کاشت مو

آیا کاشت مو به روش FUT قدیمی شده است ؟

آشنایی با مراحل، هزینه و عوارض کاشت مو به روش FUT

4.8
(6)

کاشت مو به روش FUT یکی از روش‌های باسابقه و موثر در بین تکنیک‌های کاشت مو در سال‌های اخیر است. با وجود معرفی شیوه‌های جدیدتر کاشت مو، این روش مشهور هنوز در بین متقاضیان و پزشکان کاشت مو با اقبال زیادی مواجه است. در این مقاله، کاشت مو به روش FUT را به شکل کاربردی و دقیق بررسی کرده‌ایم و در مورد مراحل، نتایج، مزایا، معایب، عوارض و هزینه‌های این روش صحبت کرده‌ایم. اگر قصد کاشت مو را دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

کاشت مو و روش FUT

روش FUT یکی از تکنیک‌هایی است که پزشکان به کمک آن عمل کاشت مو را انجام می‌دهند. اگر بخواهیم این راهکار درمانی را در یک جمله توصیف کنیم، می‌توان گفت: کاشت مو یا پیوند مو تنها درمان دائمی ریزش مو و طاسی است.

چرا کاشت مو درمان قطعی ریزش مو است؟

چرایی این مسئله به ذات و بنیان سلولی موهای شما باز می‌گردد. موهای بیشتر کسانی که دچار ریزش مو هستند با الگوی خاصی می‌ریزد. مثلاً در اغلب آقایان موهای جلو و فرق سر خالی می‌شود. گاهی ریزش مو ادامه پیدا می‌کند و روی سر خالی و بی‌مو می‌شود. در عین حال موهای پشت و اطراف سر تقریباً تمام این آقایان پرپشت و دست نخورده باقی می‌ماند.

پس برخی موهای شما ذاتی حساس به ریزش دارند و برخی هم مقاوم به ریزش هستند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

در کاشت مو به روش FUT یا سایر روش‌های کاشت موی طبیعی، موهای مقاوم به ریزش را از محل اولیه به محلی از سر که دچار طاسی شده انتقال می‌دهیم. منظورمان از مو فقط تار مو نیست؛ بلکه منظورمان پیاز مو، سلول‌های سازنده‌ی مو و ساختارهای دیگری که در ساخت و حفظ سلامت مو موثرند. موهای کاشته شده به روش FUT در محل جدید مثل موهای طبیعی رشد می‌کنند و عمری بسیار طولانی خواهند داشت.

در کشور ما منظور از کاشت مو همان پیوند مو است. روش‌هایی تحت عنوان ترمیم مو نیز وجود دارد که در آن‌ها به جای استفاده از موهای طبیعی بدن، از میکروفیبرهای مصنوعی استفاده می‌شود که ظاهر و رنگی مشابه با موهای طبیعی خودتان دارند. این موهای مصنوعی در زیر پوست ثابت می‌شوند و به بیان دیگر کلاه‌گیسی دائمی هستند.

لازم به ذکر است که نتایج کاشت مو به روش FUT (یا سایر روش‌های پیوند موی طبیعی) بسیار زیباتر و طبیعی‌تر از روش‌های ترمیم مو هستند. ترمیم مو خطراتی از نظر ایجاد واکنش‌های حساسیتی به میکروفیبرها، التهاب بافت پوستی و … را نیز دارند چرا که فیبرها از جنس سلول‌های بدن نیستند و بدن ما به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

مراحل کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT سه مرحله‌ی اصلی دارد: استخراج واحدهای فولیکولی از ناحیه‌ی بانک مو، آماده‌سازی گرافت‌ها و در نهایت مرحله‌ی کاشت یا قرار دادن گرافت‌ها در منطقه‌ی پذیرنده.

مراحلی که نام بردیم در اتاق عمل اتفاق می‌افتند و در واقع مراحل اجرایی کاشت مو هستند. اما قبل و بعد از کاشت مو نیز مراحلی وجود دارند که آن‌ها را نیز در این بخش به طور خلاصه توضیح داده‌ایم.

مراحل کاشت مو به روش FUT

قبل از کاشت مو

  • مشاوره:

قبل از این که به اتاق جراحی بروید، باید با پزشکان متخصص کلینیک مشاوره‌ای داشته‌ باشید. در جلسه‌ی مشاوره ابتدا باید ببینیم که علت ریزش موی شما چیست. آیا این ریزش مو ناشی از یک بیماری زمینه‌ای است؟ آیا ریزش موی ژنتیکی است؟ یا ریزش مو حاصل از آسیب و زخم‌ها بوده است. علت ریزش مو تعیین می‌کند که آیا کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستید یا نه. در مورد این که کاشت مو برای چه کسانی و چه انواعی از ریزش مو مناسب است در بخش‌ دیگری از همین مقاله صحبت کرده‌ایم.

  • بررسی شرایط جسمی:

کاشت مو به روش FUT یک عمل جراحی محسوب می شود. روش FUT نسبت به سایر روش‌های کاشت مو تهاجمی‌تر است ولی اگر به دست پزشک کارآزموده و ماهر انجام شود، دردسر بسیار کمی برای شما خواهد داشت. به هر حال با یک درمان تخصصی پزشکی طرف هستیم و باید اطمینان حاصل کنیم که این روش برای شما خطرساز نخواهد بود؛ چرا که ایمنی و سلامت شما از همه چیز مهم‌تر است. بدین منظور داروهای مصرفی و بیماری‌های زمینه‌ای شما را بررسی می‌کنیم و معمولاً یک آزمایش خون نیز برای شما تجویز می‌شود که باید انجام بدهید.

  • برنامه و طرح کاشت مو:

یکی از اقدامات مهمی که متخصصان کلینیک تخصصی ساعی پیش از کاشت مو انجام می‌دهند، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی برای کاشت مو است. این مرحله به شکل مستقیم با رضایت درمان‌جو از نتایج کاشت مو ارتباط دارد. برنامه و طرح کاشت مو باید مطابق با شرایط و نیازهای شما تعیین شود. به طور مثال ممکن است طاسی شما وسیع بوده و بانک موی پرپشتی در اختیار نداشته باشید. در این صورت اگر جراح تعداد گرافت‌های زیادی از بانک مو برداشت کند، آن ناحیه‌ی از سر وضعیت بسیار نامطلوبی پیدا می‌کند.

استخراج واحدهای فولیکولی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در کاشت مو، کل ساختار مو استخراج و در محلی دیگری از سر قرار داده می‌شود. به ساختارهای مویی که شامل تار مو، پیاز مو و بخش‌های ضمیمه هستند، فولیکول یا واحدهای فولیکولی گفته می‌شود. یک واحد فولیکولی در واقع کارخانه‌ی میکروسکوپی سازنده‌ی مو در بدن است.

در این مرحله از کاشت مو به روش FUT ، پزشک بخش کوچکی از پوست سر را از ناحیه‌ی بانک مو برداشت می‌کند که در اصطلاح به آن فلپ می‌گویند. فلپ به نواری نازک از پوست بانک مو گفته می‌شود که پر از مو است و ما می‌توانید در زیر میکروسکوپ واحدهای فولیکولی را از آن استخراج کنیم.

مرحله برداشت در روش FUT

نگرانی اول – درد: برداشت فلپ از بانک مو تحت بی‌حسی انجام می‌شود پس دردی حس نخواهید کرد. با از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی ممکن است درد خفیفی را تجربه کنید که با داروهای مسکن معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن مدیریت می‌شود.

نگرانی دوم – جای زخم: بعد از برداشت، جای زخم با ظرافت بخیه زده می‌شود و توسط موهای بالادستی پوشیده می‌شود. پس در آینده جای زخم در پشت سر قابل مشاهده نخواهد بود.

آماده‌سازی گرافت‌ها برای کاشت

بعد از برداشت فلپ پوستی، عملیات جداسازی واحدهای فولیکولی آغاز می‌شود. فلپ پوستی به قطعات کوچکتری تقسیم شده و سپس در زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد. حال می‌توان جزئیات بافت پوستی را مشاهده و با دقت واحدهای فولیکولی را استخراج کرد. واحدهای فولیکولی که آماده‌ی کاشت هستند، گرافت مو نام می‌گیرند.

مرحله آماده سازی گرافت ها برای کاشت

پیوند یا کاشت گرافت‌ها

در آخرین مرحله از کاشت مو به روش FUT، پزشک با توجه به طرح کاشت مو که پیش از شروع جراحی تعیین شده، سوراخ‌هایی به اندازه‌ی یک میلی‌متر روی پوست سر در ناحیه‌ی گیرنده ایجاد می‌کند. هرکدام از این سوراخ‌ها محل قرار گیری یک گرافت هستند. مرحله‌ی کاشت گرافت‌ها برخلاف مرحله‌ی استخراج گرافت‌ها بدون خونریزی و بدون نیاز به بخیه است ولی بازهم تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و دردی نخواهید داشت.

مدت زمان: کلیه مراحل کاشت مو به روش FUT بین ۴ تا ۶ ساعت زمان می‌برد. البته در بین عمل به شما زمان استراحت نیز داده می‌شود.

مرحله کاشت گرافت های مو در روش FUT

بعد از کاشت مو

مرحله‌ی بعد از کاشت مو دوره‌ی نقاهت یا ریکاوری نام دارد. در این دوران باید به توصیه‌های مراقبتی و بهداشتی عمل کنید. معمولاً بعد از کاشت مو سر شما پانسمان نمی‌شود یا پانسمان سبکی خواهد داشت. روز بعد از کاشت هم باید سر خود را طبق دستورالعمل خاصی بشویید یا برای شست و شو به کلینیک مراجعه کنید. تورم و قرمزی از شایع‌ترین عوارض کاشت مو هستند که موقتی بوده و به کمک راهکارهایی می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند. بعد از کاشت مو به روش FUT تا مدتی نمی‌توانید ورزش سنگین بکنید. همچنین در چند روز اول نباید کلاه به سر بگذارید و پوست سرتان نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرد.

نتیجه‌ی کاشت مو به روش FUT

نتیجه‌ی کاشت مو به نیازها و شرایط شما بستگی دارد. به کمک روش FUT می‌توان بیش از ۳۵۰۰ گرافت (هر گرافت شامل ۲ تا ۳ تار مو است) را در یک جلسه کاشت مو پیوند زد.

دوره‌ی نقاهت بعد از عمل حدود ۲ هفته زمان می‌برد و بعد از آن نشانه‌های عمل کاشت مو (مثل قرمزی و کبودی) محو می‌شوند.

از پایان دوره‌ی نقاهت تا انتهای ماه دوم ممکن است شاهد ریزش موهای کاشته شده باشید. این موضوع نباید نگران‌تان کند؛ چرا که اتفاقی طبیعی است و برای بیشتر کسانی که مو کاشته‌اند نیز رخ داده است. پدیده‌ی ریزش موهای کاشته شده به علت این است که فولیکول سازنده‌ی مو دچار شک شده و دست از بلند کردن موی قبلی می‌کشد. از ابتدای ماه سوم رشد یک تار موی جدید از فولیکول کاشته شده شروع می‌شود و موها آرام آرام جوانه می‌زنند.

مو با سرعت متوسط ۱.۵ سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند. پس انتظار داریم نتایج کاشت مو حداقل ۱۰ تا ۱۲ ماه بعد از کاشت پدیدار شوند. هرچند که این انتظار طولانی است، در پایان از دیدن موهای پرپشت خود لذت خواهید برد.

کاشت مو fut

آیا FUT بهترین روش کاشت مو است؟

روش FUT هم بهترین روش کاشت مو هست و هم نیست. این روش برای برخی از متقاضیان می‌تواند بهترین روش کاشت مو باشد؛ ولی هیچگاه نمی‌توان یکی از روش‌های کاشت مو را به عنوان بهترین شیوه معرفی کرد. همه چیز به نیازها، شرایط و ترجیحات شما بستگی دارد.

برای انتخاب بهترین روش کاشت مو «برای شما» باید روال مشخصی طی شود. پزشک متخصص ابتدا وضعیت ریزش موهایتان را بررسی می‌کند و انتظارات شما را از کاشت مو می‌شنود. سپس روش‌هایی که با شرایط شما متناسب هستند را اعلام می‌کند. در نهایت حاصل همفکری شما و پزشک متخصص، انتخاب یکی از روش‌های کاشت مو خواهد بود.

در ادامه فهرستی از مزایا و معایب این روش برایتان تهیه کرده‌ایم تا بهتر بتوانید در مورد روش FUT قضاوت کنید:

مزایای روش FUT

روش FUT یکی از بهترین روش‌ها برای کاشت مو است. برخی از مزایای این روش را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  • کیفیت گرافت‌ها بسیار بالاست. چرا که استخراج گرافت‌ها برخلاف سایر روش‌های کاشت مو در زیر میکروسکوپ انجام می‌شود.
  • آسیب کمتری به گرافت‌ها وارد می‌شود چرا که مرحله‌ی استخراج و آماده‌سازی سریع‌تر از سایر روش‌های کاشت مو است و فولیکول‌ها زمان کمتری را در خارج از بدن سپری می‌کنند.
  • در یک جلسه‌ی ۴ تا ۸ ساعته می‌توان بیش از ۳۵۰۰ گرافت را به کمک روش FUT کاشت.
  • نیازی به تراشیدن ناحیه‌ی دهنده یا بانک مو نیست.
  • هزینه‌ی کاشت مو به روش FUT معمولاً کمتر از سایر روش‌های کاشت مو است. البته هزینه‌ی کاشت مو به تعداد گرافت‌ها و موارد دیگر نیز بستگی دارد.

نتیجه کاشت مو به روش FUT

معایب روش FUT

مثل سایر روش‌های کاشت مو، معایبی نیز برای روش FUT مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر فهرست کرده‌ایم:

  • مشکل اصلی روش FUT تهاجمی بودن آن است. در این روش برای استخراج گرافت‌ها نیاز به برداشت فلپ پوستی است. برداشت فلپ یا نوار پوستی با ایجاد برش و خونریزی همراه بوده و محل ایجاد برش بخیه زده می‌شود.
  • این روش به دلیل ایجاد زخم و خونریزی برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند چندان مناسب نیست. به طور مثال در افراد دیابتی که التیام زخم‌ها با مشکل مواجه است، بهتر است از روش FUT استفاده نشود.

روش FUT برای چه کسانی مناسب است؟

این که آیا شما کاندیدای خوبی برای کاشت مو به روش FUT هستید به مواردی زیادی بستگی دارد و تنها پزشک متخصص کاشت مو می‌تواند با قطعیت این موضوع را تعیین کند. با این حال در ادامه فهرستی از کسانی که می‌توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به این روش باشند را ذکر کرده‌ایم:

  • افرادی که از ریزش موی ژنتیکی (آندروژنی) رنج می‌برند و وضعیت ریزش موی آن‌ها به ثبات نسبی رسیده است. در صورتی که ریزش موی شما به شکل فعالانه ادامه دارد، باید تا زمان تثبیت ریزش مو صبر کنید. معمولاً ریزش مو در سنین بالای ۲۵ تا ۳۰ سال به ثبات می‌رسد؛ لذا کاشت مو برای افراد زیر ۲۵ سال توصیه نمی‌شود. برای کاشت مو در خانم‌ها به طور معمول محدودیت سنی مطرح نمی‌شود.
  • افرادی که به دلیل آسیب‌ها یا زخم‌ها دچار طاسی شده‌اند. در صورتی که یک بیماری پوستی باعث ریزش موهای شده، باید بعد از درمان کامل بیماری پوستی برای کاشت مو اقدام کنید. کسانی که به دنبال شیمی‌درمانی دچار طاسی دائمی شده‌اند می‌توانند پس از اتمام دوره‌ی شیمی‌درمانی برای کاشت مو اقدام کنند.
  • بانک مو شما باید تراکم مناسبی داشته باشد. اگر بانک موی کم پشتی داشته باشید، جای زخم روش FUT نمایان شده و جلوه‌ی نازیبایی به سر شما می‌دهد.
  • اگر پوست سر شما انعطاف پذیری کمی داشته باشد، کاندیدای مناسبی برای روش FUT نیستید.

هزینه روش FUT

در شرایط یکسان، هزینه کاشت مو به روش FUT کمتر از سایر روش‌های کاشت مو است. علت این موضوع را می‌توان سرعت بالاتر و دشواری کمتر این روش کاشت مو دانست. برای اطلاع از هزینه‌ی کاشت مو به روش FUT می‌توانید با کارشناسان کلینیک ساعی در تماس باشید.

برای اطلاع از هزینه کاشت مو در کلینیک ساعی، با مشاوران کاشت به شماره 09193797108 تماس بگیرید.

عوارض روش FUT

به طور کلی کاشت مو روشی ایمن و موثر است. ولی تمام روش‌های درمانی پزشکی می‌توانند عوارضی داشته باشند. عوارض کاشت مو به روش FUT عبارت‌اند از:

  • تورم و قرمزی: تورم و قرمزی ناحیه‌ی پیشانی و اطراف چشم یا حتی کبودی این نواحی در بین کسانی که کاشت مو انجام داده‌اند شایع است. در بیشتر مواقع این مشکل در عرض چند روز برطرف می‌شود ولی ممکن است تا چند هفته نیز طول بکشد.
  • درد یا بی‌حسی: یکی از عوارضی که تقریباً فقط در روش FUT مشاهده می‌شود، دردناک یا بی‌حس شدن ناحیه‌ی بانک مو است. چون برای برداشت فلپ از بانک مو برشی در این ناحیه‌ ایجاد می‌شود، ممکن است به اعصاب پوستی آسیب وارد شود. مهارت بالا جراح و اندازه‌ی کوچک فلپ از جمله مواردی هستند که می‌توانند از ایجاد این عارضه پیشگیری کنند.
  • جوش و فولیکولیت: به التهاب فولیکول‌ها، فولیکولیت گفته می‌شود که از عوارض نادر کاشت مو است. معمولا فولیکولیت خفیف است و به کمک کرم‌های آنتی بیوتیکی برطرف می‌شود. با این حال احتمال وخامت و جدی شدن این التهاب وجود دارد و ممکن است به درمان‌های قوی‌تری نیاز باشد.
  • خارش: یکی از عوارض طبیعی و ناشی از فرآیندهای التیامی پوست است. باید دقت کنید که خاراندن پوست سر می‌تواند باعث جدا شدن گرافت‌های کاشته شده شود. همچنین ممکن است باعث ورود آلودگی به زخم‌های در حال بهبودی و ایجاد عفونت شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.8 / 5. تعداد رای ها 6

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا