بلفاروپلاستیزیبایی صورت

درد عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

درد در حین عمل و بعد از عمل جراحی پلک

5
(2)

پلک ها مانند سایه بان پنجره هستند. وقتی افتادگی بیش از حد پیدا می کنند مانند سایبانی می شوند که تا روی بخشی از پنجره پایین می آیند و امکان دیدن بخشی از منظره را نیز محدود کنند. عمل بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، روشی اثرگذار برای تنظیم جایگاه این سایبان ها شناخته می شود تا افرادی که از افتادگی پلک هایشان به لحاظ زیبایی رنج می برند و یا دامنه دید آنها محدود شده است، بتوانند از مزایای زیبایی و سلامتی این جراحی پرکاربرد زیبایی بهره ببرند.

البته افتادگی پلک های بالا تنها دلیل عمل بلفاروپلاستی نیستند چرا که گاهی ناهنجاری های دیگر در پلک های پایینی چشم وجود دارند که عمل بلفاروپلاستی، قادر به رفع آنها نیز هست. پلک های پایین چشم نیز به مرور زمان دارای کیسه های چربی انباشته ای می شوند که در اثر جاذبه، به سمت پایین، افتادگی پیدا می کنند و علاوه بر ظاهر کیسه مانندی که دارند سنگینی شان باعث می شود که قسمت سفید پایین عنبیه چشم به طرز غیرمعمولی به نظر برسد.

بلفاروپلاستی و درد

عمل پلک با وجود آنکه یک جراحی نسبتا ساده در بین انواع جراحی های پزشکی به شمار می آید، با این حال به دلیل آنکه نام جراحی بر روی آن قرار دارد، سبب ایجاد میزانی از ترس و نگرانی در مورد درد احتمالی آن می شود. اطلاع از میزان درد و روش های کاهش آن می تواند آرامش و آسایش بیماران را برای انجام این عمل پرطرفدار و اثربخش تأمین نماید. به خصوص اگر شما فردی هستید که نسبت به درد حساس هستید ممکن است خواندن این مقاله در تصمیم شما بسیار موثر باشد.

در این مقاله قصد داریم تا به طور ویژه به این سوال که احساس درد در عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟ آن هم در دو بخش هنگام عمل و بعد از عمل بپردازیم.

بلفاروپلاستی چه می کند؟

عمل بلفاروپلاستی برای رفع دامنه ای از ایرادات پلک های چشم که به دلایلی مانند افزایش سن، عامل وراثتی یا تصادفات و اتفاقات رخ داده است، انجام می شود و می توان ایرادات ذیل را با آن برطرف نمود:

– افتادگی پلک بالا و جمع شدن آن روی مژه های بالا
– چین و چروک اطراف پلک های بالا و پایین
– پف کردگی های پلک ها و انباشت رسوب چربی های زیر پلک ها
– کیسه های روی پلک پایین
– لیفت ابروها در صورتی که بر روی افتادگی پلک اثر گذاشته اند

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

در حال حاضر عمل بلفاروپلاستی به عنوان موفق ترین روش با ماندگاری و اثر بالا در رفع عیوب پلک ها شناخته می شود که توسط جراح پلاستیک چشم انجام شده و هر ساله افراد زیادی آن را برای داشتن ظاهری جوان تر و شاداب تر و حفظ سلامتی بینایی خود از سنین حدود 35 سال به بالا انتخاب می کنند. البته ممکن است به دلایل وراثتی یا تصادفات و اتفاقات ناخوشایند برخی نیز زودتر از این سن و سال، از این روش درمانی زیبایی استفاده کنند

در عمل بلفاروپلاستی چه روی می دهد؟

در عمل بلفاروپلاستی (Blepharoplasty)، جراح چشم پلاستیک، با روش های جراحی پلاستیک (plasty)، پلک های (belphar) بالا و پایین را اصلاح می کند. این نوع از جراحی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و اغلب بیماران در صورت عدم وجود عوارض نادر، همان روز عمل به خانه بازمی گردند.

طی عمل بلفاروپلاستی، برش های بسیار ظریفی روی پلک بالا ایجاد می کنند و پوست اضافی و شلِ روی پلک برداشته می شود. اگر بیمار مقدار زیادی از چربی انباشته شده، در زیر پلک خود داشته باشد مقدار اندکی از این چربی نیز تخلیه می شود. سپس دو لبه باقی مانده روی پلک بالا به وسیله بخیه های ظریف که با تکنیک های جراحی پلاستیک زده می شوند به هم متصل می شوند. معمولا چربی پلک بالا را کاملا تخلیه نمی ‏کنند زیرا ممکن است پلک به نظر تو خالی یا مسن تر بیاید.

در عمل جراحی پلک پایین، عمدتا کیسه های چربی و پف آلودگی زیر چشم ها مورد عمل جراحی قرار می گیرد. برش ها بسته به شرایط از زیر مژه ها و قسمت بیرونی و یا از داخل پلک ایجاد می شوند.

با توجه به میزان دستکاری که در اطراف این عضو حساس در حین عمل انجام می شود بدیهی است که ورم و کبودی و احساس مقداری ناراحتی و کشش ایجاد می شود. به همین خاطر برای از بین بردن درد عمل بلفاروپلاستی، پزشکان اغلب با بی حسی موضعی و گاهی با بیهوشی، درد هنگام عمل را از بین برده و با تجویز داروهای مسکن، درد پس از عمل را تسکین می دهند.

درد عمل بلفاروپلاستی؛ هنگام عمل و بعد از عمل

در ادامه مقاله به بررسی بیشتر درد عمل بلفاروپلاستی و روش های مهار آن در هنگام و بعد از عمل می پردازیم.

درد عمل بلفاروپلاستی، هنگام عمل

جراحی پلک که گاهی به آن لیفت چشم هم می گویند به دلیل آنکه روی لایه های خارجی بدن انجام می شود، عمل کم دردی به شمار می آید اما از بی حسی یا بی دردی در انجام آن استفاده می شود. روش بی حسی، بستگی به تحمل و راحتی بیمار و هم چنین شرایط پزشکی وی دارد که می بایست با مشاوره پزشک جراح پلک تعیین شود.

اکثر جراحان برای پلک بالا بی حسی موضعی را کافی دانسته و گاهی برای پلک پایین، علاوه بر بی حسی موضعی، سدیشن یا آرامبخشی که طی آن بیمار به خواب عمیقی می رود را پیشنهاد می دهند. برخی نیز بیهوشی عمومی را انتخاب می کنند و آن را گزینه بهتری برای بیمار می دانند. به هر حال با انتخاب هر نوع از روش های بی دردی در هنگام عمل بلفاروپلاستی، بیمار دردی احساس نخواهد کرد.

گفتنی است در روش بی حسی موضعی، که از طریق سوزن هایی ماده بی حسی به پلک بیمار تزریق می شود، سوزش اندکی ناشی از ورود سوزن به قسمت های زیرین پلک احساس می شود. در مورد بیهوشی نیز مواد بیهوشی از طریق یک آنژیوکت که داخل رگ های بیمار قرار می گیرد به بدن بیمار وارد می شود و در این روش نیز بیمار، سوزش کمی را قبل از عمل حس می کند.

مقاله مرتبط: عمل بلفاروپلاستی با بی حسی یا بیهوشی- کدام بهتر است؟

درد عمل بلفاروپلاستی، بعد از عمل

با هر روشی که بی حسی حین عمل برای شما انجام شده باشد، با از بین رفتن اثر مواد بی حسی یا بی هوشی، درد مختصری به سراغ شما خواهد آمد. در عمل بلفاروپلاستی، این درد محدود بوده و بیشتر در اطراف محل های برش احساس می شود. علاوه بر این، مقداری احساس کوفتگی و ناراحتیِ منتشر در اطراف چشمانتان خواهید داشت که عمدتا به دلیل پف و یا کبودی است که در واکنش به جراحی روی چشمان شما ایجاد شده است. این احساس کوفتگی ممکن است از یک الی دو روز و گاهی تا یک الی دو هفته وجود داشته باشد و رفته‏ رفته از بین خواهد رفت.

آیا عمل بلفاروپلاستی به تنهایی دردناک است؟

در برخی بیماران ممکن است همزمان با عمل جراحی پلک، موارد دیگری مانند لیفت ابرو، لیفت صورت یا انتروپیون (برگشت لبه پلک به داخل) هم انجام شود که طبیعی است که درد بیشتری بعد از عمل احساس خواهد شد. بخصوص اگر بلفاروپلاستی همراه با عمل بینی باشد درد شما بیشتر از هر عامل دیگر مرتبط با عمل بینی خواهد بود. بنابراین درد عمل بلفاروپلاستی به تنهایی چندان دردسرساز نیست و با تجویز مسکن هایی بخصوص در هفته اول قابل کنترل است.

چه داروهایی برای درد عمل بلفاروپلاستی تجویز می شود؟

واکنش بدن های مختلف و میزان احساس درد توسط آنان متفاوت است و ممکن است برخی درد بیشتری را تجربه کنند. پزشک شما برایتان داروهای نارکوتیک یا تیلنول تجویز می کند تا دو الی سه روز ابتدایی پس از عمل را بدون درد خاصی بگذرانید. داروهای نارکوتیک داروهایی با عملکرد شبیه مورفین (مخدرها) به عنوان مسکن های نارکوتیک شناخته می شوند که برای درمان دردهای شدید به کار می روند و داروهای تیلنول (استامینوفن) برای دردهای معمولی تر تجویز می شوند.

برای رفع احساس کشش و ناراحتی در پلک ها و خشکی چشم نیز که از عوارض معمول عمل بلفاروپلاستی هستند، کرم ها و قطره های مخصوص تجویز می شود.

برای کاهش درد بعد از عمل بلفاروپلاستی چه باید کرد؟

علاوه بر تجویز مسکن ها، برخی توصیه های مهم نیز جهت رفع التهابات، ورم ها و جلوگیری از عوارض بعد از عمل نیز وجود دارند که رعایت دقیق آنها از طرف بیمار علاوه بر تسریع روند بهبودی در کاهش درد احتمالی نیز اثرگذار است.

نکته مهم: با وجود کم خطر بودن و کم درد بودن عمل بلفاروپلاستی، مراقبت های قبل و بعد از عمل در جلوگیری از عوارض و دردهای ثانویه اهمیت بسیار زیادی دارد.

اقدامات موثر در کاهش درد و عوارض بلفاروپلاستی؛ بعد از عمل

همانطور که گفته شد دوران نقاهت در عمل بلفاروپلاستی نیز می بایست توسط بیماران جدی گرفته شود تا بهترین نتایج عمل با کمترین عوارض برایشان حاصل شود. از جمله مواردی که بعد از عمل بلفاروپلاستی باید رعایت کرد:

– انجام کمپرس سرد روی محل جراحی طی 24 الی 48 ساعت اول و به طور مکرر
– بالا آوردن سر بوسیله بالش هایی برای بهبودی سریع تر کبودی و التهاب پلک ها
– استفاده از عینک آفتابی در سه الی چهار هفته اول پس از بلفاروپلاستی برای جلوگیری از اثرات آفتاب، باد شدید و گرد و خاک
– عدم استفاده از لنزهای چشمی به مدت دو ماه
– عدم رساندن آب مستقیم به قسمت برش خورده، استحمام تنها برای گردن و بدن انجام شود
– استراحت نسبی در هفته اول و عدم فعالیت سنگین به مدت یک ماه بعد از بلفاروپلاستی
– قطع یا کاهش مصرف دخانیات در هفته های بعد از عمل
– استفاده از داروها، پمادها و قطره های چشمی به طور منظم
– جلوگیری از ضربه به چشم و مالش دادن یا خاراندن شدید پلک

سخن آخر

با انتخاب پزشک مجرب و انجام عمل در مرکزی معتبر، نگران درد عمل بلفاروپلاستی نباشید. با توجه به آنچه در این مقاله آوردیم به نظر می رسد نگرانی چندانی راجع به درد عمل بلفاروپلاستی وجود ندارد و انجام عملی کم درد برای افرادی که کاندیدای عمل بلفاروپلاستی هستند به آسانی میسر است.

با انتخاب جراح مجرب و مرکزی معتبر همچون “کلینیک ساعی” که به روش های نوین بلفاروپلاستی و دستگاه های به روز و خدمات متناسب با شرایط تان مجهز است، می توانید تجربه به یاد ماندنی و نتیجه ای دلخواه از آنچه انتظارش داشته اید را بدست آورید.

“کلینیک ساعی” به عنوان یکی از به ‏روزترین و بهترین مراکز خدمات زیبایی پوست و مو علاوه بر ویژگی های بر شمرده شده به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای بررسی معرفی می شود. ضمن آنکه امیدواریم در این مقاله، اطلاعات مناسبی در اختیارتان قرار گرفته باشد پیشنهاد می ‏کنیم هم اکنون از راه های ارتباطی زیر اطلاعات بیشتر را کسب کنید:

مشاوره خدمات زیبایی : ۰۹۱۹۸۵۲۸۵۲۸
صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 2

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا