کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

4.7
(29)

بی شک هر عمل جراحی چه ترمیمی و چه زیبایی نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارد که نتیجه مطلوب حاصل شود. همچنین با مراقبت های به موقع و دقیق روند بهبودی به سرعت پیش رفته و بیمار نتیجه دلخواه را زودتر کسب می کند. امروزه کاشت مو به عنوان یکی از جراحی های زیبایی که برای ترمیم طاسی یا زیبایی بیشتر به کار می رود، نیازمند مراقبت های بعدی بوده که این عامل از عوارض احتمالی نیز جلوگیری می کند.

برای یافتن بهترین نتیجه باید همواره به فکر خود باشید که هر چه سریع تر نتیجه بگیریم. از این رو در این صفحه از وب سایت کلینیک ساعی به شرح تغذیه لازم پس از کاشت مو، نحوه استحمام، شستشوی سر، مصرف داروهای تقویتی و غیره می پردازیم که در طول مسیر کاشت تا نتیجه گیری در کنارتان باشیم.

کاشت مو و اقدامات پس از آن

زمانی که تصمیم به کاشت مو می گیرید، باید بدانید که پس از آن نیاز به کمی صبوری و مراقبت دارید که عوارض کاشت مو رفع شده و از عوارض بعدی جلوگیری شود. پیش از کاشت مو پزشک متخصص طی جلسه مشاوره قبل از کاشت مو شما را از عوارض بعدی آن آگاه کرده و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می دهد.

س از گذشت یک ماه از کاشت مو موها شروع به ریزش می کنند؛ اما جای نگرانی نیست و این امر کاملا طبیعی است؛ موها دوباره شروع به رشد کرده و قرمزی های به جای مانده از بین می روند. البته این مدت امکان دارد در برخی افراد حدود 6 ماه به طول بینجامد. اگر دوره ریزش طولانی تر شد، پزشک خود را مطلع کنید. همچنین به مدت 6 ماه ممکن است در ناحیه سر خود احساس بی حسی داشته باشید که کاملا طبیعی است.

پس از کاشت ممکن است کمی درد، سوزش، قرمزی، التهاب و دیگر موارد مشابه را تجربه کنید که باید آن ها را با مراقبت رفع کنید. از این رو تصمیم داریم برخی از توصیه های مهم پس از کاشت مو را برای شما عزیزان شرح مختصری دهیم که ابهامی در ذهنتان باقی نماند.

درمان ورم بعد از کاشت مو

احتمال دارد شب اول پس از کاشت مو در ناحیه پیشانی خود دچار ورم شوید. برای رفع این مشکل، از کمپرس یخ کمک بگیرید. البته افرادی که دچار سینوزیت هستند بهتر است از انجام این کار خودداری کنند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

کمپرس یخ را آماده کرده و هر یک ساعت یکبار در بازه های یک دقیقه ای به مدت 20 دقیقه پیشانی خود را در معرض کمپرس آب یخ قرار دهید که مقداری از ورم کم شود. کیسه های کمپرس آب یخ به طور آماده در داروخانه یا فروشگاه ها موجود است، اما به روش خانگی نیز قادر به تهیه آن هستید.

مقداری یخ خرد شده یا تکه ای را داخل کیسه ریخته و اطراف آن را با دستمال بپوشانید و سپس روی پیشانی خود قرار دهید. احتمالا مقداری صورت شما خیس می شود اما باید از خیسی موهای تازه کاشته شده و محل زخم خودداری کنید.

کمپرس سرد بعد از کاشت مو برای کاهش ورم
کمپرس سرد بعد از کاشت مو

نحوه خوابیدن پس از کاشت مو

همواره توصیه می شود که برای جلوگیری از مشکلات جسمی و روحی در طول روز خواب کافی داشته باشید. برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی نیز، باید خواب خوب و استراحت کافی کرده و از خود مراقبت کنید. قبل از خواب زیر سر خود دو عدد بالش قرار دهید که زاویه ۴۵ درجه ای تشکیل شود. سپس به حالت طاق باز یعنی شکم رو به بالا دراز بکشید.

به طور کلی سعی کنید حالت ثابتی را برای خود انتخاب کرده و چندان جا به جا نشوید. در جایی دراز بکشید که هنگام برخاستن، سرتان به کمد یا بالای تخت برخورد نکند. شاید چند شب اول کمی اذیت شوید، اما پس از گذشت چند روز به حالت اولیه خود باز می گردید.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو
نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو

تعویض پانسمان

تعویض پانسمان امری بسیار مهم و حیاتی است؛ زیرا از عفونت های بعدی جلوگیری می کند. اگر قصد دارید خودتان پانسمان را تعویض کنید، ابتدا سرجی فیکس یا کلاه توری را از روی سر خود بردارید، سپس پانسمان ناحیه برداشت را به آرامی جدا کرده و روی پانسمان ناحیه کاشت مقداری آب بریزید.

صبر کنید که آب به تمام قسمت های پانسمان نفوذ کرده و آن را خیس کند.این امر به برداشت گاز استریل کمک کرده و باعث می شود که بدون درد پانسمان را عوض کنید. پس از آن که در حدود 15 دقیقه از خیس خوردن باندها گذشت، آن ها را به آرامی جدا کنید.

پس از باز کردن پانسمان، با اسپری سرم نمکی قسمت های مذکور را شستشو دهید. این کار را تا 2 روز پس از کاشت ادامه داده و هر چند ساعت یکبار آن را تکرار کنید. نیازی به انجام این کار قبل از خواب نیست.

تعویض پانسمان بعد از کاشت مو
تعویض پانسمان بعد از کاشت مو

توصیه می کنیم برای تعویض پانسمان به صورت کاملا بهداشتی و بدون درد، از متخصصان کلینیک ساعی کمک بگیرید. این مجموعه در امن ترین حالت ممکن، به تعویض پانسمان می پردازد.

 

عدم مصرف دخانیات

مصرف دخانیات مانند مانند سیگارو قلیان همچنین مصرف مشروبات الکلی باعث انعقاد خون شده و روند بهبودی را به تاخیر می اندازد. همانگونه که قبل از کاشت مو باید از مصرف این موراد بپرهیزید، پس از کاشت نیز تا یک هفته از مصرف سیگار و قلیان و تا یک هفته از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

با استفاده از این مواد مضر، گردش خون را تغییر داده و باعث کاهش اثر داروها می شوید. حتی ممکن است دردهایی در ناحیه برداشت یا کاشت مو احساس کنید، زیرا مصرف سیگار و دیگر مواد نیکوتین دار، اثر داروهای بی حسی را خنثی می کند.

ورزش پس از کاشت مو

بی شک ورزش کردن بعد از کاشت مو و داشتن فعالیت های بدنی برای سلامتی جسم و بدن مفید است، اما باید حداقل به مدت یک ماه تا ۴۵ روز از ورزش های سنگین مانند شنا، کشتی، کوهنوردی، ورزش های رزمی و حرکاتی که به سر و صورت فشار وارد می کند، خودداری کرده و نرمش های سبک انجام دهید.

البته بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بهتر است ناحیه کاشت مو خشک بماند و عرق نکند. از این رو همواره محل کاشت را طبق دستورات پزشک خود تمیز و خشک نگه دارید.

نحوه ورزش کردن بعد از کاشت مو
ورزش کردن بعد از کاشت مو

کوتاه کردن و آراستن موها

خیلی از خانم ها موهای خود را رنگ کرده و به فرم های مختلفی آرایش می کنند. حتی این امر در آقایان نیز صادق است. بهتر است پس از کاشت مو از صاف کردن، فر کردن و سشوار کشیدن پرهیز کرده و به سر خود فشار یا حرارتی را وارد نکنید. پس از گذشت یک ماه از کاشت، قادر به شانه کشیدن مو آن هم تنها به یک سمت هستید.

برای رنگ کردن موها نیز پس از گذشت دوماه از کاشت اقدام کرده و در مدت یک ماه اول از شامپوی تجویزی پزشک استفاده کنید. پس از آن نیز زمانی که موها به حالت طبیعی خود رسیدند و عوارض اولیه رفع شدند، از شامپوی مناسب خود بهره بگیرید.

به طور کلی بهتر است در ماه های اولیه کاشت از رنگ کردن، پیرایش و آرایش مو خودداری کنید که فولیکول های جوان و تازه در جای خود محکم شده و رشد کنند. زمانی که همه چیز به حالت عادی برگشت، مانند گذشته موهای خود را به هر طریقی که دوست دارید شانه کرده، سشوار بکشید و دیگر حسرت دوستان پرموی خود را نخورید!

کوتاه کردن و آراستن موها بعد از کاشت مو
کوتاه کردن و آراستن موها بعد از کاشت مو

استفاده از کلاه

خیلی از افراد به استفاده از کلاه عادت دارند؛ برخی دیگر نیز ترجیح می دهند روی موهای کاشته شده خود کلاه بگذارند که تا زمان بهبودی زخم های آن دیده نشود؛ اما آیا استفاده از کلاه مجاز است یا خیر؟

پس از کاشت موهای کاشته شده بسیار ضعیف، نازک و حساس هستند و باید طبق دستورات پزشک از آن ها مراقبت کرد. گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو به دلیل فشاری که روی سر می آورد، امکان دارد فولیکول ها را از جای خود خارج کرده و مانع رشد موهای جدید شود. بنابراین بهتر است در هفته اول از پوشیدن کلاه خودداری کرده و پس از آن از کلاهی استفاده کنید که گشاد بوده و هوا در آن جریان دارد.

در طول دوران کاشت اگر از کلاه استفاده کردید، حتما آن را به طور روزانه شستشو دهید؛ زیرا کلاه ذرات عرق و گرد و غبار را به خود جمع کرده و باعث عفونت در پوست سر شما می شود.

شستشوی سر پس از کاشت مو

برای شستشوی سر، از اسفنج های مخصوص کاشت مو استفاده کنید. اسفنج را به کف آغشته کرده و به همه قسمت های سر ضربه بزنید. این کار را روزی دوبار تکرار کرده و دقت کنید که به سر فشار وارد نشود.

از ماساژ سر یا حرکات چرخشی بپرهیزید و آبکشی را به وسیله دوش انجام ندهید. این کار را دو بار در روز به مدت دو هفته ادامه دهید که تمامی دَلمه ها از بین بروند. از هفته سوم به بعد به طور طبیعی سر خود را شستشو دهید. به آرامی نوک انگشتان خود را در جهت روی سر بکشید که دَلمه ها از بین بروند. این کار را به وسیله ناخن های خود انجام ندهید. باقی ماندن دَلمه یا خراشیدگی روی سر باعث عفونت می شود.

شستشوی بعد از کاشت مو به صورت صحیح و دقیق با شامپوهای مخصوصی که برای کاشت مو تجویز می شوند، علاوه بر رفع دلمه، عفونت و چربی های روی پوست، به محکم شدن فولیکول های جوان نیز کمک بسزایی می کنند. این شامپوها بدون مواد اسیدی و قلیایی بالا بوده و تنها برای شستشوهای پزشکی استفاده می شوند. از این رو بدون هیچ آسیبی به تمیزی سر می پردازند. شامپوی مناسب بعد از کاشت مو همان شامپو بچه می باشد. در صورتی که با مشکل قرمزی پوست سر، عفونت یا عدم ریزش دلمه ها مواجه شدید با پزشک خود جهت تعویض شامپو و نحوه شستشوی سر خود تماس بگیرید.

شستن موها بعد از کاشت مو
شستن موها بعد از کاشت مو

تغذیه بعد از کاشت مو

یکی دیگر از مراحل مراقبت های پس از کاشت مو، برنامه غذایی مفید و کاربردی است. باید به مصرف ویتامین، پروتئین، آب کافی و دیگر اقلام غذایی سالم بپردازید که روند بهبودی به سرعت طی شود. اغلب پزشکان توصیه می کنند پس از صرف صبحانه، ویتامین های لازم را با آب فراوان مصرف کنید.

همچنین استفاده از مایعات فراوان، آب، آبمیوه های طبیعی و میوه هایی که دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند مانند آناناس و پرتقال در این دوره بسیار مفید هستند. یک برنامه غذایی خوب همواره به داشتن جسمی سالم می انجامد.

مکمل هایی نیز برای تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن به کار می روند که جایگزین مواد غذایی شده و انرژی لازم بدن را تامین می کنند. البته مصرف این مکمل ها به افرادی توصیه می شود که امکان خوردن غذاهای نامبرده را ندارند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم نه تنها باعث سلامتی جسم و روح می شود، بلکه از بروز بیماری ها و مشکلات دیگر نیز جلوگیری می کند. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، با مصرف مواد غذایی زیر سلامتی خود را همواره تامین کنید.

مواد غذایی مفید پس از کاشت مو

به طور کلی استفاده از خوراکی های زیر روند بهبودی را سرعت می بخشد:

  •     مصرف پروتئین، آهن، روی، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6؛
  •     سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی؛
  •     انواع گوشت ماهی های چرب و روغنی؛
  •     حبوبات و آجیل؛
  •     لبنیات.

با مصرف لبنیات مانند شیر و ماست، کلسیم لازم را به فولیکول های مو رسانده و باعث محکم شدن آن ها در پوست سر می شوید. همچنین مصرف غذاهایی مایع مانند آش و سوپ که از سبزیجات، حبوبات و مواد غذایی سالم و غیر سرخ کردنی درست می شوند، بسیار مفید است.

ماهی های پرچرب نیز به دلیل داشتن امگا 3 بالا تاثیر فراوانی در بهبودی و رشد مو داشته و به تقویت فولیکول های تازه و جوان کمک فراوانی می کنند.

مواد غذایی مفید پس از کاشت مو
مواد غذایی مفید پس از کاشت مو

مواد غذایی مضر بعد از کاشت مو

در بین مواد غذایی مفید، موادی نیز هستند که با مصرف آن ها علاوه بر آسیبی که به جسم و سلامتی خود وارد می کنید، روند بهبودی پس از کاشت مو را مختل کرده و حتی باعث عفونت و ریزش موها می شوید. مصرف این مواد غذایی باید پیش از کاشت و پس از آن قطع گردد. البته این ترک غذایی کمی دشوار بوده و نیاز به انگیزه بالایی دارد که بدون شک داشتن موهای زیبا، انگیزه خوبی است.

غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها، آسیب جدی به فولیکول های مو زده و مشکلات پی در پی را برای انسان رقم می زند. شیرینی و قند با جلوگیری از جذب پروتئین ها، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و مانع رشد موها می شود. به طور کلی مواد غذایی مضر برای کاشت مو را در ادامه شرح می دهیم. استفاده از مواد غذایی زیر، روند بهبودی را کاهش داده و حتی ممکن است آسیب های جدی را به فولیکول مو وارد کند. برخی از این مواد به شرح زیر هستند:

  •     فست فود، غذاهای سرخ کردنی و آماده؛
  •     نوشابه های معمولی و رژیمی؛
  •     شیرینی جات و قندها از جمله شکلات؛
  •     نشاسته؛
  •     غذاهای چرب؛
  •     نوشیدنی الکلی.

فست فود به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و نمک فراوان، آسیب جدی به مو وارد کرده و شما را با مشکلاتی رو به رو می کند. برای داشتن موهای سالم پیش از کاشت و پس از آن، از مصرف مواد غذایی نامرغوب و چرب خودداری کرده و به فکر سلامتی خود باشید.

خیلی از افراد عادت دارند که پس از خوردن غذا، نوشابه یا دیگر نوشیدنی های کافئین دار را مصرف کنند. کافئین موجود در نوشیدنی هایی همچون نوشابه و قهوه روند بهبودی را کند کرده و باعث ریزش موها می شوند. اطلاعات کامل در مورد مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را در مقاله مصرف قهوه بعد از کاشت مو بصورت کامل مطالعه کنید.

داروهای بعد از کاشت مو

پس از کاشت باید داروهایی را جهت جلوگیری از عفونت بعد از کاشت مو، خونریزی احتمالی، ورم و التهابات و همچنین تقویت موهای کاشته شده استفاده کنید. برای آنکه پیوند موی شما موفقیت آمیز باشد، باید علاوه بر رعایت موارد بالا مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ضروری است.

اغلب پزشکان توصیه می کنند که از قرص زینک پس از کاشت به طور مداوم و روزانه استفاده کنید. این قرص حاوی ویتامین ها و عناصر لازم برای تقویت مو بوده و برای شما بسیار مفید است. برخی دیگر از متخصصان نیز مصرف هر 6 ساعت سفالکسین را توصیه می کنند. داروهای زیر نیز برای مراقبت های پس از کاشت توصیه می شود:

  •     داروهای ضد درد و مسکن؛
  •     آنتی بیوتیک؛
  •     داروهای ضد التهابی؛
  •     داروهای آرام بخش.

استفاده از داروهای تقویتی نیز یکی از موارد ضروری برای مراقبت از موهای کاشته شده است. از این رو قصد داریم لیستی از داروهای لازم پس از کاشت مو را در ادامه شرح دهیم.

داروهای مورد نیاز بعد از کاشت مو
داروهای مورد نیاز بعد از کاشت مو

 

  • مسکن

پس از هر جراحی و عمل زیبایی، وجود درد در ناحیه جراحت طبیعی است. از این رو پزشک با تجویز مسکن سعی در آرام کردن درد دارد. استامینوفن کدئین یکی از داروهای مفید برای این امر به حساب می آید. همچنین گفتنی است استفاده از ژلوفن، آسپرین و ایبوپروفن خون را رقیق کرده و باعث خونریزی بیشتر می شود. بنابراین از این مسکن ها استفاده نکنید.

به طور کلی از مصرف دارو به صورت خودسر بپرهیزید و تنها داروهایی را مصرف کنید که پزشکتان تجویز کرده است. اگر داروهای تجویزی درد را کاهش ندادند، با کلینیک ساعی تماس بگیرید و از متخصصان این مجموعه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

  • آنتی بیوتیک

احتمال اینکه محل جراحی، کاشت و برداشت مو عفونت کند، وجود دارد و کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. متخصص برای کاهش عفونت ناشی از جراحی، آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که به صورت پماد یا قرص خوراکی هستند. برخی از آن ها را باید به محل جراحت بمالید و قرص ها را طبق دستور پزشک میل کنید.

پمادهای موضعی این امکان را به شما می دهند که از خارش پوست، التهاب و عفونت های به وجود آمده جلوگیری کنید. اگر پوست سرتان را بخارانید، نه تنها فولیکول های مو را از بین می برید، بلکه با ایجاد خراشیدگی در محل کاشت و برداشت، باعث عفونت های شدیدی می شوید که ممکن است جبران ناپذیر باشند.

  • داروهای ضد التهابی

از آنجایی که محل برداشت و کاشت مو زخم شده و دچار التهاب و ورم می گردد، پزشک داروهای ضدالتهابی تجویز می کند که ورم ناشی از جراحی کاهش یابد. پس از تجویز دارو، پزشک خود را  از بیماری های خود مطلع کنید. برای نمونه تجویز هیدروکورتیزون برای درمان التهاب بسیار موثر است، در صورتی که این دارو برای بیماران دیابتی مضر است.

حتما پیش از کاشت پزشک خود را از بیماری خود یا داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید و اطلاعات لازم را در اختیارش بگذارید. این کار باعث می شود که دارو با توجه به سیستم جسمی شما تجویز شود.

  • داروهای آرام بخش

داروهای آرام بخش به افرادی که هنگام خوابیدن مشکل دارند، کمک می کند. داشتن خواب کافی روند بهبودی را افزایش می دهد. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا این بی خوابی طبیعی بوده و پس از مدتی رفع می شود. داروهایی همچون والیوم و زاناکس از داروهای آرام بخش به شمار می روند.

خیلی از افراد از خوردن قرص های آرام بخش و خواب آور اجتناب کرده و احساس می کنند این داروها وابستگی به همراه دارند. آرام بخش ها داروهایی هستند که باعث آرام شدنتان می شوند و خوابی راحت را برای شما به ارمغان می آورند؛ اما پس از دوران نقاهت که قادر به حمام کردن بودید، دوش بگیرید که آرام شوید و دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشید.

توصیه کلینیک ساعی

به عنوان سخن آخر پیشنهاد می کنیم با انتخاب یک مرکز پزشکی معتبر، سلامتی خود را تضمین کنید. کاشت مو این امکان را به شما می دهد که به آرزوهای خود برسید و دیگر به دلیل طاسی و کم پشتی موهای خویش گوشه گیری نکنید.

از غذاهای مفید و سالم استفاده کرده و به میزان کافی آب بنوشید. این امر به بهبود بافت های پیوندی کمک کرده و فولیکول ها را قوی می کند. از خوردن غذاهای مضر مانند فست فود و نوشابه بپرهیزید. همچنین از مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان خودداری کنید زیرا باعث تشدید خونریزی می شوند.

حتما از داروهای تجویزی استفاده کنید و تمامی نکات مذکور در مقاله را به کار گیرید. کلینیک ساعی با بهره مندی از پزشکان و جراحان ماهر زیبایی در زمینه کاشت مو، لیزر، خدمات زیبایی و دیگر موارد مشابه از لحظه مراجعه شما به مرکز تا زمان بهبودی کامل در کنار شما است.

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای ها 29

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 سال قبل

مطالب تون کامل و عالی بود

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا