کاشت مو

آیا بعد از کاشت مو می توانم از کلاه استفاده کنم ؟

4.5
(25)

موها یکی از اصلی ترین فاکتورهای زیبایی به شمار می روند و در اعتماد به نفس ما تاثیر گذار هستند. از این رو، بسیاری از افراد برای درمان ریزش مو، اقدام به انجام کاشت مو می کنند، تا بتوانند زیبایی از دست رفته موها را باز گردانند.

بعد از انجام کاشت مو، ممکن است ظاهر موها کمی ناپسند باشد. ایجاد زخم ها و دلمه و حتی تورم، می تواند تاثیر منفی روی ظاهر موها بگذارد. برای بسیاری از افراد مشکل است که تا زمان بهبودی کامل صبر کنند و از منزل خارج نشوند. به همین دلیل بسیاری از افراد برای پوشاندن عیوب بعد از جراحی، اقدام به کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو می کنند. اما بسیاری از آن ها درباره ایمنی استفاده از کلاه مطمئن نیستند. از این رو ما در این بخش از مقالات کلینیک ساعی، راهنمای استفاده از کلاه بعد از پیوند مو را به شما ارائه می دهیم.

آیا کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو مجاز است ؟

همانطور که می دانید، طی فرایند پیوند مو، برش هایی روی پوست سر ایجاد می شود. با وجود اینکه در اغلب مواقع جای زخم ها قابل مشاهده نیست، اما بیماران همچنان باید مراقبت های بعد از کاشت مو را دنبال کنند. تا 10 روز بعد از جراحی گرافت ها بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. در صورتی که بیماران بتوانند از فولیکول ها به خوبی مراقبت ها کنند، مشکلی برای گرافت ها ایجاد نمی شود و 10 روز بعد این فولیکول ها در مکان جدید خود مستقر می شوند.

اما در برخی موارد، عوارض جانبی ناشی از جراحی یا عدم رعایت دستورالعمل ها، ممکن است منجر به ایجاد زخم، جوش، دلمه، تورم و قرمزی در نواحی کاشت مو شود. در چنین شرایطی، بیماران تمایل دارند بعد از جراحی از کلاه استفاده کنند. اما سوال این است که چه نوع کلاهی برای بعد از جراحی پیوند مو مناسب است؟ چگونه می توان بدون آسیب رساندن به فولیکول ها ظاهر ناخوشایند موها را پوشش داد؟ آیا لزومی به کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو وجود دارد؟

پاسخ این سوالات به عوامل متعددی بستگی دارد. عواملی مانند ناحیه کاشت مو، نوع و جنس پارچه کلاه، سرعت ترمیم موها و … از جمله فاکتورهایی هستند که در بیماران مختلف متغیر هستند. به همین دلیل، در قدم اول لازم است بیماران برای استفاده از کلاه بعد از کاشت مو با پزشک خود مشورت کنند و با توجه به وضعیت فولیکول ها دستورالعمل مناسب را از پزشک خود دریافت کنند.

دلایل استفاده از کلاه بعد از کاشت مو

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، پوست سر بعد از جراحی بسیار حساس است و گرافت ها نیاز به مراقبت دارند. به همین دلیل بیماران باید اطمینان حاصل کنند که فولیکول ها در برابر عوامل محیطی همچون آفتاب، باد و باران و گرد و غبار ایمن هستند. زیرا عوامل محیطی به طرق مختلف می توانند باعث آسیب دیدن گرافت ها شوند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

از آنجایی که چند روز بعا از کاشت مو، پوست سر کمی بی حس است، ممکن است در برابر آفتاب متوجه آفتاب سوختگی موها نشوید. در چنین شرایطی بهتر است برای محافظت از گرافت ها در روزهای آفتابی از کلاه مناسب استفاده کنید.

خاک و گرد و غبار، از مهمترین عواملی هستند که ممکن است باعث بروز عفونت بعد از کاشت مو در ناحیه گیرنده و ناحیه اهدا کننده مو شوند. بخصوص در روزهای ابتدایی بعد از جراحی، که زخم ها همچنان باز هستند، باید که از نشستن گرد و غبار و کثیفی روی زخم ها جلوگیری کنید. بنابراین کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو، علاوه بر پوشاندن ظاهر ناخوشایند موها، با هدف محافظت از گرافت ها انجام می شود.

چه نوع کلاه هایی را باید انتخاب کنیم ؟

در اغلب مواقع توصیه می شود تا 10 روز بعد از جراحی استفاده از کلاه به تعویق بیفتد. زیرا استفاده از کلاه نامناسب می تواند منجر به کنده شدن و جابجایی گرافت ها شود و تاثیر منفی بر نتیجه کاشت مو بگذارد. اما اگر مجبور هستید طی این مدت در محیط بیرون قرار بگیرید، حتما با مشورت پزشک از کلاه های مناسب استفاده کنید.

بهترین نوع کلاه بعد از کاشت مو، کلاه هایی گشاد هستند که هنگام استفاده با ناحیه پیوند مو تماس پیدا نمی کنند. هنگام استفاده از کلاه، حتما دقت کنید که هیچ گونه فشاری به پیوندها وارد نشود، زیرا هرگونه فشار روی موها می تواند آسیب جدی به گرافت ها وارد کند.

هنگام انتخاب کلاه، به جنس پارچه توجه کنید. کلاه های که از جنس پنبه هستند مناسب نیستند، زیرا این نوع کلاه ها با چسبیدن به پیوندهای کاشته شده، می توانند باعث کنده شدن آن ها شوند.

از آنجایی که ممکن است بعد از کاشت مو، پوست سر به برخی پارچه ها حساسیت نشان دهد، لازم است هنگام انتخاب کلاه به جنس آن توجه شود. همچنین استفاده از کلاه کاسکت به دلیل داشتن ساختار سنگین، تا مدت ها بعد از جراحی ممنوع است. زیرا این نوع کلاه ها با وارد کردن فشار به موها، باعث آسیب دیدن فولیکول ها می شوند.

سایر نکاتی که برای محافظت از گرافت ها باید رعایت شود:

  • بجز موارد ضروری، بهتر است تا 2 هفته بعد از کاشت مو، از پوشاندن پیوند ها خودداری شود. به دلیل حساسیت بالای گرافت ها، طی این مدت بهتر است از لباس های تی شرت مانند استفاه نشود. زیرا پوشین و درآوردن این لباس ها ممکن است باعث برخورد آن ها با گرافت ها شده و به فولیکول ها آسیب وارد کند.
  • هنگام استفاده از کلاه بعد از کاشت مو، از تمییز بودن آن اطمینان حاصل کنید و کلاه را بصورت مرتب شستشو دهید. آلوده بودن کلاه می تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد و آسیب جدی به گرافت ها وارد کند. برای اطمینان از پاکیزه بودن کلاه، می توانید از چند کلاه استفاده کنید تا هنگام کثیف بودن یکی از آن ها از کلاه دیگری استفاده کنید.
  • کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو، نباید مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد. به هیچ عنوان اجازه ندهید کلاه مدت زمان طولانی روی سر باقی بماند، زیرا فولیکول ها برای رشد و بهبودی نیاز به گردش هوا دارند.
  • برای محافظت از گرافت ها، بهتر است از لباس هایی که دارای زیپ یا دکمه هستند استفاده کنید تا هنگام پوشیدن آن ها لباس به پیوندها برخورد نکند.

در صورتی که بعد از استفاده از کلاه، متوجه تحریک در نواحی کاشت مو و هرگونه تغیر غیر عادی شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر شما نیز تجربه ای در رابطه با کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 4.5 / 5. تعداد رای ها 25

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا