کاشت مو

رایج ترین داروهایی که بعد از کاشت مو تجویز می شوند

4.2

ریزش مو، بر بسیاری از جنبه های زنگی انسان تاثیر می گذارد و می تواند طرز فکر افراد را تحت تاثیر قرار دهد. ریزش دائمی موها، علاوه بر اینکه ظاهری ناپسند برای افراد ایجاد می کند، می تواند سلامت روان افراد را نیز به خطر بیندازد. زیرا از دست دادن حجم زیادی از موها، می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب فرد شود و اعتماد به نفس افراد را سلب کند. از این رو جستجوی درمان ریزش مو، می تواند راهی برای بازگرداندن موهای از دسته رفته به شما نشان دهد.

بدون شک، کاشت مو درمان قطعی طاسی و کم حجمی موهاست، که توانسته است رضایت بسیاری از افراد در سراسر جهان را جلب کند. این روش درمانی که کاملا بدون خطر و با کمترین عوارض جانبی انجام می شود، تاکنون نتایج بسیار باثباتی برای بیماران به بار آورده است.

اگر به دنبال دریافت نتایج مثبت از کاشت مو هستید، لازم است از ابتدای کار تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید. موفقیت در روند پیوند مو، علاوه بر تخصص و مهارت پزشک، به مراقبت های بعد از کاشت مو وابسته است. از این رو، بسیار مهم است که بیماران تمام توصیه های بعد از جراحی را اجرا کنند تا بتوانند نتایج فوق العاده ای از کاشت مو دریافت کنند.

تجویز داروهای بعد از کاشت مو، با هدف به حداقل رساندن عوارض جانبی این جراحی و سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیماران انجام می شود. از آنجایی که احتمال بروز عوارض جانبی در برخی بیماران غیر قابل اجتناب است، تجویز داروها امری ضروری به نظر می رسد. داروها کمک می کنند بیماران بتوانند دوره ریکاوری را به راحتی سپری کنند و عوارض ناشی از جراحی را به حداقل برسانند.

داروهای بعد از کاشت مو

اگرچه کاشت مو نوعی جراحی آسان و کم خطر است، اما همچنان مراقبت های بعد از جراحی پیوند مو الزامی است. داروهای بعد از کاشت مو، از موارد مهمی است که در روند بهبودی و بازسازی فولیکول ها نقش مهمی ایفا می کند. بعد از انجام پیوند مو، بیماران ممکن است طیفی از داروها را برای تقویت و محافظت از فولیکول ها دریافت کنند. مصرف صحیح داروها و اجرای دستورالعمل های پزشک، می تواند بیشترین اثربخشی را برای نتایج کاشت مو به بار آورد. از این رو لازم است بیماران هر نوع دارو را فقط با دستور پزشک مصرف نمایند و از مصرف خودسرانه داروها اجتناب کنند تا سلامت فولیکول ها حفظ شود.

علاوه بر این، داروهای تجویزی از طرف پزشکان مختلف متفاوت است، به همین دلیل لازم است بیماران فقط دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنند تا آسیبی به گرافت ها وارد نکنند.

داروهای ضد تورم

بعد از انجام هر نوع جراحی، ایجاد تورم امری طبیعی است و کاشت مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. تورم بعد از پیوند مو نگران کننده نیست و قابل کنترل است. در اغلب مواقع، تورم می تواند نشانه ای از آغاز روند بهبودی باشد. تورم، در نتیجه جمع شدن مایعات در زیر پوست ایجاد می شود. در جراحی کاشت مو نیز به دلیل اینکه داروهایی به بافت پوست تزریق می شوند و برش هایی روی پوست سر ایجاد می شود، بوجود آمدن تورم عجیب نیست. از این رو، یکی از داروهای بعد از کاشت مو، داروهای ضد تورم هستند که توسط پزشک برای بیماران تجویز می شود.

در صورتی که شما نیز بعد از انجام کاشت مو دچار تورم شدید، می توانید با مشورت پزشک خود از داروهای ضد تورم استفاده کنید. برای از بین بردن تورم همچنین می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید و بدین طریق تورم را به حداقل برسانید.

آنتی بیوتیک ها

یکی از رایج ترین داروهای بعد از کاشت مو، آنتی بیوتیک ها هستند که برای مقابله با ایجاد باکتری مورد استفاده قرار می گیرند. بطور معمول بعد از انجام کاشت مو، پزشک آنتی بیوتیک ها را برای پیشگیری از بروز عفونت تجویز می کند تا از بروز عوارض جلوگیری کند. با وجود اینکه عفونت بعد از کاشت مو امری نادر است، اما احتمال بروز آن در هر عمل جراحی وجود دارد. از این رو پزشک شما برای به حداقل رساندن عفونت، آنتی بیوتیک برای شما تجویز خواهد کرد.

داروهای ضد التهاب

التهاب یکی از موارد متداول بعد از کاشت مو است که ممکن است در برخی بیماران بروز کند. التهاب، پاسخ سیستم ایمنی در واکنش به هجوم باکتری ها و ویروس ها است. شایع ترین علت بروز التهاب، ناشی از بروز عفونت و آسیب جسمی است.

همانطور که می دانید، طی فرایند کاشت مو، برش های روی پوست سر ایجاد می شود. این جراحت ها می تواند زمینه بروز عفونت را فراهم کند. از این رو، التهاب در واکنش به ایجاد این جراحت ها روی پوست سر ایجاد می شود و دارای علائمی همچون درد، تورم و قرمزی است. در چنین شرایطی، مصرف داروهای ضدالتهاب به سیستم ایمنی کمک می کند تا روند بازسازی و ترمیم را آغاز کند تا التهاب کاهش پیدا کند.

مسکن ها

بدون شک یکی از مهم ترین داروهای بعد از کاشت مو مسکن ها هستند. تمام جراحی ها با مقداری درد همراه هستند، از این رو استفاده از مسکن ها امری اجتناب ناپذیر است. در حین فرایند کاشت مو به دلیل استفاه از داروهای بیهوشی، بیمار دردی حس نخواهد کرد. اما بعد از انجام جراحی به دلیل از بین رفتن اثر داروهای بیهوشی، ممکن است بیماران مقداری درد بعد از عمل را گزارش کنند. از این رو پزشک برای تسکین درد، مسکن هایی با میزان دوز متفاوت تجویز خواهد کرد تا درد بیمار کاهش یابد.

استامینوفن کدئین ۳۰۰ از بهترین مسکن ها برای تسکین درد بعد از کاشت مو هستند. بعد از کاشت مو به هیچ عنوان ژلوفن، آسپیرین و ایبوپروفن مصرف نکنید. این داروها خون را رقیق می کنند و منجر به افزایش خونریزی می شوند. افرایش خونریزی روند بهبودی زخم ها را با مشکل مواجه می کند.

ویتامین ها و مکمل ها

تحقیقات حاکی از آن است که ویتامین ها و مکمل ها نقش بسیار مهمی در روند بهبودی زخم ها و تقویت سیستم ایمنی ایفا می کنند. ویتامین ها قادرند سلول های آسیب دیده را ترمیم کنند و عملکرد سلول های بدن را بهبود بخشند. با وجود اینکه ضرورتی به مصرف این نوع داروها قبل و بعد از کاشت مو وجود ندارد، اما مصرف آن ها می تواند فرایند بازسازی فولیکول ها را تسریع کند.

توصیه ما به شما این است که در برنامه غذایی خود مقادیر کافی از این مکمل ها را بگنجانید تا بتوانید با تقویت سیستم ایمنی خود شاهد رشد و تقویت فولیکول ها باشید.

داروهای ضداضطراب

بعد از انجام کاشت مو، بیماران ممکن است به دلایل مختلفی دچار اضطراب شوند. مشاهده عوارض کاشت مو همچون تورم، درد، قرمزی، خارش و … می تواند در بیماران باعث بروز اضطراب شود. شوک بعد از جراحی که باعث ریزش موقت موها می شود، یکی از دلایل اصلی بروز اضطراب در بیماران است. از این رو در برخی بیماران پزشک برای کنترل و کاهش اضطراب داروهای ضد اضطراب تجویز می کند.

داروهای ضد اضطراب در برخی موارد حتی قبل از جراحی کاشت مو تجویز می شوند تا با کاهش اضطراب و آرام کردن بیمار روند جراحی آسان شود. از آنجایی که استرس و اضراب می تواند تاثیر منفی روی نتایج کاشت مو بگذارد، لازم است بیماران نسبت به کنترل اضطراب خود هشیار باشند.

ماینوکسیدیل

یکی از رایج تریم داروهای بعد از کاشت مو، ماینوکسیدیل است که بطور مستقیم رشد موها را تحریک می کند. این محلول از طریق گشاد کردن عروق، جریان خونرسانی به فولیکول ها را افزایش می دهد و باعث تقویت رشد موها می شود. ماینوکسیدیل، نوعی محلول است که بصورت موضعی استفاده می شود . نحوه مصرف و مدت زمان استفاده از این محلول بسته به تشخیص پزشک متفاوت است.

فیناستراید

فیناستراید، از جمله داروهایی است که بعد از کاشت مو توسط برخی از پزشکان تجویز می شود. این دارو از تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون که عامل اصلی ایجاد آلوپسی است، جلوگیری می کند و روند ریزش مو را کند می کند.

لازم به ذکر است که فیناستراید فقط برای آقایان تجویز می شود و موارد مصرف محدوی دارد. این دارو به دلیل ایجاد مشکلات هورمونی و اختلالات جنسی برای خانم ها قابل استفاده نمی باشد.

پی آر پی (PRP)

پی آر پی یا پلاسما درمانی، یکی از درمان های بعد از کاشت مو است. هرچند که انجام این روش درمانی ضرورتی برای بیماران ندارد، اما پلاسما درمانی می تواند به رشد و تقویت فولیکول ها کمک شایانی کند. در این روش، فاکتورهای فعال خون بیماران جدا شده و به نواحی پوست سر تزریق می شود. این روش علاوه بر تقویت موها، در روند بهبودی موها بعد از کاشت مو نقش دارد و می تواند نتایج جراحی را تحت تاثیر قرار دهد.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یکی از روش های درمانی برای کنترل ریزش مو و تقویت موهاست. در این روش درمانی عناصر اصلی مورد نیاز موها به پوست سر تزریق می شود و موجب تحریک رشد موها و تقویت آن ها می شود. هر چند که انجام مزوتراپی بعد از کاشت مو الزامی نیست، اما در صورت تشخیص پزشک، بیماران می توانند بعد از گذشت 3 ماه از کاشت مو اقدام به مزوتراپی موها کنند.

لوسیون و شامپو

علاوه بر داروهای بعد از کاشت مو، استفاده از شامپو های مخصوص و لوسیون نیز از مراقبت های مهم بعد از پیوند مو است. نحوه شستشوی موها بعد از کاشت مو، از موارد مهمی است که به حفظ استحکام و ایمنی گرافت ها کمک می کند. از این رو لازم است بیماران از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی و پارابن یا شامپو بچه استفاده کنند تا از فولیکول ها محافظت کنند.

همچنین، استفاده از لوسیون، برای کمک به کنده شدن دلمه ها و زخم ها نیز کمک شایانی می کند. از آنجایی که تا 10 روز بعد از جراحی شستشوی روزانه موها ضروری است، استفاده از لوسیون طی این مدت، می تواند به حفظ رطوبت موها و کنده شدن دلمه ها کمک کند.

مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108

میانگین رضایت کاربران 4.2 / 5. تعداد رای ها 11