جوانسازی پوست

آشنایی با مدرن ترین روش‌های جوان‌سازی پوست

5
(19)

افراد بسیاری هستند که دوست دارند پوستی همواره جوان، شاداب و زیبا داشته باشند. در روزهای خوب جوانی پوست در بهترین و زیباترین حالت خود قرار دارد؛ اما زمانی که سن کمی بالاتر رود، سلول‌های بدن تنبل‌تر شده و کم‌کم فعالیت خود را کاهش می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود که طراوت جوانی جای خود را به چین‌وچروک‌های ریزودرشت داده و پوست طراوت خود را از دست بدهد. تغییرات پوست و شروع نشانه‌های پیری بر روی اعتمادبه‌نفس فرد تاثیرات منفی می‌گذارد.

به همین دلیل دانشمندان نیز بیکار ننشسته‌اند و شروع به ابداع روش‌هایی جدید کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان جوانی و شادابی پوست را برای مدتی طولانی‌تر حفظ کرد. تعدد این روش‌ها باعث شده است که افراد زمان استفاده از آن‌ها کمی گیج شوند و نتوانند تشخیص دهند که کدام روش برای آن‌ها بهترین روش است. در این مواقع اعتماد به پزشک بهترین گزینه است؛ اما بهتر است شخص خود نیز با هر روش آشنایی عمومی داشته باشد تا در زمان تصمیم‌گیری برای استفاده از آن درگیر شایعات نشود.

در خصوص انواع روش‌های جوان‌سازی پوست سوالات زیادی وجود دارد. اینکه چه افرادی می‌توانند از هر روش استفاده کنند؟ مزیت‌ها و معایب هر روش چیست؟ نتایج آن تا چه مدتی باقی می‌مانند و… از سوالاتی هستند که ذهن هر فردی را قبل از اقدام برای جوان‌سازی پوست درگیر می‌کنند. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا بهترین و جدیدترین روش‌های جوان‌سازی پوست را به شما معرفی کنیم و به سوالات عمومی شما پاسخ دهیم. پس اگر قصد دارید پوستی زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید و جوانی را برای مدتی طولانی‌تر تجربه کنید تا پایان با ما همراه باشید.

چرا باید از روش‌های کلینیکی برای جوان‌سازی پوست استفاده کنیم؟

روش‌های کلینیکی اثرات درمانی سریع و موثری دارند. با استفاده از این روش‌ها می‌توان در زمانی مناسب انواع چین‌وچروک‌های سطحی و عمیق، اثرات زخم و لک و جوش و دیگر آسیب‌های پوستی را از بین برد. این روش‌ها عوارض بسیار کمی داشته و معمولاً نیازی به استراحت طولانی‌مدت ندارند. به همین دلیل علاوه بر دریافت نتایج واضح و مشخص، نیازی به مرخصی گرفتن یا تعطیل کردن کارهای روزمره خود نخواهید داشت.

برخی از افراد ممکن است به دلیل هزینه‌های بیشتر روش‌های کلینیکی یا تجربه‌های تلخ برخی اطرافیان در اثر استفاده از روش‌های جوان‌سازی پوست در کلینیک‌های نامعتبر، به استفاده از روش‌های خانگی روی بیاورند. در روش‌های خانگی اغلب از میوه‌ها یا دیگر مواد طبیعی برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. به همین دلیل این روش‌ها خطری برای شما نخواهند داشت. البته اگر به برخی مواد غذایی یا طبیعی حساسیت دارید، بهتر است از امتحان ماسک‌های حاوی این مواد خودداری کنید. توجه داشته باشید که روش‌های خانگی بیشتر برای جلوگیری از پیری پوست و حفظ سلامت آن استفاده می‌شوند. درواقع این روش‌ها معمولاً خواص درمانی نداشته یا برای درمان مشکلات پوستی نیاز به زمان بسیار زیادی دارند.

روند ولانی مدت درمان با روش‌های خانگی و اثرات نه‌چندان محسوس آن‌ها در درمان آسیب‌های پوستی به‌خصوص در شرایطی که علائم پیری پوست بسیار شدید هستند، باعث می‌شود که روش‌های کلینیکی روش‌های بهتری باشند. قطعا با امتحان روش‌های کلینیکی در مراکز معتبر به نتایج دلخواه خود خواهید رسید. این روش‌ها می‌توانند جوانی و شادابی پوست را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند و حتی در سنین میان‌سالی و پیری نیز پوستی شاداب و جوان را به شما هدیه دهند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

انواع روش‌های جوان‌سازی پوست را بشناسید


  • معجزه ای به نام آتیوا

آتیوا یکی از روش‌های کاربردی و کم عارضه برای جوان‌سازی پوست است. در این روش بدون نیاز به جراحی و طی فرایندی کاملا بی‌خطر، با استفاده از سیستم رادیو فرکانسی، عوامل پیر کننده پوست از بین می‌روند و پوست شاداب و جوان می‌شود. همچون دیگر روش‌های جوان‌سازی پوست در این روش نیز از تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن برای از بین بردن عوامل پیری پوست و چین‌وچروک‌ها استفاده می‌شود. در روش آتیوا این سلول‌ها با استفاده از گرما و حرارت ناشی از انرژی رادیو فرکانسی تحریک شده و فرایند بازسازی پوست را آغاز می‌کنند.

در این روش با استفاده از دستگاهی مخصوص مقدار مشخصی از گرما در لایه‌های زیرین آزاد می‌شود. توجه کنید که این آزادسازی گرما بدون نیاز به بی‌حسی یا ایجاد برش در پوست انجام می‌شود. برای درمان مشکلات ظاهری پوست نیز می‌توان از حرارت و دمای پایین‌تری استفاده کرد. گرمای ناشی از این روش به سلول‌های تولیدکننده کلاژن میرد و آن‌ها را تحریک می‌کند. این تحریک سلولی باعث افزایش حجم کلاژن در بافت پوست شده و منجر به ترمیم و جوانی پوست می‌شود.

نمونه جوانسازی با آتیوا

این روش تنها روشی برای جوان‌سازی چهره نیست. نوعی از آن به نام آتیوا گاینا را می‌توان به‌عنوان روشی کاربردی برای جوان‌سازی ناحیه تناسلی بانوان نیز استفاده کرد. در این روش از مبدل‌های حرارتی و دستگاه‌های رادیو فرکانسی برای تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن در این ناحیه استفاده می‌شود. این روش می‌تواند واژن خانم‌ها را سفت‌تر و جمع‌تر کند و منجر به حل مشکلاتی مانند بی‌اختیاری ادرار شود.

روش آتیوا روشی بسیار موثر برای از بین بردن جای زخم و جوش‌های قدیمی است. این روش را می‌توان برای درمان آسیب‌های بسیار کم یا شدید استفاده کرد. چراکه مقدار حرارت تابیده شده به پوست توسط پزشک قابل‌کنترل است. آتیوا در از بین بردن منافذ واضح پوست و چربی‌های انباشته شده مانند غبغب نیز موثر است. این روش را می‌توان برای رفع افتادگی و لیفت سینه‌ها و باسن نیز استفاده کرد.

نتایج آتیوا برای مدتی طولانی باقی می‌مانند. در بسیاری از موارد این نتایج شگفت‌انگیز با یک جلسه درمانی خود را نشان می‌دهند و نیازی به تکرار جلسات نیست. خبر خوب اینکه این روش بسیار کم‌خطر است و عوارض خیلی کمی را ایجاد می‌کند. در ادامه این بخش برخی از شایع‌ترین عوارض آتیوا را بیان می‌کنیم.

  • احساس گرما و داغی در ناحیه درمان
  • قرمزی و التهاب جزئی پوست

  • تزریق بوتاکس

یکی از رایج‌ترین روش‌های جوان‌سازی پوست، تزریق بوتاکس است. این روش را می‌توان از سنین جوانی و برای از بین بردن چین‌وچروک‌های ریز صورت و افتادگی‌های جزئی به کار برد. بوتاکس سم ضعیف شده بوتولینوم است که ماهیچه‌ها را وارد فاز استراحت می‌کند. این موضوع باعث لیفت پوست یا برطرف شدن چروک‌ها شده و آن را زیبا و جوان می‌کند.

معمولا از بوتاکس برای بوتاکس پیشانی یا از بین بردن خط اخم استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از آن برای برطرف کرد چین‌های ریز اطراف چشم یا نواحی کناری لب‌ها و خط خنده نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که انتخاب محل تزریق بوتاکس و دوز آن در نتایج این روش بسیار مهم است. چراکه ممکن است تزریق در محل اشتباه باعث تغییر حالت چهره یا بدفرم شدن آن شود. نتایج بوتاکس معمولا از 2 تا 6 ماه ماندگاری دارند. مدت‌زمان ماندگاری این روش به شرایط فردی، سن، محل تزریق و برند بوتاکس بستگی دارد.

تزریق بوتاکس خط اخم در کلینیک ساعی

پس از تزریق بوتاکس شخص می‌تواند به محل کار خود برگشته و بدون استراحت به کارهای روزمره بپردازد؛ بنابراین می‌توان گفت که تزریق بوتاکس یکی از روش‌های کم‌خطر و کم عارضه است. البته به شرطی که توسط فردی ماهر و کار بلد انجام شود. پس از تزریق بوتاکس برخی عوارض خود را نشان می‌دهند که معمولا خیلی زود و پس از چند ساعت یا نهایتا چند روز برطرف می‌شوند. در ادامه تعدادی از شایع‌ترین عوارض بوتاکس را بیان می‌کنیم.

  • قرمزی و التهاب
  • کبودی محل تزریق
  • سردردهای جزئی و سرگیجه
  • اشکال در بلع
  • حساسیت به ماده بوتاکس

  • تزریق چربی

تزریق چربی یکی از روش‌های کمتر تهاجمی برای جوان‌سازی پوست است. در این روش مقدار مشخصی چربی از بخش‌های دیگر بدن مانند شکم و پهلوها، ران‌ها یا باسن برداشته‌شده و به محل موردنظر تزریق می‌شود. به همین دلیل برای انجام این عمل نیاز به استفاده از بی‌حسی موضعی یا عمومی وجود دارد. توجه کنید که چربی برداشته شده از دیگر نواحی بدن باید پیش از تزریق به‌طور کامل تصفیه و پاک شده و سپس به بدن تزریق شود. چراکه این چربی با ناخالصی‌هایی همراه است که می‌تواند به بافت پوست آسیب برساند.

این روش برای افرادی که لاغر بوده و چربی اضافه در بدن خود ندارند، مناسب نیست. چراکه نمی‌توان از بدن شخص دیگری چربی برداشت و به آن‌ها تزریق کرد. عمل برداشت و تزریق مجدد چربی شبیه به پیوند است و درصورتی‌که چربی از بدن شخص دیگری وارد شود، ممکن است بدن نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد. این روش را می‌توان برای برگرداندن حجم ازدست‌رفته بخش‌های مختلف بدن مانند گودی زیر چشم یا چروک‌های ریز و همچنین رفع افتادگی استفاده کرد.

تزریق فیلر به صورت

نتایج تزریق چربی کاملا طبیعی است و برای مدتی طولانی باقی خواهند ماند. نتایج این عمل تا دو سال و حتی بیشتر باقی خواهند ماند و همین موضوع باعث می‌شود که چهره شما همواره جوان و شاداب باقی بماند. بعد از گذشت این مدت کم‌کم چربی‌های تزریق شده حجم خود را از دست می‌دهند و بهتر است برای تمدید آن‌ها اقدام شود. بعد از انجام این عمل باید مدتی را استراحت کنید و سپس به کارهای سبک روزانه خود بپردازید. عوارض تزریق چربی چندان زیاد نیست و بعد از مدتی کوتاه برطرف خواهند شد. در ادامه تعدادی از این عوارض را بیان می‌کنیم.

  • عوارض ناشی از داروهای بی‌حسی
  • تغییر رنگ پوست
  • عفونت محل تزریق یا برداشت چربی

  • تزریق ژل

تزریق ژل یکی از روش‌های کم تهاجمی و بدون نیاز به جراحی برای جوان‌سازی پوست است. این روش را می‌توان برای از بین بردن افتادگی‌ها و چین‌وچروک‌های صورت استفاده کرد. تزریق ژل همچنین باعث حجم دهی به چهره و افزایش زیبایی و طراوت پوست می‌شود. این روش برای افرادی که پوستشان در اثر افزایش سن شل شده و خطوط ریز روی آن ایجاد شده است، بسیار مناسب خواهد بود.

ژل‌های جوان‌کننده صورت حاوی هیالورونیک اسید هستند. این ماده یکی از ترکیبات طبیعی پوست است که در اثر افزایش سن کاهش یافته و بر روی پوست اثرات منفی می‌گذارد. با تزریق ژل هیالورونیک اسید به پوست، پوست درخشان‌تر شده و بافت‌های آسیب‌دیده پوست ترمیم می‌شوند. انجام عمل تزریق ژل بین 15 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و درنهایت باعث جوان‌تر شدن فرد و از بین رفتن چین‌وچروک‌ها و برگرداندن حجم‌های ازدست‌رفته خواهد شد.

رفع گودی زیر چشم با تزریق ژل
رفع گودی زیر چشم با تزریق ژل

همچون تزریق چربی، عوارض تزریق ژل نیز جزئی و ناچیز است که چند ساعت یا نهایتا چند روز بعد از عمل به‌طور کامل برطرف می‌شوند. قرمزی و التهاب جزئی در ناحیه تزریق، احساس درد یا سوزن سوزن شدن پوست و کبودی‌های ریز از شایع‌ترین عوارض تزریق ژل است که خیلی زود از بین می‌روند. نتایج این عمل بلافاصله پس از تزریق قابل‌تشخیص هستند و بعد از 6 تا 9 ماه از بین خواهند رفت؛ بنابراین بهتر است قبل از برطرف شدن کامل نتایج برای تمدید آن اقدام کنید.


  • لیزرهای فرکشنال

لیزرهای فرکشنال یکی از روش‌های جدید برای جوان‌سازی پوست است که تنها بر روی بخش آسیب‌دیده پوست تاثیر می‌گذارد و آسیبی به لایه‌های مختلف پوست نمی‌رساند. این روش را می‌توان برای درمان منافذ باز پوست، رفع ترک و آثار زخم و از بین بردن چین چروک‌ها استفاده کرد. برای اینکه اثرات لیزر فرکشنال به‌طور واضحی دیده شوند و آسیب‌های پوستی را به‌طور موثری از بین ببرد، نیاز به 4 تا 6 جلسه درمان با این لیزر وجود دارد. فاصله این جلسات معمولا یک‌ماهه است و با توجه به صلاحدید پزشک ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.

این نوع لیزرها با بهبود روند کلاژن سازی در پوست باعث ترمیم لایه‌های آسیب‌دیده و جوان‌سازی آن می‌شود و سه تا چهار ماه پس از درمان می‌توان نتایج آن را احساس کرد. بهتر است پس از هر جلسه لیزر فرد چند ساعتی را استراحت کرده و از نور خورشید دوری کند. عوارض این روش چندان حاد و نگران‌کننده نیستند و برخلاف چیزی که تصور می‌شود.

  • آر اف فرکشنال

آر اف فرکشنال یکی دیگر از روش‌های کم تهاجمی و کم‌خطر برای جوان‌سازی پوست است که اثرات آن شبیه به جراحی است اما دردسرهای جراحی را ندارد. این نوع لیزر به بافت‌های میانی پوست می‌تابد و با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن، منجر به ترمیم بافت پوست و تغییر در ساختمان آن می‌شود. بسته به میزان آسیب، پزشک می‌تواند شدت نور لیزر را تنظیم کند تا آسیب‌های سطحی یا عمقی پوست به‌طور کامل برطرف شوند. این روش نه‌تنها باعث رفع آسیب‌های پوستی می‌شود؛ بلکه نواحی سالم آن را نیز تقویت کرده و از آن‌ها در برابر انواع نشانه‌های پیری محافظت می‌کند.

این روش یکی از روش‌های کم‌خطر و کم عارضه برای جوان‌سازی پوست است. تجربیات افراد نشان داده است که این روش عارضه‌ای به‌جز قرمزی و التهاب پوست در چند ساعت ابتدایی پس از درمان ندارد. مطالعات بالینی نیز حاکی از آن است که RF fractional عارضه خاصی را برای فرد ایجاد نمی‌کند. ماندگاری نتایج این روش تقریبا دائمی است و اگر جلسات کلاژن سازی به‌موقع دنبال شوند، نتایج آن تا آخر عمر باقی خواهند ماند. لیزر فرکشنال باعث ایجاد سوختگی در پوست نخواهد شد؛ اما عوارض دیگری دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • پوسته‌پوسته شدن و ایجاد دلمه در محل درمان
  • تورم جزئی
  • ایجاد لک‌های موقت پوستی به‌خصوص در افرادی با پوست تیره

لیزر RF Fractional را می‌توان برای سفت و صاف کردن پوست، از بین بردن ترک‌های ناشی از افزایش وزن یا بارداری، حذف جای زخم و بهبود منافذ باز پوست استفاده کرد. بلافاصله بعد از انجام این عمل می‌توانید به کارهای روزمره خود بپردازید و از 2 هفته بعد منتظر نتایج شگفت‌انگیز این روش باشید. البته بهتر است که برای بهبود نتایج و افزایش ماندگاری آن‌ها، جلسات درمانی کلاژن سازی را تا سه ماه بعد ادامه دهید.

جوانسازی با آر اف فرکشنال

  • CO2 فرکشنال

CO2 فرکشنال یکی از انواع لیزرهای فرکشنال است که به‌منظور روشن‌سازی پوست، از بین بردن آثار زخم‌ها و جوش‌های قدیمی، آفتاب‌سوختگی و رفع چین‌وچروک‌ها و افتادگی‌های پوست استفاده می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان لک‌های پوستی، زگیل‌ها و دیگر ضایعات پوستی را برطرف کرد و پوستی صاف و یکدست داشت. یکنواختی رنگ و ساختار پوست یکی از نشانه‌های جوانی آن است که از طریق این روش به شما هدیه داده خواهد شد.

این روش یکی از روش‌های موثر برای از بین مشکلات سطحی پوست است و نمی‌تواند مشکلات ناشی از آسیب بافت‌های عمیق پوست نظیر چین‌وچروک‌های عمیق را از بین ببرد. درواقع اثر لایه‌برداری لیزر CO2 باعث لایه‌برداری سطح پوست شده و لایه‌های سطحی آن را جوان و شاداب می‌کند. به همین دلیل هم هست که می‌توان آن را یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن جای زخم‌ها، آکنه و جوش، آثار آفتاب‌سوختگی و لک‌های ناشی از افزایش سن یا بارداری دانست.

تاثیر این روش بر روی پوست‌های تیره‌تر کمی کمتر است. به علاوه اینکه CO2 فرکشنال نسبت به دیگر روش‌های لایه‌برداری کمی تهاجمی‌تر است؛ اما اثرات آن نیز نسبت به این روش‌ها بسیار واضح‌تر خواهد بود. البته جای نگرانی نیست. چراکه این روش یکی از ایمن‌ترین روش‌های جوان‌سازی پوست است که عوارض بسیار کم، اثرگذاری سریع و نتایج طولانی‌مدت از مهم‌ترین مزیت‌های آن هستند. توجه داشته باشید که برای بهره‌مندی از این نتایج باید حدود 4 تا 6 جلسه درمانی را پشت سر بگذارید. البته بسته به نظر پزشک ممکن است تعداد این جلسات کمی متفاوت‌تر باشد.

فرکشنال co2

در گذشته که دستگاه‌های CO2 Fractional هنوز به‌طور کامل پیشرفت نکرده بودند، عوارض این روش زیاد بوده و برای مدتی طولانی باقی می‌ماندند؛ اما اکنون با پیشرفت دستگاه‌ها، این روش یکی از روش‌های کم‌خطر جوان‌سازی پوست است که عوارض آن نهایتا ظرف مدت دو هفته به‌طور کامل برطرف می‌شوند. رایج‌ترین عوارض این روش در ادامه آمده است.

  • احساس گرگرفتگی یا گرما در زیر پوست
  • قرمزی و التهاب ناحیه درمان
  • ایجاد لک‌های ریز یا نواحی مشابه سوختگی‌های ظریف

  • اکسیژن تراپی

اکسیژن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی موردنیاز پوست است که تاثیر زیادی در جوانی و شادابی آن دارد. در روش اکسیژن تراپی، اکسیژن و بعضی مواد مغذی از طریق دستگاه مخصوص وارد پوست می‌شوند تا روند تولید کلاژن و بهبود ساختار پوست را سرعت ببخشند. در این روش سرم حاوی هیالورونیک اسید و آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست به لایه‌های زیرین آن تزریق می‌شوند. این مواد خواص درمانی دارند و با بهبود فعالیت سلول‌های پوستی خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و آن را سفت و مقاوم می‌کنند.

برای افزایش اثرگذاری مواد تزریق شده به زیر پوست، صورت با استفاده از کرم‌های نرم‌کننده و لوسیون‌ها ماساژ داده می‌شود. این ماساژ باید کاملا آرام انجام شود تا جریان خون زیر پوست را افزایش دهد و مواد مغذی تزریق شده از طریق خون به همه قسمت‌های بدن برسند. اکسیژن تراپی روشی کاملا بدون درد است و نیازی به بیهوشی یا بی‌حسی ندارد. این روش در زمان کوتاهی انجام می‌شود و فرد می‌تواند نتایج آن را پس از اتمام هر جلسه احساس کند.

پزشکان توصیه می‌کنند که برای دریافت نتایج عالی از این روش آن را هر چند وقت یک‌بار تکرار کنید. طول هر جلسه وابسته به نوع دستگاه است اما معمولا بیشتر از 1 ساعت نخواهد شد. به علاوه اینکه پس از استفاده از این روش نیازی به استراحت نیست. پس می‌توانید به‌موقع به محل کار خود برسید. اکسیژن تراپی تنها روشی برای جوان‌سازی پوست نیست. این روش را می‌توان یکی از روش‌های موثر برای پاک‌سازی پوست از آلودگی‌ها و سموم نیز دانست. این ویژگی باعث ترمیم بهتر بافت‌های آسیب‌دیده و بازسازی سریع‌تر سلول‌ها می‌شود.

اکسیژن تراپی پوست

اکسیژن تراپی از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و با تنظیم PH پوست سطح چربی آن را به تعادل رسانده و پوست را تقویت می‌کند. به همین دلیل پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید مقاوم‌تر شده و آسیب کمتری می‌بیند. پس از اکسیژن تراپی حتما باید با استفاده از نرم‌کننده‌ها و لوسیون‌های تجویز شده توسط پزشک از پوست خود مراقبت کنید تا اثرات آن برای مدتی طولانی باقی بمانند.

عوارض اکسیژن تراپی بسیار کم است و معمولا پس از مدتی کوتاه به‌طور کامل برطرف می‌شود؛ اما بهتر است درباره این عوارض بدانید تا در صورت مشاهده هرکدام از آن‌ها دچار نگرانی نشوید. در ادامه این بخش شایع‌ترین عوارض اکسیژن تراپی را بیان می‌کنیم.

  • ایجاد خارش، قرمزی و التهاب به‌خصوص در افرادی که پوست حساسی دارند.
  • تورم جزئی در چند ساعت اول پس از تزریق (این مورد به دلیل تزریق یک‌باره مواد مغذی و اکسیژن به پوست رخ می‌دهد و پس از پخش این مواد در پوست از بین خواهد رفت.)

  • کربوکسی تراپی

در این روش از تزریق کربن دی‌اکسید برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. تزریق این گاز به نواحی مختلف پوست باعث افزایش گردش خون در آن ناحیه شده و سلول‌های آن را تقویت می‌کند. درواقع فعالیت گلبول‌های قرمز با تجمع کربن دی‌اکسید افزایش پیدا می‌کند و در اثر این موضوع، خون‌رسانی به سلول‌ها تقویت می‌شود.

این روش را می‌توان برای از بین بردن چین‌وچروک‌های چهره، تیرگی و پف اطراف چشم و شل شدگی پوست استفاده کرد. تزریق کربن دی‌اکسید به نواحی پشت دست و دکلته نیز باعث جوان‌سازی این مناطق و روشن شدن رنگ پوست آن‌ها خواهد شد. کربوکسی تراپی یکی از روش‌های کم تهاجمی و بدون عارضه برای جوان‌سازی پوست است. البته ممکن است برخی عوارض جزئی ایجاد شوند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • قرمزی و التهاب پوست به دلیل افزایش گردش خون در ناحیه درمان
  • ایجاد کبودی در محل تزریق
  • درد جزئی در محل درمان

  • رتینول تراپی

رتینول تراپی یکی از روش‌های جدید در جوان‌سازی پوست است که نام عجیب‌وغریب آن کمی افراد نگران خواهد کرد. باید بدانید که نام این روش از ماده اصلی جوان‌کننده پوست گرفته شده که در آن استفاده می‌شود. رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که بر روی سلول‌های تولیدکننده کلاژن اثر می‌گذارد و با تقویت این سلول‌ها روند تولید کلاژن و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست را سرعت می‌بخشد. رتینول تراپی را می‌توان برای از بین بردن چین‌وچروک‌های ریز، روشن‌سازی پوست و رفع لک‌های ناشی از نور خورشید یا بارداری و از بین بردن منافذ خیلی باز پوست که بر روی زیبایی فرد تاثیر می‌گذارند، استفاده کرد.

رتینول تراپی یک روش تزریقی نیست و استفاده از آن نیازی به بی‌حسی ندارد. در این فرایند رتینول از طریق لایه‌های خارجی پوست جذب می‌شود و کم‌کم به لایه‌های زیرین می‌رود. مواد درمانی این روش به لایه‌های میانی پوست که محل ساخت کلاژن است وارد می‌شوند و با تحریک سلول‌های این ناحیه روند تولید الاستین و کلاژن را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل لایه‌های زیرین پوست کم‌کم ترمیم و بازسازی می‌شوند و جوانی و شادابی خود را دوباره به دست می‌آورند.

افزایش سرعت روند کلاژن سازی در پوست باعث یکدستی ساختار پوست شده و آن را نرم و زیبا می‌کند. این روش را می‌توان برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سرسفید و پاک‌سازی منافذ پوست نیز به کار برد. رتینول تراپی روشی مناسب برای افرادی است که روند پیری پوست آن‌ها به‌تازگی شروع شده و هنوز چین‌وچروک‌های عمیق یا آسیب‌های شدید در پوستشان مشاهده نمی‌شود.

اثرات این روش را می‌توان از همان جلسه اول مشاهده کرد اما تنها یک جلسه برای انجام آن کافی نیست و برای رسیدن به نتایج واقعی باید چندین جلسه درمان با رتینول را تکرار کرد. همچنین برای اثرگذاری بیشتر این روش می‌توانید آن را با روش‌های دیگر پاک‌سازی پوست مانند میکرونیدلینگ ترکیب کنید. به یاد داشته باشید که تعداد جلسات موردنیاز برای این روش و تعیین دوز لازم توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. پس هرگز به‌صورت خودسرانه یا با مشورت افراد غیرمتخصص این روش را امتحان نکنید.

یکی از اصلی‌ترین سوالات در زمان استفاده از هر روش جوان‌سازی پوست درباره عوارض این روش است. بدون شک زمانی که برای انجام هر درمانی نزد پزشک متخصص و باتجربه بروید، عوارض بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد و عوارض در زمانی کوتاه برطرف می‌شوند. بااین‌حال بازهم ممکن است که عوارضی هرچند کم و کوتاه‌مدت دیده شود. در ادامه این بخش شایع‌ترین عوارض روش رتینول تراپی را شرح می‌دهیم.

  • ایجاد حساسیت و خشکی پوست در صورت استفاده از دوز بالای رتینول به‌خصوص در افرادی که خود پوست حساسی دارند.
  • حساسیت بیشتر پوست در برابر حرارت و نور خورشید در روزهای ابتدایی پس از درمان
  • امکان آسیب به جنین (به همین دلیل استفاده از آن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.)
  • ایجاد التهاب و تورم (به‌خصوص در افرادی که آکنه یا اگزمای فعال دارند)
  • ایجاد لک‌های موقتی بر روی پوست (به‌خصوص در افرادی که پوست تیره‌تری دارند.)
  • قرمزی و التهاب پوست

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای جوان‌سازی پوست است که بر پایه لایه‌برداری از پوست بنا شده است. به همین دلیل می‌توان گفت که این روش برای رفع آسیب‌های سطحی پوست و جوان‌سازی لایه‌های بالاتر آن مناسب است. این روش می‌تواند برای همه افراد با رنگ پوست‌های متفاوت و آسیب‌های سطحی مانند چروک‌ها، اثرات زخم و جوش‌های قدیمی، جای آکنه و… مناسب باشد. این روش کاملا بدون درد است و به همین دلیل برای استفاده از آن نیازی به داروی بیهوشی یا بی‌حسی نخواهید داشت.

نتایج میکرودرم ابریژن در یک جلسه خود را نشان نخواهند داد. بسته به نوع پوست و میزان آسیب پزشک بین 5 تا 16 جلسه را برای افراد مختلف تجویز می‌کند. این جلسات معمولاً 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشند و با فاصله‌های هفتگی یا ماهانه اجرا می‌شوند. پس از اتمام جلسات و با تکمیل فرایند لایه‌برداری و بازسازی دوباره لایه سطحی، پوست شما کاملا درخشان و روشن خواهد شد اثرات جوانی کاملا در آن مشهود است.

میکرودرم ابریژنعوارض میکرودرم ابریژن طولانی نیستند و چند روز بعد از عمل به‌طور کامل از بین خواهند رفت. توجه داشته باشید که تخصص و مهارت پزشک در این روش بسیار مهم است. چراکه انجام نادرست فرایند درمانی می‌تواند باعث ایجاد زخم در پوست شود. ضمن اینکه مصرف برخی داروها مانند ایزوتونین یا داشتن سابقه زخم‌های گوشتی می‌تواند عوارض این روش را تشدید کند. پزشک باید از این موارد اطلاع داشته باشد و آن‌ها را به بیمار نیز بگوید. تعدادی از شایع‌ترین عوارض این روش را در ادامه آورده‌ایم.

  • تورم و کبودی محل درمان
  • قرمزی و التهاب پوست
  • حساسیت بیشتر پوست در برابر نور خورشید
  • احساس سوزن سوزن شدن یا سوختگی در ناحیه درمان

میکرودرم ابریژن روشی دائمی برای جوان‌سازی پوست نیست. چراکه فرایند پیری پوست هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و با استفاده از هیچ روشی حتی جراحی نمی‌توان به‌طور کامل آن را از بین برد. نتایج این روش 3 تا 6 ماه ماندگار خواهند بود. البته اگر نکات مراقبتی از پوست را به‌خوبی رعایت کنید، زمان بیشتری می‌توانید از زیبایی و جوانی پوست خود لذت ببرید. با توجه به اینکه این روش عارضه خاصی نداشته و نیاز به دوره نقاهت ندارد، تمدید آن پس از دوره‌های چندماهه کار دشوار یا آزاردهنده‌ای نیست.

  • هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست بر پایه میکرودرم ابریژن است. تفاوت اصلی این دو روش در این است که در میکرودرم ابریژن از دستی نوک الماسی برای قرار دادن کریستال‌های لایه‌بردار بر روی پوست استفاده می‌شود. این در حالی است که در روش هیدرودرم ابریژن، تکنیک افیوژن به کار می‌رود. به این معنا که هم‌زمان با برداشتن لایه‌های مرده پوست، مواد درمانی نیز به آن وارد می‌شوند تا با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن و بهبود فرایند خون‌رسانی، روند جوان‌سازی پوست را تسریع کنند.

این روش را می‌توان برای از بین بردن چین‌وچروک‌ها در انواع پوست، رفع آفتاب‌سوختگی، حفظ رطوبت یا رفع خشکی پوست، جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه، از بین بردن جای زخم و جوش‌های قدیمی و بهبود خون‌رسانی به پوست استفاده کرد. هیدرودرم ابریژن روشی کاملا ایمن است و استفاده از آن عوارضی را به دنبال نخواهد داشت. البته خانم‌های باردار و شیرده، افرادی که داروهای درمانی جوش و آکنه استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به عفونت‌های ویروسی یا بیماری‌های پوستی نباید از این روش برای جوان‌سازی پوست خود استفاده کنند.

هیدرودرم ابریژن

این روش را می‌توان یک پکیج کامل برای جوان‌سازی پوست دانست. در مرحله اول از هیدرودرم ابریژن لایه‌های مختلف پوست به‌طور کامل پاک‌سازی و سم‌زدایی می‌شود تا با حفظ رطوبت و بهبود خون‌رسانی ماندگاری اثرات درمانی را بیشتر کند. در مرحله بعدی باید لایه سطحی پوست برداشته شود تا همه سلول‌های مرده و آلودگی‌ها به‌طور کامل از بین بروند. برای این کار از سیستم پنوماتیک و هوای فشرده استفاده می‌شود تا همه بخش‌های آلوده پوست کاملا جدا شوند.

در مرحله بعدی، مواد درمانی و شفاف کننده مانند سالیسیلیک اسید با حجم کافی به پوست وارد می‌شوند. این مواد منافذ بسته پوست را باز کرده و آلودگی‌های لایه‌های زیرین را نیز از بین می‌برند. مرحله بعدی هیدرودرم ابریژن باز هم پاک‌سازی پوست است. درواقع مراحل قبلی برای جداسازی لایه‌های مرده پوست بود و اکنون این لایه‌ها خارج می‌شوند. در این مرحله از ماساژ درمانی برای بهبود خون‌رسانی به پوست نیز استفاده می‌شود.

در مرحله بعدی باید فرایند هیدرودرمی یا آب‌رسانی را به‌طور کامل انجام داد. پس از انجام این فرایند پوست بسیار درخشان شده و لک‌های پوستی به طرز موثری از بین می‌روند. درنهایت نوبت به استفاده از نوردرمانی می‌رسد. این مرحله بر روی چین‌وچروک‌های پوست تاثیر گذاشته و ضخامت لایه‌های مختلف آن را افزایش می‌دهد. همچنین این کار باعث از بین رفتن باکتری‌های عامل آکنه نیز خواهد شد.

  • پاک‌سازی پوست

یکی از روش‌های موثر و کاربردی برای پیشگیری از پیری پوست و جوان‌سازی آن، پاک‌سازی است. در فرایند پاک‌سازی پوست سلول‌های مرده، آلودگی‌ها و چربی‌ها به‌طور کامل از بین می‌روند. برداشته شدن این لایه‌ها باعث باز شدن راه‌های تنفسی پوست شده و با بهبود فرایند خون‌رسانی منجر به جوانی آن خواهد شد. پاک‌سازی پوست یک روش مجزا برای جوان‌سازی پوست و ممکن است در طول روش‌های دیگر جوان‌سازی نیز استفاده شود؛ اما شما می‌توانید روش‌های مختلف آن را به‌صورت مجزا برای حفظ سلامت پوست خود به کار گیرید.

با اینکه می‌توان پاک‌سازی پوست را در خانه یا آرایشگاه نیز انجام داد، باید بدانید که تاثیر هیچ روشی مانند روش‌های کلینیکی نخواهد بود. در این روش‌ها از به‌روزترین ابزارها و مواد برای پاک‌سازی پوست استفاده شده و این کار توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. به همین دلیل پاک‌سازی پوست بسیار عمیق خواهد بود و اثرات آن بر روی نشانه‌های پیری پوست مشهودتر است. ضمن اینکه در روش‌های کلینیکی اثرات پاک‌سازی پوست ماندگاری بیشتری دارند.

در کلینیک‌های مختلف از روش‌های متفاوتی برای پاک‌سازی و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. معمولاً استفاده از ماسک‌های درمانی با خواص روشن‌کنندگی یا آب‌رسان، لایه‌برداری از پوست، ماساژ پوست برای بهبود جریان خون در آن و استفاده از شوینده‌های حرفه‌ای، روش‌های پرطرفدار در کلینیک‌ها هستند. پزشک با توجه به شرایط فرد و آسیب‌های پوستی او بهترین روش را برای هر فرد پیشنهاد می‌دهد.

پاسخ به پرسش‌های پرتکرار شما


  • بهترین روش جوان‌سازی پوست کدام است؟

پاسخ به این سوال کاملا بر عهده پزشک متخصص است. او با معاینه کامل فرد و بررسی علت وقوع مشکل و با توجه به شرایط فردی مانند سن، نوع و رنگ پوست، میزان آسیب و… بهترین روش جوان‌سازی را پیشنهاد می‌دهد. بعضی از روش‌های معرفی شده در این مطلب برای افرادی که آسیب کمتری دارند و جوان‌ترند مفید هستند؛ اما بعضی دیگر را می‌توان برای افراد مسن‌تر با آسیب‌های شدیدتر استفاده کرد.

  • از چه سنی باید برای استفاده از روش‌های جوان‌سازی پوست اقدام کرد؟

برای استفاده از روش‌های مختلف جوان‌سازی پوست سن مشخصی وجود ندارد. هر زمان که نشانه‌های پیری مانند چین‌وچروک‌های ریز اطراف چشم یا دهان و افتادگی‌های جزئی در نقاط مختلف بدن خود را نشان دادند، باید برای جوان‌سازی آن اقدام کنید. معمولا اولین نشانه‌های پیری بعد از 30 سالگی در افراد ظاهر می‌شود؛ اما اگر قبل از ورود به دهه 30 زندگی خود به‌خوبی از پوست مراقبت کنند، بروز این نشانه‌ها به تعویق خواهد افتاد.

  • در چه مواردی استفاده از جراحی بهتر از روش‌های کم تهاجمی است؟

پزشکان معمولا جراحی را به‌عنوان آخرین روش به مراجعان پیشنهاد می‌دهند. چراکه روش‌های جراحی بسیار پرهزینه هستند و عوارض زیادی را برای فرد ایجاد می‌کنند. معمولا جراحی برای افرادی مناسب است که دوست دارند تغییراتی اساسی در پوست خود ایجاد کنند و آسیب‌های پوستی آن‌ها آن‌قدر شدید است که نمی‌توان با روش‌های کمتر تهاجمی یا غیرتهاجمی آن را از بین برد.

  • چگونه از سابقه و تجربه پزشک اطمینان حاصل کنیم؟

برای پیدا کردن یک پزشک حاذق و کار بلد، بهتر است که به کلینیک‌های معتبر و خوش‌نام مراجعه کنید. بررسی سابقه کلینیک و پرس‌وجو از افرادی که قبلا سابقه درمان در آن را داشته‌اند، خیال شما را از بابت کیفیت خدمات در کلینیک راحت می‌کند. کلینیک ساعی یکی از بهترین کلینیک‌های پوست و مو است که خدمات مربوط به انواع روش‌های جوان‌سازی پوست را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. پزشکان حاضر در این کلینیک همگی دارای مهارت و تخصص کافی هستند. پس با خیال راحت برای زیبایی و جوانی پوست خود در این کلینیک اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 19

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا