌بینانه از نتیجه عمل، باید ایجاد شود.
حمایت خانواده و دوستان در این مورد، بسیار مهم است.

ایران پایتخت عمل زیبایی بینی جهان شد؛ دلایل علاقه ایرانی ها به جراحی زیبایی بینی

دکتر ابراهیم رزم‌پا، عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به موج جراحی‌های زیبایی که جامعه را در برگرفته، اظهار کرد: «حدود ۶۰ سال از زمانی که جراحی پلاستیک در ایران آغاز شد، می‌گذرد. تعداد متقاضیان اعمال زیبایی در گذشته، کم بود و بیشترین مراجعین از سمت خانم‌ها و به منظور درمان بود؛ اما در دهه‌های اخیر تعداد متقاضیان آقا نیز افزایش یافته است و حتی افرادی که سن پایین یا خیلی بالایی دارند و در رده کهنسالان قرار می‌گیرند نیز به این اعمال گرایش دارند و دیگر این عمل‌ها چندان جنبه درمانی ندارند که افراد برای رفع مشکلات مادرزادی مراجعه می‌کردند. امروزه در اکثر مواقع، مراجعات به‌ منظور زیبایی، مورد استقبال قرار می‌گیرند.»

سن جراحی زیبایی در ایران به 14 سال رسیده است/ افزایش تمایل مردان و کهنسالان به جراحی های زیبایی

کاهش سن جراحی‌های زیبایی به 14 سال

وی اشاره کرد که نمی‌توان درباره میزان افرایش این جراحی‌ها آمار دقیقی ارائه داد، اما تعداد آن‌ها به‌صورت چشمگیری به‌صورت روزانه افزایش داشته است: «نکته مهم، این است که در گذشته، سن مورد تایید برای انجام عمل جراحی 18 سالگی بود؛ اما امروزه به لحاظ علمی، این سن کاهش یافته و دختران از 14 سالگی و پسران پس از 16 سالگی شرایط عمل را دارند؛ هرچند که سن، تنها یک فاکتور است و عوامل دیگری همچون رشد سنی، جسمی، روانی و تکامل روحی و شخصیتی و … نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.»

هزینه جراحی‌های زیبایی در ایران

دکتر رزم‌پا در ادامه درباره هزینه‌های اعمال زیبایی در ایران با تاکید بر اینکه در ایران، کیفیت عمل‌های زیبایی، بالا و هزینه‌ آن‌ به نسبت سایر کشورها مناسب‌تر است، افزود: «مجموعه چنین عواملی موجب جذب مراجعه‌کنندگانی از کشورهای دیگر نیز شده است. اما به طور کلی دستمزد و درآمدهای ناشی از جراحی پلاستیک نسبت به سایر عمل‌ها بیشتر است؛ بنابراین روز به روز به تعداد جراحان پلاستیک افزوده می‌شود.»

فریب تبلیغاتی شیادان سلامت را نخورید!

وی در عین حال با بیان اینکه افراد بسیاری وارد این حیطه کاری شده‌اند که صلاحیت و تخصص لازم را ندارند، هشدار داد: «بسیاری از جراحی‌ها حتی به دست تیم پزشکی انجام می‌شود نه یک جراح متخصص و این افراد با تبلیغات وسیعی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و با استفاده از ناآگاهی مردم، زیباجویان را جذب خود می‌کنند که به دلیل ناآشنایی این افراد با اصول جراحی، عوارضی سخت و جبران‌ناپذیر برای مراجعه‌کنندگان به وجود می‌آید.

وی افزود: «عفونت، خونریزی، بافت‌مردگی و… تنها بخشی از عوارضی است که ممکن است برای افرادی که جهت انجام اقدامات زیبایی، خودشان را به دست افراد غیر متخصص و غیر پزشک می‌سپارند، رخ دهد؛ عوارضی که به سختی قابل جبران بوده و عمدتا هم هیچ وقت به شکل اول بازنمی‌گردند. علاوه بر این در مراکزی که افراد غیرپزشک اقدام به انجام اعمال جراحی می‌کنند، اگر اتفاقی رخ دهد، این افراد نمی‌توانند مدیریت کنند و ممکن است خونریزی ایجاد شود و… نهایتا هم جان فرد را به خطر اندازد؛ بنابراین مردم باید توجه داشته باشند که به این مراکز مراجعه نکنند تا دچار خطر نشوند.»

عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران با هشدار چندباره نسبت به دخالت افراد غیرمجاز در اعمال پزشکی به‌ویژه حوزه زیبایی، تاکید کرد: «جراحان حوزه زیبایی باید علاوه بر مجوز و مدرک این‌ کار، از نظر علمی نیز تجربه کافی داشته باشند؛ چراکه در برخی از رشته‌های پزشکی و جراحی، افراد، دوره‌های دستیاری و آموزش جراحی را نیز طی می‌کنند و با اصول علمی آشنا هستند، اما تجربه کافی، مدرک و مجوز عمل‌های جراحی را ندارند. همچنین محیط‌های انجام اعمال جراحی توسط افراد غیرمتخصص، غیرمجاز بوده و موارد بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

انجام عمل جراحی در چنین مراکزی می‌تواند عوارض شدید و جبران ناپذیری همچون عوارض عفونی ناشی از عدم رعایت بهداشت به همراه داشته باشد. بسیاری از افرادی که در این مراکز اعمال زیبایی انجام داده‌اند در برخی مواقع در اثر تزریق ژل و فیلر، قسمتی از عضو و صورت خود را از دست داده‌اند و عوارض بسیار شدیدی را تجربه کرده‌اند که به راحتی قابل اصلاح نیست.»

چطور از تخصص پزشکان، مطمئن شویم؟

رزم‌پا تاکید کرد: «متقاضیان باید برای انجام اعمال زیبایی، کد نظام پزشکی جراحان را بررسی کنند و بدانند که نام و تخصص این افراد به چه‌صورت ثبت شده است. در برخی مواقع در کارت این افراد، عنوان جراح بینی و صورت نوشته شده، در صورتی که تخصص این کار را ندارند و حتی جراح نیز نیستند. بنابراین با مراجعه به سایت نظام پزشکی باید این پزشکان را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین باید به مرکزی که پزشک مورد نظر، جراحی انجام می‌دهد، مراجعه کنند و تعداد جراحی‌هایی که طی یک روز توسط او انجام می‌شود را مدنظر قرار دهند؛ چراکه در برخی مواقع برای آن پزشک طی یک روز حدود ۲۰ تا ۳۰ جراحی ثبت شده است که این اصلا امکان‌پذیر نیست؛ در این صورت یا افرادی که جراحی می‌کنند، پزشک نیستند و یا آن پزشک تنها حکم پوشش جراحی‌ها را دارد تا بر پرونده‌ها مهر پزشک ثبت شود و جراحی توسط پزشک انجام نمی‌شود.»

چرا جراحی‌های زیبایی تعرفه ثابت ندارند؟

وی درباره تعرفه نامشخص جراحی‌های زیبایی گفت: «برخی تعرفه‌ها برای جراحی‌های زیبایی مشخص شده است اما به‌طور معمول تعیین هزینه با توافق جراح و زیباجو انجام می‌شود؛ چراکه باید تفاوتی میان فردی که به‌ تازگی فارغ‌ التحصیل شده و کم‌تجربه است با فردی که ۳۰ سال تجربه کاری در این زمینه دارد، وجود داشته باشد. نمی‌توان برای این دو تعرفه همسانی داشت.

در حوزه جراحی پلاستیک، پزشکان شاخص داریم که اقدامات علمی زیادی انجام دادند و در دنیا شناخته شده هستند. حال نمی‌توان توقع داشت که افراد با این میزان تجربه و تخصص با فردی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده هزینه یکسانی داشته باشند. در عین حال علت اصلی تفاوت تعرفه‌ها اختلاف سطح مهارت و دانش جراح است. از طرفی هم زمانی که قیمت انجام یک عمل جراحی بسیار پایین است، باید شک کنیم کسی که این اقدام را انجام می‌دهد، یا تخصص لازم را نداشته یا از شیوه‌ها و تخلفاتی که ذکر شد، استفاده می‌کنند.»

رزم‌پا با تاکید بر اینکه هزینه‌ها باید کنترل شوند، گفت: «در هیچ کشوری تعرفه دقیقی برای این امور وجود ندارد، اما باید هزینه‌ها متعارف و متناسب با کاری که انجام می‌شود، باشد. متاسفانه افرادی که پزشک نیستند و اعمال جراحی انجام می‌دهند به دلیل اینکه مجوز انجام این کار را ندارند به عنوان عامل جاذبه، هزینه کمتری دریافت کرده و افراد را جذب خود می‌کنند.»

این عضو هیات مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران همچنین درباره برخی جراحی‌ها و تغییر شکل‌های غیرمتعارف و بویژه محبوبیت این نوع تغییر شکل‌ها در میان نوجوانان و همچنین خطر عادی شدن این اعمال هشدار داد و گفت: «متاسفانه امروزه پزشکانی که این اعمال غیرمتعارف را انجام می‌دهند افرادی هستند که غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند و در مراکز غیر مجاز نیز این اعمال را انجام می‌دهند که در بسیاری از مواقع حتی قابل پیگیری نیز نیستند.»

جراحی‌ زیر 18 سال، با رضایت کتبی والدین

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره شرایط اعمال زیبایی برای افرادی که سن کمتری دارند، اظهار کرد: «بر اساس قوانین این اعمال در افراد زیر 18 سال با رضایت کتبی والدین آن‌ها انجام می‌شود و پزشکان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند؛ چراکه اگر جراحی عوارضی به همراه داشته و بدون اطلاع خانواده آن فرد انجام شده باشد، مشکلاتی را برای جراحان خواهد داشت که باید پاسخگوی وابستگان و خانواده افراد باشند. در مراکز مجاز نیز این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد اما در مراکز غیر مجاز بدون رضایت نیز انجام می‌شود که با رعایت این نکته می‌توان میزان این اعمال را بسیار کنترل کرد.»

این عضو هیئت مدیره انجمن علمی راینولوژی ایران در پایان با اشاره به مسئله توریسم درمانی گفت: «بسیاری از افراد با توجه به کیفیت بالای خدمات پزشکی در ایران برای انجام اعمال زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند اما این مراکز غیرمجاز با تبلیغات، افراد را جذب می‌کنند و با هزینه و کیفیت پایین‌تر موجب تخریب جلوه بین‌المللی کشورمان می‌شوند.»

در نهایت، تصمیم‌گیری برای انجام جراحی زیبایی در هر سنی باید با دقت و وسواس زیادی انجام شود. قبل از هر گونه اقدامی، باید تمام جوانب موضوع به طور کامل بررسی شده و خطرات و عوارض احتمالی آن در نظر گرفته شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید