مجله زیبایی ساعی
0

ترک پاشنه پا چگونه ایجاد می شود؟ / راه های جلوگیری و درمان

ترک پاشنه پا چگونه ایجاد می شود؟ / راه های جلوگیری و درمان

یکی از قسمت‌های مهم بدن که زیبایی، سلامت و شادابی پوست آن بسیار مهم است، پاها هستند. پوست کف پا به دلیل تماس با محیط و کفش ها معمولا دچار آسیب هایی می شود. پاشنه پا از نقاطی است که به دلیل ساییدگی و آسیب های وارده دچار زبری یا حتی ترک های ریز و درشت می شود که گاهی اوقات آزاردهنده هستند و منظره خوبی هم ندارند.

اگر شما هم به هر دلیلی، پاشنه پاهایتان دارای ترک است و در برخی موارد، آزاردهنده هم هست، پس با ما تا ادامه‌ی این مطلب همراه باشید. ما در این مطلب قصد داریم علاوه بر بررسی دلایل ایجاد ترک پاشنه پا، به ارائه راه‌های جلوگیری و درمان این موضوع نیز بپردازیم.

بیشتر بخوانید: 17 ترفند مهم برای داشتن پاهایی زیبا، نرم و خوش تراش

دلایل ایجاد ترک پاشنه پا چیست؟

شکاف پا یا همان ترک پاشنه پا، جزو بیماری‌های پوستی مربوط به پا است که حتی گاهی اوقات، علاوه بر احساس ناراحتی که برای فرد ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث درد هم شود. علت اصلی ایجاد ترک پاشنه پا، خشک شدن پوست این ناحیه و ضخیم شدن آن است که در اثر این خشکی، حتی گاهی اوقات، پینه‌های قهوه‌ای و زرد رنگی نیز در اطراف پاشنه پا به وجود می‌آید. علاوه بر این، دلایل دیگری نیز برای ترک پاشنه پا وجود دارد که به شرح زیر است:

● عفونت قارچی

عفونت قارچی، یکی از موثرترین عوامل در ایجاد ترک پاشنه پا است که این نوع عفونت، در بیشتر مواقع، با علائمی مانند پوسته پوسته شدن، خود را نشان می‌دهد. در این نوع از عفونت قارچی، به دلیل اینکه خارش در محل، ایجاد نمی‌شود، فرد ممکن است اصلا متوجه عفونت نشود؛ بنابراین زمانی که متوجه خشک شدن پوست پا شدید، بهتر است سریعا نسبت به درمان آن اقدام کنید. یکی از عوارض عفونت قارچی پاشنه پا، امکان انتقال عفونت به انگشت‌های پا است که درمان این نوع از عفونت قارچی، گرفتاری زیادی دارد.

● ورزش‌های سنگین

یکی دیگر از دلایل ایجاد ترک در پاشنه پا و عفونت آن، عرق کردن پا و مرطوب بودن آن است. گاهی اوقات ورزشکاران به دلیل استفاده طولانی مدت از کفش، پاهایشان عرق می‌کند که این عرق کردن، باعث مرطوب شدن محیط پا و رشد عوامل ایجاد کننده عفونت قارچی و ترک برداشتن پوست پاشنه پا می شود. همچنین در اثر ورزش کردن با پای برهنه و استفاده از کفش دیگران در هنگام ورزش کردن، نیز این شرایط (ایجاد عفونت) ممکن است پیش بیاید.

● آفتاب سوختگی

عامل دیگری که شاید خیلی به آن توجه نشود، استفاده از ضد آفتاب هنگام رفتن به ساحل یا زیر آفتاب است. در واقع بهتر است به رو و کف پاها نیز ضد آفتاب زده و بعد از اینکه از آب خارج شدید نیز مجددا از ضدآفتاب استفاده کنید.

● اگزما

عامل دیگری که در ایجاد ترک پاشنه پا، تاثیرگذار است، اگزما است. این بیماری، که ممکن است با خارش و خشکی پوست هم همراه باشد، می‌تواند پاشنه پا را پوسته پوسته کند؛ البته علاوه بر درمان‌های موضعی برای اگزما، نسخه‌های داروخانه‌ای بسیاری هم برای درمان این بیماری وجود دارد.

● دیابت

دیابت، یکی از بیماری‌هایی است که در اثر ابتلا به آن، ممکن است پاشنه پا ترک بردارد. در اثر دیابت، به دلیل اینکه قند خون کنترل نمی‌شود و به عصب‌های پا آسیب وارد می‌شود، کف پا خشک و پوسته پوسته می‌شود.

● چاقی

شاید برایتان تعجب آور باشد که بگوییم یکی از دلایل ترک پاشنه پا، چاقی افراد است. در واقع به دلیل اینکه، افراد چاق وزن بیشتری دارند، پس فشار بیشتری به پاهای آن‌ها وارد می‌شود که همین موضوع، باعث ترک بستن و بزرگ شدن این ترک‌ها می‌شود.

علاوه بر عوامل ذکر شده، عوامل دیگری مانند صاف بودن کف پا، خار پاشنه، سندرم شوگرن، تغذیه نامناسب، کم کاری تیروئید، دوش آب سرد، جابجایی فصل‌ها، سرد بودن هوا، شستشو بیش از اندازه پاها و… جزو عوامل تاثیرگذار بر ترک پاشنه پا هستند.

راه‌های جلوگیری از ترک برداشتن پاشنه پا چیست؟

بهتر است قبل از اینکه پاشنه پاهایتان ترک ببندد، از بروز این مشکل، جلوگیری کنید. در ادامه به مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ترک پاشنه پا می‌پردازیم.

● انتخاب یک کفش مناسب برای فصل‌های سرد و گرم سال، یک اقدام پیشگیرانه از ایجاد ترک پاشنه پا است. کفش‌هایی که دارای پاشنه‌های پهن و محکم هستند، بهترین گزینه انتخابی هستند. همچنین در فصل‌های سرد سال، کفش‌های جلو بسته، انتخاب مناسب‌تری هستند.

● سعی کنید از اینکه به طور طولانی مدت در یک حالت بایستید، خودداری کنید.

● کف پاهایتان را هر روز چک کنید تا در صورت خشک شدن پوست، سریعا متوجه شوید و آن را مرطوب کنید.

● نوشیدن آب و اینکه بدنتان دچار کم آبی نشود، از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ترک پاشنه پا، مخصوصا در فصل‌های خشک و سرد سال است.

● روزانه از مرطوب کننده‌ها و لوسیون‌هایی که خاصیت آبرسانی دارند، استفاده کنید.

● می‌توانید از پدهای پاشنه سیلیکونی، برای حفظ رطوبت پاها استفاده کنید.

● پوشیدن جوراب، مخصوصا جوراب‌های نخی تا حد زیادی می‌تواند از ترک پاشنه پا جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: معرفی 12 اسکراب و ماسک برای داشتن پاهای نرم، لطیف و زیبا

راه‌های درمان ترک پاشنه پا چیست؟

اگر به دلیل رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه یا به هر دلیلی، پاشنه پاهایتان ترک برداشت، بهتر است اقدامات زیر را برای درمان این عارضه انجام دهید.

ترک پاشنه پا چگونه ایجاد می شود؟ / راه های جلوگیری و درمان

● عسل برای درمان ترک پاشنه پا مفید است

از آنجایی که عسل دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی است؛ بنابراین می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی نیز موثر باشد. در واقع عسل با مرطوب نگهداشتن پوست پاشنه پا، می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

● از جوش شیرین برای رفع ترک پاشنه پا استفاده کنید

برای درمان پا با جوش شیرین، ابتدا یک تشت آب ولرم را قرار داده و پاهایتان را درون آن قرار دهید؛ سپس دو قاشق جوش شیرین را به آب اضافه کنید و پاهایتان را به مدت ۱۰_۱۵ دقیقه داخل تشت قرار دهید. در مرحله بعدی پاها را خشک کرده و از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

● لیمو یک ماده موثر در رفع ترک‌های پاشنه پا است

آبلیمو یا لیمو نیز ماده موثر دیگری برای رفع ترک پاشنه پا هستند. پس از قرار دادن پاها درون تشت آب ولرم، یک لیمو یا دو قاشق آبلیمو را به آب اضافه کنید و ۱۵ دقیقه پاهایتان را داخل تشت بگذارید؛ سپس پاها را خشک و مرطوب کنید.

● روغن‌های گیاهی، برای درمان ترک پاشنه پا، توصیه می‌شوند

روغن‌های گیاهی مانند اسطوخودوس، نعناع فلفلی، درخت چای، اکالیپتوس، شمعدانی، لیمو، پونه کوهی، بابونه، رزماری و روغن نارگیل از جمله روغن‌های گیاهی موثری هستند که می‌توانند در درمان ترک پاشنه پا، بسیار موثر باشند.
علاوه بر روش‌های ذکر شده، استفاده مرتب از مرطوب کننده‌ها و کوکتل‌های پدیکوری که به تازگی ترند شده‌اند، می‌توانند ترک‌های پاشنه پا را از بین ببرند.

معجزه آسا ترین روش درمان ترک پاشنه پا چیست؟

در اینجا قصد داریم یک روش فوق العاده معجزه آسا و ترند را برای درمان ترک پاشنه پا برای شما بازگو کنیم. ابتدا قبل از شروع مراحل، یک کوکتل پدیکور بسازید. برای این کار درون ظرفی، نمک دریایی، نشاسته ذرت، جوش شیرین، چند قطره روغن‌های گیاهی را ریخته و به آرامی ترکیب کنید؛ سپس با استفاده از یک قالب، لین پودر را قالب بزنید یا همان طور، به صورت پودری استفاده کنید؛ سپس مطابق مراحل زیر عمل کنید.

  1. ابتدا پاشنه پاهایتان را با آب و شوینده مناسب بشوید.
  2. پاهایتان را درون تشتی از آب ولرم قرار دهید.
  3. یک کوکتل پدیکور را به تشت اضافه کنید و ۱۵ دقیقه صبر کرده و در طول این مدت، سعی کنید به آرامی پوست‌های پاشنه پا را جدا کنید.
  4. پاها را از تشت خارج کنید و رطوبت پاها را با یک حوله خشک بگیرید.
  5. کف پاها را با استفاده از رنده پا، به آرامی بسابید.
  6. مجددا پاها را بشویید و خشک کنید.
  7. پاشنه پا را با استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های مرطوب کننده یا روغن‌های گیاهی، چرب کنید.
  8. یک نایلون فریزر را بپوشید؛ سپس جوراب نخی را بپوشید تا روغن‌ها جذب پوست شوند.
  9. بعد از گذشت ۲_۳ ساعت نایلون را از پا جدا کرده و از لطافت پاهایتان لذت ببرید.

چنانچه مطابق مراحل ذکر شده پیش بروید و چندین بار این روتین مراقبت از پوست پا را انجام دهید، مطمئن باشید که تا حد زیادی ترک‌های پاشنه پا شما رفع می‌شوند و لطافت و شادابی به پوست پای شما باز می‌گردد. ناگفته نماند که این کار را می‌توانید در سالن‌های زیبایی نیز انجام دهید.

سخن آخر

به طور کلی، ترک پاشنه پا یکی از مشکلات پوستی مربوط به پا است که دلایل متعددی در ایجاد آن نقش دارند، عوامل محیطی، شرایط زندگی، تغذیه و حتی بیماری‌ها، همگی در ترک برداشتن پاشنه پا می‌توانند نقش داشته باشند. از آنجایی که به دلیل عفونت قارچی و خشک شدن پوست پا، پاشنه پا ترک می‌بندد؛ از این رو باید پاشنه پا را مدام مرطوب کنید. استفاده از مرطوب کننده‌ها و روش‌های درمانی، می‌توانند تا حد زیادی، این مشکل را برطرف کنند. همچنین استفاده از کوکتل‌ها و پدیکور کردن در سالن‌های زیبایی، می‌تواند تا حد زیادی، خشکی‌ها و پوست‌های مرده را از سطح پاشنه پا جدا کنند و باعث شادابی پوست این قسمت شوند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید