مجله زیبایی ساعی
0

عوامل موثر بر پیری زودرس پوست

عوامل موثر بر پیری زودرس پوست

پوست، یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان است که علاوه بر محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی، نقش مهمی در زیبایی و جذابیت افراد دارد. با افزایش سن، پوست دچار تغییراتی می‌شود که به پیری پوست معروف است. این تغییرات، شامل نازک شدن پوست، کاهش تولید کلاژن و الاستین، ایجاد چین و چروک، تیرگی پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی است.

پیری پوست یک فرآیند طبیعی است که با افزایش سن اجتناب‌ناپذیر می باشد. بسیاری از افراد، با ابزار و مواد و کرم ها ودرمان های مختلف سعی می کنند پیری و چین و چروک های پوستی را به تاخیر بیندازند. با این حال، برخی عوامل می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند.

اخیرا دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در خبری به ۹ علت شایع پیری زودرس پوست پرداخته است:
نور خورشید
سیگار کشیدن
رژیم غذایی کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات‌های ساده
رژیم غذایی کم میوه و کم سبزی
رژیم‌های لاغری
استرس
کمبود خواب
نوشیدن الکل
استفاده از لوازم آرایشی
در ادامه این مطلب با دسته بندی جامع تر عوامل موثر بر پیری زودرس پوست به بررسی آثار آنها می‌پردازیم.

عوامل ژنتیکی

ژنتیک یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر پیری پوست است. افرادی که سابقه خانوادگی پیری زودرس پوست دارند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی نیز می‌توانند نقش مهمی در پیری زودرس پوست داشته باشند. از جمله عوامل محیطی موثر بر پیری زودرس پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نور خورشید حاوی اشعه‌های ماورا بنفش (UV) است که می‌توانند به پوست آسیب برسانند. اشعه‌های UV باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین، ایجاد چین و چروک، تیرگی و لک شدن پوست و … می‌شوند.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث کاهش جریان خون در پوست می‌شود. این امر باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و تغذیه پوست شده و در نهایت منجر به پیری زودرس پوست می‌شود.

آلودگی هوا

آلودگی هوا حاوی مواد شیمیایی مضری است که می‌توانند به پوست آسیب برسانند. این مواد شیمیایی باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شوند که می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند.

استرس

استرس باعث افزایش تولید هورمون‌های کورتیزول و اپینفرین می‌شود. این هورمون‌ها می‌توانند به سلول‌های پوست آسیب برسانند و باعث پیری زودرس پوست شوند.

عوامل سبک زندگی

عوامل سبک زندگی نیز می‌توانند نقش مهمی در پیری زودرس پوست داشته باشند. از جمله عوامل سبک زندگی موثر بر پیری زودرس پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست شود. رژیم غذایی کم پروتئین و حاوی کربوهیدرات های ساده مثل برنج و نان سفید و شیرینی جات، می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست شوند. همچنین رژیم های بی رویه لاغری می توانند باعث افتادگی و پیری پوست شوند.

کمبود خواب

کمبود خواب باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین می‌شود. این امر می‌تواند منجر به ایجاد چین و چروک ها و پیری زودرس پوست شود.

عدم مراقبت از پوست

عدم مراقبت از پوست، مثل عدم رعایت روتین های ساده پوستی اعم از استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان، کرم ضدآفتاب، عدم شستشوی روزانه پوست، آرایش زیاد و … می‌تواند باعث آسیب به آن شود.

راه‌های پیشگیری از پیری زودرس پوست

با رعایت برخی نکات می‌توان از پیری زودرس پوست جلوگیری کرد یا آن را به تاخیر انداخت. از جمله راه‌های پیشگیری از پیری زودرس پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از کرم های ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر، می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های ماورا بنفش خورشید محافظت کند.

ترک سیگار و نوشیدنی های الکلی

ترک سیگار و الکل می‌تواند به بهبود جریان خون در پوست کمک کند و پیری زودرس پوست را به تاخیر بیندازد.

کاهش استرس

کاهش استرس می‌تواند به کاهش تولید هورمون‌های مضر برای پوست کمک کند.

تغذیه سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی مقدار کافی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی باشد، می‌تواند به تامین مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست کمک کند.

خواب کافی

خواب کافی به تولید کلاژن و الاستین کمک می‌کند و باعث شادابی پوست می شود.

مراقبت از پوست

استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب، انجام معاینات دوره ای نزد متخصص پوست و زیبایی، انجام روتین روزانه پوستی و … می‌تواند به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک کند.

به هر حال، پیری پوست یک فرآیند طبیعی است که با گذر عمر، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما با رعایت نکات مراقبتی و دوری از عوامل آسیب زا برای پوست، می توانیم تا حدی از پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم یا آن را به تاخیر بیندازیم و از پوستی شاداب و سالم لذت ببریم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید