مجله زیبایی ساعی
0

«سوپر ملانین»، جدیدترین یافته دانشمندان برای جلوگیری از پیری پوست

«سوپر ملانین»، جدیدترین یافته دانشمندان برای جلوگیری از پیری پوست

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در تحقیقات خود متوجه شدند که ملانین ساخته شده در آزمایشگاه می تواند در جلوگیری از آسیب به پوست و همینطور درمان سریع تر زخم ها و آسیب دیدگی های پوستی، کمک چشمگیری کند.
ملانین، همان رنگدانه های پوستی است که سبب ایجاد رنگ چشم، مو و پوست می شود. اکنون دانشمندان دریافته اند که کاربرد این ماده در کرم ها و سرم های پوستی می تواند در جلوگیری از مضرات اشعه آفتاب و حتی درمان آفتاب سوختگی و یا تاول ها موثر باشد.

محققان دانشگاه نورث وسترن، نام این ملانین سنتزی یا ساخته شده در آزمایشگاه را که با تقلید از ملانین طبیعی ساخته شده و در ساخت آن مواد نانویی بکار برده شده است «سوپر ملانین» گذاشته اند؛ چرا که نسبت به ملانین انسانی، اثر حفاظتی و ترمیم کنندگی چندین برابری دارد.

هنگامی که پوست در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می گیرد، اقدام به افزایش ملانین پوست می کند تا از آن محافظت نماید، همانند آنچه که در برنزه شدن پوست روی می دهد.

این محققان در آزمایشات خود از سوپر ملانین بر روی پوست آسیب دیده و یا سوخته شده با مواد شیمیایی استفاده کردند و متوجه شده اند که بهبودی سریع تری رخ داده است. سوپرملانین توانسته به خوبی از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت کند.

از سویی، زمانی که پوست در معرض آلودگی های محیطی، دود سیگار، فلزات سمی و دیگر تشعشعات مضر قرار می گیرد، رادیکال های آزاد در سطح پوست ایجاد می شوند. این رادیکال ها با ترکیب شدن با دیگر مواد روی پوست، سبب ایجاد ترکیباتی می شوند که برای پوست، مضر هستند. کدرشدن پوست، ایجاد خطوط و چین و چروک، تخریب پروتئین کلاژن، از جمله آثار حضور رادیکال های آزاد بر روی پوست هستند. تکرار چنین صدماتی موجب پیری زودرس پوست می شود.

بدن ما برای از بین بردن رادیکال های آزاد از آنتی اکسیدان ها استفاده می کند که با ترکیب شدن با رادیکال های آزاد، از واکنش آنها با دیگر ترکیبات پوست و تخریب آنها جلوگیری می کنند.

مقاله منتشر شده توسط محققان، سوپر ملانین را در از بین بردن رادیکال های آزاد نیز کاملا اثرگذار گزارش می کند. به این ترتیب در کنار ویتامین C، استفاده از این ماده سنتزی جدید در کرم ها و سرم ها می تواند تا حد زیادی از روند پیری پوست چلوگیری کند.

سوپر ملانین در ترمیم سلول های آسیب دیده از واکنش های رادیکال های آزاد نیز موفق عمل کرده است. دانشمندان از این ملانین سنتزی در درمان سریع تر تاول ها، سوختگی با مواد شیمیایی و آفتاب سوختگی ها نیز استفاده کرده و نتایج مطلوبی ثبت کرده اند.

تحقیق مذکور به تازگی و در نوامبر سال 2023 منتشر شده است و تا زمانی که محصولات حاوی سوپرملانین مثل کرم های ضد آفتاب و سرم های حاوی سوپر ملانین به بازار محصولات مراقبتی پوست و مو راه پیدا کنند، مدتی طول خواهد کشید؛ بنابراین با وجود این یافته ی امیدبخش، همچنان از پوست خود با پوششی از کرم های ضد آفتاب و مواد حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C جهت از بین بردن رادیکال های آزاد، محافظت کنید!

برنامه غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C به همراه نویدن مقادیر زیاد آب ( در حدود 2 الی 3 لیتر روزانه) در کنار ورزش منظم برای افزایش گردش خون و دفع سموم از بدن می تواند همواره برای نگه داشتن پوست در شرایط ایده آل موثر باشد.

شناخت نوع پوست و تعیین یک برنامه محافظتی از پوست یا روتین پوستی زیر نظر یک متخصص پوست می تواند همچنان بهترین راه برای کند کردن روند پیری پوست باشد چرا که اشعه های مضر و مواد آلوده کننده و به دنبال آن رادیکال های آزاد بی وقفه مشغول کارند!

منبع: ScienceDaily

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید