خدمات کلینیک ساعیکاشت مو

آیا عوارض کاشت مو می تواند ما را از تصمیم مان منصرف کند؟

3
(2)

عوارض کاشت مو چیست؟ آیا مرگ در اثر کاشت مو امکان پذیر است؟

این روزها کاشت مو یک روش پرطرفدار برای رفع کچلی به شمار می‌رود. شاید به این فکر می‌کنید که آیا این عمل واقعا بی‌خطر است؟ آیا عوارض کاشت مو ارزش هزینه و زمانی که صرف این کار می‌کنید را دارد؟! اگر فردی بسیار محتاط و حساسی باشید، احتمالا حتی به مرگ در اثر کاشت مو هم فکر کرده‌اید!!! اما یک لحظه دست نگه دارید، نیازی به نگرانی نیست.

قطعا کاشت مو هم مانند هر جراحی دیگر عوارضی را به همراه دارد. اما اینکه این عوارض چقدر حاد و غیر طبیعی است به چند عامل مهم بستگی دارد. کلینیک کاشت مو، پزشک جراح و مراقبت‌های بعد از عمل از موثرترین عوامل بسیار مهم در عوارض احتمالی است.

ممکن است این عوارض در هر کدام از روش‌های جراحی و در هر بیمار متفاوت باشد. برای اطلاع از جزئیات و گوناگونی‌های عوارض احتمالی تا انتها همراه ما باشید و پاسخ سوالات‌تان را بیابید.

کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

پیش از آنکه به سراغ بررسی عوارض کاشت مو برویم بهتر است بدانیم کاشت مو یعنی چه؟ در عمل کاشت مو، موها از قسمت‌های پرتراکم و معمولا از پشت سر گرفته شده و در نواحی بدون مو کاشته می‌شود. این عمل با بی حسی موضعی انجام می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید مسکن هم درخواست کنید.

برای کاشت مو روش‌های گوناگونی وجود دارد که با گذر زمان پیشرفت کرده‌اند. روش‌های FUT، FIT و SUT از رایج‌ترین روش‌های کاشت مو در سراسر جهان به شمار می‌روند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

عوارض کاشت مو

هر کدام از روش‌های کاشت مو بسته به نوع عملی که صورت می‌گیرد عوارضی را در پی خواهد داشت. این عوارض در روش‌هایی همچون FUT بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. شایع‌ترین عارضه جانبی در همه روش‌ها ایجاد زخم است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. درواقع بروز این زخم‌ها نه به دلیل مشکلات پوستی بیمار روی می‌دهد و نه به دلیل بی‌تجربگی کادر درمان، برداشت فولیکول و جای‌گذاری آن در بخش‌های دیگر به طور طبیعی با زخمی شدن سر همراه است که به مرور التیام پیدا می‌کند.

خونریزی، درد، التهاب، تورم، خارش و عفونت دیگر عوارض جانبی احتمالی در عمل‌های کاشت مو هستند. از آن‌جا که در هر یک از روش‌ها و افراد این عوارض متفاوت است، در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

 عوارض کاشت مو به روش FUT

با ابداع روش FUT یا همان Follicular Unit Transplantation، تحولی در کاشت موی طبیعی ایجاد شد. این روش در واقع پایه‌ای برای سایر روش‌های کاشت در جهان محسوب می‌شود که همچنان پرکاربرد است.

عوارض کاشت مو به روش fut تقریبا بیشتر از دو روش دیگر است. زیرا در این عمل، نوار کوچکی از پوست سر برداشته و در انتها بخیه زده می‌شود. در محل برداشتن مو زخمی برجا می‌ماند که اندازه آن بستگی به تعداد فولیکول‌های موی برداشته شده دارد.

معمولا زخم‌ها با موی سر پنهان می‌شوند، اما اگر موها کوتاه باشند محل زخم پیداست. در هر حال، عوارض ناشی از این روش طبیعی است و پس از مدتی مراقبت برطرف خواهد شد.

از دیگر عوارض احتمالی کاشت مو به روش fut عبارتند از:

  • ایجاد موهایی با ظاهر غیرطبیعی
  • به وجود آمدن برآمدگی و ورم
  • ایجاد جای زخم
  • التهاب فولیکل‌های مو
  • خونریزی و درد
  • بی حسی
  • ایجاد کیست‌

کاشت مو

عوارض کاشت مو به روش FIT

روش کاشت FIT در خارج از ایران با نام FUE یا همان Follicular Unit Extraction شناخته می‌شود. روش FIT در واقع مشابه روش FUT است. اما به جای برداشتن نواری از پوست سر، تک تک فولیکول‌های مو را مستقیما از پوست سر خارج می‌کنند.

واضح است که این روش به دلیل تفاوت در نحوه برداشت و استخراج عوارض کمتری نسبت به روش قبلی دارد. در عمل FIT یا FUE هیچ جای زخمی به جز نقاط سفیدی که فولیکول‌ها خارج شدند، مشاهده نمی‌کنید. این نقاط به مرور زمان برطرف و محو می‌شوند.

با وجود این، در موارد نادر و شرایط خاص ممکن است در برخی افراد عوارض بیشتری ظاهر شود. در صورت مشاهده علائم و عوارض زیر حتما به پزشک خود مراجعه کنید:

  • علائم عفونت
  • درد و تورم در اطراف محل جراحی
  • تورم فولیکول
  • خونریزی محل جراحی
  • بی حسی یا گزگز کردن محل جراحی
  • تفاوت موهای کاشته شده با موهای اطراف

عوارض کاشت مو به روش SUT

با افزایش تقاضا برای کاشت مو، تولید دستگاه‌های اتوماتیک پیشرفته هم رونق گرفت. دستگاه‌هایی همچون SAFER که در جهت سرعت و افزایش تراکم کاشت ابداع و روانه بازار شد. در ایران، کاشت مو با استفاده از این دستگاه‌ها تحت عنوان روش SUT شناخته می‌شود.

ویژگی مهم این دستگاه‌ها این است که در مرحله استخراج فولیکول‌ها و پیوند به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک عمل می‌کنند. این باعث می‌شود که عمل کاشت با دقت و سرعت و تراکم بیشتری انجام شود.

روش SUT در واقع یکی از روش‌های پرطرفدار و پرمزیت است. با این حال، این روش هم ممکن است معایبی همچون گرانی و تراشیدن سر داشته‌باشد.

اما، عوارض کاشت مو به روش sut چندان قابل توجه نیست و این خود یک نقطه قوت مهم به شمار می‌رود. اگرچه عوارضی همچون بر جا ماندن اسکار حاصل از استخراج فولیکول‌ها، در این روش هم طبیعی است.

کاشت مو

عوارض کاشت مو در زنان چیست و برای چه کسانی مناسب نیست؟

در زنان مبتلا به طاسی و ریزش مو، یک تفاوت و نکته حائز اهمیت وجود دارد. در زنان ناحیه‌های دهنده غیر ثابت است و مانند سایر قسمت‌ها موهای کمی دارد. بنابراین، اگر موهای این قسمت‌ها برداشته و پیوند شود، ریزش سریع مو مشاهده خواهد شد و نتیجه برعکس در پی خواهد داشت.

عوارض کاشت مو در زنان در زنان تفاوت چندانی با مردان ندارد. در بانوان هم علائمی همچون التهاب فولیکول مو، ریزش مو و برجا ماندن جای زخم وجود دارد.

در واقع، فرد باید آگاه باشد که عمل کاشت در هر شرایط و برای هر فردی مناسب نیست. به عنوان مثال، بانوانی که دچار ریزش موی گسترده در سرتاسر سرشان هستند و یا به دلیل شیمی درمانی ریزش مو دارند، نباید به سراغ کاشت مو بروند.

عوارض کاشت مو در سن کم

کاشت مو در سنین پایین، به ویژه سنین قبل از 25 سال، ریسک بالایی دارد و انجام آن توصیه نمی‌شود. زیرا در این محدوده سنی وضعیت ریزش و قدرت بانک مو کاملا ثابت نشده‌است. این عدم ثبات می‌تواند منجر به بروز عوارض و نتیجه نامطلوب شود. از مهم‌ترین عوارض کاشت مو در سن کم برجا ماندن جای زخم به ویژه در روش FUT است.

کلام آخر

این عوارض مانند همه عمل‌های درمانی و زیبایی، پس از مدتی کوتاه و با مراقبت درست برطرف خواهد شد. اما لازم است بدانید که مرگ در اثر کاشت مو از عوارض گزارش شده در این شیوه درمانی نیست. زیرا اعمال کاشت مو معمولا با بی حسی انجام می‌شود.

نکته مهم در عمل‌هایی همچون کاشت مو، دریافت آگاهی لازم و مشاوره با پزشک متخصص است. به همین منظور، کلینیک ساعی با بهره‌گیری از کادر تخصصی مجرب و پیشرفته‌ترین امکانات آماده مشاوره و درمان افراد گوناگون است. پیش از هر اقدامی نگرانی‌ها و انتظارات خود از کاشت مو را با مشاوران ما در میان بگذارید. به یاد داشته باشید انتخاب کلینیک درمانی مناسب نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از کاشت مو خواهد داشت.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108


منابع : healthline ، healthline

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 3 / 5. تعداد رای ها 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
11 ماه قبل

خوب بود

دکمه بازگشت به بالا