کاشت مو

تقویت موها بعد از کاشت مو با رعایت نکات تغذیه ای

دستورالعمل هایی برای تقویت موها بعد از کاشت مو

5
(6)

امروزه بسیاری از افراد، کاندید روش های مختلف کاشت مو می شوند، تا برای همیشه از شر ریزش موها خلاص شوند. روش های جدید کاشت مو، علاوه بر داشتن اثربخشی بالا، با کمترین عوارض جانبی انجام می شوند و کاملا بدون خطر هستند. اما نکته قابل توجه این است که، موفقیت در پیوند مو فقط به تکنیک ها و تخصص پزشک وابسته نیست. مراقبت های بعد از کاشت مو، از جمله مهم ترین مواردی هستند که نتیجه نهایی کاشت مو را تحت تاثیر قرار می دهند.

با فرض اینکه شما کاشت مو را در بهترین مراکز تخصصی کاشت انجام دهید، اما دستورالعمل های بعد از جراحی را نادیده بگیرید، نباید انتظار نتایج مثبت را داشته باشید. بنابراین موفقیت کاشت مو علاوه بر انتخاب پزشکی متخصص و مجرب، مستلزم رعایت نکات و توصیه های پزشک بعد از جراحی است.

تقویت موها بعد از کاشت مو

یکی از سوالات متداول بیماران بعد از جراحی این است که، چگونه می توانیم موهای کاشته شده را تقویت کنیم تا رشد بهتری داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، عوامل متعددی در تقویت موها بعد از کاشت مو نقش دارند. همانطور که می دانید، طی فرایند کاشت مو، فولیکول ها از ناحیه بانک مو در پشت سر، به نواحی کم تراکم منتقل می شوند. به دلیل این جایجایی فولیکول ها در مراحل اولیه بعد از جراحی بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت دارند. به همین دلیل اولین گام برای تقویت فولیکول ها، رعایت دستورالعمل های بعد از جراحی است.

لازم است بیماران بعد از جراحی پیوند مو، توصیه های پزشک را جدی بگیرند و دستورالعمل های بعد از کاشت مو را به دقت اجرا کنند. محافظت از فولیکول ها، وابسته به عواملی همچون نحوه شستشوی موها، طریقه خوابیدن بعد از جراحی، تغذیه بعد از کاشت مو و سایر موارد مهمی است که می تواند برنتیجه نهایی کاشت مو تاثیر بگذارد.

درمان های دارویی برای تقویت موها بعد از کاشت مو

  • ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از رایج ترین داروهای جلوگیری از ریزش و تقویت مو است، که بصورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول از نازک شدن و ریزش موها جلوگیری کرده و رشد فولیکول ها را تحریک می کند. از این رو، بعد از انجام پیوند مو، ممکن است پزشک برای تقویت موها برای بیمار ماینوکسیدیل تجویز کند. بطور معمول، بیماران باید 2 بار در روز این محلول را روی نواحی مورد نظر استعمال کنند، اما دستورالعمل دقیق با توجه به شرایط شما، توسط پزشک تعیین خواهد شد. ماینوکسیدیل بعد از 4 ماه استفاده نتایج خود را نشان می دهد و باعث تقویت ریشه فولیکول ها می شود.

محلول ماینوکسیدیل

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

  • فیناستراید

فیناستراید دارویی است که برای درمان ریزش مو تجویز می شود. این دارو می تواند به کاهش ریزش مو کمک کرده و رشد موهای جدید را تحریک کند. فیناستراید بعد از کاشت مو یک بار در روز بصورت خوراکی مصرف می شود و بعد از گذشت 4 تا 6 ماه نتایج خود را نشان می دهد. این دارو علاوه بر کنترل ریزش موی بعد از کاشت مو، می تواند به تقویت فولیکول ها نیز کمک کند. مصرف فیناستراید بعد از کاشت مو الزامی نیست و بنا به تشخیص پزشک شما تجویز می شود.

قرص فیناستراید

  • مکمل ها و ویتامین ها

روی، اسید فولیک و انواع ویتامین ها از مواد ضروری تشکیل دهنده مو هستند. به همین دلیل لازم است بیماران بعد از کاشت مو برای مدتی از داروهای حاوی انواع ویتامین ها و زینک استفاده کنند تا به تقویت فولیکول ها کمک کنند.

سایر روش های درمانی برای تقویت موها بعد از کاشت مو

  • پلاسما درمانی یا پی آر پی

درمان از طریق پلاسما درمانی شامل پردازش فاکتورهای فعال خون بیمار و تزریق آن به پوست سر است. پی آر پی، از طریق افزایش خونرسانی به پیاز مو، قادر است رشد فولیکول ها را تحریک کرده و ضخامت موها را افزایش دهد. در برخی مواقع برای دریافت اثربخشی بیشتر ممکن است پلاسمادرمانی با سایر روش های درمانی ترکیب شود تا بیشترین بازخورد را داشته باشد. با وجود اینکه لزومی نیست تمام بیماران بعد از کاشت مو از این درمان بهره مند شوند، اما پلاسما درمانی در صورت تشخیص پزشک می تواند در تقویت موها بعد از پیوند مو به بیماران کمک کند.

  • مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یکی از روش های درمانی برای کاهش ریزش مو است، که به تشکیل فولیکول های جدید کمک می کند. در صورتی که بیماران بعد از کاشت مو دچار ریزش مو شوند، یا موهای ضعیف و شکننده داشته باشند، می توانند از طریق مزوتراپی موها را تغذیه کنند. مزوتراپی از طریق سرعت بخشیدن به گردش خون در پوست سر، مواد مغذی مورد نیاز موها را تامین کرده و آن ها را تقویت می کند.

مزوتراپی مو برای تقویت مو بعد از کاشت مو

نکات تغذیه ای برای تقویت موها بعد از کاشت مو

تاثیر مواد غذایی سالم و مقوی بر رشد موها غیر قابل انکار است. آنچه که می خوریم بر رشد سالم موها و تقویت فولیکول ها تاثیر می گذارد و می تواند سرعت بازسازی و ترمیم موها را افزیش دهد. تغذیه مناسب بعد از جراحی، همچنین می تواند روند بهبودی بیماران را تسریع کند و باعث بهبودی زخم ها و عوارض بعد از کاشت مو شود.

یکی از مهمترین دستورالعمل ها برای تقویت موها، مربوط به تغذیه بعد از کاشت مو است. تاثیر مواد غذایی سالم و مقوی بر رشد موها غیر قابل انکار است. آنچه که می خوریم بر رشد سالم موها و تقویت فولیکول ها تاثیر می گذارد و می تواند سرعت بازسازی و ترمیم موها را افزیش دهد. تغذیه مناسب بعد از جراحی، همچنین می تواند روند بهبودی بیماران را تسریع کند و باعث بهبودی زخم ها و عوارض بعد از جراحی شود.

بنابراین هر غذایی که مصرف می شود، روی سلامت و تقویت فولیکول های کاشته شده تاثیر می گذارد. برای داشتن موهایی سالم و پرپشت لازم است برنامه غذایی خود را اصلاح کنید تا شاهد نتایج فوق العاده کاشت مو شوید.

و اما رایج ترین سوال بیماران ؛ بعد از کاشت مو چی بخوریم تا موها تقویت شوند؟

  • ویتامین های گروه B

بدون شک، ویتامین های گروه ب از اصلی ترین مواد مغذی موثر در رشد موها هستند. بیوتین و B12 از جمله مهم ترین ویتامین های گروه ب هستند، که نقش مهمی در ساختار و کیفیت موها ایفا می کنند. این ویتامین ها، از طریق تامین مواد مغذی برای بدن، فولیکول های مو را تقویت می کنند و از ریزش موها و آسیب دیدن فولیکول ها جلوگیری می کنند.

با وجود اینکه ویتامین ها به شکل قرص و آمپول در بازار موجود هستند، اما توصیه ما به شما است که از مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه ب غافل نشوید. مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه ب عبارتند از : مرغ ، گوشت قرمز، آووکادو، موز، آجیل، تخم مرغ و میوه ها.

  • روی

روی یکی از عناصر مهم برای تقویت موها بعد از کاشت مو است، که نقش مهمی در محافظت از موها ایفا می کند. کمبود روی، یکی از اصلی ترین دلایل ریزش و کم پشتی موها محسوب می شود. به همین دلیل مصرف مواد غذایی سرشار از روی برای پیشگیری از ریزش مو الزامی است. از آنجایی که مدتی بعد از پیوند مو، موها دچار شوک جراحی و ریزش می شوند، مصرف روی در چینین مواقعی کارساز است.

روی، نقش مهمی در ترمیم بافت مو، تولید کلاژن، ایجاد تعادل هورمونی، تکثیر سلولی و جذب پروتئین ها ایفا می کند. به همین دلیل این عنصر از جمله مواد ضروری محسوب می شود که می تواند بعد از کاشت مو موها را تقویت کند. مواد غذایی سرشار از روی عبارتند از : نخود، میگو، غلات سبوس دار، ماهی، تخم مرغ و اسفناج.

  • آهن

آهن از مواد ضروری لازم بری رشد و تقویت موهاست. یکی از اصلی ترین دلایل ریزش موها، کمبود آهن است. آهن، خونرسانی به نقاط مختلف بدن از جمله موها را افزایش می دهد و باعث افزایش اکسیژن رسانی به بافت های بدن می شود. به همین دلیل کمبود آهن باعث ضعیف شدن و ریزش موها می شود.

آهن از طریق افزایش اکسیژن رسانی به فولیکول ها، موها را تقویت می کند و روند بازسازی و ترمیم موها را سرعت می بخشد. این عنصر نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به همین دلیل می تواند دوره ریکاوری بعد از کاشت مو را کوتاه تر کند. مواد غذایی سرشار از آهن عبارتند از : اسفناج، گوشت گاو، گوشت گوساله و لوبیا.

  • ویتامین E

ویتامین E به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، نقش بسیار مهمی در بهبود سریع زخم ها ایفا می کند. به همین دلیل بعد از جراحی کاشت مو، مصرف این ویتامین می تواند بافت آسیب دیده را ترمیم کند و به بهبودی زخم ها و عوارض بعد از جراحی کمک کند. روغن بادام ، آووکادو، اسفناج، روغن زیتون و آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند و توصیه می شود بیماران برای تقویت موها بعد از کاشت مو، از مواد مغذی حاوی ویتامین E استفاده کنند.

  • ویتامین C

ویتامین C یکی از عناصر مهم در ریزش مو و سفید شدن موها محسوب می شود و مانند ویتامین E دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد. ویتامین C از طریق تولید کلاژن، به بهبودی زخم های بعد از جراحی کمک می کند و فولیکول ها را تقویت می کند. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از : انواع فلفل، کلم بروکلی، کیوی، مرکبات و میوه ها.

  • ویتامین A

ویتامین آ یکی از اصلی ترین مواد ضروری بدن است که برای رشد سلول های بدن و تقویت ریشه موها ضروری است. این ویتامین، از طریق تولید سبوم، رطوبت پوست سر را افزایش می دهد و بدین طریق سلامت و شادابی موها را تامین می کند. کمبود ویتامین آ در بدن می تواند منجر به خشک شدن پوست سر و در نتیجه ریزش شدید موها شود. به همین دلیل توصیه می شود بیماران بعد از جراحی کاشت مو، برای تقویت موها، مقادیر کافی این ویتامین را دریافت کنند تا از سلامت موها اطمینان حاصل کنند. مواد غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از : هویچ، کلم، اسفناج، کدو تنبل و سیب زمینی.

دستورالعمل هایی برای تقویت موها بعد از کاشت مو

علاوه بر رژیم غذایی حاوی مواد مغذی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در تقویت موها بعد از کاشت مو  نقش مهمی ایفا می کنند. موارد نامبرده شامل مواد غذایی ضروری هستند که بیماران باید بعد از کاشت مو آن ها را مصرف کنند تا از سلامت موها بعد از جراحی اطمینان حاصل کنند. اما بجز این موارد برخی باید و نبایدها نیز وجود دارد که می تواند به حفظ سلامت موها و تقویت فولیکول ها کمک کند. رایج ترین توصیه های بعد از جراحی برای تقویت و محافظت از فولیکول ها به شرح زیر است ؛

  • از مصرف فست فود و غذاهای پرچرب بعد از جراحی خودداری کنید.
  • برای درمان تورم و التهاب، داروهای تجویزی را طبق توصیه پزشک و بطور منظم مصرف کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار اجتناب کنید.
  • برای شستشوی موها بعد از جراحی، حتما از شامپوهای مخصوص و فاقد مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • مدت ها بعد از جراحی از انجام ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • از کندن و خراشیدن دلمه ها و زخم های بعد از جراحی پرهیز کنید.
  • برای محافظت از فولیکول ها بهتر است مدتی بعد از جراحی از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • تا زمانی که موها در وضعیت باثباتی قرار نگرفته اند، از اتو، سشوار و وسایل برقی استفاده نکنید.
  • مصرف قند و شکر را بعد از جراحی کاهش دهید و در عوض مصرف پروتئین ها را افزایش دهید.
  • با مشورت پزشک برای مرطوب نگه داشتن پوست سر از روغن های گیاهی استفاده کنید.

شما برای تقویت موها بعد از کاشت مو چه پیشنهادی دارید؟ آیا با موارد گفته شده در این مقاله موافق هستید؟ در صورتی که راهکاری برای تقویت موها بعد از پیوند مو دارید در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. برای دریافت مشاوره از پزشکان مجرب کلینیک تخصصی ساعی همین حالا با ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه ای ما بهره مند شوید.

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 6

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا