کاشت مو

چگونه جوش های بعد از کاشت مو را درمان کنیم؟

4.7
(20)

امروزه کاشت مو با روش های مدرن و با برترین تجهیزات پزشکی انجام می شود. با وجود اینکه این جراحی در اغلب موارد بدون خطر است، اما بروز عوارض جانبی برای افرادی که مراقبت های بعد از کاشت مو را رعایت نمی کنند، اجتناب ناپذیر است. درد، تورم و قرمزی از شایع ترین عوارض بعد از پیوند مو است، اما جوش بعد از کاشت مو نیز شایع است.

جوش های سر که در اصطلاح تخصصی فولیکولیت نامیده می شوند، نوعی از عوارض بعد از کاشت مو هستند. برخلاف ظاهر ناخوشایند، جوش ها می توانند نشانه خوبی باشند، زیرا آن ها از رشد فولیکول ها در زیر پوست خبر می دهند.

ترکیدن این جوش ها ممکن است منجر به از دست رفتن فولیکول ها شود و برای مدتی ریزش مو بعد از کاشت اتفاق بیفتد. اما ریزش فولیکول ها در این مرحله نگران کننده نیست، زیرا موهای ریخته شده چند ماه بعد، همراه با سایر فولیکول ها رشد خواهند کرد. کارشناسان کلینیک ساعی در این نوشتار نحوه درمان جوش های بعد از کاشت مو را به شما ارائه می دهند.

آیا جوش بعد از کاشت مو طبیعی است ؟

فولیکولیت، اصطلاحی پزشکی است که به التهاب ناحیه اطراف فولیکول ها اطلاق می شود. این التهاب ظاهری مشابه جوش دارد و ممکن است به شکل جوش های قرمز، جوش های سرسفید یا جوش های سرسیاه ظاهر شود.

دلیل اصلی ایجاد جوش بعد از کاشت مو، شوک وارد شده به پوست سر در حین جراحی است. زیرا طی فرایند پیوند مو، شکاف هایی روی پوست ایجاد می شود که منجر به ایجاد استرس و شوک به پوست می شود. در نتیجه غدد چربی واقع در زیر پوست، در واکنش به این استرس به ایجاد جوش روی سر منجر می شوند.

ایجاد جوش های بعد از کاشت مو کاملا طبیعی است. این نوع جوش ها فقط در افرادی که کاشت مو انجام داده اند ظاهر نمی شود. بلکه حتی افرادی که کاشت مو انجام نداده اند، در صورت تجمع غدد چربی در زیر پوست، این جوش ها را روی سر تجربه خواهند کرد. بنابراین حتی بروز این جوش ها بعد از کاشت مو معمول است و در برخی موارد نشانه ای از آغاز رشد فولیکول ها در زیر پوست است.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

جوش های بعد از کاشت مو فقط درصورتی که زمان طولانی ادامه داشته باشند و روز به روز وخیم تر شوند نیاز به درمان دارویی دارند. زیرا گاهی اوقات این جوش ها چرکی هستند و لازم است با آنتی بیوتیک درمان شوند.

جوش های بعد از کاشت مو چه زمانی ظاهر می شوند؟

جوش های بعد از کاشت مو، ممکن است در هر مرحله ای ظاهر شوند، اما بطور معمول 2 هفته بعد از جراحی نمایان می شوند. زیرا بعد از 2 هفته، فولیکول ها در موقعیت جدید خود تثبیت شده اند و پیوندهای جدید بعد از این رشد خود را آغاز می کنند. البته، ایجاد جوش می تواند طی 6 ماه اول بعد از کاشت مو در هر مرحله ای رخ دهد. بنابراین با مشاهده این جوش ها نباید دچار نگرانی شوید، زیرا این جوش ها عارضه پیوند مو محسوب شده و در بسیاری از مواقع براحتی درمان می شوند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، این جوش ها به دلیل ایجاد برش هایی روی سر ایجاد می شود. وقتی فولیکول ها در این شکاف ها پیوند زده می شوند، شروع به رشد می کنند و در نتیجه التهاب روی پوست ظاهر می شود. در صورتی که تعداد جوش ها فقط چند عدد باشد جای نگرانی نیست، اما در صورت مشاهده تعداد بیشتر این برجستگی ها همراه با درد، تورم و قرمزی، با پزشک خود تماس گرفته و دستورالعمل های لازم را دریافت کنید.

عکس جوش بعد از کاشت مو

درمان جوش های بعد از کاشت مو

در صورتی که جوش های سرسفید روی پوست سر مشاهده کردید، می توانید از طریق یک سوزن استریل برشی کوچک روی آن ایجاد کنید و ترشحات داخل آن را به آرامی خارج کنید.

در بسیاری از مواقع، جوش های بعد از پیوند مو کوچک هستند و فقط قرمزی روی پوست ایجاد می کنند. برای درمان این نوع چوش ها، توصیه می کنیم در طول روز چند مرتبه از کمپرس گرم استفاده کنید. این کمپرس را روی آن ها قرار دهید تا به مرور زمان این جوش ها کوچک شده و از بین بروند.

از آنجایی که بروز جوش نوعی عارضه محسوب می شود، اجتناب از آن کمی دشوار است. اما با تمیز نگه داشتن پوست سر و رعایت دستورالعمل های پزشک، می توان احتمال بروز این عارضه را کاهش داد.

توصیه های برای کاهش احتمال بروز فولیکولیت بعد از کاشت مو

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک باید قبل و بعد از عمل طبق دستورالعمل مصرف شوند.
  • برای شستشوی موها و تمیز نگه داشتن پوست سر، حتما از شامپوها و پمادهای مخصوص استفاده شود.
  • برای کاهش التهاب بعد از جراحی، موها بطور منظم شستشو شوند.
  • از حمام کردن با آب داغ پرهیز شود.
  • استفاده از رنگ، کلاه های تنگ، وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو اجتناب شود. زیرا این موارد می تواند بر رشد فولیکول ها اثر منفی گذاشته و باعث افزایش احتمال بروز جوش های بعد از کاشت مو شود.

جوش های بعد از کاشت مو بخودی خود رفع می شوند، بنابراین از بابت آن ها نگران نباشید. اما در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیر طبیعی در آن ها، حتما با پزشک خود تماس بگیرید و توصیه های او را دنبال کنید.

سوالات متداول

حتی با فرض شایع بودن جوش بعد از پیوند مو، برخی عزیزان درباره این جوش ها و نحوه درمان آن ها سوالاتی دارند. در این جا چند مورد از سوالات رایج شما به همراه پاسخ کارشناسان کلینیک ساعی ارائه شده است :

  • آیا جوش های بعد از کاشت مو، برای تمام افراد دیده می شوند ؟

خیر. لزوما تمام افراد جوش بعد از کاشت مو را تجربه نمی کنند.

  • از کجا بفهمیم به فولیکولیت مبتلا شده ایم ؟

شایع ترین علامت فولیکولیت یا جوش بعد از پیوند مو شامل ایجاد نقاط سفید یا برجستگی های کوچک و قرمز روی پیوندها است.

  • آیا این جوش ها روی نتایج کاشت مو تاثیر منفی می گذارند؟

خیر. جوش های بعد از جراحی تاثیر منفی روی نتایح کاشت مو نمی گذارند، زیرا این جوش ها نوعی عرضه جانبی هستند و در بسیاری از مواقع به راحتی درمان می شوند.

  • جوش های بعد از کاشت مو چند وقت بعد از جراحی ظاهر می شوند ؟

این جوش در هرمرحله ای می توانند ظاهر شوند. اما بطور معمول از 2 هفته تا 6 ماه بعد از جراحی این جوش ها روی سر ظاهر می شوند.

  • آیا می توان از بروز جوش بعد از کاشت مو پیشگیری کرد؟

بله مراقبت های بعد از کاشت مو می تواند احتمال بروز این جوش ها را کاهش دهند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب باد و باران و گرد و غبار، عدم استفاده از کلاه های تنگ، استفاده از کرم های موضعی و شامپوهای مخصوص، از جمله اقدامات پیشگرانه برای محافظت از گرافت ها هستند.

 

مهمترین نکته برای کاهش بروز عوارض جانبی بعد از کاشت مو، رعایت دستورالعمل های بعد از جراحی است. بنابراین در صورتی که شما نیز خواستار پیوند موی طبیعی با کمترین عوارض جانبی هستید، لازم است توصیه های پزشک را دنبال کنید. اگر شما هم درباره نحوه درمان جوش های بعد از کاشت مو نظری دارید، می توانید تجربیات خود را از طریق بخش نظرات پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

 

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.7 / 5. تعداد رای ها 20

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
مرتضی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید
یک ماهو نیم هست کاشت مو انجام دادم پشت سرم جای برداشت همش خارش و جوش میزنه روزی یکی دوبار سرمو میشورم بعد شستن یکی دو ساعت خوب میشه بعدش باز خارش و جوش میزنه رفتم دکتر قرص داکسی سایکلین ۱۰۰ داد ولی اسری نداشت. دکتر کاشتمم روغن نارگیل گفت بزنم باز اسری نکرد. ممنون میشم راهنماییم کنید

کلینیک ساعی
ویرایشگر
9 ماه قبل
پاسخ به  مرتضی

سلام. می تونین برای دریافت پاسخ با مشاوران کاشت کلینیک صحبت کنین. 09193697383

محسن
محسن
6 ماه قبل
پاسخ به  مرتضی

سلام منم همینطور شدم چیکار کنم خیلی عذاب اوره

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا