کاشت مو

چرا تغذیه ی مناسب پس از کاشت مو اهمیت بسیاری دارد؟

5
(22)

سلامت پوست و مو بر زیبایی افراد تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل بعد از کاشت مو نیازمند مراقبت و رسیدگی بیشتری است. در روزهای پس از کاشت که بدن در حال بازسازی و ترمیم بافت هاست، به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل تغذیه ی مناسب اهمیت بسیاری دارد. کیفیت تغذیه بر روند بهبودی و ترمیم بافت های پوست و مو تاثیر گذار است. به همین دلیل لازم است در مورد تغذیه پس از عمل کاشت مو اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه ی این مطلب اطلاعات مفیدی در باره ی تغذیه پس از کاشت مو در اختیار شما قرار داده شده است.

تغدیه بعد از کاشت مو

در فرایند جراحی کاشت مو، با ایجاد برش هایی در پوست سر، فولیکول ها از ناحیه ی اهدا کننده استخراج شده و در ناحیه ی گیرنده در جلوی سر کاشته می شوند. این برش ها باعث ایجاد ضعف و حساسیت در پوست سر می شوند. به همین علت، پس از جراحی باید بیشتر به تغذیه خود اهمیت دهید تا کمبود مواد مغذی و ویتامین های بدن جبران شود. از طرفی رژیم غذایی نامناسب می تواند به فولیکول ها و در نتیجه روند پیوند مو آسیب بزند. به این ترتیب نتیجه ی کاشت مو مطلوب نخواهد بود. متاسفانه ممکن است در مواردی بیمار باز هم کم پشتی را تجربه کند و در این شرایط دیگر ترمیم و پیوند مجدد مو ممکن نیست.

تغذیه ی مناسب و بر پایه ی انواع ریز مغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی، از شوک پیوند مو جلوگیری می کند، باعث تقویت فولیکول های تازه پیوند شده می شود و رشد آن ها را تحریک می کند.

هیچ ماده ی غذایی ای نباید از هرم غذایی شما حذف شود. ممکن است عطر و طعم یک ماده ی غذایی را دوست نداشته باشید، اما باید توجه کنید که استحکام و سلامت فولیکول ها، به تغذیه سالم و کافی وابسته است. بنابراین برای سلامتی و تقویت فولیکول ها یک رژیم غذایی سالم و غنی انتخاب کنید.

چه مواد غذایی برای رشد موها مفید هستند؟

بعد از عمل، به سیستم بدن شما استرس وارد می شود. پوست و مو هم از اولین مواردی هستند که تحت تاثیر قرار می گیرند. بنابراین ضروری است که در دوره ی نقاهت، بدن خود را تقویت کنید. رژیم غذایی شما باید دارای اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی مهم باشد تا فولیکول های مو به بهترین شکل عمل کنند. در غیر این صورت ممکن است بخش هایی از سر شما همچنان بدون مو باقی بماند. رژیم غذایی کامل و حاوی مقدار مناسب مواد مغذی، به بهبودی و رشد موهای جدید کمک می کند. با داشتن رژیم غذایی سالم، موهای جدید و براق خواهید داشت. نتایج مثبت پس از کاشت مو را می توانید حدود شش ماه بعد از عمل مشاهده کنید.

پروتئین، آهن، زینک و ویتامین ها از مهم ترین مواد مورد نیاز برای تقویت و رشد موها هستند. سبزیجات، لبنیات، حبوبات، گوشت قرمز و مرغ و ماهی منابع غنی این مواد هستند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

  • پروتئین

ساختار مو از کراتین که نوعی پروتئین می باشد، تشکیل شده است. پروتئین ها درشت مولکول های پلیمری هستند و واحدهای سازنده ی آن ها اسید آمینه نامیده می شود. مواد غذایی دارای پروتئین، اسیدهای آمینه ی مورد نیاز بدن برای ساختن پروتئین ها را فراهم می کنند. دریافت پروتئین کافی، بر سلامت، کیفیت و میزان رشد موها بسیار تاثیرگذار است. پس از کاشت مو و در دوره ی بهبودی پس از آن، بدن به میزان پروتئین بیشتری نیاز خواهد داشت. شما باید با مصرف مقدار مناسب گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و پنیر، حبوبات، انواع آجیل و دانه ها نیاز بدن خود به اسیدهای آمینه را تامین کنید.

  • آهن

نقش آهن در بدن اکسیژن رسانی به بافت هاست. پوست و موها نیز برای رشد و ترمیم به اکسیژن کافی نیاز دارند. آهن به ریشه ها استحکام بخشیده و به این ترتیب از ریزش آن ها جلوگیری می کند. گوشت قرمز، جگر، ماهی، گوجه ‌فرنگی، سیب‌زمینی، اسفناج، انواع حبوبات، شکلات تلخ، انواع آجیل و خشکبار منابع مناسبی برای تامین آهن هستند.

  • روی (زینک)

روی تولید و ترشح بسیاری از آنزیم ها و هورمون های بدن را فعال می کند. سنتز پروتئین، کلاژن و کراتین که ساختار مو  از آن ها تشکیل شده به روی نیاز دارد. از سوی دیگر روی، ترمیم بافت‌های از بین رفته ی مو را سرعت می بخشد. علاوه بر روی، منیزیم و کلسیم هم در این روند نقش بسیار مهمی دارند. پس توجه داشته باشید که این مواد را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید. گوشت قرمز، مرغ، صدف خوراکی، سبزیجات، حبوبات، انواع آجیل و مغزها و غلات کامل و غنی‌شده، منابع مناسبی برای تامین روی هستند.

  • اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکرد بهتر فرایند های مختلف بدن بسیار مهم اند. ممکن است رژیم غذایی روزانه ی ما مقدار مورد نیاز امگا 3 برای بدن را تامین نکند. از این رو می توانید با مصرف ماهی های روغنی مانند شاه ماهی ، ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا ، منابع گیاهی مثل دانه کتان ، گردو یا آووکادو این ماده ی مغذی را دریافت کنید.

ویتامین های مورد نیاز بعد از کاشت مو

یک رژیم غذایی متنوع و حاوی غذاهای کامل، می تواند همه ی ویتامین های مورد نیاز بدنتان را تامین کند. برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، لوبیای سیاه، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو، فلفل، بادام و کدو سبز همگی منبع ویتامین بسیار مناسبی هستند. مصرف مولتی ویتامین هم می توانند گزینه ی خوبی برای رفع کمبود ویتامین بدن شما باشد.

  • ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. این ویتامین جریان خون به سمت پوست سر را افزایش داده و فولیکول ها را تقویت می کند. از این رو برای سلامت پوست و مو بسیار ضروری است.

 مرکبات مثل پرتقال، توت فرنگی، لیمو ترش، گریپ فروت و کیوی و برخی سبزیجات مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از ویتامین C می باشند.

  • ویتامین A

ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است. این ویتامین سنتز چربی های محافظت کننده ی مو را تحریک می کند. به این ترتیب موها شاداب و درخشان شده در برابر شکنندگی مقاوم می شوند. چربی های مفید، پنیرهای چرب، بادام، هویج و جگر، حاوی ویتامین A هستند.

  • ویتامین E

گردش خون مناسب برای رشد موهای سالم بسیار اهمیت دارد. ویتامین E گردش اکسیژن در جریان خون را تحریک کرده و آن را بهبود می بخشد. همچنین رطوبت مورد نیاز تارهای مو را تامین و آن ها را آب رسانی می کند. به این ترتیب تارهای مو ضخیم تر و مستحکم تر شده و در برابر آسیب های محیطی مقاوم تر می شوند. روغن های گیاهی، مغزها مانند تخم آفتابگردان، فندق و بادام زمینی، سبزیجات مثل اسفناج، کلم بروکلی و برگ چغندر منابع غنی ویتامین E می باشند.

  • ویتامین D

ویتامین D باعث جذب بهتر کلسیم می شود. کلسیم یک ماده ی معدنی است که بر سلامت مو بسیار تاثرگذار است. از این رو مصرف ویتامین D به مقدار مناسب برای سلامت و رشد مو ضروری است. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر، تخم مرغ، غلات کامل و غنی شده، روغن ماهی کاد و همین طور قارچ در رژیم غذایی ویتامین D مورد نیاز بدن را فراهم می کنند.

  • ویتامین B3

ویتامین B3 باعث تغذیه ی پوست سر و درخشندگی و استحکام موها می شود. در اثر کمبود این ویتامین موهای شما درخشش خود را از دست می دهند و آسیب پذیر و شکننده می شوند. برنج، گندم و ترکیبات آن، ماهی تن، ماهی آنچوی و گوجه فرنگی حاوی مقدار مناسبی از این ویتامین می باشند.

  • ویتامین B5

سلول های بدن برای سنتز اسیدهای چرب به ویتامین B5  نیاز دارند. این ویتامین همچنین فولیکول های مو در پوست سر را تغذیه می کنند. مصرف مقدار مناسب این ویتامین تارهای مو را تقویت و رشد آن ها را تسریع می کند. شیر و سایر لبنیات، ماهی،  مغزهای خوراکی مثل بادام، زرده تخم مرغ، نخود سبز، عدس سرشار از این ویتامین می باشند.

چه مواد غذایی برای رشد موها مضر هستند؟

برخی از غذاها و خوراکی ها نه تنها دارای مواد مفید و مورد نیاز بدن نیستند، بلکه ممکن است حتی سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازند. قطعا این مواد بر نتیجه ی کاشت مو اثر منفی خواهند گذاشت. توصیه می کنیم پیش از عمل کاشت مو، با مشورت پزشک متخصص، رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.

  • فست فودها

فست فودها به دلیل داشتن نمک و چربی بالا، مضرترین گروه مواد غذایی هستند. در پروسه ی فراوری غذاهای آماده و فست فودها، مقادیر زیادی نگهدارنده و مواد شیمیایی به آن ها افزوده می شود. این مواد نه تنها در روند ترمیم و بهبود مو ها و بافت های پوست سر پس از جراحی کاشت مو اختلال ایجاد می کند، بلکه توان سیستم ایمنی بدنتان را کاهش می دهد. پس باید مصرف آن ها را به حداقل برسانید یا از هرم غذایی تان حذف کنید.

  • غذاهای پر چرب

پزشکان و متخصصان تغذیه همواره توصیه می کنند که مصرف غذاهای چرب را کاهش دهید یا از رژیم غذایی خود حذف کنید. مصرف غذاهای چرب پس از عمل کاشت مو، باعث ایجاد اختلال در روند ترمیم و رشد موها می شود. پس از کاشت مو در رژیم غذایی خود بیشتر از مواد طبیعی و سبک مثل سوپ، سالاد و میوه استفاده کنید .

  • قند ها

قند ها و مواد شیرین مانع جذب پروتئین های ضروری برای ترمیم و بهبود مو ها و بافت های پوست سر می شوند. پس بهتر است مصرف آن ها را تا جای ممکن کاهش دهید.

  • نوشابه ها

نوشابه ها و سایر نوشیدنی های غیرطبیعی حاوی قند بالا، رنگ ها و مواد شیمیایی افزودنی هستند. این مواد مصنوعی هیچ ماده ی مفیدی ندارند و برای سلامتی عمومی بدن زیان آورند. به جای این نوشیدنی های مضر و بدون خاصیت، آبمیوه های طبیعی و تازه مصرف کنید.

  • نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی جذب روی را کاهش می دهند و به همین دلیل مصرف آن ها به ویژه پس از کاشت مو ممنوع است. علاوه بر این، الکل رطوبت موها را از بین می برد و باعث شکنندگی آن ها می شود. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، باید الکل را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 22

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا