کاشت مو

سن مناسب کاشت مو چقدر است ؟

5
(6)

مسئله سن مناسب کاشت مو عمدتا مربوط به آقایانی می شود که دچار ریزش موی ژنتیکی شده اند. ریزش موی ژنتیکی در آقایان آلوپسی آندروژنی یا همان ریزش مو با الگوی مردانه نامیده می شود. در این افراد مهم است که در چه سنی کاشت مو انجام شود. کاشت مو در این افراد باید در زمانی صورت گیرد که ریزش مو به ثبات رسیده باشد.

 معمولا در سنین بالاتر از ۲۵ سال ریزش مو در آقایان تثبیت می شود و آن ها این امکان را دارند که نسبت به کاشت مو اقدام کنند. بانوان و افرادی که به علت صدمه دیدن پوست سر دچار ریزش مو شده اند، محدودیت سنی در کاشت مو ندارند.

بررسی سن مناسب کاشت مو

ریزش مو در آقایان در یک سنی تثبیت می شود. به این معنی که مشخص می شود که وضعیت بانک مو به چه صورت است و مناطق طاس و کم مو کاملا مشخص می شوند. قبل از این زمان، شرایط بانک مو تغییر می کند و ممکن است ریزش مو ادامه پیدا کند و منطقه طاسی وسیع تر شود.

به طور کلی کاشت مو در سن مناسب، به دو دلیل دارای اهمیت زیادی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

  1. اگر کاشت مو در شرایطی انجام شود که هنوز وضعیت بانک مو مشخص نشده است، ممکن است از موهای نامقاوم بانک مو برای کاشت استفاده شود، در چنین شرایطی موهای نامقاومی که از بانک مو استخراج شده اند، در منطقه کاشت دچار ریزش می شوند.
  2. در چنین شرایطی اگر طاسی در منطقه کاشت گسترده باشد، جای زخم و اسکار در پوست سر نمایان می شوند که از نظر زیبایی ظاهری جالب نیست.
  3. با توجه به تداوم ریزش مو در این افراد، ممکن است موهای اطراف موهای کاشته شده دچار ریزش شوند که این مسئله نیز باعث ناخوشایندی در ظاهر فرد می شود.

سن مناسب کاشت مو

علت ریزش موی ارثی یا همان آلوپسی آندروژنی

همان طور که بیان شد، سن مناسب کاشت مو مربوط به مردانی می شود که دچار ریزش موی ارثی هستند. علت دقیق ریزش موی ارثی هنوز کاملا مشخص نشده است؛ اما طبق تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته است، عوامل هورمونی مهم ترین علت این نوع ریزش مو هستند. هورمون های مردانه معروف به آندروژن ها هستند و در بدن زنان نیز با مقادیر کمتر نسبت به مردان، ترشح می شوند.

هورمون های آندروژنی منجر به رشد موهای کوتاه تر و نازک تر می شوند. در صورتی که تاثیر این هورمون ها بیشتر شود، گاهی رشد مو در منطقه خاصی از سر متوقف می شود و به طور کلی آن ناحیه طاس می شود. معمولا فرق سر دارای گیرنده های آندروژنی بیشتری نسبت به سایر نواحی سر است، به همین دلیل بیشترین ریزش مو در این نواحی دیده می شود. برخی از افرادی که دچار ریزش موی ارثی هستند، فولیکول های موی آن ها به طور ارثی پاسخ دهی بیشتری نسبت به هورمون های آندروژنیک دارند.

نمونه کارهای بیشتر در پیج اینستاگرام ساعی

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

تثبیت وضعیت بانک مو با بالارفتن سن

فولیکول های بانک مو و موهای بدن، نسبت به هورمون های آندروژنی مقاومت دارند. البته در برخی افراد، فولیکول های بانک مو نیز در برابر این هورمون ها مقاوم نیستند و دچار ریزش مو می شوند. در این افراد کاشت مو نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

در افراد جوانی که ریزش موی آن ها شروع شده است، تفکیک بین موهای مقاوم و غیرمقاوم در برابر ریزش بسیار دشوار است. بنابراین ممکن است از موهایی که نامقاوم هستند برای کاشت استفاده شود. به این ترتیب موهای کاشته شده، پس از کاشت دچار ریزش می شوند. بیمار هزینه و زمان خود را صرف کاشت مو کرده و نتیجه مطلوبی نگرفته است. علاوه بر این مجبور به تحمل عواقب کاشت مو از قبیل جای زخم ها و اسکارها است. مسلما بعد از ریزش مو به ویژه در شرایطی که فرد دچار طاسی گسترده شده باشد، جای این زخم ها و اسکارها مشخص تر نیز می شود.

با بالا رفتن سن، موهای مقاوم و غیرمقاوم کاملا قابل تفکیک هستند و مشخص می شود که بانک موی فرد قوی است یا ضعیف.

بسیاری از افراد جوان ترجیح می دهند که این ریسک را بکنند و در سنین کمتر از ۲۵ سالگی مو بکارند با این منطق که موهای ما ممکن است بعد از کاشت اصلا نریزد. اگر هم قرار باشد موهای ما بریزد، ارتباطی به کاشت مو ندارد و بهرحال اگر مو نمی کاشتیم هم می ریخت. در صورتی که تحمل جای زخم روی سر به ویژه در شرایطی که سر کاملا طاس باشد، سخت است. تصور کنید که حالا طرف از کاشت مو به روش FUT نیز استفاده کرده باشد. جای برش و بخیه روی پوست یکی از معایب بزرگ این روش است. در سایر روش های کاشت جای زخم روی پوست نسبت به کاشت مو به روش FUT کمتر است.

عکس کاشت مو به روش FIT

چه زمانی برای کاشت مو اقدام کنیم ؟

در افرادی که ریزش مو تثبیت نشده است، هنوز الگوی طاسی و وسعت آن مشخص نیست. در افرادی که ریزش مو از سنین پایین شروع می شود، احتمال اینکه طاسی به مناطق دیگر سر نیز برسد، زیاد است. طاسی در این افراد وسیع تر از افرادی است که ریزش مو در آن ها از سنین بالاتر شروع می شود.

به عنوان مثال تصور کنید فردی که سن کمتر از ۲۵ سال دارد، دچار ریزش مو در ناحیه شقیقه شده است. ریزش مو در این فرد، هنوز ادامه دارد ولی او اقدام به کاشت مو در این ناحیه می کند. با تداوم ریزش مو در این فرد، ریزش مو به فرق سر و حتی قسمت بالای پشت سر می رسد. در این شرایط فرق و بالای سر دچار ریزش شده است و ناحیه شقیقه همچنان مو دارند. در چنین شرایطی ظاهر او چندان خوشایند نیست و حالت بسیار زشتی گرفته است. برای بهبود وضعیت نیاز به کاشت مو در فرق و بالای سر دارد. در صورتی که ممکن است با توجه به اینکه ریزش مو در پشت سر او نیز اتفاق افتاده است، بانک مو در او آن قدر ضعیف باشد که امکان برداشت مو از بانک مو وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی او مجبور است که کل موهای سر را بتراشد. با تراشیدن موی سر، مشکل دیگری در ظاهر او پیش می آید و آن هم نمایان شدن جای زخم و اسکار است.

اگر همین فردی که دچار طاسی موی وسیع است، در سنین بالاتر از ۳۰ و ۴۰ سالگی اقدام به کاشت مو کند، کاملا مشخص شده است که کدام مناطق سر دچار طاسی شده اند و وضعیت بانک مو در او به چه شکلی است. اگر بانک مو در این فرد ضعیف باشد، از حداقل ظرفیت بانک مو، برای کاشت در خط رویش و بالای سر استفاده می شود. قطعا در این شرایط ظاهر فرد بسیار طبیعی تر از حالتی است که کناره های گوش مو داشته باشند و فرق و تاج مو بدون مو باشند.

توصیه ای مهم برای افراد جوان

با تمام این توضیحات در رابطه با سن مناسب کاشت مو، ریزش مو برای بسیاری از جوانان مسئله مهمی است. گاهی افراد جوانی که دچار ریزش مو شده اند، آرامش و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. استفاده از روش های مختلف برای درمان ریزش مو مناسب ترین اقدام در این افراد است. با انجام معاینات و آزمایشات مختلف، علت ریزش مو در این افراد مشخص می شود. پس از بررسی علت ریزش مو، نسبت به درمان آن اقدام می شود.

 به هرحال ریزش مو دلایل مختلفی دارد. گاهی مشکلات تغذیه ای و کمبود مواد معدنی در بدن علت اصلی ریزش مو است. در برخی مواقع عفونت های پوستی، عامل اصلی ریزش مو هستند. با برطرف کردن این مشکلات، ریزش مو در فرد درمان می شود.

استفاده از داروهای موضعی از قبیل ماینوکسیدیل و فیناستراید و داروهای مشابه نیز کمک زیادی به درمان ریزش مو می کند. این داروها باعث کند شدن روند ریزش مو می شوند یا حتی ممکن است باعث رویش مجدد، موهای از دست رفته بشوند.

به طور کلی سن مناسب کاشت مو، بالای ۲۷ سالگی و درحدود ۳۰ سالگی است. توصیه می شود که در سنین کمتر از این سن، مردان جوان از درمان های دارویی برای درمان ریزش مو استفاده کنند و پس از تثبیت وضعیت ریزش مو، مشخص شدن وضعیت بانک مو و الگوی طاسی، اقدام به کاشت مو کنند.

عکس قبل و بعد از کاشت مو

سن مناسب کاشت مو در چند سطر

در صورتی که شما خواننده گرامی خانمی هستید که دچار ریزش مو شده اید یا فردی هستید که به علت صدمه به پوست سر مبتلا به ریزش مو هستید، شما محدودیت سنی در کاشت مو ندارید.

محدودیت سن مناسب کاشت مو در رابطه با آقایانی مطرح است که دچار ریزش موی آندروژنی هستند. در این آقایان ریزش مو با درجات کم، متوسط و شدید قابل درمان از طریق کاشت مو است. فقط کافیست که قبل از سنین ۲۷ سالگی اقدام به کاشت مو نکنند و در سنین کمتر از ۲۷ سالگی از روش های درمانی دیگر برای کاهش سرعت ریزش مو و حتی رویش موهای ریخته شده استفاده کنند. بعد از سنین ۲۷ سالگی، وسعت و الگوی ریزش مو و نیز وضعیت بانک مو در این افراد تثبیت می شود و حالا فرصت مناسبی برای کاشت مو است.

اگر ریزش مو برای فرد جوانی در سن کمتر از ۲۵ سالگی، واقعا مشکلات روحی ایجاد کند یا سبب کاهش اعتماد به نفس در این افراد شود، این امکان وجود دارد که پزشک کاشت مو را برای او تجویز کند.

اگر شما فرد جوانی هستید که دغدغه کاشت مو را دارید، بهتر است در اولین فرصت با پزشکان کلینیک ساعی در این زمینه مشورت کنید و مطمئن باشید که متخصصان باتجربه این مرکز، همواره بهترین پیشنهاد را برای شما خواهند داشت.

  • جهت مشاوره ی رایگان با ما تماس بگیرید
    • مشاوره کاشت کلینیک ساعی: 09193797108
    • مشاوره خدمات زیبایی : 09198528528
    • صفحه اختصاصی کلینیک ساعی در اینستاگرام : instagram.com/clinic.saee

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.

میانگین رضایت کاربران 5 / 5. تعداد رای ها 6

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید.

اگر مطالب ما برای شما مفید بوده است ...

مطالب ما در اینستاگرام را هم دنبال کنید

از اینکه این مطلب نظر شما را جلب نکرده است، شرمساریم.

فرصت دهید مطلب را بهتر خواهیم کرد.

جهت ارتقا این مطلب پیشنهاد خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا