کاشت مو

عوارض کاشت مو چیست؟

4.9
(15)

در سال‌های اخیر کاشت مو یکی از جراحی های رایج در جهان بوده است. اگر عوارض کاشت مو را در یک کفه ترازو و عوارض دیگر عمل‌های زیبایی را در کفه دیگر بگذاریم، بدون شک سنگینی عوارض دیگر عمل‌های زیبایی کفه ترازو را به سمت خود خواهد کشید.

واضح است که کاشت مو را نمی‌توان یک عمل کاملا بدون خطر و بدون عوارض دانست. اما اگر برای کاشت مو به یک کلینیک متخصص و حرفه‌ای مراجعه کنید، احتمال بروز این عوارض تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال احتمال بروز این عوارض هرچند در مقیاس کوچک همواره وجود دارد. بنابراین یکی از اولین گام‌ها در آغاز فرایند کاشت مو اطلاع از عوارض این عمل و علت وقوع آن‌ها است.

انواع عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو به دو دسته تقسیم می‌شوند. عوارض طبیعی مانند قرمزی یا تورم که پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف شده و نگران‌کننده نیستند. اما دسته دیگر از عوارض ممکن است در اثر ناسازگاری روش و مواد به‌کاررفته با بدن، متناسب نبودن روش انتخاب‌شده با نوع نیاز و یا عدم مهارت جراح به وجود آید. این عوارض ممکن است تا مدت زیادی شما را درگیر کرده و تجربه شیرین عمل کاشت مو را در کام شما تلخ کند.

به همین دلیل بهتر است که برای کاشت مو به یک مرکز معتبر و متخصص مراجعه کنید. چراکه عمل کاشت مو یک عمل زیبایی است و بروز عوارض می‌تواند به‌طورکلی ماهیت زیبایی سازی آن را زیر سوال ببرد. کلینیک ساعی با کادری متعهد و متخصص از همان گام‌های اول کاشت مو برای انجام یک عمل کاملا حرفه‌ای و بدون عارضه در کنار شما ایستاده است. مشاوران و متخصصان این مرکز با انجام آزمایش‌های لازم و پرسیدن پرسش‌های موردنیاز می‌توانند بهترین روش را برای کاشت موی شما تشخیص داده و عوارض را به حداقل برسانند.

علت بروز عوارض کاشت مو چیست؟

در گذشته‌ای نه‌چندان دور برای کاشت مو از شیوه‌هایی استفاده می‌شد که یک جراحی تمام‌عیار به شمار می‌رفت. این شیوه هنوز هم در بسیاری کلینیک‌های زیبایی برای کاشت مو به کار می‌رود، بسیار تهاجمی بوده و اگر با دقت کافی انجام نشود جای زخم بزرگی را در پشت سر شما باقی خواهد گذاشت. بااین‌حال گذشت زمان، پیشرفت فناوری و افزایش تجربه جراحان منجر به ابداع روش‌های تازه‌تر و کم تهاجمی‌تر برای کاشت مو شده است. روش‌هایی که با استفاده از دستگاه‌های جدید، خونریزی و درد را به حداقل رسانده و احتمال بروز عوارض غیرطبیعی را به حداقل رسانده‌اند.

بنابراین می‌توان گفت که عوارض کاشت مو تا حد زیادی وابسته به روشی است که برای این کار استفاده می‌شود. علاوه بر این مهارت و تخصص فردی که کاشت مو را انجام می‌دهد با درصد بروز عوارض رابطه معکوس دارد. یعنی هرچه تخصص و مهارت این فرد بیشتر باشد، احتمال وقوع عوارض غیرقابل پیشگیری کمتر است. همچنین هرچه تجهیزات به‌روزتر و کارآمدتری در کلینیک استفاده شود، حتی عوارض طبیعی مانند تورم و قرمزی هم کمتر رخ نشان خواهند داد.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

عوارض بعد از کاشت مو چیست ؟

کلینیک ساعی یکی از برترین کلینیک‌های کاشت مو در ایران است که تلاش کرده تا با استفاده از دانش و فناوری روز کاشت مو را به یک عمل بی‌دردسر و ساده تبدیل کند. برای تحقق بهتر این هدف علاوه بر انواع روش‌های رایج در سایر کلینیک‌ها برای کاشت مو، شما می‌توانید با استفاده از روش بسیار جدید Sapphire FUE در کلینیک ساعی اقدام به کاشت مو کنید. روشی که اصلا تهاجمی نبوده و دقت و سرعت بسیار بالایی دارد. کلینیک ساعی به‌عنوان تنها کلینیک فعال در ایران که تجهیزات لازم برای این روش را فراهم کرده است، آماده انجام یک عمل کاشت مو با حداقل عوارض و خونریزی است.

آیا کاشت مو یک عمل ترسناک است؟

زمانی که شما برای انجام یک عمل به بیمارستان مراجعه می‌کنید، فهرست بلندبالایی از عوارض احتمالی عمل در پیش روی شما قرار می‌گیرد که ممکن است شما را از انجام آن عمل منصرف کند. فهرست عوارض ناشی از عمل کاشت مو نیز چندان کوتاه نیست و ممکن است کمی هم ترسناک به نظر برسد. اما اگر بدانید که 99 درصد افرادی که عمل کاشت مو را انجام داده‌اند، به هیچ‌یک از این عوارض دچار نشده‌اند، متوجه خواهید شد که کاشت مو به‌هیچ‌وجه عمل ترسناکی نیست.

به‌ویژه اگر شما برای انجام این عمل به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. دیدن کادر متخصص و دستگاه‌های به‌روز موجود در این کلینیک می‌تواند خیال شما را از ایمن بودن این عمل بسیار راحت کند. به‌علاوه پیش از انجام کاشت مو مشاوران یک کلینیک معتبر شما را در جریان کامل نحوه عمل، نحوه مراقبت‌های پیش و پس از عمل و عوارض ناشی از آن قرار خواهند داد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید همه ابهامات خود را پیش از عمل برطرف کرده و با دلی مطمئن برای کاشت مو اقدام نمایید. شایع‌ترین عوارض کاشت مو عبارت‌اند از:

  • درد بعد از کاشت مو

درد بعد از کاشت مو یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت مو است که در بیشتر بیماران رخ می‌دهد. این درد به‌ویژه در کاشت مو به روش FUT رخ می‌دهد. علت آن نیز برداشت نواری و انجام جراحی در ناحیه پشت سر برای برداشت مو است. همچنین به دلیل طولانی بودن فرایند عمل ممکن است درد عضلانی رخ بدهد. برای جلوگیری از این عارضه معمولا در حین عمل داروهای بی‌حسی تزریق شده و پس از آن استفاده از مسکن‌های کم‌خطر تجویز می‌شود. همچنین در طول عمل برای کاهش خستگی پزشک و بیمار وقفه‌هایی ایجاد شده و به هر دو استراحت داده می‌شود.

  • ورم بعد از کاشت مو

یکی دیگر از رایج‌ترین عوارض کاشت مو ادم یا ورم است. احتمال بروز تورم بعد از کاشت مو حدود 40 تا 50 درصد برآورد شده است. ورم کردن بافت از زمان جراحی آغاز شده و 3 تا 5 روز پس از عمل خود را نشان می‌دهد. این ورم بیشتر در ناحیه گیرنده و جلوی سر رخ داده و برای بعضی از بیماران ممکن است شدیدتر باشد. برای درمان این عارضه معمولا از ماساژ یا پک سرد استفاده شده و مصرف داروهای استروئیدی تجویز می‌شود.

ورم بعد از کاشت مو

  • عدم تقارن

این عارضه بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شما برای کاشت مو به یک مرکز نامعتبر یا فرد غیرمتخصص مراجعه کرده باشید. اگر طراحی و علامت‌گذاری در محل گیرنده با دقت کافی انجام نشود، خطر عدم تقارن قسمت‌های کاشته شده به وجود می‌آید. به‌این‌ترتیب خط رویش شما بسیار غیرطبیعی بوده و ظاهر زیبایی را به شما نخواهد داد. به‌علاوه تراکم قسمت‌های متقابل با هم متفاوت هستند و درنتیجه تغییر ظاهری شما یک تغییر مثبت به شمار نمی‌آید.

در کلینیک‌های معتبر و با تجربه زیاد مانند کلینیک ساعی طراحی کاشت مو و اولویت‌بندی مکان‌های کاشت به‌دقت انجام شده و پیش از شروع فرایند موردبررسی قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب که متخصص یک بار از فاصله نزدیک طراحی انجام شده را از پشت و جلو بررسی خواهد کرد. سپس در فاصله دو متری ایستاده و دورنمای طراح را موردبررسی قرار می‌دهد. درنهایت این طراحی را از داخل آینه بازنگری کرده و تایید بیمار را دریافت خواهد کرد.

  • خونریزی بعد از کاشت مو

هرچند پوست سر دارای رگ‌های خونی فراوانی است، اما خونریزی ناشی از کاشت مو حتی در تهاجمی‌ترین حالت هم بسیار کم است. در بیشتر اوقات خونریزی داخل کلینیک و بلافاصله پس از عمل اتفاق میافتد. اما در پاره‌ای از موارد نیز ممکن است خونریزی پس از ترک کلینیک اتفاق بیفتد. در این مواقع اعمال فشار با گاز تمیز برای کاهش خطر خونریزی بسیار موثر است.

خونریزی بعد از کاشت مو

برای کاهش خطر خونریزی در کاشت مو لازم است که بیمار در طول ارزیابی پیش از عمل ازنظر سابقه خونریزی، مصرف آسپیرین، عوامل ضدالتهابی غیراستروئیدی، ویتامین E، مصرف الکل، بیماری‌های خاص یا سایر عوامل ضد انعقادی غربالگری شود. همچنین استعمال دخانیات باید حداقل 2 هفته پیش از جراحی متوقف شود. به‌طورمعمول خونریزی یکی از عوارض شایع در ناحیه دهنده است که درنتیجه استفاده از روش‌های تهاجمی اتفاق میافتد. اما خونریزی در محل گیرنده اتفاق معمولی نیست و معمولا با تزریق محلول‌های حاوی اپی نفرین به حداقل می‌رسد.

  • اسکار و جای زخم قابل‌مشاهده

ایجاد اسکار و جای زخم گوشتی در ناحیه اهداکننده یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که پس از کاشت مو مشاهده می‌شود. به‌ویژه درزمانی که کاشت مو به روش FUT انجام می‌شود، زخم می‌تواند در ناحیه دهنده و به‌صورت نواری ایجاد شود. همچنین در روش FIT نیز ممکن است به دلیل برداشت‌های مکرر و احتمال برخورد ابزار یا دست به قسمت دهنده، زخم‌هایی در این ناحیه به وجود بیاید. اگر فرایند برداشت و بخیه زدن قسمت دهنده توسط یک متخصص ماهر و خبره انجام نشود، احتمال بروز این عارضه افزایش پیدا خواهد کرد.

جای زخم بعد از کاشت مو

  • فولیکولیت

فولیکولیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب فولیکول مو در پاسخ به عفونت، آسیب فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی استفاده می‌شود. احتمال وقوع فولیکولیت پس از کاشت مو از یک تا 20 درصد متفاوت است. این عارضه ممکن است خود را به‌صورت التهاب سطحی خفیف یا چرک‌های پراکنده بر روی پوست سر نشان دهد. این مشکل می‌تواند هم در ناحیه دهنده و هم در ناحیه گیرنده رخ دهد.

شیوه‌ای که برای درمان فولیکولیت به کار می‌رود، بستگی به علت به وجود آمدن آن دارد. اگر 2 تا 3 ماه پس از عمل شاهد بروز فولیکولیت بودید، شروع فرایند رشد موها می‌تواند علت اصلی به وجود آمدن آن باشد. در چنین مواردی می‌توانید بر روی ناحیه موردنظر را سه بار در روز، هر بار به مدت 15 دقیقه کمپرس آب گرم گذاشته و از یک پماد موضعی آنتی‌بیوتیک مانند موپیروسین استفاده کنید. اما بهتر است برای درمان‌های بعدی به کلینیک مراجعه کنید.

  • پوسته‌پوسته شدن سر

24 تا 48 ساعت پس از پیوند ممکن است در ناحیه اطراف پیوند پوسته‌های ریزی ایجاد شود. این پوسته‌ها معمولا 7 تا 10 روز پس از عمل از بین می‌روند. پوسته‌ها بر بقای پیوند و روند بهبود تاثیر منفی نمی‌گذارند. مگر اینکه دوران بهبود آن‌ها از حالت طبیعی طولانی‌تر شده و به مدت طولانی بر روی پوست سر باقی بمانند.

پوسته شدن سر بعد از کاشت مو

برای حل کردن پوسته‌های اولیه توصیه می‌شود که پس از 48 ساعت، اولین شست و شوی ناحیه پیوند را انجام دهید. به‌علاوه برای نرم شدن پوسته‌ها بهتر است 30 تا 45 دقیقه قبل از شستشو از مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده استفاده کنید. اگر پوسته‌ها 10 روز پس از عمل همچنان وجود داشتند، می‌توانید از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده کنید.

  • تغییر شکل و جابجایی پیوند

به‌طورمعمول جابجایی پیوند در 3 روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق میافتد. ضربه مستقیم علت اصلی تغییر شکل و جابجایی پیوند است. در صورت بروز این مشکل باید گرافت‌های آسیب‌دیده در اسرع وقت جایگزین شوند. چراکه گرافت‌ها تا مدت زیادی در محیط خارجی زنده نمی‌مانند. برای جلوگیری از خشک شدن گرافت‌ها می‌توان آن‌ها را به مدت کوتاهی در محلول آب‌نمک نگهداری کرد.

  • سکسکه بعد از کاشت مو

یکی از عوارض غیرمعمول کاشت مو، سکسکه است. به‌طورمعمول حدود 4 درصد از بیماران پس از کاشت مو دچار سرفه یا سکسکه می‌شوند. این عارضه معمولا در حین عمل یا اندکی پس از آن اتفاق افتاده و ممکن است تا دو یا سه روز طول بکشد. به نظر می‌رسد بروز این عارضه به دلیل تحریکات عصبی ناحیه پوست سر باشد.

  • ریزش مو پس از کاشت مو

در ماه اول پس از کاشت مو بیشتر ساقه موهای کاشته شده که در اثر جابجایی آسیب‌دیده‌اند، از بین می‌روند. این فرایند که شوک نامیده می‌شود یک عارضه طبیعی پس از کاشت مو است. بااین‌حال اصلا جای نگرانی نیست. زیرا موهایی که در این دوره می‌ریزند، ساقه مو بوده و فولیکول مو در زیر پوست کاملا ایمن است. به همین دلیل است که 2 تا 3 ماه پس از کاشت شما شاهد رشد موها خواهید بود.

 علت این موضوع را می‌توان بروز اختلال در فرایند خون‌رسانی به دلیل بخیه، التهاب و ورم ناحیه دهنده و تغییر جمعیت فولیکول‌ها دانست. برای سرعت بخشیدن به فرایند رشد مجدد موها معمولا داروی ماینوکسیدیل تجویز می‌شود.

  • خارش سر بعد از کاشت

پس از کاشت مو در ناحیه دهنده و گیرنده خارش به وجود می‌آید. روند بهبود زخم اصلی‌ترین عامل ایجادکننده خارش است. همچنین استفاده از ماینوکسیدیل پس از کاشت مو نیز می‌تواند منجر به بروز خارش شود. برای درمان این عارضه در بسیاری از بیماران معمولا آنتی‌هیستامین یا استروئیدهای موضعی تولید می‌شوند.

  • بی‌حسی

بی‌حسی موقتی در ناحیه گیرنده و دهنده یکی از عارضه‌های شایع کاشت مو است و به دلیل قطع شدن عصب‌ها اتفاق میافتد. بیماران معمولا متوجه این حالت شده ولی به دلیل رایج بودن آن در بیشتر عمل‌های جراحی شکایتی از آن ندارند. احساس در این نواحی معمولا در یک دوره 6 تا 12 ماهه پس از عمل باز خواهد گشت.

عوارض نادر پس از کاشت مو چیست‌اند؟

عوارضی که تا اینجا درباره آن‌ها صحبت کردیم، عوارضی بودند که در بسیاری برای بیماران پس از عمل کاشت مو اتفاق میافتند. در این بخش قصد داریم درباره عوارضی صحبت کنیم که هرچند احتمال وقوع آن‌ها کم است، اما نمی‌توان گفت که اصلا اتفاق نمی‌افتند.

  • کلوئید و زخم هیپرتروفیک

یکی از عوارض نادر کاشت مو با احتمال وقوع حدود 0.1 درصد، کلوئید و زخم هایپرتروفیک است. این یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی است که با رسوب کلاژن مشخص می‌شود. این عارضه ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از جراحی به وجود آید و تا مدت‌ها اثر آن باقی بماند. افرادی که سابقه بروز این زخم‌ها را دارند، نمی‌توانند کاندید مناسبی برای کاشت مو باشند.

  • فیستول شریانی

این عارضه معمولا در اثر پیوند مو به‌ویژه در ناحیه گیجگاهی اتفاق می افتد. فیستول شریانی معمولا خود را به‌صورت توده‌های زیرپوستی ضربان دار نشان داده و با سردرد همراه هستند. تجربه نشان داده که این عارضه در طی 6 ماه برطرف شده و علت اصلی وقوع آن پاره شدن مویرگ‌های سطحی است.

  • عفونت‌ها

عفونت‌های جدی پس از عمل کاشت مو معمولا در یک درصد افراد اتفاق می افتند. این مورد معمولا به دلیل رعایت نکردن بهداشت و تشکیل بیش‌ازحد پوسته به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این عارضه باید اقدامات مختلفی در راستای پیشگیری مانند استفاده از مواد استریلیزه و ابزارهای یک‌بارمصرف و کنترل عفونت پس از کاشت مو انجام شود.

  • سنکوپ

بعضی‌اوقات ممکن است بیماران در حین عمل غش کرده یا احساس ضعف کنند. این عارضه نادر می‌تواند با اقدامات ساده‌ای مانند پایین آوردن سر بیمار یا استراحت دادن به او در حین عمل برطرف شود.

  • تغییر رنگ‌دانه

گاهی اوقات ممکن است در اثر تابش آفتاب به موهای کاشته شده، رنگ‌دانه آن‌ها تغییر کند. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که تا مدتی پس از عمل از کلاه یا روسری استفاده کنند.

  • نکروز

نکروز یک عارضه نادر اما خطرناک است. این عارضه در صورت کاهش خون‌رسانی به زخم اتفاق میافتد. این کاهش می‌تواند به دلیل بخیه نشدن درست اتفاق بیفتد. در این حالت خون‌رسانی به پوست متوقف شده و بافت پوست در آن ناحیه از بین می‌رود.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.9 / 5. تعداد رای ها 15

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا